RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. Přírodovědecká fakulta MU Ústav experimentální biologie Oddělení genetiky a molekulární biologie lizal@sci.muni.cz „Aktivity se studenty přímo na přednášce“ • přemýšlel jsem, jak udělat přednášky více interaktivními Chtěl jsem: • aby se publikum více zapojilo do přednášky – dlouhý poslech vede k výpadkům pozornosti ankety, průzkumy, dotazy z publika Chtěl jsem: • se dozvěděl, co posluchače napadá za otázky, ale bojí se na ně zeptat • přemýšlel jsem, jak udělat přednášky více interaktivními Chtěl jsem: • znát názory posluchačů na některé představené hypotézy • přemýšlel jsem, jak udělat přednášky více interaktivními Řešení: • využít mobilních technologií – mobil, tablet, notebook Důvody: • studenti jsou na nich závislí – i v průběhu přenášky je používají = využij to ve svůj prospěch • pro generaci vysokoškoláků je to přirozená forma komunikace, mobilní technologie milují • posluchače to baví – potvrzeno zkušeností Zapojení publika do přednášky Podzim 2014: • na e-learningových kurzech Elf kanceláře (FF MU) „Jak využívat iPad ve výuce“ se dozvídám o anketním programu SOCRATIVE Zapojení publika do přednášky • ihned zkouším použít v rámci diplomového semináře = úspěch • od jara 2015 pravidelně využívám ve všech svých přednáškách a cvičeních Zapojení publika do přednášky Výhody: • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) Zapojení publika do přednášky • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) • s jakýmkoliv operačním systémem • aplikace Výhody: Zapojení publika do přednášky Výhody: • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) • s jakýmkoliv operačním systémem • aplikace • webové rozhraní Zapojení publika do přednášky • v základní verzi zdarma (nově i placená verze PRO) Výhody: • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) • s jakýmkoliv operačním systémem • aplikace • webové rozhraní Zapojení publika do přednášky • uživatelsky přívětivé prostředí Výhody: • v základní verzi zdarma (nově i placená verze PRO) • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) • s jakýmkoliv operačním systémem • aplikace • webové rozhraní Zapojení publika do přednášky • uživatelsky přívětivé prostředí • výsledky lze zobrazovat ON-LINE na plátně Výhody: • v základní verzi zdarma (nově i placená verze PRO) • lze ovládat z jakéhokoliv zařízení (PC, notebook, tablet, mobilní telefon) • s jakýmkoliv operačním systémem • aplikace • webové rozhraní Možnosti spuštění Druhy testu Zapojení publika do přednášky Základní anketa Týmová soutěž Zpětná vazba Okamžité hlasování Zapojení publika do přednášky Možnosti spuštění Druhy testu ne/anonymně pevné pořadí otázek s kontrolou správnosti student odpovídá na otázky ve volném pořadí učitel zasílá jednotlivé otázky a čeká na zodpovězení správnost odpovědi Zapojení publika do přednášky • anketa, průzkum, ověření znalostí Způsoby využití: Zapojení publika do přednášky Způsoby využití: • hlasování o nejlepší přednášku semináře pohled studenta pohled vyučujícího/plátno Zapojení publika do přednášky Reporty Jako excelovský soubor nebo pdf • studenti díky anketám zůstávají při přednášce aktivní Zapojení publika do přednášky Výhody: • výuka je pro ně zajímavější a na ankety se těší • vyučující má další možnost kontaktu s publikem • zapojí se více osob, než pokud by měli odpovídat ústně • všechny nevýhody převáží zapojení ze strany studentů, často i bez nutnosti motivace - studenty to baví Zapojení publika do přednášky Nevýhody: Zkušenost: • čas na přípravu (pokud nejsou použity „okamžité“ dotazy) • narušena plynulost výkladu/přednášky • čas na přihlášení do systému, čas na hlasování https://b.socrative.com/login/student/ Pojďme si to vyzkoušet DĚKUJI ZA POZORNOST RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. Přírodovědecká fakulta MU Ústav experimentální biologie Oddělení genetiky a molekulární biologie lizal@sci.muni.cz