LAB OF SOFTWARE ARCHITECTURES AND INFORMATION SYSTEMS FACULTY OF INFORMATICS MASARYK UNIVERSITY, BRNO S VYUŽITÍM MOBILNÍCH ZAŘÍZENÍ Ing. RNDr. Barbora Bühnová, Ph.D. buhnova@fi.muni.cz Efektivnější práce studentů díky testům na cvičeních Pozadíkurzů na FIMU • Kontext výuky programovacích kurzů na FI MU • Časté charakteristiky • Vysoká kapacita kurzu (běžně 200-500 studentů) • Oddělení teorie (na přednáškách) od praktického procvičování (na cvičeních) • Projektová práce v týmech (2-3 studenti) • Část cvičení je věnována konzultacím studentů se cvičícím (zatímco ostatní pracují) • Možnost dvou neomluvených absencí v průběhu semestru • Rizika • Nepřipravený student obírá o čas cvičícího (dopad na všechny týmy) a brzdí svůj tým • Neomluvená absence studenta má negativní dopad na celý tým Zásadníotázkyařešení • Demonstrační kurz • PB007 Softwarové inženýrství I (300-450 studentů) • Zásadní otázky • Jak studenty motivovat na cvičení chodit? • Jak je motivovat, aby chodili připravení? • Naše řešení • Malé testy na začátku každého cvičení (od 3. týdne) • Rozsah 4 otázky (1 správná odpověď), 3 minuty • Bodový podíl na hodnocení předmětu 20% • Medián okolo 15 bodů Naco je třebadátpozor • Problém – Každý student musí mít vlastní počítač Řešení – Spouštění testů přes mobilní zařízení • Problém – Obavy studentů z použití mobilního zařízení pro testy Řešení – Pokusný test zařazený ve 2. výukovém týdnu semestru • Problém – Jak poznat, že student nespustil test z domu Řešení – Možnost spustit test pouze jednou (s časovým omezením) a kontrola vůči docházce (včetně kontroly času spuštění testu). • Problém – Co když má student řádně omluvenou neúčast? Řešení – Náhradní test na konci semestru. Testynamobilnímzařízení Přínosyzavedenýchtestů 1/2 • Studenti nevyužívají neomluvené neúčasti a na cvičení chodí • Cvičící nemusí opakovat látku z přednášek • Nejasnosti z přednášky si studenti uvědomí včas před cvičením a mohou je na cvičení konzultovat • Jednotlivci nezdržují zbytek týmu Přínosyzavedenýchtestů 2/2 • Díky zapojení mobilních zařízení lze výuku směřovat i do nepočítačových učeben (stačí jeden notebook na tým studentů) • Studenti jako bonus dostanou možnost vyzkoušet si test nanečisto a ví, co je čeká, což hodnotí velice kladně Bonusové efekty: • Studenti chodí na cvičení včas • Zvýšila se návštěvnost a sledovanost přednášek, protože na přednášce občas cíleně upozorňuji na pasáže, na které se testy zaměří Děkuji zapozornost! Barbora Bühnová, FI MU Brno buhnova@fi.muni.cz http://www.fi.muni.cz/~buhnova