prof. RNDr. Ivana Černá, CSc. Fakulta informatiky „Skenovací písemky (s volnou odpovědí) v předmětech, které mají cca 400 studentů, jsou pro mne nejvíce smysluplné. Důvodem je, že opravující může napsat studentovi komentář, poskytnout k písemce zpětnou vazbu a pomoci tak studentovi zjistit, kde udělal chybu.“ Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Přírodovědecká fakulta „Vzhledem k velkému počtu studentů a omezené hodinové dotaci na předmět považuji za smysluplnou kombinaci interaktivní osnovy a odpovědníků. V osnově má student přehledně všechny studijní materiály – texty z učebnice, obrázky, animace, videa použitá na přednáškách, další doplňkové materiály pro samostudium. Dále tam má uvedeny všechny potřebné termíny, organizační záležitosti apod., takže já nemusím psát hromadné maily, studenti nepíší hromadu mailů mně. V odpovědníku si pak student ověří, jak dobře nastudovanou látku pochopil. Navíc jsou to aktivity, do kterých jako vyučující nemusím během roku zasahovat, běží samy :-).“ Ing. Mgr. Michal Krčál Ekonomicko-správní fakulta „Smysluplné mi přijdou interaktivní osnovy a Google dokumenty pro spolupráci studentů. Co se týká interaktivních osnov, výhodou je, že se jedná o jedno místo, ve kterém studenti naleznou důležité informace, návaznost na studijní materiály a to vše ve struktuře, která odpovídá jednotlivým týdnům výuky. Google dokumenty používám v hodinách v počítačové učebně dvěma způsoby. Založený dokument využívám buď k hromadné diskuzi studentů nad stanoveným tématem, anebo v nich studenti ve spolupráci vytvářejí řešení zadaného úkolu (např. poster).“ doc. Mgr. Markéta Munzarová, Dr. rer. nat. Přírodovědecká fakulta „Z elektronických aktivit v mých hodinách se mi nakonec nejvíce osvědčuje zveřejňování výukových prezentací studentům, aby měli k dispozici tyto materiály z hodin. Nicméně ne v plné podobě. Mám prezentace připravené tak, že jsou na slajdech volná místa. V tu chvíli řeším příklady a rovnice přímo na tabuli, studenti tak lépe drží pozornost, více se naučí a právě řešení příkladů na tabuli si nejvíce cení. Zapojuji je do výuky a ptám se jich, co mám dosadit do vzorce. Prakticky bych spíše potřebovala v učebnách větší tabule. Díky zveřejněným prezentacím ale studenti vědí, že na hodině mohou věnovat pozornost právě příkladům a nemusí si značit ostatní informace.“ PhDr. Petr Suchý, Ph.D. Fakulta sociálních studií „V této otázce mám celkem jasno. Průběžné testování udržuje studenty (zjednodušeně řečeno) v provozní teplotě po celý semestr. Dle zpětné vazby, kterou již mám dlouhodobě, to studenti sami velmi oceňují a nemají potom problémy s úspěšným absolvováním předmětu. Totéž platí i u povinně volitelných předmětů.“ Mgr. Antonín Zita, M.A., Ph.D. Centrum jazykového vzdělávání „Interaktivní osnovy. V podstatě mi usnadňují život. Studenti v nich najdou sylabus, odkazy, domácí úkoly, literaturu, vidí všechny informace na jednom místě. Dříve jsem měl jednotlivé materiály zvlášť, studenti se jimi museli proklikávat. Interaktivní osnovy šetří práci na obou stranách, i mně se v materiálech takto lépe orientuje. Mám v předmětech Erasmus studenty a pro ně je jednodušší orientovat se v materiálech, když jsou přehledně na jednom místě.“ PhDr. Hana Němcová Centrum jazykového vzdělávání „Interaktivní osnovu a odpovědníky. Odpovědníky mi dávají největší smysl pro mechanická cvičení, doplňování slov a úkoly, které by měli studenti dělat doma. Nejvíce se mi pro tento typ úloh osvědčily odpovědníky, které se vyhodnocují samy. V předmětu také využívám aplikaci Průzkumy pro získání anonymní zpětné vazby od studentů. Vyjadřují se volnou odpovědí ke každému modulu a já na základě jejich zpětné vazby moduly upravuji nebo lépe vysvětluji, proč je kladen důraz na určité věci či návaznosti.“ RNDr. Vojtěch Řehák, Ph.D. Fakulta informatiky „V předmětu využíváme odpovědníky, ale velmi specifickým způsobem. Na začátku každého cvičení studenti odpovídají na krátké (single choice) otázky. Zodpovídání odpovědníků má hned trojí přínos: eviduje prezenci, donutí studenty přijít na cvičení včas a připravit se. V otázkách se neptáme na záludnosti, ale jen na znalost základních pojmů z přednášky. Bez takové základní přípravy se cvičení často zvrhávala v opakování přednášky a ve finále demotivovala i ty, kteří na přednášku zatím chodili. Odpovědník si studenti převážně otevírají na notebooku nebo v mobilu. Ti, kteří nemají mobil, mohou využít skenovací listy. Z mých zkušeností bohatě stačí vytisknout jen kolem 80 skenovacích listů na celkem 500 studentů. Zde velmi oceňuji úspornou verzi, kde je odpovědní list přímo na jedné straně se zadáním. Naopak drobné technické komplikace vidím ve stávajícím zpřístupňování stejného odpovědníku pro paralelní seminární skupiny.“ Smysluplné e-learningové aktivity podle vyučujících Více inspirace na Elportále MU E-learning na Masarykově univerzitě · http://elportal.cz/ katalog e-learningu · e-kurzy · e-publikace · e-knihy · ukázky a inspirace · metodika · uživatelská podpora Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. Filozofická fakulta „Nejvíce smysluplné pro mne jsou interaktivní osnovy. Jsou strukturované, studenti v nich mají k dispozici různé soubory a výukové texty, daná pravidla v předmětu, domácí úkoly, … vše na jednom místě. Máme v osnovách zpracovaná instruktážní komentovaná videa ke statistickým programům – ta studenti hodně využívají, dokonce i studenti starších ročníků se k nim vracejí. Ostatní e-learning v předmětech považuji spíše za pomocný.“ Mgr. Kateřina Vymazalová, Ph.D. Lékařská fakulta „Elektronické testování u počítače mi umožňuje vyzkoušet velké množství studentů. To je pro mne nejvíce smysluplná aktivita. Druhá je potom nahrávání přednášek (PPT) do ISu. Nahrávám je studentům předem, ale bez obrázků a schémat. Mohou si je vytisknout a na hodině psát poznámky, což oceňují.“ Ing. Ondřej Krčál, Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta „Považuji za nejvíce smysluplné dvě aktivity v mých předmětech. První z nich jsou krátká výuková videa pro studenty. Dnešní mladí studenti tomuto formátu rozumí, video je pro ně přirozené. Mám vytvořeno kolem 50–60 videí. Pokud má student počítat příklady a neví si s nimi rady, podívá se na video a vidí, jak má postupovat. Mám i zpětnou vazbu z ankety, studenti si těchto videí cení a pomáhají jim. Druhou smysluplnou aktivitou je pro mne využití anketního software Socrative na přednáškách, kdy studenti hlasují za pomoci svých mobilních zařízení. Vyzkoušel jsem si tento nástroj pilotně na malém předmětu a osvědčil se mi. Tento semestr jsem u předmětu s větším množstvím studentů vystavil videozáznamy přednášek z minulého roku s tím, že přednáška bude letos jiná. Studenti se do ní zapojí právě pomocí otázek a anket. Chci motivovat studenty, aby na přednášku chodili.“ doc. JUDr. Mgr. Pavel Molek, Ph.D., LL.M. Právnická fakulta „Určitě interaktivní osnovy, jsou vynikající. Studenti se v nich mnohem lépe zorientují, než když mají jen soubory nahrané ve studijních materiálech. Z interaktivní osnovy dobře zjistí, ve který den mají seminář a jaký materiál na něj potřebují, případně mají na materiály rovnou i proklik ke stažení. U nás se interaktivní osnovy využívají snad u všech vyučujících na katedře, tato aktivita mi přijde nejvíce smysluplná…“ Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. Fakulta sportovních studií „Ve výuce používám elektronické procvičování vykládané látky pomocí odpovědníků již 5 let a tuto aktivitu považuji za nejvíce smysluplnou. Studenti si látku procvičují, čímž si fixují získané znalosti. Protože odpovědníky používám také pro závěrečné ověření toho, co se studenti v předmětu naučí, jsou procvičovací odpovědníky také cestou k tomu, jak je seznámit s formou a průběhem závěrečného přezkoušení. Vede to k větší jistotě studentů u ostré zkoušky v PC učebně. Neopomenula bych však ani funkci opakovací a procvičovací, kterou procvičovací odpovědníky pro studenty mají. Odpovědníků je během semestru několik, jsou časově omezené a studenti mě při přípravě na zkoušku často žádají o jejich znovuotevření s tím, že je chtějí využít k přípravě.“ Mgr. Hana Žižková Pedagogická fakulta „Pohledy na smysluplný e-learning jsou dva, očima učitele a očima studenta. Z mého pohledu jsou nejvíce smysluplné interaktivní osnovy. Studenti tam mají přehledně všechny informace, které v předmětu potřebují. I já mám hned dobrý přehled, co mám v plánu danou hodinu učit. Pokud je osnova udělaná pečlivě, oběma stranám pomáhá. Za smysluplné považuji i procvičovací odpovědníky. Pokud studenty donutím si jimi projít, natrénují si něco, co bych jinak musela ověřit na vnitrosemestrálním testu. S procvičovacími odpovědníky dosahuji v předmětu lepších výsledků než bez nich.“ doc. RNDr. Rostislav Melichar, Dr. Přírodovědecká fakulta „Je rozdíl, co vnímám jako smysluplné já a co studenti. Pro mne je nejužitečnější elektronické zkoušení z hlediska ušetření času. To platí především pro zkoušení studentů nižších ročníků, kteří musí zvládnout mnoho nových pojmů. Při zkoušení totiž nepoužívám klasických deset utajených otázek, ale mám soubor několika tisíc veřejně přístupných otázek, které „křížem krážem“ pokrývají vyučovanou látku. Z pohledu studentů je zase preferovaná práce s jejich oblíbeným médiem. Obecně vnímám, že si při učení raději „hrají“ s počítačem, než aby četli psaná skripta. Díky zveřejnění otázek tak mají studenti možnost interaktivního procvičování látky a zároveň si mohou své znalosti otestovat ještě před zkouškou. Po tom, co jsem elektronické zkoušení s možností procvičování zavedl, se znalosti studentů pronikavě zlepšily. Ne známky, ale opravdové znalosti. Poznávám to například při cvičeních v terénu, kde se ukázalo, že studenti probíranou látku opravdu znají a znalosti umějí použít. To mi přijde nejvíce smysluplné.“ Používáte v předmětech různé e-learningové aktivity. Kterou z Vašich aktivit považujete za nejvíce smysluplnou a proč?