prof. RNDr. Ivana Černá, CSc. Fakulta informatiky „Vyplatí se investovat svůj čas do tvorby interaktivní osnovy. Především za předpokladu, že do ní učitel dá kompletní informace o obsahu a organizaci výuky, o podmínkách absolvování předmětu, i rozcestník studijních materiálů. V případě předmětů pro velké množství studentů z prvních ročníků to velmi pomůže organizaci předmětu. Sleduji Facebook prváků, kde studenti neustále řeší, jaké jsou podmínky toho a toho předmětu. Často dochází k nedorozumění a dezinformacím, ke kterým by nemuselo docházet, kdyby měli studenti potřebné informace v osnově. Osnova tedy dokáže ušetřit čas učiteli, především co se týká organizace předmětu a komunikace se studenty.“ Ing. Mgr. Michal Krčál Ekonomicko-správní fakulta „Studenti oceňují, že jsou moje přednášky nahrávané. Mohou se na ně podívat, když jsou nemocní a nebo znovu v případě, když nějakou část z výkladu nepochytí.“ doc. JUDr. Mgr. Pavel Molek, Ph.D., LL.M. Právnická fakulta „Nejvíce se mi vyplatí věnovat čas svým powerpointovým prezentacím pro přednášky. Jsou velmi užitečnou pomůckou, především pokud přednáším v cizím jazyce pro studenty cizince. Pomáhají jim překonat jazykovou bariéru, výklad je pro ně více srozumitelný, když to, o čem mluvím, vidí zároveň i napsané. Oproti seminářům, kde využívám jen přípravu napsanou v ruce, je to lépe využitý čas i pro mne, v případě powerpointové prezentace se do tématu dostanu rychleji. Studentům tyto prezentace vždy zpřístupňuji až po hodině, ve slajdech využívám často otázky a následně jsou zobrazeny odpovědi. Kdybych prezentaci zveřejnil dopředu, přišli by o moment překvapení.“ RNDr. Vojtěch Řehák, Ph.D. Fakulta informatiky „Nejvíce se mi zúročila energie vložená do přípravy sbírky příkladů, kterou máme vysázenou ve dvou verzích - jednu pro studenty a druhou pro cvičící. Verze pro studenty má řešení příkladů v závěru sbírky, cvičící mají řešení přímo pod zadáním příkladů a navíc se jim tisknou i interní instrukce k výuce (na co si při výuce dát pozor, kde studenti často chybují a tipy na pěkné vysvětlení látky). Mimo základní příklady probírané na cvičení obsahuje sbírka i rozšiřující příklady pro domácí studium. Přípravu kvalitní sbírky neocení pouze studenti. V tomto masovém předmětu potřebujeme každý semestr asi 18 cvičících a s kvalitní sbírkou nemáme problém zapojit nové cvičící (i z řad zatím nezkušených studentů).“ Mgr. Kateřina Vymazalová, Ph.D. Lékařská fakulta „Opět bych zde chtěla vyzdvihnout nahrání přednášek (PPT prezentací) do ISu. Když vidím, jak si studenti nosí prezentace na hodiny vytištěné a pracují s nimi, vím, že se mi to vyplatilo. Dále se nám vyplatilo zavedení elektronického testování u počítače, které nám šetří spoustu času. I třeba například tím, že u počítače můžeme testovat i studenty se specifickými nároky, jen s nastavením delšího času pro vyplnění. Je to drobnost, ale ušetřilo nám to starosti.“ Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Přírodovědecká fakulta „U interaktivní osnovy jsem zjistila, že studenti stejně hledají a pátrají po dalších studijních materiálech (asi mají pocit, že jsem jim toho dala málo), až většinou ti, co předmět opakují, sáhnou primárně po materiálech v osnově (občas se jich ptám, proč první rok to nešlo a druhý jo a výborně). Nejvíce se zúročila asi energie vložená do tvorby sad otázek pro odpovědní- ky – na cvičení se stihne velmi málo příkladů, jako vyučující nezjistím, kdo látku pochopil, kdo ne. Studenti tak doma mohou počítat sami a výsledky zapisují do odpovědníku, odpovědník obsahuje také otázky z teorie. Já se potom dívám na obtížnost a otázky, kde studenti nejvíce chybovali, probereme znovu. Letos nově jsme při cvičení začali využívat aplikaci Socrative, kde mám taky rychle přehled, kolik studentů příklad vyřešilo správně a kolik ne (když se jich jen zeptám, nikdo se nepřizná :-)) plus otestuji, jak dobře přišli na hodinu připraveni. Výsledky z odpovědníků jsme také zahrnuli do podmínek udělení zápočtu a chtěli jsme dosáhnout toho, že když student procvičuje látku poctivě průběžně během roku, tak jeho výsledky u zkoušky budou lepší – bohužel zatím se to ve výsledcích příliš neodráží; loni jsme velký počet lidí vůbec ke zkoušce nepřipustili, letos se zdá, že situace bude lepší, že se snaží „honit“ body. K využívání odpovědníků jsme se taky rozhodli proto, že před spuštěním ISu studenti odevzdávali písemné elaboráty a cvičící pak celý půlrok nedělal nic jiného, než opravoval protokoly. Sama jsem to zažila a byla to síla, cvičila jsem jako doktorand statistiku a těch chyb, co oni tam nasekali i po několika opravách… Takže odpovědníky běží od doby vzniku v ISu a postupně se otázky doplňují, upravují.“ Kterým e-learningovým aktivitám se nejvíce vyplatí věnovat čas z pohledu učitele Více inspirace na Elportále MU E-learning na Masarykově univerzitě · http://elportal.cz/ katalog e-learningu · e-kurzy · e-publikace · e-knihy · ukázky a inspirace · metodika · uživatelská podpora Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. Filozofická fakulta „Jsou tu dvě věci, které mi dokáží ušetřit čas. Jako první chci zmínit elektronické testy ve formě odpovědníků. Jako druhé chci zmínit domácí úkoly prostřednictvím odevzdáváren. Obojí umožňuje navíc dobrou evidenci a velmi šetří čas a hlavně energii, která kolikrát chybí.“ PhDr. Hana Němcová Centrum jazykového vzdělávání „Jednoznačně interaktivní osnova. Když je kvalitně připravená, stačí ji jen překopírovat, zkontrolovat a postupně během semestru otevírat. Studenti díky ní například přehledně vědí, co mají za domácí úkoly.“ PhDr. Petr Suchý, Ph.D. Fakulta sociálních studií „Jednoznačně znovu online testy pro průběžné procvičování znalostí. Také interaktivní osnovy jsou nástrojem, kde se mi vyplatila investice mého času. Pokud jsou interaktivní osnovy dobře připravené, jsou užitečné. Je ovšem potřeba připravit přehledně strukturu předmětu. Také se mi stalo, že jsem studentům poskytl až příliš snadno veškeré informace, zlenivěli a nevyhledávali potom články. Ideální struktura interaktivní osnovy je tedy otázkou kompromisu mezi tím, které informace a jak studenti potřebují, a kde je vhodné jim ponechat prostor pro samostatnou vlastní práci.“ Mgr. Antonín Zita, M.A., Ph.D. Centrum jazykového vzdělávání „Opět interaktivní osnovy. Začal jsem je používat dva semestry zpětně a usnadňují výuku mně i studentům.“ Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. Fakulta sportovních studií „Nejvíce se mi vyplácí energie investovaná do realizace závěrečného elektronického testování znalostí studentů. Pro mě osobně Odpovědníky při této činnosti znamenají obrovskou úsporu času, který mohu věnovat jiné práci. Při počtu 250 studentů, které v předmětu mám, není prostor na to, abych se mohla každému studentovi věnovat 20 minut, které potřebuji na to, abych ověřila jeho znalosti. Prověření znalostí elektronicky je při takovém počtu rychlé a efektivní.“ doc. Mgr. Markéta Munzarová, Dr. rer. nat. Přírodovědecká fakulta „Velký efekt má v některých mých předmětech zveřejňování typů úloh zařazených do závěrečných testů. Jde o příležitost k procvičení témat, na něž nebylo dost času v semináři. Dávám studentům k dispozici i různé další materiály, přehledy, příklady, „taháky“, ale tyto příklady závěrečných testů využívají v těchto předmětech asi nejvíce.“ Mgr. Hana Žižková Pedagogická fakulta „Odpověď na tuto otázku bude možná pro některé překvapující. Mně se nejvíce vyplatila investice času do testovacích sad otázek. Když je testovací sada dobře udělaná, vyplatí se to. Sice je na začátku tvorby potřeba hodně práce, pilotní vyzkoušení a je náročné připravit testovací sadu tak, aby v ní nebyly žádné chyby. Jakmile je ale hotová, málokdy zasáhnu, abych ji upravila.“ Ing. Ondřej Krčál, Ph.D. Ekonomicko-správní fakulta „Vyplácí se mi investovat čas do stejných dvou věcí jako jsem zmínil v předchozí otázce: videa a Socrative. Videa mne stála více času při tvorbě. Vyplatilo se mi věnovat jim čas, v předmětu máme totiž různorodou skupinu studentů s různým základem znalostí. Přednáška a cvičení jsou zlatou střední cestou pro většinu studentů a videa jsou tu potom především pro ty, kteří jsou v předmětu ztracení. Získávají tak také šanci dohnat ostatní studenty a předmět úspěšně dokončit. Vytvořit anketní otázky pomocí Socrative mne stálo jen malé úsilí, vzalo mi to malou chvíli času, nicméně efekt a dopad na studenty je veliký. Rád bych ještě zmínil jednu věc. Studentům v předmětu dáváme k dispozici i odkazy na vybrané vědecké články či různé příklady a konkrétní aplikace probírané látky ze života. Většina studentů tuto činnost neocení. Tyto materiály jsou však především určeny pro pár lidí v předmětu, které chceme pro dané téma nadchnout a se kterými chceme dále pracovat. Tato činnost se nám vyplácí z dlouhodobého hlediska.“ Využíváte nebo jste využíval/a a zkoušel/a různé e-learningové aktivity. Dokázal/a byste zhodnotit, ve které z těchto Vašich aktivit se Vám nejvíce zúročila energie vložená do její tvorby? Popsal/a byste, proč?