Vzájemné hodnocení Tomáš Obšívač a kolektiv vývojového týmu IS MU Distribuce prací od studentů k hodnotitelům, kteří práci hodnotí podle předem stanovených kritérií. ̶ Nově podporovaná výuková aktivita v IS MU ̶ Jeden z bodů Strategie e-learningu MU 2018–2020 (nástroje pro kolaborativní výuku) Vzájemné hodnocení / IS MU2 Peer Assessment Vzájemné hodnocení Vzájemné hodnocení / IS MU3 Vzájemné hodnocení ̶ Podporuje hlubší porozumění problému – dobré hodnocení jej vyžaduje ̶ Vedle vědomostí vede také k rozvoji dovedností ̶ Schopnost (sebe)hodnocení, poskytování/přijímání zpětné vazby, … ̶ Může snížit (administrativní) zatížení učitele Vzájemné hodnocení / IS MU4 Co lze vzájemně hodnotit? ̶ Práci, kterou jde elektronicky odevzdat: ̶ Klasické písemné eseje a domácí úkoly ̶ Laboratorní protokoly, zápisky, překlady, … ̶ Obrázky, videa, programy, … ̶ Práci, kterou nejde odevzdat: ̶ Osobní výstupy – prezentace, hovory, … ̶ Individuální podíl na týmové práci Vzájemné hodnocení / IS MU5 Z pohledu učitele (správce) Vzájemné hodnocení / IS MU6 Založení 1. Název – zákl. nastavení (e-maily, anonymita) 2. Odevzdání – výběr/založení odevzdávárny 3. Výběr hodnotitelů 4. Hodnocení – data od–do a způsob distribuce 5. Otázky – hodnoticí formulář Po distribuci souborů nastavení nelze měnit. Vzájemné hodnocení / IS MU7 ̶ Umožňuje formativní i sumativní hodnocení ̶ Peer feedback vs. peer grading Vzájemné hodnocení / IS MU8 Po založení ̶ Časová osa ̶ Možnost upravit nebo smazat ̶ Nebo odkazy na prohlížení hodnocení Vzájemné hodnocení / IS MU9 Z pohledu studenta (odevzdávajícího) ̶ Vidí zveřejněná hodnocení s časovou osou ̶ Odevzdá soubor do odevzdávárny ̶ Nebo později vyplní odpovědník ̶ Hodnotí (pokud je zároveň hodnotitel) ̶ Zobrazí si výsledky Vzájemné hodnocení / IS MU10 Z pohledu hodnotitele Vstup do hodnocení Hodnoticí formulář Je připraveno několik zobrazení (podle otázek, hodnotitelů) Výsledky nelze skrýt (lze ale odložit zveřejnění) Vzájemné hodnocení / IS MU11 Prohlížení hodnocení Pohled na hodnocení po otázkách Vzájemné hodnocení / IS MU12 Hodnocení do pozn. bloků Automatický přenos (bodového) hodnocení do pozn. bloků lze klasicky využít – k sumarizaci, známkování, omezení přihlašování na zkouškové termíny, … Vzájemné hodnocení / IS MU13 Na co si dát pozor? ̶ Pseudonymita ̶ Učitel zná identitu vždy ̶ Student může v souboru prozradit svou identitu ̶ Připravit dostatečné pokyny pro hodnocení ̶ Nefér hodnocení ̶ Podvádění (dohoda mezi studenty) ̶ „To je přece Vaše práce.“ Vzájemné hodnocení / IS MU14 Pilotní nasazení ve výuce na MU ̶ Děkujeme ochotným vyučujícím: ̶ dr. Lojdová, PdF, Úvod do pedagogiky a psychologie ̶ doc. Sehnálek, PrF, semináře Právo Evropské unie II ̶ dr. Černý, FF, Digitální kompetence a Kurz rozvoje digitálních kompetencí ̶ I jejich 649 studentům ̶ Celkem 1626 vyplněných hodnoticích formulářů, přes 12000 otázek ̶ Většina v režimu odevzdávající jsou hodnotitelé, anonymně Vzájemné hodnocení / IS MU15 Pilotní nasazení ̶ S dodržením termínů měli potíže odevzdávající i hodnotitelé ̶ Možnost odevzdání/hodnocení po termínech (zvýší složitost) ̶ Poptávka možnosti reakce na hodnocení ̶ Nezvyklé je automatické ukládání 16 Vzájemné hodnocení / IS MU