Používáme portfoliové hodnocení… „…takže je to souhrn různých testovacích metod. Na závěr si ze škály úkolů můžeme vcelku jednoduše udělat názor, jak na tom student je, a tím i zadat závěrečnou známku. Nicméně tento způsob hodnocení je časově náročný na opravu (eseje, prezentace) a také zvyšuje nároky na komunikaci se studenty (hl. e-mailem). Celkové hodnocení není jedna zkouška, ale souhrn úkolů různých typů, v průběhu semestru i ve zkouškovém. Standardizujeme kritéria s kolegy, aby bylo hodnocení spravedlivější.“ Optimalizujeme testy a eliminujeme nejednoznačnosti „Hodnotit studenty je pro nás stále obtížnější, protože studentů přibývá, ale počet vyučujících je však konstantní. Náročné je při vysokém počtu studentů vytváření nových otázek. Spravedlivé hodnocení se snažíme zajistit uplatňováním našich mnohaletých zkušeností, optimalizací testů, aby pokrývaly celou látku a eliminaci nejednoznačných otázek.“ Odstiňuji nervozitu a nejistotu studentů „Hodnotit studenty jednoduché určitě není. Na celém procesu hodnocení je náročné zajistit validitu zkoušení – tedy to, abych opravdu zjišťoval, co zjišťovat potřebuji (co student umí / čemu rozumí / kolik energie bylo vloženo do přípravy) a abych dokázal odstínit invalidní faktory (nervozita, nejistota apod.). Dále také zajistit srovnatelnost zkoušení a současně být dostatečně senzitivní k individuálním rozdílům mezi studenty. Spravedlivost v případě ústního zkoušení zajišťuji srovnáním mnou navrhované známky se známkou, kterou za svůj výkon a přípravu student považuje za přiměřenou. V případě písemného zkoušení s otevřenými otázkami srovnáváním jednotlivých písemek.“ Dodržujeme předem deklarovaná kritéria „Spravedlivost zajišťujeme včasným zveřejněním požadovaných znalostí a kritérií hodnocení a jejich následným dodržením. U ústního zkoušení studenti otázky losují a mají čas na písemnou pří- pravu.“ Všechny písemky hodnotím v jednom dni „Spravedlivost u otevřené písemné zkoušky se snažím zajistit tak, že vždy hodnotím všechny písemky v jednom dni, aby nedošlo ke změně pohledu na vytyčená kritéria. Uzavřené zkoušky jsou hodnoceny dle počtu dosažených bodů ústní zkoušky (odpovědi na předem známé otázky). Pro hodnocení mám několik předem stanovených kritérií, předem stanovená kritéria mám i pro hodnocení prezentací a seminárních prací.“ Zjišťuji, zda student přemýšlí „Spravedlivost zajišťuji kombinací více různých forem zkoušení: písemné i ústní, plus obhajoba seminární práce. Používám též zvláštní typ otázek, které nezkouší přímo znalosti, ale odhalují, zda student přemýšlí. Hodnocení je rovněž konzultováno s kolegy, a to za účelem ověření, zda jsou nároky přiměřené. K objektivizaci přispívá též zapojení studentů do procesu hodnocení seminárních prací formou peer review.“ Známe ideální průběh zkoušky „Máme vypracované klíče pro psané testy a tabulky popisující ideální průběh ústní zkoušky, takže hodnocení je snadné a snad co nejvíce objektivní.“ Život není spravedlivý „Vzhledem k 35leté zkušenosti se zkoušením už po prvních 5 větách vím, o čem to bude. Náročné jsou neustálé domluvy o termínu zkoušky, jejich rušení, změny atd., hlavně u zahraničních studentů. Život není spravedlivý, pokud je dnešní životní styl, že všichni musí být šťastní, tak ten je zcestný. Čím dříve si jedinec uvědomí, že život není jednoduchý, tím je lépe připraven na nenadálé, obtížné situace a jejich řešení, které ho zdokonalují.“ Průběžně hodnotíme „Snažíme se o průběžné hodnocení; takže výsledná známka odráží dílčí úkoly plněné studentem; hodnocení je pak objektivnější a ‚lehčí‘.“ Cílem testu není „spravedlnost“, ale motivace „Složitost hodnocení: Ústně? Ano. Písemně? Jde to. Strojově? Ne. Náročné je připravit kvalitní testy a jejich strukturu, aby motivovala k průběžnému studiu. Cílem testování není primárně „spravedlnost“, ale motivace. Všichni studenti mají stejné podmínky.“ Je těžké hodnotit studenty? podle vyučujících Masarykovy univerzity Více inspirace na Elportále MU E-learning na Masarykově univerzitě · http://elportal.cz/ katalog e-learningu · e-kurzy · e-publikace · e-knihy · ukázky a inspirace · metodika · uživatelská podpora Co je na celém procesu hodnocení náročné? Jak řešíte téma spravedlivosti či poskytování zpětné vazby k hodnocení? Jaké metody k hodnocení používáte? Elektronickýtest Skenovacítest Prezentace Sem inárnípráce O bhajoba projektu Autoevaluace Skupinová diskuse Praktická zkouška Písem ná zkouška Ústnízkouška 464129282724161363 D ocházka Příprava na přednášky/cvičení Aktivita vhodině D om ácíúkoly Projekty Aktivita vdiskusních fórech Jiné Znalostiučebnílátky Písem né práce/eseje 5639302825211485 Co je předmětem hodnocení?