1 Proč hodnotíme studenty? Jan Slovák Open Space FI MU, 5. února 2020 Proč hodnotíme studenty, Jan Slovák, Ústav matematiky a statistiky, PřF MU2 Formativní hodnocení Kdo koho hodnotí a proč? Sumativní hodnocení ̶ zpětná vazba pro obě strany ̶ průběžný charakter ̶ motivační aspekt ̶ „nerozumíš“ nebo „neumíš“? ̶ role samohodnocení a hodnocení navzájem ̶ shrnutí výsledků a dopadů ̶ navazuje na formativní ̶ „rozumíš“ nebo „umíš“ dost? ̶ vhodný časový posuv ̶ velmi oborově odlišné (profesní certifikace) Proč hodnotíme studenty, Jan Slovák, Ústav matematiky a statistiky, PřF MU3 Kdy a jak hodnotit? ̶ častý přístup: ̶ hned při vstupu do programu rozřadit studenty do skupin podle „znalostí“ ̶ „slabé“ rychle doučovat pomocí rutinního učení „základních znalostí“ ̶ všem dávkovat relativně snadno zvládnutelnou látku a velmi často testovat perfektní zvládání jednotlivých částí. ̶ dobrý je ten, kdo neudělá žádnou chybu. ̶ alternativní možnosti: ̶ rychle motivovat studenty ke vzájemné komunikaci a spolupráci ̶ všechny vystavit spíše náročnému obsahu s tím, že jen výjimeční zvládají vše vstřebávat v plné šíři i hloubce ̶ adekvátně využívat průběžné formativní hodnocení (i neformální a vzájemné) a zaostávajícím nabízet dodatečnou podporu ̶ průběžné sumativní hodnocení pojímat velkoryse (tj. oceňovat i neúplné zvládání látky) Proč hodnotíme studenty, Jan Slovák, Ústav matematiky a statistiky, PřF MU4 Co hodnotit? – formativní hodnocení (Matematika) ̶ kvalita programu je daná zejména kvalitou studentů ̶ pokud se studenty daří motivovat ke vzájemné komunikaci a pokusům o vysvětlování obsahu, dává jim to i nejlepší průběžné hodnocení ̶ i malé skupiny velmi dobrých studentů na sebe vážou daleko větší komunity. ̶ při zkoušení se soustřeďme na podstatu ̶ matematika je ve své podstatě meta-jazyk sloužící k formalizaci „selského rozumu“, měli bychom tedy tolerovat „gramatické prohřešky“, hlavně v počátcích studia, pokud je obsah víceméně v pořádku ̶ vytvořme prostor pro adekvátní ocenění mimořádných, aniž by to slabší/nepřipravené odrovnalo – jednou z možností je volba měřítek předjímajících, že např. hodnocení „A“ je za splnění cca 0,7 požadavků, zatímco na projití (tzv. E-learning) stačí 0,4. ̶ zkoušejme nepříliš často !!! Proč hodnotíme studenty, Jan Slovák, Ústav matematiky a statistiky, PřF MU5 Příklady odjinud ̶ Oklahoma, Norman (cca 2010): ̶ „A“=all, „B“=bad teacher, „C“ = crap department (formálně znají i D,E,F, nikdy je ale nepoužili, zato používají neformálně A+, A++) ̶ Bonn (1998): ̶ první zkouškou byla „Vordiplomaprüfung“, ke které se student hlásil, když si chtěl zapsat diplomku, vykonat ji mohl u kteréhokoliv habilitovaného člověka dle vlastního výběru ̶ Bath (2018): ̶ zkoušek je průběžně jen málo, prakticky se nestane, že by někdo neuspěl ̶ mají jen jediný termín, opravný jen pro omluvené neúčasti, a to jeden společný ročně organizovaný rektorátem v září pro všechny studenty a předměty (prerekvizity jsou podobně jako u nás, ale naplněny zápisem, existuje také hodnocení „assumed passed“) Proč hodnotíme studenty, Jan Slovák, Ústav matematiky a statistiky, PřF MU6 Vlastní představy/příklad ̶ Matematika I-IV pro sdružené studium (a zájemce z FI) ̶ východiskem je představa o návycích přicházejících studentů (spíše vstřebávají i složité mozaiky krátkých sdělení než souvislý, dlouhý a hutný tok informací) ̶ snaha převést přednášky do pozice diskusí navazujících na již shlédnuté série krátkých prezentací ̶ přístup k jazyku matematiky v obdobě ke komunikaci s malými dětmi (tj. jít za obsahem a omezit kárání za formální prohřešky) ̶ totéž s cvičeními ̶ formativní hodnocení je založeno na aktivní účasti na cvičeních i přednáškách a vzájemně hodnocených domácích úlohách, doplněné občasnými písemkami. ̶ sumativní hodnocení na konci semestru vychází z orientační tabulky bodů rozložených do semestru i zkouškového („A“ odpovídá 35 bodům z 50), je ale zásadně závislé na ústní zkoušce založené na poměrně dlouhé diskusi v malých skupinách ̶ častý je „úspěšný“ průchod s „E“, ale s pocitem, že toho k doplnění zbylo hodně. 7 Diskuse