Hodnocení učitelem a vzájemné studentské hodnocení v masifikovaném vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta MU Hodnocení a kvalita výuky Hledání principů kvality výuky • Princip výuky založené na výzkumu, reflexi a zpětné vazbě • Princip vytváření bezpečného prostředí ve výuce • Princip zaměření na dosahování stanoveného cíle • Princip rozmanitosti výuky • Princip vedení studentů k odpovědnosti za své vlastní učení • Princip provázanosti teorie a praxe (Kratochvílová & Lojdová, 2019; Lojdová, 2016) Vybrané typy hodnocení • Formativní a sumativní • Normativní a kriteriální • Vrstevnické hodnocení • Hodnocení procesu a výsledků • Sebehodnocení Příklad vrstevnického hodnocení s pomocí aplikace Vzájemné hodnocení v ISu SZ6026 Úvod do pedagogiky a psychologie: 198 studentů IS udělá mnohé za nás, na učiteli je „být se studenty v každém kroku“ a předvídat: 1. Zadání kritérií hodnocení na přednášce. 2. Vysvětlení průběhu vrstevnického hodnocení (anonymita). 3. Zaslání kritérií hodnocení e-mailem či vložení do prezentace. 4. Vytvoření vrstevnického hodnocení v ISu. 5. Připomenutí studentům, že se blíží termín odevzdání úkolu. 6. IS automaticky zasílá výzvu k hodnocení. https://is.muni.cz/auth/ucitel/peer_assessment/editace?fakulta=1441;obdobi=7523;predmet=1172942;pa_perm_id=6841;pa_id=19109 Předvídat v každém kroku Vážené studentky, vážení studenti, blíží se termín odevzdání eseje "Jak si představuji dobrého učitele". Esej je třeba odevzdat do odevzdávárny předmětu v ISu do 3. 11. 2019 23:00. Pozdější odevzdání nebude vzhledem k následné fázi hodnocení esejí možné. 4. 11. obdržíte e-mailem odkaz na esej, kterou budete hodnotit. Ostatní eseje vám nebudou zveřejněny. Pokud jste již esej odevzdali, nevěnujte této zprávě pozornost. Děkuji a zdravím Kateřina Lojdová 100154@mail.muni.cz SZ6026 Úvod do pedagogiky a psychologie I když předvídáme…. Vážená paní doktorko, v předmětu PdF:SZ6026 Úvod do pedagogiky a psychologie jsem zaspal odevzdání úkolu (eseje). Obracím se na Vás s dotazem, zda je možné odevzdat esej dodatečně. Děkuji. Co udělat příští rok jinak aneb jak se vyhnout mailové smršti • Zůstat u průběžného informování studentů e-mailem • Nastavit čas odevzdání (defaultně 00:00) • Studentům, kteří neodevzdají úkoly v termínu, vložit do ISu X • Do informačního mailu vložit informaci, kde studenti najdou esej k hodnocení v ISu • Zvážit uzavřenou dichotomickou otázku na konci • U vrstevnických hodnocení, která jsou nedoporučující, provést dodatečné hodnocení učitelem • Poděkovat IS- technikovi Bc. Václavu Římánkovi ☺ Příklad hodnocení učitele s aplikací v ISu Poznámkové bloky SZ6001 Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie: 702 studentů, 26 seminárních skupin, 12 vyučujících Specifika: více hodnotitelů • vyjasnění typu hodnocení • vyjasnění cílů hodnocení • vyjasnění způsobu hodnocení • vytvoření metodického materiálu pro vyučující Příklad hodnocení učitele s aplikací v ISu Poznámkové bloky Srovnání Poznámkové bloky: Přístup zaměřený na učitele Vzájemné hodnocení: Přístup zaměřený na studenta (srov. Wen, & Tsai, 2006) Literatura • Kratochvílová, J., & Lojdová, K. (2019). Reforma kurikula pedagogickopsychologického modulu na PdF MU: hledání kvality v éře masifikace. Pedagogika, 69(1), 269-291. • Lojdová, K. (2016). Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 26(1), 51-75. • Wen, M. L., & Tsai, C. C. (2006). University students’ perceptions of and attitudes toward (online) peer assessment. Higher Education, 51(1), 27-44.