Radek Ruban / Katedra obchodního práva1 „Zpětná vazba“ v Praktiku práva obchodních korporací Radek Ruban / Katedra obchodního práva2 O čem to bude? ̶ Praktikum práva obchodních korporací (co to je?). ̶ Širší rámec (aneb o studiu práv obecně). ̶ Hlubší zamyšlení: ̶ pedagogické okénko a ̶ „moderní“ výukové metody. Radek Ruban / Katedra obchodního práva3 Disclaimer ̶ Účastním se Open Space poprvé. ̶ Učím sice už 7 let, ale pořád jsem začátečník. ̶ Nemám IT ani pedagogické vzdělání (jsem samouk). = Překvapení, že jsem byl pozván. Radek Ruban / Katedra obchodního práva4 Zpětná vazba ̶ Termín pro situaci (mechanismus, elektronický obvod), kdy výstup nějakého systému ovlivňuje zpětně jeho vstup. Wikipedie Radek Ruban / Katedra obchodního práva5 Praktikum práva obchodních korporací ̶ Povinně volitelný předmět. ̶ Vyučuje se v podzimním i jarním semestru (s jiným studijním plánem): MV608K, MVV7913K. ̶ Navazuje na práva obchodních korporací (povinné): ̶ „eseróčka“, ̶ akcionáři, ̶ družstva, atd. Radek Ruban / Katedra obchodního práva6 Naše motivace ̶ Povinný kurz je: ̶ malou násobilkou, ̶ ve vysokém tempu, ̶ s větším počtem studentů, ̶ proto není tolik prostoru, aby si mohli studenti sami zkusit praktické úkoly. ̶ Praktikum: ̶ výběrový předmět, ̶ další motivace nadšenců, ̶ potenciální „klub přátel“ katedry (fakulty). Radek Ruban / Katedra obchodního práva7 Cíl ̶ Relativně malý kroužek studentů. ̶ Kombinace „přednášek“ a prakticky laděných úkolů. Radek Ruban / Katedra obchodního práva8 Výstup ̶ Přednášková část. ̶ Domácí „případová studie“. ̶ Následné hodnocení. ̶ Vědomosti (zápočet) + „srdíčka a tisíce děkovných dopisů“. Radek Ruban / Katedra obchodního práva9 Role IS ̶ Nezanedbatelná. ̶ Platforma: ̶ uveřejňování studijních materiálů, ̶ odevzdávárna s možností nahrát soubor s připomínkami, ̶ poznámkový blok. Radek Ruban / Katedra obchodního práva10 Něco nového? ̶ K žádné výrazné inovaci nedochází. ̶ V podstatě pořád stejné nástroje; jen už nenamáčíme brk v kalamáři. Radek Ruban / Katedra obchodního práva11 Širší rámec ̶ Právnická profese je ve skutečnosti dost nudná. ̶ Nemáme baňky, zkumavky, počítače ani umělou nemocnici. ̶ Jen čteme a píšeme. ̶ K tomu nezbytně potřebujeme jen: ̶ studijní materiály (knihovnu), ̶ lavici, světlo, tabuli, křídu, ̶ popř. (nikoli nezbytně!), aby nám nepadal strop. Radek Ruban / Katedra obchodního práva12 Proč se jim to tedy tak líbí? ̶ Těžko jsou příčinou „moderní“ výukové metody. ̶ Míněno aplikace jako Socrative nebo Kahoot. ̶ Pro naše účely nepotřebné, neschopné předat penzum informací a devalvující kvalitu vzdělání. ̶ Aplikace mohou být přínosné. ̶ Stejně jako Informační systém MU. ̶ V mnoha ohledech jde o nástroje, bez kterých bychom dnes jen obtížně fungovali. ̶ To ovšem nemůže nahradit věcný obsah (náplň kurzu). ̶ A ještě mnohem nebezpečnější je jít za hranu, aby to studenty „bavilo“. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště13 Proč se jim to tedy tak líbí? ̶ Protože s nimi někdo pracuje. ̶ Jedna z prvních příležitostí, kdy po nich někdo něco čte, škrtá, připomínkuje, vrací… ̶ Mohou si hrát na právníky, kterými za chvíli budou. ̶ To je motivuje k dalšímu studiu. ̶ Ve skutečnosti jde o to, udržet nadšení a pozornost (zaujmout). ̶ Těžiště výuky je ale stále v předmětech „malé násobilky“, ̶ kde lze jen stěží slevit z „tvrdého jádra“. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště14 Závěr ̶ Před závorku: ̶ Moderní aplikace nejsou schopny nahradit věcný obsah. ̶ Jde o nástroj, který má pomoct s realizací. ̶ Skutečný závěr: ̶ Moderní aplikace mohou výrazně usnadnit život. ̶ Pro efektivní podávání zpětné vazby jde o nedocenitelný nástroj. Radek Ruban / Katedra obchodního práva15 Děkuji za pozornost