6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost Pavla Kovářová 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví2 Kontext předmětu ̶ KISK a týmové úkoly (bc/mgr) ̶ VIKMA10 Informační politika: teoretické i praktické seznámení s budováním informační společnosti se zaměřením na eGov v ČR ̶ Povinný předmět, 2. ročník NMgr ̶ Před akreditací (2013-2018) a mateřskou ̶ Sli.do 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví3 Kontext úkolu – zadání ukončení ̶ Povinné zdroje v harmonogramu předmětu v IS ̶ Úkoly z každého týdne – zadání v IS (9x1 strana, 7 splnit) ̶ Skupinový rozbor aktuální kauzy IP (4 strany) ̶ Docházka na týmové prezentace (3x) + prezenční na externistu (1x) ̶ Písemná zkouška ̶ Zrušeno: aktivita, složité sankce, 2 dílčí úkoly 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví4 Metodologie ̶ Moje (sebe)reflexe – zkušenosti s 6letým vývojem úkolu ̶ Studentská reflexe ̶ Zpětnovazební dotazníky na konci semestru (povinné, anonymní) – 2014-2018 Survio ̶ Kvalitativní dotazování leden 2020 pro vybrané absolventy (návratnost 8/13) ̶ Nereprezentativní, ale vybrané zkušenosti zaryté do paměti ☺ 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví5 Zadání týmového úkolu ̶ 1. dílčí (individuální) úkol – téma aktuální kauzy IP do sdíleného dokumentu (2 roky, kauza, IP; anotace + zdroj) – konec září ̶ Skupiny vytvořeny v dokumentu, po mailu téma v balíku v IS – polovina října ̶ 4-5 studentů ̶ Přednost autor tématu, jinak lze vybrat i cizí téma ̶ 6. sloupec tabulky pro libovolný počet preferencí (nezačleněné přiřadím) ̶ Pořadí skupin dle rychlosti vzniku (termín prezentace) ̶ Sílený dokument ̶ Inspirace v předchozích ročnících ̶ Prostředí známé z jiných aktivit ̶ Obsah předmětu dle studentů ̶ Předvybraná témata studenty (vyučující jen schvaluje) ̶ Přihlášení k tématu dle zájmu „Za celú dobu na KISKu som mala asi najlepší tím a hlavne bolo výborné, že sme mali možnosť sa prihlásiť k téme, ktorá nás najviac bavila.“ ̶ Spojení s praxí, hloubka řešení „…se jednalo o velmi aktuální témata z běžného života občana státu a i teď po několik letech jsem schopná dát dohromady 2-3 témata, které tam zazněly.“ (abs. 2013) „Těch příkladů v prezentacích týmových úkolů bylo hodně. Seznámili jsme se s různými kauzami a úskalími, která bez hloubější analýzy si jedinec neuvědomuje.“ ̶ Znalost členů skupiny (+ očekávání od nich) 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví6 Pozitivní Studentská reflexe 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví7 Zpracování úkolu ̶ Práci si skupina rozdělí sama ̶ Odborný text – max. rozsah pro skupinu + min. pro studenta ̶ Odevzdání nejpozději týden před prezentací do odevzdávárny v IS ̶ Body pro členy (počet*2) a za co, 0 bodů = nepracoval ̶ K prezentaci připravena celá skupina (15+15 min.), absence jen zdravotní + náhrada ̶ Většina spolupráce online (komunikace, tvorba), občas prezenční setkání ̶ Dělba práce, pak připomínkování od ostatních ̶ „Tento úkol se mi líbil, protože jsme měli svobodu v tom, jak si práci rozdělit.“ ̶ Vliv vztahů ve skupině ̶ „byli to kamarádi a už jsme byli zvyklí na skupinové projekty” ̶ „naučila jsem se spolupráci i s člověkem, který mi né úplně seděl“ ̶ „protože jsme se znali a hodně respektovali, tak se nikdo neflákal a zároveň bylo jasné, že úkolu věnuje potřebný čas“ ̶ „Navíc jedna členka týmu, měla svou oblast zpracovanou velmi brzy a tak ji zůstal čas popohánět ostatní členy v pozitivním smyslu.“ ̶ Pocit zadostiučinění při pochválení vlastní části (po kritice ve skupině) 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví8 Pozitivní Studentská reflexe – vzájemné hodnocení ̶ Problém nefungujícího člena ̶ „Jeden tahoun a jeden asistent, ostatní se vezli... Problémy s týmem, který byl hodně složený s kombinovaných studentů a měl problémy s časem - sejít se dohromady F2F.“ ̶ „Byla bych spokojenější, pokud bych tuto práci zpracovávala sama. Předmět bych pak neukončovala s pocitem, že jsem, jako již několikrát při týmových úkolech, pracovala pro někoho jiného.“ ̶ Různé pohledy členů na téma – ale pak komplexnější pohled ̶ Málo času (první ročníky) ̶ Mnoho týmovek na KISKu 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví9 Negativní Studentská reflexe – vzájemné hodnocení 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví10 Hodnocení studentů - písemné ̶ Kontrola plagiátů v IS + archivace + příprava na zkoušku ̶ Zpětná vazba mailem (všichni členové) ̶ Body ̶ Často rovnoměrné i při nevyvážené práci ̶ Zdůvodnění – zhodnocení jednotlivců, někdy „sdílené“ činnosti => dovysvětlení ̶ Někteří jen práce na formě => návrh dopracování textu ̶ Uděleny až po přijetí úkolu všem členům – občas dokončili i studenti rozhodnutí opakovat ̶ Zpětná vazba na text před prezentací (pár dní) – zaměření pozornosti, dovysvětlení 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví11 Hodnocení studentů - ústní ̶ Prezentace a otázky = příprava na zkoušku ̶ Zdůvodnění bodů = podklad pro výběr prezentujícího – pro koho trest? ̶ Příprava často důvod k hlubšímu seznámení s částmi ostatních ̶ Kupodivu bez kritiky na mou zaujatost – výběr prezentujícího ̶ Diskuze s nutným zapojením každého, typická závěrečná otázka – zdůvodněný individuální postoj k tématu ̶ Při nedostatku dotazů spolužáků moje otázky (málo časté) ̶ Povinnost dotazování – náhrada za absenci 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví12 Bodové hodnocení Počet bodů studenta za týmový úkol ̶ 79,5 % studentů hodnotí týmový úkol s prezentací velmi/spíše dobře (n = 171) ̶ 82 % studentů po 2 bodech (n = 220) ̶ Min 1, max 3 ̶ Nerovnoměrné v 1-2 týmech/rok (modus 9 týmů) 0 5 10 15 20 25 30 35 40 1-1.9 2 2.2-3 2013 2014 2015 2016 2017 2018 ̶ Pozitivně hodnocena možnost rozdělit body sami (i když rovnoměrně) ̶ „ta možnost dát najevo jak moc kdo pracoval byla vážně dobrá. nevím už, jak jsem to hodnotila tehda“ ̶ Výjimečně body bez domluvy - „jeden člen našeho týmu rozhodl, že přerozdělí body sám, což mi přišlo nespravedlivé. Bylo by možná lepší, kdyby body dával vyučující.“ ̶ Pozitivní snaha o individualizaci hodnocení v týmu ̶ „Oceňuji její snahu o individuální hodnocení v týmovém úkolu. Je na kisku jediná, kdo týmový úkol nechápal jako celek, ale snažil se rozlišit mezi prací jednotlivých členů.“ ̶ Týmová solidarita, ocenění dle možností jednotlivce ̶ „Body jsme si rozdělili rovnoměrně, protože jsme věděli, že každý přispěl dostatečně v rámci svých schopností a zaměření.“ ̶ „Možnost rozdělení bodů pro nás nehrála až tak velkou roli, vzhledem k tomu, že bychom si je nejspíš (jako správný tým) rozdělili rovnoměrně v každém případě.“ ̶ „Rozdělování bodů v týmovém úkolu je možná zbytečné, protože ve výsledku všichni potřebují dostat (a rozdají si) dva body, nehledě na množství odvedené práce.“ ̶ Pozitivní náročnost ̶ „to nešlo sfouknout za jedno odpoledne“ 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví13 Pozitivní Studentská reflexe – body a písemná část ̶ Připravenost každého na prezentaci nevnímána negativně ̶ „Líbí se mi, že prezentujícího vybírá až vyučující, takže se musí připravit všichni členové týmu a navíc a si prezetaci vyzkouší i ten, kdo by se nikdy dobrovolně nepříhlási.“ ̶ Obava z poškození ostatních ̶ „prezentovanie na hodine bolo určené vyučujúcim a z toho som mala najväčšiu hrôzu. Hlavne preto, že nešlo o prípadné potopenie len seba, ale celého tímu” ̶ „Pokud si dobre pamatuji, tak se mi libily zaverecne prave ty prezentace a jejich hodnoceni. Teda - zpetne to tak vidim. Bylo treba, aby byl pripraveny kazdy, jinak by mohl svym vykonem pohorsit i ostatnim. To je rozdil mezi skupinovou praci a kooperativnim ucenim (nebo ja to tak vnimam).“ ̶ Nutnost pochopení ostatními – hodnocení spolužáky ̶ „Že pri niektorých úlohách sme ich len pasívne odoslali a nikto to viac neriešil, tu sme ich jednak aj prezentovali a okrem toho sme aj chceli navzájom počúvať, pretože to bola ďalej časť skúšky. Čiže tam aspoň nebol taký ten zbytočný "aj tak to pôjde do šuflíka" pocit. :)“ ̶ „Líbili se mi prezentace a týmový úkol i to, že nebylo předem jasné, kdo bude prezentovat, protože nás to donutilo se podívat na problém v celku a nejen z části, která byla naší doménou. Myslím, že by nebylo od věci, aby každý připravil otázku pro ostatní prezentace a tím se donutil tyto prezentace přečíst ještě před jejich představením“ ̶ „ vzájemné prezentace mi rozšířili obzory ohledně témata IP“ 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví14 Pozitivní Studentská reflexe – ústní část ̶ Špatný prezentující = problém pro tým i posluchače ̶ „Jeden tím tam mal na odprezentovanie veľmi, veľmi nešťastnú voľbu a hodilo to na celý projekt aj výsledok dosť zlé svetlo, lebo nie len, že neukázali, čo všetko spravili, ale aj my ostatní sme vlastne nepochopili pointu prípadu a na skúšku si to museli dohľadávať.” ̶ „U některých týmových úkolů bylo vidět, že prezentující se na prezentaci nenachystal. Pro poslouchající studenty by bylo přínosnější, kdyby si prezentujícího vybral tým nebo byl dán dopředu a lépe se na prezentaci připravil.“ ̶ „Zrušil bych nutně povinnou účast na týmových prezentacích (…). Za dob mého studia jsem si získal ke studentským prezentacím velkou averzi (…) přijde mně mnohem víc hodnotnější poslouchat Váš výklad, než výklad mých spolužáků.“ 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví15 Negativní Studentská reflexe – ústní část 6 let týmových úkolů ve VIKMA10 a pořád nemám dost / Katedra informačních studií a knihovnictví16 Děkuji za pozornost.