Úvodní slovo
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 11. ročník Open space konference o e-learningu IS MU. Ústředním tématem příspěvků bude výuka teď a potom. Dozvíte se, jak zajistit kvalitní výuku nejen v lavicích, ale i přes internet. Zjistíte, jakou výzvu představovalo pro učitele online zkoušení či jak přistupovali k elektronické komunikaci se studenty.
Prezentovat budou již tradičně odborníci a učitelé, kteří mají zkušenosti z praxe. Konference bude tento rok netradičně v podobě e-kurzu, konkrétní podobu brzy upřesníme.
- Termín konání: duben 2021
- Místo konání: online
Tematické okruhy
Ústředním tématem konference bude výuka teď a potom. Příspěvky a doprovodné postery konference poodhalí, jak náročné bylo učit studenty online a co si učitelé berou jako cenné zkušenosti do další výuky, ať již bude v online, tradiční či hybridní podobě. O praktické zkušenosti a rady se v rámci příspěvků podělí vyučující, kteří budou mluvit o:
- Kvalitní výuce v lavici i na síti
- Open book podobě písemného zkoušení
- Metodě převrácené třídy
- Přehledném strukturování materiálů pro studenty
Registrace
Účast na konferenci je pro účastníky z MU zdarma. Prosíme o přihlášení se na konferenci přes Obchodní centrum MU.
Registrace na Open space konferencihttps://is.muni.cz/auth/obchod/baleni/209450Program konference
Registrace účastníků | do neděle 11. dubna 23:59 |
Zahájení (zpřístupnění e-kurzu s příspěvky přednášejících) | pondělí 12. dubna v 9:00 |
Přivítání |
|
1. Kvalitní výuka v lavicích i na síti |
|
2. Distanční zkoušení jako výzva |
|
3. Studijní a jiné procesy online |
|
Doprovodný program |
|
Moderovaná online diskuse s přednášejícími |
|
Vylosování výherce soutěže o překvapení | 16. dubna |
Závěrečné slovo a ukončení konference | 16. dubna |
Anotace příspěvků
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Proděkan pro studium PřF MU (Osobní stránka v IS MU)
Distanční výuka fyziky, někde se to daří, ale někde to prostě nejde
Výuka (nejen) fyziky jsou přednášky, teoretická cvičení a práce v laboratoři. Z podstaty je tedy zřejmé, že výuku fyziky jako celek do distanční formy převést nelze. Přesto v některých částech a za jistých podmínek lze distanční výuku realizovat docela dobře, včetně ukončení předmětů kolokviem či zkouškou. Příspěvek se bude věnovat těm případům, kde se to, alespoň podle názoru autora, důstojným způsobem podařilo.
doc. Ing. Michal Brandejs, CSc.
Vedoucí centra CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Jak jsem nahradil zkoušení 600 studentů praktickým úkolem
Doba koronavirová mě v předmětech Výpočetní systémy a UNIX na Fakultě informatiky v každém s více než 500 studenty donutila najít jiný způsob zkoušení než klasickou písemkou.
Ve svém příspěvku se pokusím vysvětlit, jak jsem zkoušení převedl na ověření nabytých znalostí plněním praktického úkolu, jak jsem stanovoval hodnocení a jaké zkušenosti jsem během dvou semestrů nabyl.
Ing. Jan Čapek, Ph.D.
Odborný asistent KEk ESF MU (Osobní stránka v IS MU)
Online zkoušení velkého počtu studentů
Jak online vyzkoušet přes 400 studentů v teoretickém profilujícím předmětu? Zvolili jsme vytvoření nové sady testových otázek, spíše "přemýšlecích" než čistě znalostních. Zkouška následně proběhla pomocí odpovědníků v ISu. Navzdory nezměněné úspěšnosti předmětu si studenti v anketě stěžovali na nepřipravenost na nový formát zkoušky. V tomto jarním semestru umožníme studentům v průběhu semestru si vyzkoušet odpovědníky, které budou mít podobné nastavení, jako závěrečná zkouška.
Mgr. Jitka Daňková
Koodinátorka servisního střediska CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Proč se nevyplatí využívat proctoringové systémy aneb o studentech a důvěře
Na Masarykově univerzitě se při zkoušení studentů nevyužívají proctoringové systémy, nicméně část vyučujících po sofistikované a na technologiích založené kontrole studentů volá. Příspěvek vysvětlí, jaké nevýhody jsou s proctoringovými systémy pro kontrolu studentů spojovány. Ukáže několik základních způsobů podvádění, které studenti mohou realizovat i při použití některých proctoringových nástrojů. A nastíní i to, jakými cestami se mohou učitelé nadále v případě distančního zkoušení ubírat.
Mgr. Lukáš Eliaš
Specialista ICT CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Novinky v IS MU
Vývoj e-learningových aplikací v IS MU byl v uplynulém roce dynamický, byl ovlivněn pandemií, a tím i potřebou vyučujících učit převážně online. Inovace proto reflektovaly potřeby uživatelů související s výukou nekontaktní. Příspěvek přináší přehled řady inovovaných nebo nových aplikací z roku 2020 a je určen všem, kteří jsou rádi v obraze a chtějí vědět, co nového a zajímavého z elektronické podpory výuky v Informačním systému MU se od posledního ročníku OSK realizovalo. Posluchači se navíc dovědí, na jaké novinky se mohou těšit v roce následujícím.
JUDr. Lukáš Hadamčík, Ph.D.
Odborný asistent KObčP PrF MU (Osobní stránka v IS MU)
Připomínkování diplomových prací prostřednictvím nahrávání pracovní plochy
Příspěvek se zabývá jedním ze způsobů, jak diplomantům předat připomínky školitele ke konceptu diplomové práce. Představovaná metoda spočívá v nahrávání vlastní pracovní plochy počítače se souborem obsahujícím diplomovou práci při současném nahrávání mluvených připomínek. Následně je v příspěvku představena možnost uložení vzniklého videa do úschovny v ISu a sdílení odkazu s diplomantem. V závěru jsou zhodnocena pozitiva daného způsobu připomínkování, a to jak z pohledu diplomanta, tak z pohledu školitele.
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D.
Odborná asistentka PÚ FF MU (Osobní stránka v IS MU)
Využití open-book položek v online testech při výuce metodologie a statistiky pro psychology
Metodologie výzkumu v psychologii a na ni navazující statistika jsou předměty, kde je kladen důraz na aplikaci poznatků. To vyučujícím umožňuje využít při distančním zkoušení takové typy položek, které snižují pravděpodobnost dohledání odpovědi na internetu nebo ve studijních materiálech. V příspěvku budou představeny příklady těchto položek.
Mgr. Zuzana Kročáková
Koordinátorka CERPEK MU (Osobní stránka v IS MU)
Mozek se učí, když je aktivní aneb Jak podpořit přemýšlení
Aby si studenti z výuky odnesli co nejvíce, musejí v ní aktivně přemýšlet. Příspěvek ukáže, jak o tom jako vyučující mohu uvažovat při přípravě a promýšlení výuky, jaké otázky si klást. Představíme metody, které se osvědčily v online výuce a které by stálo za to využít i při výuce naživo.
RNDr. Michaela Račanská, Ph.D.
Odborná asistentka AnatÚ Teorie LF MU (Osobní stránka v IS MU)
Zkouška z anatomie on-line? A proč ne?
Přesně před rokem, v březnu 2020, se výuka v podstatě ze dne na den kompletně přenesla do virtuálního prostředí. Na tuto skutečnost jsme museli reagovat rychle a flexibilně a navíc se nejen připravit, ale i zvládnout za jakékoliv situace na zkoušení bezmála 700 studentů všeobecného i zubního lékařství a dalších téměř 500 studentů bakalářských oborů. Příspěvek popisuje nejen to, jak jsme na Anatomickém ústavu LF MU Brno k této výzvě přistoupili, ale zároveň srovnává zkoušení „on-line“ se zkoušením v prezenční formě. Sdílí naše zkušenosti nabyté v průběhu nyní již dvou proběhlých zkouškových období a shrnuje také výhody i úskalí on-line zkoušení tohoto náročného předmětu.
doc. Mgr. Hana Rudová, Ph.D.
Docentka KPSK FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Jak studenty zapojit do videokonferencí během výuky?
Tak jako všichni ostatní jsem na začátku koronavirové éry začala hledat cesty, jak realizovat distanční výuku. Videa z přednášek i online přednášení mi ale přinášely malé možnosti, jak navázat komunikaci se studenty. Vyzkoušela jsem tedy další řešení, o která bych se s Vámi chtěla podělit.
K přednášce studentům předem rozesílám nejen výukové video ale i řadu otázek. Většinu přednášky pak diskutují studenti motivovaní bonusovými body a výuka je tak pro mě často skutečně radost. Cvičení se samostatným řešením příkladů zase realizuji tak, že studenty několikrát rozdělím po jednom, a probírám s nimi jejich vlastní řešení. Často pak s některými studenty zůstávám na videokonferenci mnohem déle, protože se snaží příklady s moji pomocí co nejlépe dořešit.
MUDr. Ondřej Zahradníček
Asistent MiÚ FN USA LF MU (Osobní stránka v IS MU)
Je distanční výuka jen ta "přes MS-Teams"?
Dne 10. března 2020 z hodiny na hodinu přestalo být možné učit kontaktně. Začala se hledat řešení, a během času se většinou za plnohodnotnou náhradu prezenční výuky začalo považovat především streamování výukové jednotky, případně poskytování hlasově okomentovaných prezentací. Je to ale jediná možnost? A je vždycky nejlepší – třeba i pro praktická cvičení v předmětu, kde se toho na kameru příliš mnoho ukázat nedá? Kontaktní výuku nenahradí plně nic. Nicméně v příspěvku bude ukázána cesta, jakou jsme zvolili na Mikrobiologickém ústavu LF, abychom nahradili alespoň to, co se nahradit dalo.
Kolektiv vyučujících CJV na Právnické fakultě
Trojlístek on-line úspěchu: jasná struktura, přítomnost učitele a budování komunity
Distanční jazykovou výuku jsme na Oddělení CJV na Právnické fakultě postavili na třech základních pilířích, jimiž jsou jasná struktura, přítomnost učitele a budování komunity. Dbáme na to, aby naše kurzy smysluplně kombinovaly synchronní a asynchronní složku a měly jasně danou strukturu tak, aby studenti vždy věděli, co a kdy se od nich očekává. Přítomnost učitele studenti vnímají nejen v přímém kontaktu na kameře, ale i za veškerým asynchronním děním v kurzu. Budování komunity a společného prostoru pro práci i komunikaci znamená budování vztahu se studenty, který je založen na vzájemné důvěře v rámci bezpečného prostoru se začleněním sociálních aspektů práce do výuky. V našem příspěvku se můžete těšit na bližší vysvětlení pojetí našich kurzů, na příklady aktivit, které nám fungují, i na ukázky skutečných výstupů z kurzů odborné angličtiny, němčiny, francouzštiny a španělštiny.
Zástupci vybraných fakult Masarykovy univerzity
Státnice hybridní i online: zkušenosti napříč univerzitou
Jaké výhody a nevýhody přinesly online státnice nebo jejich hybridní forma? Co by organizátoři udělali lépe a co se jim naopak osvědčilo? Lze vůbec výsledky prezenčních a online státních zkoušek porovnávat? To vše a více se dozvíte v tomto příspěvku. Vyzpovídali jsme zástupce vybraných fakult napříč univerzitou a přinášíme reportáž o tom, jak si fakulty poradily s organizací státních zkoušek ve ztížených podmínkách uplynulého roku, jak hodnotí jejich průběh a co si z této zkušenosti odnášejí do budoucna.
Informační systém Masarykovy univerzity
Přijďte se poradit: online konzultační stánek
Neoddělitelnou součástí Open space konference o e-learningu IS MU každoročně bývá poradenství formou otevřených konzultačních stánků. Odtud pochází i název Open space konference. A ani v současné složité pandemické situaci, kdy konferenci pořádáme online, bychom od této tradice neradi upustili. Přicházíme proto s nabídkou virtuálního stánku uprostřed konferenčního týdne, tedy ve středu 14. dubna 2021. V době od 8 do 18 hodin Vám bude k dispozici tým e-techniků a s-techniků, kteří budou připraveni zodpovědět Vaše otázky k čemukoliv, co Vás kolem elektronické podpory výuky zajímá. Nebojte se za námi přijít online. Odkaz na videokonferenční stánek najdete v programu konference. Rádi Vás uvidíme!
Postery
Informační postery z předchozích ročníků konference si můžete prohlédnout na Elportále MU:
Informační posteryhttps://is.muni.cz/elportal/prezentace/postery/Předešlé ročníky
Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky:
Ke stažení
Logo OSK 2021Formát PNG Logo OSK 2021Formát PDFAutoři publikace
Informační systém Masarykovy univerzity
Fakulta informatiky MU