INFORMAČNÍ SYSTÉM Masarykova univerzita Zpráva o e-learningu v IS MU pro Radu IT (05-2017) Komplexnost e-learningu v IS MU Zpráva o e-learningu v IS MU pro Radu IT (05-2017) Komplexnost e-learningu1 v IS MU Shrnutí Nástroje a možnosti e-learningu1 v IS MU jsou široké, aby dokázaly pokrýt specifika a rozdílná pojetí výuky na jednotlivých fakultách Masarykovy univerzity. Každý vyučující zde může najít specifické prostředky pro to, aby v souladu s Dlouhodobým záměrem univerzity mohl posílit praktické, interaktivní a další formy výuky, které umožní aktivní zapojení studentů. Pokud jednomu vyučujícímu pomohou videonahrávky a online vzdělávání získat při osobním setkávání se studenty více prostoru k diskuzi a interakci, druhému může naopak elektronická forma diskuze umožnit sdílení názorů a vyjádření zpětné vazby ke studentským praxím. Předkládaná zpráva shrnuje a ilustruje dostupné možnosti v IS MU včetně aktivit uživatelské podpory IS MU, která se zaváděním technologických inovací a interaktivních prvků do výuky vyučujícím pomáhá. 1 Chápeme e-learning tak, jak ho ve své knize definuje doc. Zounek: „E-learning zahrnuje jak teorii a výzkum, tak i jakýkoliv vzdělávací proces (s různým stupněm intencionality), v němž jsou v souladu s etickými principy používány informační a komunikační technologie pracující s daty v elektronické podobě. Způsob využívání prostředků ICT a dostupnost učebních materiálů jsou závislé především na vzdělávacích cílech a obsahu, charakteru vzdělávacího prostředí, potřebách a možnostech všech aktérů vzdělávacího procesu. " Citováno z knihy: Jiří Zounek, E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti, Masarykova univerzita, Brno, 2009, s. 37-38. Obsah Nástroje a možnosti pro e-learning v IS MU 5 Potřeby učitelů, které IS MU zajišťuje (e-learning) 6 Zpřístupňování studijních materiálů pro výuku předmětu 6 Organizace studijních materiálů pro výuku předmětu 8 Aktivizace studentů 9 Ověřování znalostí studentů 13 Poskytování zpětné vazby studentům 16 Získávání zpětné vazby od studentů 18 Komunikace se studenty 19 Elektronický sběr domácích úkolů, referátů, seminárních prací a projektů 20 Elektronické rozdělování témat 22 Pomůcky při učení 23 E-learningové kurzy pro veřejnost 25 Podpora spolupráce mezi studenty 26 Uživatelská podpora IS MU 30 Pomoc učitelům 31 Pomoc studentům 32 Pomoc vedoucím pracovníkům fakult, fakultám, veřejnosti 32 Pomoc při vývoji 33 Elportál 34 Význam pro učitele 34 Význam pro studenta 34 Význam pro návštěvníka 34 Statistiky Elportálu 35 Open space konference 36 Metodika online výuky v IS MU 38 Metodika online výuky na Elportále 39 Katalog e-learningu 40 Prezentace z Open space konferencí zaměřené čistě na metodiku online výuky 40 Přehled činnosti IS MU v oblasti podpory výuky za rok 2016 41 Záznamník učitele, Školitel 42 Rozpisy témat 43 Odpovědníky (elektronické testy) 44 Poznámkové bloky 45 3 Skenování testů 45 Testy pro přijímací řízení 45 E-kurzy 46 Multimediální výukové pomůcky 46 E-learning IS MU v číslech 47 Statistika používání předmětových studijních materiálů 48 Statistika používání interaktivních osnov 49 Statistika předmětů s odpovědníky 49 Statistika předmětů s diskuzními fóry 50 Statistika elektronického zkoušení 50 Statistika používání odevzdáváren 51 Nejbližší plány v oblasti e-learningu IS MU 52 Průvodce e-learningem pro učitele 53 Nové Odpovědníky 53 Nové Interaktivní osnovy 54 Nový Správce souborů 55 E-kurzy 56 Modernizace video serveru a přehrávače videa a audia 56 Nástroje a možnosti pro e-learning v IS MU Potřeby učitelů, které IS MU zajišťuje (e-learning) Zpřístupňování studijních materiálů pro výuku předmětu Studijní materiály ■ Studijní materiály předmětu viditelné ve správci souborů: přehledné, jednotné, organizované dle semestrů. ■ Přístup k souborům a složkám řízený sofistikovaným systémem přístupových práv. ■ Zabudovaná podpora multimédií (správce souborů umožňuje přímé přehrávání vi-deosouborů, aniž by musely být studenty stahovány). ■ Možnost připravit pestrou nabídku typů studijních materiálů. ■ K dispozici automatický převod souborů (např. formát Word) do PDF či holého textu (rozpoznávání [OCR] naskenovaných dokumentů). ■ Podpora kopírování materiálů včetně jejich struktury mezi jednotlivými semestry. ■ Možnost automaticky zpřístupňovat záznamy přednášek, jsou-li pořizovány. ■ Neomezená kapacita úložiště pro potřeby výuky. ■ Garance trvanlivosti a bezpečnosti úložného prostoru. ■ Podpora cloudové služby pro práci se soubory (ownCloud). ■ Přehled operací se soubory (lze vyhledat studenta a zobrazit si jeho operace nad úložištěm souborů ve Studijních materiálech, resp. v Odevzdávárnách). ■ Přístupná statistika přístupů k souboru/složce (poznamenávají se všechna čtení souborů ve složce a podsložkách; lze zjistit, zda si studenti materiály zobrazují). ■ Dostupná galerie obrázků. ■ Dostupný náhled k obrázkům. ■ Prostor pro svépomoc studentů (Poskytovna). ■ Provázanost s rozcestníkem Student. ■ K dispozici funkce pro sdílení studijních materiálů mezi předměty. ■ Integrovaný HTML editor pro snadnou tvorbu nových souborů. ■ Možnost vkládání mnoha souborů najednou (v ZIPu). ■ Studenti vidí počty nových, nepřečtených souborů a mohou si nastavit upozornění na nové soubory e-mailem. 6 ■ Automatické založení prostoru pro studijní materiály spolu se založením předmětu. ■ Antivirová ochrana souborů v úložišti, Odevzdávárnách. Přehled využití studijních materiálů v IS MU a příklady: Za semestry jaro 2016 a podzim 2016 zpřístupnili vyučující svým studentům celkem 966 311 souborů: LF FF PrF FSS Fl PdF FSpS ESF 97 185 117 364 139 957 115 916 84 331 61 320 189 985 17 994 142 259 Tab. č. 1: Počet nahraných souborů ve studijních materiálech vyučovaných předmětů v IS MU za semestry jaro 2016 a podzim 2016. 61 % vyučujících Masarykovy univerzity už někdy svým studentům do svého předmětu nahrálo nějaký studijní materiál: LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF CST 29 % 68 % 70 % 84 % 71 % 79 % 73 % 48 % 84 % 65 % Tab. č. 2: Procento počtu vyučujících dané fakulty, kteří již někdy nahráli svým studentům do studijních materiálů předmětu v IS MU nějaký soubor. Jako vyučující započítáváme přednášející a cvičící aktuálně vypisovaných předmětů na MU. Mezi vyučujícími jsou oblíbená i výuková videa. Celkem v Informačním systému máme uloženo přes 75 000 videí a počet jejich shlédnutí se pohybuje v řádech stovek tisíc ročně. Na mnoha fakultách je standardem zpřístupňování výukových prezentací po přednesené přednášce. Příklady využití studijních materiálů z Katalogu e-learningu: Organizace studijních materiálů pro výuku předmětu Interaktivní osnovy ■ Organizace informací, materiálů a aktivit (diskuzní fóra, odpovědníky, odevzdávárny) pro výuku předmětu. ■ Vkládání textů, obrázků i zvláštních znaků prostřednictvím zabudovaného HTML editoru. ■ Vkládání videí a jejich přímé přehrání v osnově. ■ Vkládání PDF souborů a přímé listování a čtení v osnově. ■ Vkládání odkazů na další materiály v Internetu. ■ Grafické tematické ikonky v osnovách pro vizualizaci aktivit, zlepšení navigace, strukturování textů (předpřipravené sady ikon). ■ Mechanismus pro časované otevírání osnovy, postupné zveřejňování obsahu studentům (obsah lze tvořit v předstihu a průběžně, aniž by byl studentům přístupný). ■ Volnost ve strukturování osnovy (dle modulů, témat, týdnů výuky apod.), možnost přesouvat volně celky. ■ Využití osnovy pro přednášku, cvičení, semináře a dle individuálních potřeb jednotlivých vyučujících předmětu (více osnov v předmětu, každý z vyučujících si spravuje svou, omezování přístupnosti pomocí přístupových práv). ■ Tisk osnovy. ■ Možnost kopírování osnovy mezi jednotlivými semestry. ■ Provázanost s rozcestníkem Student. Přehled využití interaktivních osnov v IS MU a příklady: Celkem vyučující připravili za semestry jaro 2016 a podzim 2016 pro studenty 2 371 interaktivních osnov. V některých předmětech jsou zvlášť interaktivní osnovy pro přednášku a pro jednotlivá cvičení. Nejvíce interaktivních osnov vytvořili vyučující Ekonomicko-správní fakulty: LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF CST 156 223 327 155 454 105 315 72 558 6 Tab. č. 3: Počet interaktivních osnov ve vyučovaných předmětech za období jaro 2016 a podzim 2016. Tretina vyučujících Masarykovy univerzity už se nějakým způsobem setkala s interaktivní osnovou ve svém vyučovaném předmětu. Ať již v roli tvůrce osnovy, nebo spolutvůrce, případně jim s tvorbou osnovy pomohl student jako pomocník v předmětu nebo technik. Nejvíce s interaktivními osnovami pracují vyučující Ekonomicko-správní fakulty a Právnické fakulty: LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF CST 25 % 21 % 76 % 43 % 29 % 61 % 40 % 20 % 79 % 45 % Tab. č. 4: Procento počtu vyučujících dané fakulty, kteří se již setkali s interaktivní osnovou v IS MU ve svém předmětu. Jako vyučující započítáváme přednášející a cvičící aktuálně vypisovaných předmětů na MU. Například na Ekonomicko-správní fakultě je pravidlem, že každý předmět kombinovaného studia má pro studenty připravenou interaktivní osnovu. Obecně bývají interaktivní osnovy doplněny obrázky, odkazy na studijní zdroje, animacemi a videi. Příklady interaktivních osnov z Katalogu e-learningu: Kurz: Soukromí pacienta a mlčenlivost zdravotnického pracovníka praxe v radě regionálních Pravidla pro mlčenlivost lékaře/zdravotníka Literatura KMkN w>* půUC«il O l«Ofii * vývoj p*nocJi»íriiHů MĚ nttMi momjrpralie i per« ri£Qi9«nsWrio ristgnke » IfJHof» jQhant Van der Portu Pro tesRí průvnl dejiny zprňcouíJ léma wmpstslnů &phuml! Bau v půOůDo rxxircriŕiäiSi netw velnou sprts icľuírtôfSí kapiioiy Dývaji livahy o p«ňůdi7«i zaílafiowlny do sto'xtwdr.tíh udebo ch pomúcrt n* pravnckýíh (ekyltfch (VMM Můry KMl) Pro 00«n&f5r WWSkřSH ■» Oopofui< klape*jr «Wf rrencwisfcSríQ T**t EDTiumH» gaxy |s pig vfrí. w tg«n1o výukovém mo*iiu po^innjf Po ienů pr-act«rii ike stMení nííe) nůíapomeřilů vypracovat anotaci a vtoSit |i do prrsiryio dkputs* d* **tfruW>. tto»* ntrWe v posle*; Cfeti ahW1422fpxlzkn2Dt ľMVE KttZnjriÄ>*>i*H m tí hd li'-ir.1 ísm&ss&ilejju+t Ukol - přispět anotací do diskuze I Svi anctac* k tlinku Bohumila Baiy K patiotSisaa a Jr poviecruM iffsraAíurisíittr Oí/jn n-naVa rra úisror Jo^oJtfyiirsAosiWiřrisJné naplito do ď»kuj» zd». PCsLupuite líik iť v taJdý ivljií iůluiil* - - ■■ které naivu to anotace BWW Do néi vtoíte svoji anotaci ktaiA bude mil siruMuru pooibmwv manuálu v úvodním modulu kuia; ■:») Týden 3: Mikroskopie eukaryotických bunék Učitel doporučuje studovat od 29. 9. 2014 do 5. 10. 2014 Q Protokol_03_CZ.pdf a /aLíEh/el/1411/podzim2014/BLMB011c/um/Proíak^ V\ Pr&zentace_03_CZ_eukaryota.pdfn /auth/el/1- 1c/um/Pra| Animace k tématu: Rozdíly mezi živočišnou a rostlinnou buňkou - https:/.'"is.muni.cz.-'gl-th ^:=: orim j:^ .:■?!:■ Teorie endosymbiózy - https:.'.'i£> nu-ri cz/ci-tl^c^mEC-el crinypcces^-QI-teone-endosyml: Funkce jednotlivých organel (v angličtině): http://ww.y ;,:;L.tL-l:e ccny.',ctd'?crn:?;ticr_id=annotč ht|: ' V'.vw.celIsalive.cpnťce11&■'ci?Il_m;=e-l htm Sekreční dráha (v angličtině) - http://bcs.whfreem emarLc! ^ li jak?« h«(ty -Sen f H$v;i|i spolu j Literstuia: MtaMwi* frMdtrt; Orninla OiorníHK Rubco, 1*9« ŕcoina. jVj a CfliwsfJir- vww. ttiniatnum ■ whhui«™ (Wwini: míníitrot tnov*m > rvyioi ■ ■■■■■ ■■.,!.. ?X» ř!..'ňcv,ů.j ÉDbomAk founi ■ rer.« im. « r.rm.i,-.n Aktivizace studentů aplikace Odpovědníky, Diskuznífóra Odpovědníky ■ Přehledná organizace otázek do sad. ■ 14 standardních typů otázek (r I c 111 tt I v I vv I n I m I b I bb I s I a 111 e), 4 a více nestandardních typů (drag&drop, doplňovačky, označ oblast v obrázku, popisky v obrázku). ■ Možnost náhodného výběru otázek z databáze všech, nastavení promíchání pořadí otázek i odpovědí. ■ Podpora matematických otázek v testech, na které student odpovídá algebraickým výrazem. ■ Zápis matematických výrazů v zadání otázek pomocí LaTeXové notace. ■ Podpora počítání znaků a slov pro volné odpovědi (možnost nastavit limit). ■ Možnost vložení multimédií či například jazykových klávesnic do otázek. ■ Externí vyhodnocování správnosti otázek (přes vlastní server). ■ Nástroj pro převod jednoduchých otázek z Wordu. ■ Nástroj pro tvorbu obrázkových otázek, jednoduchých křížovek, drag&drop otázek, přiřazovacích otázek. ■ Automatické vyhodnocování správnosti odpovědí, zveřejňování výsledků a zobrazování správných odpovědí dle didaktického záměru učitele. Exporty odpovědí (PDF, XML, XLS). ■ Vyhodnocování obtížnosti. ■ Široká škála nastavení testu (pořadí otázek, pořadí odpovědí, kolikrát lze skládat test, zakázat znovu odpovídat, nastavit bodování, zpřístupnit správné odpovědi, zveřejnit výsledky testu studentovi v poznámkovém bloku, otázky stránkovat, časově omezit studentovi přístup k testu, vyhodnocovat splnění testu, vyhodnocovat procentuální úspěšnost studenta atd.). ■ Předpřipravená zpětná vazba k otázkám, která se zobrazí při prohlídce. ■ Provázanost s rozcestníkem Student. ■ Využitelnost nástroje k aktivitám, kdy otázky a testy tvoří studenti. ■ Široká využitelnost (procvičování, nácvik testu, domácí úkoly). Přehled využití odpovědníků v IS MU a příklady: Vyučující vymysleli a používají velké množství otázek, časté je využití funkce pro náhodný výběr otázek z větší sady všech připravených otázek. V roce 2016 měli vyučující ve svých předmětech v odpovědnících připraveno celkem 521 948 různých otázek: LF FF PrF FSS Fl PdF 35 ESF CST 76 058 18 391 26 814 9 979 97 875 88 185 88 369 7 851 108 023 403 Tab. č. 5: Počet všech různých otázek v odpovědnících v IS MU ve vyučovaných předmětech na fakultách. V Informačním systému převažují otázky typu r („Zaškrtněte právě jednu možnost"). Celkem tvoří 49 % používaných otázek. Druhé v pořadí jsou otázky typu c („Zaškrtněte i více možností"), které tvoří 15 % používaných otázek. 10 Vyučující jsou při tvorbě otázek velmi kreativní. V odpovědnících určených pro aktivizaci studentů v průběhu semestru se často objevují obrázkové otázky, schémata a poskytování zpětné vazby k otázkách. Příklady využití odpovědníků z Katalogu e-learningu: Přiřadit jednotlivé kroky a složky lagocytózy: Uavlci ínrýmy na tráveny mikrob 1e2iclui.il ní tělisko Ing&íea formace RT vypukni odpadu nestravitelný materiál cytoplasroa fagowm mikrob The sentence "You must take the ccuse sra pass the ex?mii-?cicn " represents: * ^coordination of noun phrases ■■. coordination of predications coordination of predicates . coordination of clauses lki W ma. 2015 11:36.39 The -ing form in the sentence "I saw her leaving by the back stairs." is an example of ■. past participle . gerund present participle noun uco 11 3.2015 11:36.39 Zeleně jsou vyznačeny správné odpovědi Metch ths xllc/.ir^ sprjrcpiiet!?! coordination of noun phrases 0/ segregatory and combinatory a type of complex coordination 0 gapping examples of simple coordination gV coordination of ilauses; predicates, predications examples of qnasi-coordinators 'as'"el1 as': 'ratherthan','more than' Určete která z následujících možností odpovídá strukturnímu vzorci koordinační částice Určete, kterou jazykovú rovinou se zabývají jazykovedné disciplíny: C_ rovina zvuková A ©A ©B «'Xc Od O E body = nok = 0 + + + * + + e © © ^■Mlls^ ^Mllv^ y Míl oc I co oc I CO oc co B co c co rovina gramatická, realizovaná mluvnick? významy slov rovina gramatická, realizovaná prostřed větné skladby rovina věcného obsahu rovina slohová Diskuznífóra ■ Automatické vytvoření předmětového fóra u všech předmětů a nastavení, že přispívat smějí jen učitelé předmětu a zapsaní studenti. ■ Nastavení tematických diskuzních fór pro odevzdávání úkolů formou řízené diskuze studentů. ■ Možnost omezení počtu vložených příspěvků od studenta. ■ Možnost počítání slov a znaků pro specifická zadání domácích úkolů. ■ Možnost nastavit zveřejnění hodnocení učitele. ■ Možnost nastavit tematické diskuzní fórum jako anonymní pro diskuze o citlivých tématech. ■ Možnost omezovat přístup k tematickému fóru (uzavřená diskuze např. lidí společně pracujících na určitém projektu). ■ Možnost zpřístupnit tematické fórum komukoliv z Internetu. ■ Podpora vkladaní znaků cizích abeced, speciálních znaků a matematiky. ■ Přímé hodnocení příspěvků do poznámkového bloku. ■ Možnost číst fórum až po vložení vlastního příspěvku. ■ Uzamknutí diskuze pro časově omezené diskuzní úkoly. ■ Podpora vkládání obrázků (technologie drag&drop) a videí. ■ Možnost vnucení tematického předmětového fóra studentům mezi sledovaná fóra. ■ Zaslání e-mailu v případě nového příspěvku přes aplikaci Události. ■ Možnost sledování prostřednictvím RSS. ■ Archivace diskuzí v předchozích semestrech. ■ Jedinečné URL pro každý příspěvek i vlákno. Přehled využití diskuzních fór a příklady: V automaticky zakládaných předmětových diskuzních fórech evidujeme za semestry jaro 2016 a podzim 2016 celkem 13 593 příspěvků. Studenti v nich nejčastěji diskutují nad řešením domácích úkolů. Tematická předmětová fóra zakládají vyučující pro specifický účel, například k odevzdávání krátkých eseji na vybrané téma, nebo k poskytování zpětné vazby ke studentským praxím. Celkově evidujeme v Informačním systému 2 469 takových speciálních diskuzních fór, z toho 480 nově založili vyučující za rok 2016. Příklady využití diskuzních fór z Katalogu e-learningu: Pro komentování videa jsem si vybrala tem, učitele. mela hodinu precizně připravenou a i (sama jim nejprve cvik předvedla^ pripadni rozděleno na proťati ovací j uvolňovací a po: vidět na videu. Pokud se jí tam někdo bav jinam., aby k těmto rušivým elementům fiedoi pozornost. Neustále svůj výklad doprava ze zdravotního významu cvičení apod. 2. 12. 2014 13:29, (st Hodnoceni príspevku: obsah blď.l. napc&leci;, změřen 1C. 12 2C1 zrrěnjil Todf»:-?ni Vlákno: Mťilrnkiľ.i iľ.-|i.= H Hodnocení příspěvku: *1 Chválím za pěkné zpracování. ■ obsah bloku naposledy změněn: Mgr. Marie Indráková^ 27. ■ změnit hodnocení Hodnocení pFfi n ♦ Re: 1. iterace projektu □obrý den. Vám problém s vykleslenín. Kód jsem projel několikrát ä nedokážu najít th> Ani překladač mi nic nerazí. Přestože se po spuštění vykreslí trojúhelník správnej nedojde k jeho vybarvení. Jediné to mi Netbeans hází je, že našel problémy 5 budování ]AR souboru, které se týkají maven source plugíjiu (chyt Updatnul jsem tedy všechny pluginy, ovšem problém je stále stejný. Můžete mi poradit jak se s tímto problémen vypořádat? 11. 10. 2015 17:24ľ (stud Fl MU). Re: 1. iterace projektu Vykresleny trojúhelník nemá být vyplněný. V zadání je pouze ilustrační ol 11. 10. 2015 17:56: (CIKT ŮZ F33 MU). Re: 1. iterace projektu Uplne asi nerozumím Vašemu problému... Trojúhelník vykresleny tridou Drai byt vybarven. Obrázek v zadaní pouze deinonstruje rozděleni. 11. 10. 2015 17:59. * OMM (abs Fl MU). -Re: 1. iterace nroiektu Ověřování znalostí studentů Odpovědníky (zkoušení u PC, skenovací testy) ■ Skenování a automatické vyhodnocení ostrých testů (zápočty, zkoušky, kolokvia, státní závěrečné zkoušky, přijímací testy). ■ Zkoušení v PC učebnách (zápočty, zkoušky, kolokvia, státní závěrečné zkoušky, přijímací testy). ■ Generování jedinečných zadání testů v libovolném množství (náhodné pořadí otázek a odpovědí). ■ Zabezpečené úložiště pro databanku otázek ve složce testbank. ■ Zabezpečení testů před spuštěním/použitím (v závislosti na osobě/skupině, na čase, na místě). ■ Prevence opisování při testech v PC učebně (barevný pruh, test přes celou obrazovku, kontrola textových odpovědí na plagiáty, fotografie studenta v barevném pruhu, náhodné generování otázek a odpovědí). ■ Automatická časomíra vyměřující čas na splnění testu. ■ Snadná dohledatelnost a doložitelnost aktivit studenta během testu (monitorování jiných činností studenta v průběhu skládání testu). ■ Stránkování u online testů (s možností nepovolit studentovi návrat na předchozí stránku). ■ Bodování odpovědí (kladné/záporné body, implicitní bodování, bodování za zcela správnou otázku). ■ Vyhodnocování splnění odpovědníku (na základě bodů, procentuálně). ■ Vyhodnocování obtížnosti otázek (Obtížnost v kostce). ■ Automatický přenos výsledků do poznámkových bloků, operace pro hromadný přenos celkového hodnocení do evidence hodnocení. ■ Dodatečné řešení chyb v zadáních (přepočet bodů, úprava zadání, korekce správných/špatných odpovědí v hodnotící části). I ■ Kontrola sad na duplicitní otázky a na chyby v otázkách. ■ Statistika správných a špatných odpovědí na konci testu. ■ Možnost otevřít videoukázky v odpovědníku až v případě ostrého spuštění testu. ■ Předpřipravená zpětná vazba ke špatným odpovědím. ■ Skenovatelné odpovědní archy s možností oprav. ■ Zkrácené skenovatelné odpovědní archy se zadáním pro krátké testy. ■ Skenovatelné odpovědní archy pro rukou psané odpovědi (využití v matematice), automatické zavedení bodů do poznámkových bloků. ■ Možnost sazby zadání v LaTeXu. ■ Tisk oboustranných zadání. ■ Tisk obrázků. ■ Tisk matematických znaků. ■ Možnost povolit nahlížení do naskenovaného testu v Přijímáme (nižší potřeba osobních konzultací písemek). ■ Úprava šablon pro vlastní tisk otázek vlastním překladem (nově podpora XeLaTeX). ■ Export odpovědí (XML, PDF). ■ Export otázek pro Dril. Přehled závěrečných zkoušení a příklady: Součet všech „odevzdaných písemek" realizovaných v Informačním systému (jak elektronické testování u PC, tak skenovací testy) byl za akademický rok 2015/2016 celkem 325 352. Nejvíce „odevzdaných písemek" evidujeme na Pedagogické fakultě: LF FF PrF FSS PřF Fl ESF 64 485 6 186 23 734 10 639 13 390 50 054 128 030 5 521 23 313 Tab. č. 6: Počet všech zkoušení podpořených Informačním systém („odevzdaných písemek") v rámci fakult za akademický rok 2015/2016. Na elektronické testování jsou studenti poměrně zvyklí. V akademickém roce 2015/2016 se s elektronickým testováním setkal téměř každý druhý student. 14 Příklady závěrečného zkoušení prostřednictvím IS MU z Katalogu e-learningu: □ ' Itttlxi nosnic* Oni n-nL.J nepař íilkil hMM«a ' -[■' ■■f" f m. FijijMjt ■■—■v vi.- ľ.- .<*- ;=t>ni . im- :???f. [3 S-lnťl ) □ TW»! 4_md ny_20 b«lu IhU_ci V36B222PÍ55 Hud.) o 1IU 4_(tgulW_S0 pelrtH WMJĚ vsei0222i> {ib aufl) D ■—■-.Z- ■-■r-, vsaůazSptiřf dua.) □ VL-tZ- l.flprjun j V5&0222p (T sJud.) □ UL-CZ-kontreln tiitf-cilkim KSřy_Ě! V36«222rt £106 Mufl > □ VL_CZ_ radn y_vy s 1 e d kf_ 2 D15 « V5EID222p (32 slud. nahliii slalis □ W__CZ_ ndn y_vy 51 e d ky_ 2 01 i 44. VSBlĎ55ŕp(&S 5llW.. nahliŕi íl a b i □ VL_CZ_ Ml f_Vf i i*akv_2Di& n Oô &_415.751 vs?mp??p [19 sun n^niiŕj iiaiti VL_CZ_ ndn y_vy i 1 e d ky_ Z D1 & « 00 b_J1S35B VSaiD2?2p (?B slud □ VJ__CZ_ ndn y_vy 4 1 e d ky_ 2 D1S 10 H_d1G509 V3EID222p (m 5lud nahliS 5Jalii □ vi_ cz r» dn y_vy i n a kv_ s n 11 n n B-_.J167.t5. VSiliri3?2p (P-S Hufl wnii) siahfi □ vl CZ radn» 201S 0Ě OJ tř_41S2W vse»223p fM ^ rauTZf siati * D YL_CZ_radní_»1 !_0S_M ft._i15J67 VS6H)222n t33 Slufl.) Teslwáni S ^'Hod plným míčem ebouruč DZádová dynamometne D Opakované kliky ve vzporu ležmo D Shyby opakovaně ve visif . 2015 21:44.46 Hlavní rozdíl mezi Uje ve výstupu hodnocení - testový profil má udanou pouze celkovou souhrnnou numerickí □ oba výrazy popisují stejný termín z testováni motoriky testový profil je méné podrobnou variantou testově baterie D *je ve výstupu hodnoceni - testový profil zaznamenáva a vyhodnocuje dosazené výkony | učo 11 9. 201S21 44.46 D ^Stupňovaný clunkový běh mezi čarami 20m od sebe. intervaly se zkracují po 1 minuté 3 ^Stupňovaný clunkový běh mezi čarami 10m od sebe: intervaly se zkracuji po 1 minutí D Clunkový běh mezi čarami na4x 10m ttUft) Poskytovaní zpětné vazby studentům aplikace Poznámkové bloky, Přijímárna, Odevzdávárny, Diskuzní fóra Poznámkové bloky ■ Cesta, jak studentovi sdělit bodový výsledek testu, známku, slovní hodnocení, názor, zpětnou vazbu na domácí úkol, test, závěrečnou práci apod. (individuální přístup ke studentovi, možnost nastavit datum, kdy smí student nahlížet). ■ Organizace a třídění poznámkových bloků podle typu. ■ Možnost hromadně převést body na hodnocení. ■ Možnost hromadně přenést hodnocení do evidence hodnocení. ■ Možnost sumarizace poznámkových bloků (automatická, uživatelská i automatická uživatelská). ■ Napojení poznámkového bloku na odpovědník, odevzdávárnu, rozpis témat, diskuzní fórum. ■ V případě napojení poznámkového bloku na odevzdávárnu náhled na studentem odevzdaný soubor v bloku a možnost vložit zpětnou vazbu. ■ Náhled na statistiku bodů v poznámkovém bloku. ■ Rozhraní pro manipulaci s poznámkovými bloky prostřednictvím aplikací externích systémů nebo vlastních skriptů. ■ Komunikace se studenty pomocí e-mailu s možností zaslat jim obsah poznámkového bloku, komunikaci archivovat, komunikovat pouze s těmi, kteří mají v bloku neprázdný záznam, kterým nebyl dopis zatím odeslán apod. ■ Možnost exportu a importu (tj. zadávání bodů studentům mimo IS, např. v Excelu). ■ Tisk poznámkového bloku. ■ Validace seznamu studentů, možnosti přidání/odebrání studentů. ■ Dohledatelná historie změn obsahu poznámkového bloku. ■ Studenti mohou sledovat změny v poznámkovém bloku prostřednictvím aplikace Události a nechat si je zasílat na e-mail. ■ Přehled obsahu poznámkových bloků přes „Individuální informace o studentovi". Další možnosti poskytování zpětné vazby ■ Skenování rukou psaných písemek a následné zpřístupnění odpovědního listu i včetně komentáře vyučujícího a vyznačení chyb v Přijímáme. ■ Možnost vložení opraveného souboru (s komentáři a zpětnou vazbou) do odevzdávárny s přístupem pouze pro daného studenta. ■ Hodnocení příspěvku v tematickém diskuzním fóru, včetně možnosti reakce příspěvkem. Přehled používání poznámkových bloků v IS MU a příklady: Za semestry jaro 2016 a podzim 2016 vzniklo v Informačním systému celkem 25 333 poznámkových bloků: LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF CST 3 234 3 253 1 377 2 860 2 723 3 353 4210 1 438 2 860 25 Tab. č. 7: Počet poznámkových bloků za semestry jaro 2016 a podzim 2016 rozděleno podle fakult. 44 % vyučujících Masarykovy univerzity už někdy editovalo poznámkový blok ve svém vyučovaném předmětu. LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF CST 17 % 43 % 53 % 73 % 45 % 84 % 53 % 40 % 76 % 60 % Tab. č. 8: Procento počtu vyučujících dané fakulty, kteří již editovali poznámkový blok v IS MU ve svém předmětu. Jako vyučující započítáváme přednášející a cvičící aktuálně vypisovaných předmětů na MU. Následují příklady zpětné vazby, kterou vyučující poskytují studentům. Slovní komentáře k úkolům, závěrečné zprávě či praxi. V případě odevzdávání úkolů prostřednictvím diskuzního fóra vyučující pokračují ve vlákně. Příklady poskytování zpětné vazby v IS MU z Katalogu e-learningu: 5 n ■ 1-- AS.AK NJ Blok: Praxe - I IJ/S Změněno: 25.1.201613:22, Hospitační záznam 3x: vsectiny tři záznamy jsou naprosto shodné. Příprava na PD lOx: chybí konkrétní cviky ze ZC I, II. ]inak velmi pékné připra Zásobník cvikü I, II: drobné chyby v terminologii3 OK. Hodnocení studenta: OK Charakteristika zařízeni a skupiny:CK. Celkové: velmi pěkné přípravy, chválím! A gratuluji k získání certifikátu j-). 6. — a ASAK PR3 Blok: Praxe — I Hi) Změněno: 14.1 2016 11:22, Hospitační záznam 3«:0K. Příprava na PJ IQx: časový harmonogram na 59 min.2, velmi pěkné přípravy ;-). 0 Zásobník cviků I, II:pěknéj správná terminologie ;-) Hodnocení studenta:0K. Samá áčka Charakteristika zařízení a skjpíny:QK. Celkově: uznáno, pochvala j-). nohu Vás doporučit některým Vašim kolegĹm k pom c On armer ulodit u Bit* Slyly vteni ■ 3, < J. sWnirni skupi na Itfttrr* jjili price jiou pf»rrf ;prn sna s<=*, Vajich iLtorsk, ]| Kd7.i-.kj ■ L.Ei it atUtx *ftl**i - 0.5>, cxtMl* ftrin .let uritKkt** -..mm, mkeU Mv:< wis v.j.wl. f*;;y^ ■1*1*11*1. »,s Bfti^«cf*iif 1) Sllnt i 3l»M JT'JJiWy asttarfto - J *i vycMlite a :«-«5ej ktery hcdnstl id 6) ■ ■'.=!. .:-.'■: wfctfU ■;■ l * n u{*« n> ■ .. ■ ;"*5n«hc Pj\w* H«ni) -n«ft»a U-41E 1» VhwJM, (It Jt rx*»* bor*r*tnihc |g«<-» typclDflt (n.or Sovtt, 1»», ell. dl* Vltoiil**, M13); v :*»lrlp prlwo* MMMtvtt prlnimi raroj IW, i, 1* - U). PSA_002 Dějiny psychologie test dejiny 9.12. Domácí písemná práce ke zkoušce změněno: 9. 12. 2014 20:04, D. Va 40* a* _vá, ?. Ariatotelea Prekročila jate povolený roza (bodové hodnoceni 2 tohoto dů překlepy a také bude treba zl pouze (Zapletal, 1971) . Množa víc než dostačující, ovšem je Nerozumím Vaší myšlence "Žil kŕeaĽanatvi a pohanatvim, nem avá díla." Ariatotelea ae nai ještě neexiatovalo. A atejně budoucího ferále a posléze via nejposoruhodnějši díla vzniká 1 ■ ■ ■ I ps Cí It i.id-e f. styly iiľíiii - 3. a *. m inainiikuLiiiit. ■ f/j) Zmmtrtl ID 3 2Q1Í.J1 11. K 4i — — ps 03 k pas mís bl£Jk Slyly UĽCrtr ■ J. d 4. Mri iním.lkupM.^ . f/i> Zmmŕrtp 25 4 2Q1S 13 5C- K BKMl ...i ■í.5 (liti, t»u e, :■!?:;: vllh ŕriíi -: ■- : .iľ.i .-..r; VLátno: ůlťiTftCFJnflJtJj . ^ PSA 005 Obecná Dsvcholoaie I PSA_002 Dějiny psychologie □ Domácí písemná práce ke zkoušce změněno: 10. 1. 2015 20:56. □. VoboTil Pětná práce jak po atránce textové pořádku, jen nemuaite uvádět atrán! nějaké dalaí ptáci využijte i ciso; □ test dějiny 13.1. 11_45 *33.84 PSA_005 Obecná psychologie E (kog □ T&st »1 v 17:30 •17.5 tiur linu Mull Ban h jita Jini rtitn-UM ubývá pal Míl". tHM »» vnf wte^iiií -v 51*/ iXľyult iji Otll M T*i 4M»í-pr>n» WMH jc r« l»»r tří, RfWlj I «ftvoi ímnrtml Cwi f.L lny iSK-l-iJ M KW vťr^J, i k "4S-:.pj 'iM-ř-aa : T;:: jm::: -ísti 3t.L i m*. Be 1U« MM íírtř ítW JtM Lllt^t IIM^f axnl:i i-e :iMÍnt«i poiilmi nr«icr.;iff wcl výřími ni erlMíi YrBár-i Om-.ť<-t :'l:cií l€i7 »ra recnv si ttdijy 1W «*-■( i*i+lr(!Ttlqi* Ktihl^, KM Illnt CHľlAt, ll> WIMlU !!■■> i -;<:: -ttí::: -j - i -oi-u 1JJB * m i :.■."-■!:■■■ li .[■- 0c»íi od ro'ii, LW W rofcu Klí it qMocu ttMart« Ij^mrtÉlniri ilirtj ipod. Illltvji i* Itilí.1 or (in, teř"íl ' -■- n—»-;-:: i ■»■.([II MI«»« vilu)* MV Vinnldki >}'i4jl r IWfrjM ü rŕt-5<"ii" ri Mcirvts »t"ií£ e'i^i :yit*P. M-i nim ii-t tl ;nrv>fii cMtkUriti. 2 u ;tľ- iojí nipŕiip+.ku: • ....."ľ".-, t' IHtAhQIACtBftSA fw, ti A*, tl .-.ilf-a illl' ttuililelll. .-:vľ.:: :•: t prwbiy MM Hodnocení príspevku: • obsah bloku naposledy změněn: • změřit l'Cľ:rr:ci;r" [příspěvek č. 44572112.] Re: ArJOTACE-BAXA .. Pěkné. Nem>'slíin si vsakj že I Čelaííovský,. vzdy je třeba v vyplynou jisté souvislosti. I určující právě proměny če^íé 11. 11. 2013 18:39, Mgr. et Mgr. mí .nllt«-, it M Ei n. ř.'i tlily oca art Pokud studenti počítají příklady složitým postupem, využívají vyučující skenování ručně psaných písemek a zpětnou vazbu s vyznačením chyb v postupu vepisují jinou barvou přímo do písemky. Student do opravené písemky nahlíží přes Přijímárnu. Při odevzdávání eseji je časté elektronické komentování vložených souborů a vložení opravených verzí zpět do odevzdávárny studentovi k nahlédnutí. Další příklady poskytování zpětné vazby v IS MU z Katalogu e-learningu: Získávání zpětné vazby od studentů Průzkumy, Předmětová anketa, Odpovědníky (ankety pomocí Odpovědníků), Externí služby Google ■ Jednotná předmětová anketa jako základní nástroj studentského hodnocení výuky. ■ Využití Odpovědníků nebo Průzkumů pro získání specifické zpětné vazby k předmětu (nová koncepce výuky, změny, nové prvky). ■ Upozornění na vyplnění předmětové ankety e-mailem. ■ Informační e-mail o výsledcích předmětové ankety. ■ Využití externí služby Google pro vytvoření rychlého formuláře či jednoduchého pole pro sběr dotazů pro nadcházející přednášku. ■ Export a tisk odpovědí z Průzkumů, Odpovědníků i Předmětové ankety. ■ Možnost obeslání respondentů v aplikaci Průzkumy. Příklady získávání zpětné vazby od studentů: Kromě jednotné předmětové ankety vyučující získávají také specifickou zpětnou vazbu (obvykle na nové prvky ve výuce) pomocí krátkých dotazníků či využívají i možnosti pokládání rychlých anonymních dotazů přímo na přednášce prostřednictvím Externí služby Google. Příklady získávání zpětné vazby pomocí Externí služby Google z Katalogu e-learningu: Komunikace se studenty Hromadný e-mail v Záznamníku učitele, Diskuzní fórum ■ Možnost zaslání hromadného dopisu všem nebo vybrané skupině studentů. ■ Archivace hromadných dopisů pro studenty zapsané do kurzu později (složka Organizační pokyny ve Studijních materiálech). ■ Tříletá archivace konceptů odeslaných a uložených dopisů v rámci předmětu. Možnost vložit do hromadného dopisu obsah poznámkového bloku. ■ Automaticky zakládané předmětové diskuzní fórum pro možnost pokládání dotazů od studentů. ■ Možnost archivovat sdělení, aby student nemohl zprávu smazat a o důležitou informaci tak přijít. ■ Možnost nechat si zasílat informační e-maily o změnách v ISu (změna obsahu poznámkového bloku, změna v odevzdáváme, nový příspěvek v diskuzním fóru apod.). Následují příklady: Vyučující si v předmětu například zakládají tematické diskuzní fórum „Aktuality", u kterého dají studentům za povinnost je číst. Nejčastěji jsou pro elektronickou komunikaci v předmětech používány hromadné e-maily. Příklady komunikace se studenty v IS MU z Katalogu e-learningu: Aktuality FUBOOO (§) & https:ffis muni cz/autti/dPaktuibOOO/ 6 5 2016 08:50] Příspěvky I Nové příspěvky I Seznam vláken (omezit) Studenti jsou povinni pravidelně číst aktuality na tomto tematickém fóru [ Dozvíte se zde například o mimořádnostech ve výuce, upřesněných požac i- Vítejte nové I nové dobré všechny(2) 30. 8 2016 13:56, moderátor prof. [příspěvek t. 64908142]_ (K 1. Výběr skupiny cvičeni nové | nové dobré 30 8 7016 1408 mnrlerátnr nrof všechny (2) m m m m m IBQQO - ke konci semestr. [IBOac] Cvíčenivnejbhřsíchtyd IB000 domácí ukol dad.11. [IBO0O] Domácí úkol i BDOO nadcházející testy IBO0O. organizace školního lest iBOOO po imatrikulaci v i6h [IBOCM] První te$tík na cvičeni Konec stmeslru IBDOO počítačové zkůusky v ucebne B jU ■■ b-i.il Imh —iilil. um* plr .... ... .:. .■ Z a piv* ;-hl* ±ľi* f : í 1* Ľii c f. dvoj p EV4nAÍsta m t.i.2i tmtftt* sne mm - bu4t « ft*íeri«ířiyín «riMMi»eii, *í**»m s*n*«t&** «í*w.%i •IfUiWW. A MTlillj C >ll* i llillU tlí maiKBitick* AikttlM i'jiäist Fis tpte^ilftl filiiJlí.. « pfcvsdil * 1(411« nnoiiii t utmiTicti B\*a» h :»lr.i? o b* zez-rhyby MtBraaticfcy z --kli* s.-...:..- . u iť-idir.íy. pŕiíli nudné ■ ::.::-.i, »by ji M zavte nrkiii Sila uí *n»l ktío budí íokcni.iis l»lt*lns Fin R- nanpral rnmnnsitinri nf »II rpll mpmririini Podpora spolupráce mezi studenty Poskytovna, Externí služby Google ■ Umožnit vystavit materiály (vlastní zápisky, poznámky) i studentům prostřednictvím podsložky Poskytovna. ■ Možnost spoluvytváření map v Externí službě Google My Maps. ■ Online spolupráce na projektech prostřednictvím Externí služby Google (vytváření a editace společných dokumentů, společný prostor pro soubory a projekty). ■ Možnost omezení přístupu k projektu pouze na osoby v doméně Masarykova univerzita. ■ Studenti si snadno určí, kdo může na dokumentu spolupracovat. ■ Možnost exportu společného dokumentu do PDF. Přehled využití Poskytovny a příklady online spolupráce studentů: Za semestry jaro 2016 a podzim 2016 sdílelo své zápisky a materiály prostřednictvím Poskytovny v IS MU celkem 1 303 studentů. LF FF PrF FSS PřF Fl PdF FSpS ESF 54 539 74 155 113 44 169 16 139 Tab. č. 10: Počet studentů, kteří v IS MU sdíleli své materiály prostřednictvím Poskytovny za období jaro 2016 a podzim 2016. Při společné online spolupráci studenti například plní organizační tabulky a časový harmonogram pro přípravu filmového festivalu nebo sdílí soubory potřebné pro přípravu společného projektu a v dokumentu společně tvoří závěrečnou projektovou zprávu. Mohou se také podílet na přípravě většího společného projektu, jako je například interaktivní mapa lidských práv. Příklady online spolupráce studentů v Externí službě Google: i H and K.'i|iiin. 11 TTTIŤTIl 9 tira«Fi==l and Region J ľr ratica i 9| FilmyPV113 Soubor Upravil Zobrazit Vložit Formát Data Nástroje Doplňky Nápo* č T ^ 16'.■*«. ■J0l123 *■ Aria| 10 fi " Názevíilmu L ? Žánr j Parodie Psychologické drama Komédia Topics - conference - autumn 2016 ft File Ean view insort Fotihi Dela Tkws Phx-vk nao ^ ™ in»a*an IJ D»mt»r HHfl tayanm-pnaui 0 *- ? Kc ". 0^ DO II] ■ Sdíleno se mnou > l.FESTIVALY > FFFIMU 20 ' NAME OF ĽQNFEHE NĽF □ můj dtek i\ Sdíleno se mno © Nedávne ■^t Fotky Googlp S KroidiĚkniLi .ORGANIZACE £ .OTHER L! í.- -■.■ = ■ : 'j = ■:.■■■ :n-:ť ŕ;n i- "ŕ í S ľING COMMITTEE CONFERE hC£ BQCH.ÚF ClOSiK iťlíĚÍIiÚ ABSTRACTS WELCOME SPEECH SPEECH! aw CHAIR. 1 WAHF mss. OCtUFĚfiEKCĚ THE TME ŕWOGJMW MB^* REFRESHMENT Multimediální výukové pomůcky a učebnice ■ Tým pro tvorbu multimediálních a interaktivních výukových pomůcek. ■ Možnost technického zpracování webových učebnic, výukových publikací, interaktivních atlasů, slovníků či animací ve standardu pro PC i mobilní technologie. ■ Potřebné zázemí pro natáčení videí (technika, software a zaškolení pracovníci pro točení a zpracování videa). ■ Potřebné zázemí pro záznam zvuku. ■ Možnost technické realizace multimédií pro FRMU projekty. ■ Lze získat ISSN a ISBN pro výukovou webovou publikaci prostřednictvím Elportálu. ■ Aktualizace technické stránky výukových pomůcek a učebnic, aby materiály držely krok s moderními technologiemi a trendy. Přehled multimediálních výukových pomůcek a učebnic a příklady: V Informačním systému působí tým, který zpracovává multimediální pomůcky, od roku 2007. Statistiky multimédií za tuto dobu: Statistika zpracovaných multimédií vytvořených od roku 2007: 1 039 animací 3 990 zpracovaných videí 2 047 schémat 249 webových učebnic, z toho 131 na Elportále 1 289 interaktivních prvků, atlasů, pomůcek, nástrojů apod. 658 fotografií 14 065 zpracovaných audiozáznamu 240 digitalizovaných VHS kazet 919 upravených prezentací a dokumentů 3 155 digitalizovaných diapozitivů a upravených obrázků Příklady multimediálních pomůcek v IS MU z Katalogu e-learningu: 28 Uživatelská podpora IS MU Plány a cíle, které Vývojový tým IS MU v oblasti e-learningu formuluje pro nej-bližší období, vycházejí z Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity (Dlouhodobý záměr Masarykovy univerzity na léta 2016-2020). Jednou ze strategických priorit DZ je kvalitní vzdělávání s cílem modernizovat a zatraktivnit výuku reflexí aktuálních technologických trendů a implementací nových metod a forem výuky. Uživatelská podpora IS MU (e-technici a Servisní středisko pro e-learning na MU) se specializuje na zapojení nových prvků do elektronické podpory výuky, sleduje trendy v této oblasti a díky velmi úzké spolupráci s vyučujícími úspěšně naplňuje tento cíl. Dokladem toho jsou četné konzultace s vyučujícími na téma inovace a pomoc při inovaci studijních opor a konkrétní výstupy v předmětech (multimediální výukové pomůcky a e-learningové aktivity). Pomoc učitelům ■ Poskytování individuálních konzultací uživatelům osobní, telefonickou nebo e-mailo-vou formou ke všem provozovaným agendám. Počty proběhlých konzultací za rok po fakultách: Typ konzultace Osobní Telefonické E-mailové LF 241 182 609 FF 138 227 730 PrF 161 179 183 FSS 135 30 908 PřF 65 183 480 Fl 367 123 428 PDF 647 281 354 FSpS 138 175 261 ESF 368 RMU a ostatní 69 139 382 Tab. č. 11: Počet konzultací za rok 2016 rozdělený podle fakult. ■ Organizace a zajištění hromadných školení a prezentací na fakultách (pro učitele i studenty). ■ Příprava návodů dle potřeby méně IT zdatných uživatelů nebo pro postupy, které nastávají jednou za dlouhý čas. ■ Pomoc s tvorbou, nastavením a kontrolou nastavení testů, interaktivních osnov. ■ Realizace vstupních testů pomocí odpovědníků pro ověření vstupních znalostí v předmětu. 31 ■ Osobní asistence při realizaci procvičovacích a ostrých zkouškových elektronických nebo skenovacích testů. ■ Příprava studijních materiálů předmětů na začátku semestru, resp. do dalšího semestru. ■ Hromadné kopírování studijních materiálů, rozpisů témat apod. ■ Řešení závažných uživatelských „překliknutí", smazání dat a rekonstrukce dat v těchto situacích. ■ Metodická podpora, inspirace, šíření osvěty, novinek a trendů (organizace celouniver-zitní Open space konference o e-learningu IS MU, Elportál, Katalog e-learningu). ■ Technické zpracování multimediálních pomůcek a výukových publikací. ■ Příprava specifických exportů a přehledů dat z odpovědníků. ■ Kontrola nastavení, přístupnosti výukových materiálů a aktivit. ■ Konzultace sporných situací týkajících se aktivit studentů v předmětu, el. testu, odevzdáváme atd. ■ Hledání vhodných řešení pro specifické potřeby učitele při realizaci výuky. ■ Řešení technických dotazů. ■ Možnost publikovat s ISBN multimediální výukové učebnice (Elportál). Pomoc studentům ■ Poskytování hromadných školení, zejména studentům prvních ročníků. ■ Konzultace nejasných situací a aktivit studentů v předmětu/testu/odevzdávárně/atd. Pomoc vedoucím pracovníkům fakult, fakultám, veřejnosti ■ Provoz hromadných adres pro všechny uživatele a zákazníky OC. ■ Informování uživatelů o nových agendách a úpravách veřejnými kanály (Novinky, Deníček, Kapky). ■ Přístup k plným verzím multimediálních výukových učebnic (Elportál). ■ Přístup k e-kurzům pro veřejnost (Elportál). ■ Technická realizace prodeje kurzů veřejnosti (Online kurzy pro uchazeče o studium na LF) ■ Technická realizace specifických aktivit fakulty: Geologická olympiáda, PřF; e-kurzy pro středoškoláky, Fl; správa odevzdáváren pro diplomové semináře, PrF; Diskuzní fórum při volbě děkana, LF; průzkumy: Přípravné jazykové kurzy CJV FSS, Anketa pro nově přijaté studenty, Anketa Krmítko, FSS, Státní předškolní zařízení, FF). 32 ■ Technická realizace přijímacího řízení na fakultách - skenovací testy i online testy u PC (ESF, FF, PrF, PdF, FSpS, Fl, FSS). ■ Podpora při tvorbě e-learningových výukových opor (stipendijní program na podporu e-learningu na FF, PrF). ■ Realizace státních závěrečných zkoušek s pomocí Odpovědníků - skenovací testy i online testy u PC (PdF, FSS). ■ Zprovoznění a rozšiřování angličtiny v aplikacích IS MU (překlady). Pomoc při vývoji ■ Sběr podnětů od uživatelů. ■ Analýza potřeb uživatelů pro vývoj aplikací. ■ Důkladné testování vyvýjených aplikací a spolupráce při jejich ladění. ■ Zprostředkování zpětné vazby k aplikacím od uživatelů. ■ Informování uživatelů o nových aplikacích a funkcích systému. ■ Analýzy nejrůznějších procesů na fakultách, zprostředkování postupů na fakultách vývojovému týmu. ■ Ověřování chování systému v nestandardních situacích podle popisu uživatelů. ■ Reportování problémů programátorům, simulování hlášených chyb, vytváření situací pro testování. ■ Vytváření a údržba nápovědy. El portál E-learning na Masarykově univerzitě Provozuje a aktuální obsah udržuje uživatelská podpora IS MU. Zpřístupňuje souhrnný přehled nástrojů, které lze použít, motivace k použití, návody k použití, inspirace a ukázky výstupů, metodiky, informace o uživatelské podpoře, rozcestníky k e-publikacím/e-kurzům/prezentacím, odkazy na nápovědy, statistiky atd. Význam pro učitele ■ Inspirace, podněty pro práci, zdroj informací a zajímavostí o aktivitách kolegů (Katalog e-learningu, Ukázky a metodika, Open space konference). ■ Kontakt na uživatelskou podporu (Podpora učitelů i studentů). ■ Možnost publikovat multimediální výukovou publikaci, uvádět ISSN v bibliografických citacích a získat ISBN (Výukové publikace a e-knihy). ■ Nabídnout veřejnosti e-kurz (E-kurzy pro veřejnost). ■ Ukázat světu, jaký e-learning a elektronické materiály v předmětech tvoří (Katalog e-learningu). ■ První pomoc pro učitele v oblasti využití děl jiných autorů ve výuce (problematika týkající se výuky a autorského zákona). ■ Informace o novinkách. ■ Rozcestník k nástrojům, které usnadní tvorbu eletronických studijních opor. ■ Metodika (prezentace z Open space konference). Význam pro studenta ■ Informace o využití a komfortu e-learningových aplikací pro výuku. ■ Studijní zdroje. Význam pro návštěvníka ■ Informace o elektronické podpoře výuky na MU (uchazeči). ■ Studijní zdroje (e-publikace, e-kurzy). ■ Podněty pro e-learning v praxi. 34 Statistiky Elportálu ■ Aktuálně je zveřejněno 151 multimediálních výukových publikací, z toho je 70 publikací recenzovaných a 41 ve formátu vhodném pro čtečku e-knih (epub). Jde o publikace zaměřené na výuku vybraných předmětů na MU. LF FF PrF Fl PedF FSpS ESF 51 11 18 33 3 31 36 3 Tab. č. 12: Počet multimediálních výukových publikací na Elportále. ■ Rozcestník k online kurzům určeným široké veřejnosti má aktuálně dostupné 3 komerčně provozované kurzy LF. ■ V Katalogu e-learningu prezentují učitelé MU využití elektronické podpory výuky ve svém předmětu. Aktuálně je v katalogu je zařazeno 452 předmětů. Open space konference 2017 Tradiční konference o e-learningu IS MU Ukázky a metodika Ukázky a případové studie (PDF), výsledek Podpora učitelů i studentů Uživatelská podpora IS MU působí pod Open space konference Konference o e-learningu IS MU se koná každoročně pod záštitou rektora MU už od roku 2011. Konferenci organizuje uživatelská podpora IS MU, která se stará o: ■ výběr konferenčních prostor (2011, 2012 - Univerzitní kampus Bohunice; 2013, 2014 - FSS; 2015, 2016, 2017 - Fl) ■ program (výběr témat, výběr prezentujících) ■ organizaci (prezentující, účastnící, technika) ■ propagaci (pozvánky, webové stránky) ■ zajištění občerstvení ■ personální zajištění ■ doprovodný program (postery) a organizaci překvapení (2014: Narozeninový dort IS MU; 2015: Exkurze po nových prostorách Fl; 2016: Losování tomboly; 2017: 71-povací soutěž). Program konference se zaměřuje na praktické zkušenosti z výuky (prezentace a příspěvky vyučujících MU, kteří e-learning a elektronické nástroje ověřili ve své praxi). Konference je určena výhradně vyučujícím MU a snaží se vytvořit příležitost a prostor pro setkání, sdílení zkušeností, konzultace a inspiraci. Program prezentací byl v některých ročnících doplněn o tematické workshopy (2011, 2013, 2014), moderovanou diskuzi (2015) nebo panelovou diskuzi (2016). Každý ročník byli po celou dobu konference účastníkům k dispozici pracovníci uživatelské podpory k individuálním konzultacím na libovolné téma nebo aplikaci v ISu. Od roku 2011 se za řečnickým pultem OSK vystřídalo 61 prezentujících a v auditoriu 828 účastníků. Zájem z řad účastníků v posledních letech stoupá, letošní, zatím poslední, ročník byla účast rekordních 173. Počet / Ročník 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 účastníků 88 85 73 129 137 143 173 prezentujících 8 12 8 12 11 9 9 36 Metodika online výuky v IS MU Osvědčenou metodou při rozvoji e-learningu je metoda Best Practice, která je obecně uznávána jako metoda osvědčených postupů, procesů a technik pro dosažení kvalitativně dobrých výsledků a bývá nadřazena dalším alternativám. Proto je metodika online výuky řešena konkrétními ukázkami úspěšné praxe učitelů MU. Nabídka teorie zahrnuje také příklady učitelů, kteří se e-learningem zabývají jak z hlediska metodologického či výzkumného, tak z hlediska praktického. V rámci této strategie (metodika skrze praktické příklady) mohou učitelé nahlédnout na kreativní a didaktické metody využívání moderních informačních technologií v různých předmětech vyučovaných kolegy napříč celou Masarykovou univerzitou (prostřednictvím Katalogu e-learningu). Metodika online výuky je řešena v širším kontextu už od roku 2007. Pedagogickou stránku metodiky e-learningu doplňuje autorsko-právní problematika, neboť e-learningové aktivity nezřídka zasahují také do této oblasti (využívání cizích děl ve výuce) a vyučující mají enormní zájem o informace a správné postupy. Pro pokrytí tohoto tématu jsou oslovováni respektovaní odborníci v oblasti práva, kteří jsou současně nejlépe také učiteli využívajícími e-learning v IS MU. Výklad právní teorie demonstrují na konkrétních příkladech e-learningových aktivit a materiálů. Rozcestníkem k informačním zdrojům zaměřeným na metodiku je Elportál a klíčovou akcí Open space konference, kde bylo za všech sedm ročníků prezentováno více než 50 úspěšných příkladů praxe. Metodika online výuky na Elportále ■ Katalog předmětů. ■ Open space konference (video záznamy a PPT prezentace). ■ Případové studie realizovaných výukových pomůcek. ■ Metodika testování (Kompletní metodologický přístup k tvorbě kvalitního testu). ■ Metodika užití videa ve výuce (Možnosti využití videí ve výuce a to včetně autorskoprávních aspektů). ■ FAQ k Autorskému zákonu a použití děl jiných autorů ve výuce. Katalog e-learningu ■ Popis a obrázky e-learningu ze 452 předmětů napříč MU. ■ Inspirace pro učitele, jaký e-learning lze v předmětu zavést/vytvořit, co se osvědčilo. ■ Prostor, kde učitel prezentuje, jak e-learning využívá ve své pedagogické práci. ■ Propagace předmětu. Prezentace z Open space konferencí zaměřené čistě na metodiku online výuky ■ 2011, Autorský zákon v souvislosti s využíváním cizích děl při výuce, Mgr. Jana Klimentová. ■ 2011, Odhalování plagiátů v seminárních a závěrečných pracích, Mgr. Luboš Lunter. ■ 2011, Publikování na Elportále MU, Mgr. Kateřina Drábková. ■ 2012, Autorský zákon v souvislosti s využíváním cizích děl při výuce, RNDr. JUDr. Vladimír Šmíd, CSc. ■ 2012, Možnosti tvorby interaktivních a multimediálních výukových pomůcek a materiálů, Mgr. Filip Daněk. ■ 2012, Možnosti zabezpečení odpovědníků v IS MU, Mgr. Kateřina Drábková. ■ 2015, Konstrukce a analýza didaktických testů, Mgr. Helena Klimusová, Ph.D., PhDr. Petr Květon, Ph.D. ■ 2016, Užití cizího díla ve výuce, JUDr. Matěj Myška, Ph.D. ■ 2016, Video ve výuce na MU, Mgr. Jitka Daňková. ■ 2017, Aktivní učení a metoda Peer instruction, doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. 40 Přehled činnosti IS MU v oblasti podpory výuky za rok 2016 Tým Informačního systému MU v roce 2016 realizoval aktivity v souladu s obsahem Dlouhodobého záměru MU a Aktualizace dlouhodobého záměru MU pro rok 2016. V oblasti výuky byla jedním z důležitých úkolů IS MU komplexní podpora učitelů v jejich každodenní práci se studenty. Bylo realizováno množství podnětů pro zlepšení agendy Záznamník učitele a kontinuálně rozvíjeny nástroje e-learningu. Záznamník učitele, Školitel ■ Vylepšení aplikace pro posílání e-mailu studentům - přesný seznam studentů splňujících zadané podmínky přidání možnosti rozbalit dopisy úprava práv k cizím dopisům. ■ Rozšíření voleb nastavení pro výpis seznamu studentů v agendě Učitel. ■ Upozornění vyučujícího na možnost zadání hodnocení studenta do špatného semestru. ■ Vylepšení aplikace pro vyřizování žádostí o výjimku k nepovolenému zápisu předmětu, podpora libovolně dlouhých žádostí o souhlas se zápisem. ■ Zpřehlednění aplikace pro vkládání informací o seminárních skupinách. ■ Nová možnost kontroly prerekvizit při přihlašování do seminárních skupin. ■ Zjednodušení zadávání prerekvizit (prerekvizita „NOWANY" - FSpS). ■ Implementace výpisu jednotlivých seminárních skupin studenta v aplikaci Seznam studentů dle požadavků vyučujících. ■ Optimalizace převodu omezení k přihlašování při kopírování zkušebních termínů. ■ Rozšíření podpory exportu zkušebních termínů ve formátu iCal. ■ Sjednocení chování aplikací při editaci již proběhlých zkušebních termínů. ■ Úpravy statistických aplikací v agendách Student a Učitel. ■ Optimalizována práce s historií souborů vkládaných do systému do předmětových složek a rozšířen filtr pro vyhledávání v historii. ■ Drobná navigační vylepšení v aplikacích pro evidenci docházky. ■ Přístup do Učitele z Osobní stránky pro uživatele s právem s_vyuka. m Provedena revize chybových hlášení, která se učitelům zobrazují - zkonkretizování pro přesnější představu uživatele, kde nastala chyba nebo co provedl špatně. ■ Rozlišeny dříve jednotně ošetřené stavy tak, aby uživatel měl možnost po neúspěšné operaci se v dalších krocích vyhnout příp. chybě. ■ Interní detailní rozlišení chybových stavů, které jsou již plnohodnotně ošetřeny automaticky, to umožní rychlejší reakci v případě skutečně chybového stavu. ■ Zrychlení aplikace pro přístup učitele k přehledu manipulace se soubory studentem. ■ Vytvořeny nové filtry pro školitele. 42 ■ Rozšíření výpisu na osobní stránce školitele při vedení více prací stejného studenta. Rozpisy témat ■ Umožnění vyhledávání témat v Rozpisech podle jejich kapacity a filtrování témat k potvrzení. ■ Přidání možnosti odeslání hromadného dopisu z Rozpisů i vedoucímu, který jinak právo na odesílání hromadných dopisů nemá. ■ Implementace rozesílání e-mailů informujících o změně stavu témat. ■ Obnovování uživatelských dat v Rozpisech témat, které uživatelé omylem smazali. ■ Podpora elektronického sbírání a potvrzování témat k obhajobě na Fl a implementace potřebných funkcí. ■ Rozšíření identifikace garančních pracovišť (instituty PdF). ■ Úprava exportu rozpisů podle požadavku správce rozpisu. ■ Vytvořeny nové filtry pro snazší výběr studentů. ■ Nová funkcionalita pro výběr témat odpovědnou osobou, která má vykonat konkrétní úkon v rozpisech. ■ Pomoc s překlápěním závěrečných prací z rozpisů v nestandardních situacích. ■ Nové volby pro nastavení rozpisů podle podnětů fakult (možnost omezit kapacitu tématu globálně pro rozpis správcem, ...). ■ Nové možnosti obesílání externích osob bez účtu v IS MU na e-mail uvedený v rozpisu. ■ Implementace evidence, třídění, vyhledávání a hromadného zpracování štítků v Rozpisech témat. E-learning ■ Návrh průvodce e-learningu sloužícího k usnadnění nasazení e-learningu do předmětu. ■ Rozšiřování Katalogu e-learningu na Elportálu, kde učitelé mohou propagovat svoje řešení e-learningu nejen textem, ale i názornými ukázkami. ■ Návrh úprav editační části aplikací e-learningu. ■ Vytvoření exportů pro statistiku předmětů s elektronickou podporou výuky - e-learning pro SO RMU. ■ Analýza procesu nasazení e-learningu do předmětu v IS MU (vytipování slabých míst). ■ Srovnání use-case případů tvorby e-learningu v IS MU s dalšími LMS (Learning Management Systems) systémy za účelem vytipování možných zjednodušení postupů. ■ Účast na mezinárodních e-learningových konferencích v Olomouci a Hradci Králové. ■ Studium a analýza problematiky MOOC (Massive open online course) v ČR a ve světě. ■ Analýza dostupných prostředků a platforem pro realizaci MOOC. ■ Účast na panelové diskuzi s členy České asociace distančního vzdělávání (ČADŮV) na téma aktuálního stavu a dalšího směřování MOOC v České republice. ■ Návrh a zahájení implementace informačního panelu obsahujícího důležitá a aktuální data o předmětu. ■ Vytipování dat důležitých pro učitele, která nejsou momentálně v rozcestníku Záznamníku učitele zobrazena. ■ Analýza a postupné kroky k migraci video serveru integrovaného do IS MU na plné HTML5 řešení za účelem zajištění maximální kompatibility. ■ Podpora stahování jen částí souboru, zrychlení změny pozice při přehrávání videí. ■ Optimalizace rychlosti přístupu k odevzdávárnám. ■ Optimalizace zobrazování údajů pro Teiresiás. ■ Vypořádání konfliktních situací vzniklých při postupné realizaci požadavků. ■ Podpora aplikací předmětových diskuzních fór a interaktivních osnov v režimu více vybraných předmětů. ■ Lepší podpora diskuzních fór v případě předmětů se sdílenými studijními materiály. Odpovědníky (elektronické testy) ■ Doplněna možnost uložit procentuální úspěšnost z průchodu odpovědníkem do poznámkového bloku. ■ Přidána nová možnost skrytí implicitního bodování odpovědníku. ■ Doplněny čitelnější výpisy výsledku průchodu odpovědníkem do studentských poznámkových bloků. ■ Podpora více IP adres pro omezení přístupu k odpovědníku. ■ Rozšířena podpora externího (přes vlastní server) vyhodnocování otázek v ISu. ■ Usnadnění kopírování průchodů odpovědníkem. ■ Zpřehlednění prezentace seznamů otázek a odpovědníků v aplikaci Učitel. ■ Revize hlášení u odpovědníků a odevzdáváren, které nyní ještě lépe informují uživatele a usnadňují práci při vytváření těchto výukových nástrojů. ■ Přidání nových typů otázek do exportu do PDF z odpovědníků. ■ Zpřehlednění prezentace seznamů otázek a odpovědníků v aplikaci Učitel. 44 Poznámkové bloky ■ Návrh, analýza, jednání s fakultami o vytvoření rozhraní pro strojovou manipulaci s poznámkovými bloky v Záznamníku učitele. Realizace a provozování software. ■ API na poznámkové bloky v Záznamníku učitele. ■ Rozšíření možností hodnocení do poznámkových bloků v předmětových diskuzních fórech. ■ Usnadnění manipulace s poznámkovými bloky - seskupení odkazů, možnosti přímé volby reflektující požadovanou operaci. ■ Úprava párování poznámkových bloků a ostatních agend učitele, např. odpovědníků, diskuzních fór apod. ■ Zlepšení možností importu poznámkových bloků. ■ Navržen a implementován nový design rozhraní pro práci s poznámkovými bloky. ■ Vytvoření nových odpovědních archů pro skenování písemných prací. Odpovědní archy jednak zahrnují více možností než předchozí generace, a umožňují tak najeden arch zpracovávat delší písemku, a jednak mají opravná pole pro případ, že student udělá při vyplňování chybu. ■ Rozšíření aplikací pro ruční manipulaci s odpovědníkem, aby podporovaly možnost korekce odpovědi ve skenovacím archu. ■ Podpora jemného (přesného) nastavení počtu otázek a odpovědí při tisku odpovědních archů. ■ Úprava šablon pro vlastní tisk otázek vlastním překladem (nově podpora XeLaTeX). ■ Vylepšení algoritmu a kvality rozpoznání skenu odpovědních archů. ■ Vylepšení exportu otázek a odpovědí ve formátu XML. ■ Umožnění zaslání průvodky předmětu středisku Teiresiás, pokud student píše písemku ve Středisku pro pomoc studentům se specifickými nároky. ■ Revize textů skenovacích formulářů ve všech podporovaných jazycích. ■ Rozšíření podpory skládání přijímacích zkoušek přímo u počítače (bez papírových podkladů). ■ Optimalizace procesu správy přijímacího řízení při nasazení elektronických testů. ■ Refaktoring práv a přístupu k manipulaci se zkušebními otázkami uloženými v ISu. Skenování testů pro prijímací řízeni ■ Zvýšení komfortu aplikací sloužících pro správu přijímačkových odpovědníků a otázek, podpora automatizace. ■ Rozšíření statistik přijímacího řízení. ■ Implementace vyhledávání a párování příbuzných přihlášek. E-kurzy ■ Úprava stávajících e-learningových aplikací, aby sloužily i jako e-kurzy pro veřejnost. ■ Příprava e-kurzů - nová sekce na Elportále, nový design odpovědníků a interaktivní osnovy. ■ Aplikační podpora pro přístup externích neověřených osob k e-learningu MU. ■ Doplněna možnost vytváření neověřených účtů pro výběr a přihlášení do kurzu zájemci z řad veřejnosti. ■ Implementována i následná autentizace neověřených uživatelů. ■ Napojení e-learningových aplikací na Obchodní centrum pro možnost prodeje kurzů. Multimediální výukové pomůcky ■ Analýza a postupná implementace potřebných kroků k přechodu na plně responzivní řešení multimediálních výukových webů. ■ Tvorba multimediálních a interaktivních výukových pomůcek a učebnic ve standardech pro mobilní technologie. ■ Rozšiřování knihovny e-knih na Elportále. ■ Nasazení novějšího formátu pro tvorbu e-knih (epub 3). ■ Převody starších animací a videa do standardů HTML5. ■ Aktualizace a inovace webových učebnic a materiálů. ■ Natáčení zvaných přednášek i instruktážních videí. ■ Technická realizace multimédií pro FRMU projekty. ■ Realizovány pokročilé exporty dat pro uživatele. ■ Analýza a testování převodu publikací Nakladatelství MU do formátu elektronických knih (epub). 46 E-learning IS MU v číslech E-learningové nástroje jsou součástí Informačního systému Masarykovy univerzity od roku 2004. Četnost použití jednotlivých agend se za tu dobu v čase mění, což kopíruje aktuální výukové trendy a potřeby vyučujících. Níže uvádíme základní statistiky využívání e-learningových agend. Statistika používání předmětových studijních materiálů Počet předmětů s naplněnými studijními materiály narůstal postupně až do akademického roku 2009/2010. Na přelomu tohoto roku díky nové funkci Ukládání e-mailů do organizačních pokynů ve Správci souborů došlo ke skokovému nárůstu, neboť i tyto soubory byly započítávány. V akademickém roce 2013/2014 jsme se na základě analýzy rozhodli tyto soubory nezapočítávat, aby statistika lépe vyjadřovala počet nahraných textových a multimediálních souborů od samotných vyučujících. Zároveň byly v tomto roce skokově ze statistiky promazány nevypisované a také pouze administrativní předměty, aby statistika lépe vypovídala o používání studijních materiálů v reálných předmětech. Aktuálně obsahuje téměř polovina všech vyučovaných předmětů na MU studijní materiály, které sem nahráli vyučující těchto předmětů pro svoje studenty. Přehled používání předmětových studijních materiálů v IS MU od roku 2004: ,K 60% E ■o .Ě o. 50% 3 D.40% 0 X 01 O 30% - " 20% c icf; i Podzimní semestr Jarní semestr 1« J5 2004 2004/05 2005/06 2006/07 2007/03 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Akademický rok Statistika používání interaktivních osnov Počet interaktivních osnov neustále narůstá. Aktuálně má téměř 12 % všech vyučovaných předmětů materiály organizované prostřednictvím interaktivní osnovy. Přehled používání interaktivních osnov v IS MU od roku 2005: J5 2005 2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Akademický rok Statistika předmětů s odpovědníky Počet předmětů s odpovědníky aktuálně kolísá kolem hodnoty 10 % ze všech vyučovaných předmětů. Nejčastěji se studenti s odpovědníky setkávají ve vysokokapacitních předmětech. Přehled používání odpovědníků v IS MU od roku 2005: li1: 10 % a. o S 4SÉ N g 1% CL 0% i Podzimní semestr Jarní semestr j s 2005 2005/06 2006/07 2007/OS 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Akademický rok Statistika předmětů s diskuzními fóry Využívání diskuzních fór kopíruje současné trendy. Studenti jsou stále více propojeni přes sociální sítě, a tak jejich konverzace prostřednictvím diskuzních fór spíše utichá, protože byla zavedena pravidla dodržování kultury diskuze, která na sociálních sítích není. Naopak však roste jejich přímé zapojení do výuky, kdy vyučující využívají pokročilých možností, příspěvky studentů např. hodnotí a toto hodnocení promítají do celkového hodnocení předmětu. Přehled používání předmětových diskuzních fór v IS MU od roku 2004: 25% E 20% .a o. o 15% a. o 10% S Q. i Podzimní semestr Jarní semestr JS2004 2DD4/05 2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Akademický rok Statistika elektronického zkoušení Celkový počet zkoušení představuje součet všech „odevzdaných písemek" realizovaných pomocí IS MU, tedy jak při ostrém zkoušení u PC, tak při skenování tištěných písemek. Jsou tedy započítány všechny pokusy každého studenta o splnění potřebných kritérií. Počet zkoušení každým rokem stoupá. Přehled využívání elektronického zkoušení prostřednictvím IS MU: i Podzimní semestr Jarní semestr ■ lil 2007/08 2003/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 Akademický rok 2013/14 2014/15 2015/16 Statistika používání odevzdáváren Elektronické odevzdávání úkolů aktuálně kolísá kolem hodnoty cca 550 předmětů za semestr, což tvoří přibližně 6 % všech vyučovaných předmětů. Často se jedná o vysoko-kapacitní předměty, kde zadávání domácích úkolů a jejich sběr tvoří jednu z možností, jak aktivizovat studenty v průběhu semestru. Přehled používání odevzdáváren v IS MU od roku 2005: ■ 6% -i 2005/05 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Akademický rok Nejbližší plány v oblasti e-learningu IS MU Nejbližší plány v oblasti vývoje e-learningu v IS MU reflektují Dlouhodobý záměr Masarykovy univerzity týkající se rozvoje a vývoje systému s cílem zvýšit jeho uživatelskou přívětivost a zajistit přístup z mobilních zařízení. Již v souvislosti se zveřejněním nového Katalogu předmětů (nové vyhledávání předmětů) v únoru bylo avizováno, že rok 2017 bude rokem zásadních změn v ISMU. Masarykova univerzita má moderní IS, který je zaměřen více na služby pro uživatele MU (studenty, učitele, pracovníky), ve srovnání s ostatními školami. Proto je uživateli MU používán ve větší míře. Pozn.: informace z e--learningových konferencí a společných projektů, kde MU je od roku 2008 hlavním řešitelem. Tuto konkurenční výhodu by Masarykově univerzitě chtěl Vývojový systém MU reflektováním nových trendů v IT a komfortními službami pro uživatele zajistit i nadále. Průvodce e-learningem pro učitele ■ Jednoduchý průvodce krok za krokem zavedení e-learningu v předmětu. ■ Zakládání e-learningových aktivit na 1 klik s předvyplněným nejpoužívanějším nastavením. ■ Přímé vkládání obsahu přetahováním („drag&drop"). Nové Odpovědníky ■ Nové uživatelské rozhraní přípravy otázek, integrace moderních prvků usnadňujících přípravu otázek (drag&drop, přímá podpora pro převod otázek z Wordu, tvorba obrázkových otázek klikáním). ■ Graficky zjednodušené rozhraní odpovědníků, konkrétně formulář pro odpovídání; přizpůsobení ovládání a vzhledu pro příjemnější práci na mobilních zařízeních. ■ Přepracování interního formátu ukládání otázek (přechod na XML) jako příprava pro rozšíření možností a škály tvorby otázek. Nové Interaktivní osnovy ■ Podpora přímého vkládání obsahu a návazností při tvorbě osnovy. ■ Podpora přímého odevzdávání úkolů přes interaktivní osnovu (lze tak omezit situace, kdy student musí přistupovat do správce souborů). ?x Nahrajte studijní materiály Nahrajte do předmětu studijní materiály. Soubory budou uloženy do složky Učební materiály. Přetáhněte soubory sem nebo Vyberte soubory S Prednaska1.pdf 2.1 MB © Prednaska2.pdf 3.5 MB G Prednaska3 pdf 2.8 MB Zavést soubory Zpět Přeskočit Změna vzhledu a struktury s ohledem na využívání na mobilních zařízeních. Nový Správce souborů ■ Zjednodušené ovládání v duchu nej používanějších světových služeb Google Disk, Office365 OneDrive, ownCloud. ■ Responzivní design, mobilní verze. ■ Zrychlený výběr studijních materiálů vyučovaných předmětů daného vyučujícího. Nový design ISu Respektování trendu prohlížení a ovládání webových služeb z mobilních zařízení (responzivní design). Přizpůsobení navigace konkrétním uživatelům. Zavedení jednotného vizuálního stylu MU. ROZVRH PŘEDMĚTY STUDIUM ÚftADOVNA PŘIJÍMAČKY VÝVĚSKA DISKUSE INFORMAČNÍ 5YSTÉM Nlaíarykmy univerzity rt Oschni ďdír ■•hccnivs Student POŠTA S LIDEa* iS Student UČITEL A ŠKOLITEL PUBLIKACE REPOZITÁň Zapsané předměty • z;,,:;;,,',i,:;m?ly STUDENT A Student Ť Známky Zkoušky Začátek semestru Během s Registrace a zápis předmětů Historie mých operací registra Předměty tělesné výchovy Předměty s hvězdičkou Studenti nejčastěji zapisuji Žádost o zápis do semestru a zápis Seminární skupiny Přihlašován í/o Přehled sl Burza sen H i storie pi Žádost o zruáe E-kurzy ■ Rozvoj služby dle potřeb konkrétních uživatelů. ■ Pilotní nasazení nového vzhledu odpovědníků a interaktivních osnov. Modernizace video serveru a přehrávače videa a audia ■ Přechod na HTML5 technologii přehrávání. ■ Přepracování ochrany proti stažení videosouboru (zvýšení zabezpečení). ■ Integrace přímého přehrávání audio souborů. Informační systém Masarykovy univerzity