Hraní videoher v dětství a dospívání Dopady a souvislosti v sociálně-psychologické perspektivě Petr Květon Hraní videoher v dětství a dospívání Dopady a souvislosti v sociálně-psychologické perspektivě Petr Květon Vznik publikace byl podpořen Grantovou agenturou České republiky v rámci grantového projektu č. GA15-03875S a podporou pro dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace RVO: 68081740. Petr Květon HRANÍ VIDEOHER V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ Dopady a souvislosti v sociálně-psychologické perspektivě Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401 www.grada.cz jako svou XXXX. publikaci a Psychologický ústav Akademie věd ČR, v.v.i. Veveří 97, 602 00 Brno tel.: +420 532 290 270 www.psu.cas.cz Recenzovaly: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. Odpovědná redaktorka Jana Novotná Sazba a zlom Jan Šístek Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 176 Vydání 1., 2020 Vytiskla XXXX © Grada Publishing, a.s., 2020 ISBN 978-80-86174-23-5 (Psychologický ústav AV ČR) ISBN 978-80-271-XXX-X (ePub) ISBN 978-80-271-XXX-X (pdf) ISBN 978-80-271-2887-7 (print) Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Hrani_videoher_2020.indd 4Hrani_videoher_2020.indd 4 16.06.2020 12:22:1216.06.2020 12:22:12 5 Obsah Obsah 1. Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2. Proč to hry u dětí vyhrály: Identita, motivace a seberealizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Výzkumná studie: Psychometrická analýza Škály motivace ke hraní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 3. Násilí jako stigma počítačových her . . . . . . . . . . . . 24 Násilí v médiích – od televize a filmu až k počítačovým hrám . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Násilí v počítačových hrách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Vysvětlující faktory a moderující proměnné . . . . . . . . . . 78 Teoretické pozadí vztahu násilných videoher a agresivity . . 80 4. Od zábavy k závislosti na videohrách: Kolik už je příliš mnoho? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Metody zjišťující videoherní závislost . . . . . . . . . . . . . 96 Výzkumná studie: Česká adaptace dotazníku GAS . . . . . . 98 5. Pozitivní aspekty videoher . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Kognitivní schopnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 6. Esport: Není hraní jako hraní . . . . . . . . . . . . . . . . 110 7. Videohry v rodinném kontextu . . . . . . . . . . . . . . . 117 Výzkumná studie: Vnímané důsledky hraní videoher . . . . 120 Hrani_videoher_2020.indd 5Hrani_videoher_2020.indd 5 16.06.2020 12:22:1216.06.2020 12:22:12 6 Výzkumná studie: Vztah mezi expozicí videohernímu násilí a agresivitou v kontextu demografických charakteristik, osobnostních a rodinných charakteristik . . . . . . . . 125 Výzkumná studie: Role rodičovského monitoringu . . . . . 132 8. Závěr: Jak to tedy vlastně je? . . . . . . . . . . . . . . . . 136 9. Příloha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 10. Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 11. Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 12. Jmenný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 13. Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Hrani_videoher_2020.indd 6Hrani_videoher_2020.indd 6 16.06.2020 12:22:1216.06.2020 12:22:12 151 Summary 10. Summary Playing video games in childhood and adolescence:A comprehensive socio-psychological perspective discusses important topics that have attracted the attention of psychological community in the area of video games. The book covers more than 40 years of intensive scientific research that is full of arguments and controversies. Factual results are systematically and critically reviewed with an emphasis on methodological issues,which significantly contribute to the polarization of the scientific debate. The author examines motivational aspects of video game play and multiple effects of video games.A significant portion of the text is devoted to the relation between video game violence and aggression as the most studied research question. Due to the fact that playing video games is most prevalent in childhood and adolescence, the role of family context is thoroughly discussed. Chapters regarding motivation, addiction, and family context of video game playing are further supplemented by results of original empirical studies. Hrani_videoher_2020.indd 151Hrani_videoher_2020.indd 151 16.06.2020 12:22:1716.06.2020 12:22:17