Zdaleka i zblízka: Středověké importy v moravských a slezských sbírkách PhDr. Kaliopi Chamonikola, Ph.D. Habilitační práce 2011 Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Obor: dějiny umění Obsah Úvodem……………………………………………………………………………………...3-6 Kdy jsou a kdy nejsou díla importy? Pojem versus obsah - v teorii i praxi………………..7-27 Katalog: Malířství: 1. Bičování Krista (epitaf Markéty, manželky Jana Ratolda), 1431…………….. ……..28-35 2. Biskup (sv. Augustin?), po pol. 15. stol………………………………………………36-41 3. Korunování P. Marie, kolem r. 1450………………………………………………….42-47 4. Zajetí Krista, kolem 1460……………………………………………………………..48-51 5. Stětí sv. Jakuba/ Korunování trním, 1470-1480………………………………………52-57 6. Kartuzián uctívající P. Marii (Madona ve svatozáři), pol. 80. let 15. Století………..58-63 7. Mariánský triptych, fragment oltáře ……………………………………………….....64-72 8. Sv. Anna Samatřetí, kolem r. 1490……………………………………………………73-77 9. Narození Krista /rev. Stětí sv. Jiří s postavou donátora, 1490-1500 Klanění tří králů /rev. Poprava světice (patrně sv. Alexandry) s postavou donátora/rky, 1490-1500……78-92 10. Kristus na hoře Olivetské, Posmívání Kristu, Korunování trním, Nesení kříže, 1507………………………………………………………………….93-102 11. Nesení kříže, před 1506…………………………………………………………...103-113 12. Zajetí Krista, Kristus na hoře Olivetské, počátek 16. Století……………………..114-119 13. Kristus se zjevuje Panně Marii, kolem 1520……………………………………...120-127 14. Pieta, kolem 1510…………………………………………………………………128-131 15. sv. Kateřina, sv. Barbora, kolem 1513-1514……………………………………...132-137 16. Sv. Markéta, 1518…………………………………………………………………138-143 17. Oplakávání Krista, 1518…………………………………………………………..144-151 18. Kojící Madona, po r. 1512………………………………………………………...152-154 19. Smrt apoštola sv. Jana Evangelisty, 1530/1540…………………………………..155-161 20. Sv. Petr, kolem r. 1510……………………………………………………………162-165 21. Oplakávání Krista, kolem roku 1515……………………………………………..166-168 22. Klanění tří králů, Oplakávání Krista, kolem 1520-1530………………………….169-173 23. Podobizna Hanse Schmidla, Podobizna Anny Schmidlové, 1524………………..174-178 24. Podobizna mladé dámy, kolem roku 1535………………………………………..179-184 25. Pohřeb sv. Maří Magdaleny, 1525-1535………………………………………….185-190 26. Návrat ztraceného syna, kolem r. 1540…………………………………………...191-194 Sochařství: 27. Sedící Madona, kolem r. 1430/1440……………………………………………..195-198 28. Madona, 1460-1480……………………………………………………………...199-202 29. Sv. Petr, třetí čtvrtina 15. století…………………………………………………203-205 30. P. Marie, sv. Jan a Maří Magdalena – fragment z Ukřižování, kolem r. 1480…..206-210 31. Madona ze sbírky kanovníka Křiváka, 1470/1480……………………………….211-214 32. Sv. Markéta, 1470/1480…………………………………………………………..215-217 33. Sv. Martin, kolem 1480-1490…………………………………………………….218-220 34. Muzicírující anděl, konec 15. století……………………………………………...221-224 35. Král, konec 15. století…………………………………………………………….225-227 36. Modlící se P. Marie (fragment ze Zvěstování), konec 15. století………………...229-231 37. Zvěstování P. Marii, kolem r. 1500………………………………………………232-234 38. Sv. Vít v kotli, 1499………………………………………………………………235-237 39. Čtyři reliéfní scény: Zvěstování, Narození, Klanění sv. Tří králů, Smrt P. Marie, kolem roku 1500…………………………………………………238-242 40. Sv. Jiří s drakem, počátek 16. století……………………………………………..243-246 41. Archa sv. Osvalda (?), sv. Rocha a sv. Starosty, kolem r. 1510…………………247-252 42. Oltář z Hrušova, Marie s dítětem na půlměsíci, po roce 1500…………………..253-258 43. Madona, kolem r. 1500………………………………………………………….259-261 44. Sv. Kateřina, první čtvrtina 16. století…………………………………………..262-264 45. Sv. Biskup (sv. Kilián?), po roce 1500………………………………………….265-268 46. Sv. Štěpán, kolem r. 1520……………………………………………………….269-271 47. Sv. Kateřina, kolem 1515/1520………………………………………………….272-275 48. Kristus Vítězný, kolem r. 1500…………………………………………………..276-278 49. Reliéf Klanění tří králů, kolem 1520…………………………………………….279-281 50. Sv. Wolfgang, počátek 16. století………………………………………………..282-284 51. Sv. Dorota, Sv. Barbora, kolem r. 1520………………………………………….285-289 52. Kristus Vítězný, 1510-1520……………………………………………………...290-292 53. Polopostava Bolestné Panny Marie, 1510-1520…………………………………293-295 54. Sv. Jan z Ukřižování (?), kolem r. 1520…………………………………………296-299 55. Bolestná P. Marie, kolem roku 1520…………………………………………….300-302 56. Bysta Bolestné Panny Marie, kolem 1510-1520…………………………………303-306 57. Sv. Ondřej, kolem roku 1520…………………………………………………….307-319 Seznam literatury……………………………………………………………………...310-343 Seznam použitých zkratek: BZ Státní hrad Bouzov Ev. list evidenční list GNM Germanisches Nationalmuseum v Norimberku Inv. č. inventární číslo KHM Kunsthistorisches Museum ve Vídni MG Moravská galerie v Brně MUO Muzeum umění v Olomouci MZA Moravský zemský archiv v Brně MZM Moravské zemské muzeum NPÚ Národní památkový ústav ST Státní hrad Štemberk SZM Slezské zemské museum v Opavě ZA Zemský archiv v Opavě Abstrakt From Far and Near. Medieval Imports from Moravian and Silesian Collections The Project is the result of long-term research made in Moravian and Silesian art collections. It focuses on the group of medieval works of fine-arts from the period of the 15th and the first half of the 16th century, coming from foreign art regions – especially from Germany, Austria and Low Countries. This topic have not been paid the proper attention up to now. They got into today's territory of the Czech Republic in a number of ways – either as original period imports or, more often in later periods, probably as the result of more recent collecting activities. The items of the Lichtenstein collection are significant part of the set – some of them remained the part of relic objects equipment till now (Sternberg Castle in Moravia), many of them were dispersed into the collections of state museums, presently located, for example, in the Moravian Gallery in Brno and in the Museum Silesiae in Opava. The exhibition also covers respective collection funds of the château picture gallery in Kroměříž and other regional institutions. The set of 57 works of art consists mostly of individual quality items – mainly panel paintings and polychromed carvings, however bigger altarpieces make no exception. Creation and diverse geographical and artistic origin of the pieces is studied in relationship to the significant art centres of Europe (Nuremburg, Augsburg, Antwerps…) and important regional art schools (Bavaria, Swabia, Tyrol, Danubia...), considering the present state of investigation. Attention is paid to the study of relevant historical sources as well. The project is not limited only to formally stylistical and expert problems. Its subject simultaneously topicalizes theoretical problems of movement of works of art as a result of art market development. Tries to define the term of “Import” and its main criteria. It deals with its possible alternative forms (primary and secondary import) and with the perception of the term in theoretical and historical perspective.