Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Pedagogická fakulta MU Pedagogika Mgr. Petr KNECHT, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Knecht, P. (2014). Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. ISBN 978-80-210-7651-8. Složení komise Předseda Členové prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. PhDr. Jiří MAREŠ, CSc, Univerzita Karlova v Praze - Lékařská fakulta v Hradci Králové prof. PhDr. Eliška WALTEROVÁ, CSc, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta doc. Mgr. Jana POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci - Filozofická fakulta doc. PaedDr. Petr URBÁNEK, Dr., Technická univerzita v Liberci humanitní a pedagogická Fakulta přírodovědně- Stanovisko habilitační komise: 9 Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Vědeckou kvalifikaci začal uchazeč nabývat v průběhu doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika. Úspěšným absolvováním doktorského studia získal vědecký titul Ph.D., a to obhajobou disertační práce Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Již v této práci se začala projevovat mezioborová orientace uchazeče - jeho teoretická a výzkumná aktivita se pohybovala mezi didaktikou geografie a pedagogikou. Postupně se uchazeč výrazněji orientoval na obecnější didaktické problémy (zejména teorii kurikula), aniž při tom ztrácel ze zřetele specifické, oborově didaktické otázky. Zájem o vědeckovýzkumnou činnost se projevoval jeho zapojováním do grantových projektů. V letech 2006-2011 se podílel na řešení významného projektu Centrum základního výzkumu školního vzdělávání. Byl řešitelem projektu GA ČR Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce (2012-2014). V současné době je členem řešitelského týmu dvou projektů GA ČR {Utváření didaktického vědění pro rozvíjení kvality výuky 2014-2016, Mezi akceptací a rezistencí: vnímání kurikulárních změn učiteli 2015-2017). Podílel se také na řešení dalších, zejména interních projektů PdF MU (16 projektů); zaměřoval se v nich především na projektování a realizaci kurikula. Řešením projektů se vědecká kvalifikace uchazeče prohlubovala, a to nejenom v oblasti metodologické, ale i v jeho stále širším zapojování do týmové spolupráce. Obsahově se vědecké aktivity uchazeče týkají několika oblastí - kromě již zmíněné kurikulární problematiky je to výzkum učebnic a výzkum v didaktice geografie. Některé výzkumy zasahují také do oblasti pedeutologické, zejména již zmíněný grantový projekt Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky. Výsledky své vědecké činnosti uchazeč prezentoval především formou knižních, časopiseckých a sborníkových prací. Je autorem jedné monografie Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Na šesti odborných knihách participoval jako spoluautor. Je autorem nebo spoluautorem sedmnácti kapitol v odborných knihách, z nichž šest je uveřejněno ve světovém jazyce. Autorsky se podílel na pěti článcích registrovaných v databázích SCOPUS nebo ERIH. Šest studií publikoval v českých recenzovaných časopisech, 23 příspěvků uveřejnil ve sbornících, z nichž dva jsou zařazeny v ISI Proceedings. Další formou prezentace vědecké činnosti uchazeče jsou tuzemské a zahraniční konference (Německo, Rakousko, Velká Británie, Švédsko, Norsko, Finsko, Řecko a Slovensko). Na nich přednesl 35 příspěvků, z toho 11 v anglickém jazyce a 4 v německém jazyce. Vědeckou kvalifikaci si uchazeč prohluboval řadou stáží v zahraničí (Rakousko, Německo, Polsko, Španělsko, Portugalsko, Řecko). P. Knecht jev odborných kruzích uznávanou autoritou. Svědčí o tom, mimo jiné, citace jeho prací. Dosud bylo zaznamenáno 7 citací ve WoS, 7 ve SCOPUS a dalších 189 citací publikovaných prací uchazeče. Uchazeč přednesl pět vyžádaných přednášek, z toho dvě na Slovensku. Významné je také jeho členství v redakčních radách vědeckých časopisů a orgánech odborných společností. V současné době je vedoucím redaktorem a předsedou redakční rady časopisu Pedagogická orientace (indexován v databázi ERIH), členem redakční rady časopisu Review of International Geographical Education Online (vydavatel Eskisehir Osmangazi University, Turkey), členem výboru České asociace pedagogického výzkumu a vedoucím redaktorem Bulletinu ČAP V, členem hlavního výboru České pedagogické společnosti a členem Expertní skupiny pro geografické vzdělávání MSMT ČR. Za výraz ocenění vědeckou komunitou lze považovat stipendium, které získal v letech 2006 a 2014 na Georg Eckert Institute for International Textbook Research (Braunschweig, Německo). Rozsáhlá je recenzní činnost uchazeče. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Uchazeč pedagogicky působí na Pedagogické fakultě MU (od roku 2008) a na částečný úvazek také na Základní škole Kotlářská v Brně, kde vyučuje zeměpis. Těžištěm pedagogického působení uchazeče na pedagogické fakultě je jeho výuková a konzultační činnost. V magisterském studiu se podílí na přednáškách z Obecné didaktiky a vede semináře z tohoto předmětu. Ve studiu učitelství zeměpisu pro ZŠ garantuje předmět Učebnice, který také vyučuje. Vedl šest diplomových prací, které byly úspěšně obhájeny. Řadu diplomových prací oponoval. Je spoluautorem rozsáhlého e-learningového kurzu z obecné didaktiky, textu Standardy geografického vzdělávání v Česku, na Slovensku a v USA-. Necháme se inspirovat? a textu Through the eyes of children. The implementation of a European dimension by peer learning in primáry school, který byl vydán v Berlíně. Je autorem nebo spoluautorem řady popularizačních textů. Čtyři pedagogické texty byly citovány jinými autory. Uchazeč působí jako člen komisí pro státní závěrečné zkoušky v oborech Pedagogické asistentství pro ZŠ, Obory se zaměřením na vzdělávání, Lektorství cizího jazyka, Učitelství praktického vyučování, Učitelství pro základní a jazykové školy a Učitelství pro střední školy. Podílí se na inovaci pedagogicko-psychologického modulu v navazujícím magisterském programu Učitelství pro základní školy a Učitelství pro střední školy. V něm je jedním z garantů předmětu Školní pedagogika. Významný je Knechtův podíl v doktorském studijním programu Pedagogika. Přednáší doktorandům (zejména kurikulární problematiku) a konzultuje jejich disertační práce (dosud byl konzultantem u šesti doktorandů). Je zapojen do metodologických seminářů pro uchazeče o doktorské studium, ale i pro doktorandy. Uchazeč patří mezi náročné, ale zároveň oblíbené vysokoškolské učitele, jak to např. dokládají opakovaná studentská hodnocení. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Komise se seznámila s obsahem všech tří odborných posudků habilitační práce a dospěla k těmto závěrům: Pokud jde o aktuálnost námětu, práce zkoumá, nakolik deklarovaný požadavek rozvíjet žákovské kompetence řešit problémy skutečně proniká do učebnic a skutečně se stává součástí každodenní výuky. Jde o téma, které v domácím výzkumu není řešeno, a přitom je velmi důležité. Zvolený přístup řešení staví na výborné znalosti rozsáhlého souboru domácí i zahraniční literatury (nejen anglicky, ale též německy psané). Habilitační práce teoreticky analyzuje pojmy, které jsou pro zvolené téma důležité (kompetence, problém, řešení problému, problémová výuka, učební úloha a problémová učební úloha). Za velmi cenný lze považovat autorův troj dimenzionální model příležitostí žáků k rozvíjení kompetence k řešení problémů. Třebaže byl zpracován na modelu zeměpisného učiva, má zřejmě obecnější platnost. Metodologicky se výzkumná část opírá o deskriptivně-analytický a explanační přistup. Pokud jde o kvalitu a původnost výsledků, práce předkládá výsledky kvantitativního i kvalitativního zkoumání jak kurikula (zejména učebnic), tak procesu výuky, a to na modelu kurikula fyzického zeměpisu a výuky zeměpisu na základní škole. Jde o originální postup a výsledky jím získané jsou nové a současně varující. Práce poukazuje na nízkou kognitivní náročnost současných úloh v učebnicích zeměpisu i na minimální výskyt problémových situací ve zkoumaných hodinách zeměpisu. Nutno ocenit, že autor se nedopouští nadměrného zobecňování a diskutuje i limity zvoleného přístupu. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče plně odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh I x 1 jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika. 1 1 na zastavení řízení. prof. PhDr. Vlastimil SVEC, CSc, * prof. PhDr. Jiří MAREŠ, CSc, '^C /l/l^C* f prof. PhDr. Eliška WALTEROVÁ, CSc, ^~ ' doc. Mgr. Jana POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Ph.D., ^ doc. PaedDr. Petr URBÁNEK, Dr., 'ftyxMĹe^ Brno, 6. 1. 2016