Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Pedagogická fakulta MU Pedagogika Uchazeč Pracoviště Habilitační práce PaedDr. Hana ANDRAŠOVÁ, Ph.D. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Č. Budějovicích Mnohojazyčnost v podmínkách českého školství se zřetelem na výuku němčiny po angličtině Habilitační komise Předseda prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Členové doc. Mgr. et Mgr. Kateřina VLČKOVÁ, Ph.D., Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. PaedDr. Iva STUCHLÍKOVÁ, CSc, Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích - Pedagogická fakulta doc. PhDr. Pavla ZAJÍCOVA, Ph.D., Ostravská univerzita v Ostravě - Filozofická fakulta doc. PhDr. Ivica KOLEČÁNILENČOVÁ, PhD., Univerzita Mateja Bela v B. Bystrici - Fakulta humanitných vied Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Základy vědecké práce si uchazečka osvojila studiem v doktorském smdijním programu Pedagogika/obor Pedagogika na PedF UK v Praze (1998-2001). Její disertační práce i další výzkumné aktivity jsou orientovány na didaktiku cizích jazyků, zejména na výuku německého jazyka na základních a středních školách. V průběhu svého profesního růstu se postupně zaměřovala na tyto výzkumné oblasti: 1. Hledání způsobů efektivního osvojování základních výslovnostních dovedností a návyků v němčině u žáků mladšího školního věku. 2. Tvořivé psaní v němčině. 3. Interkmturní komunikace žáků z různých evropských zemí. 4. Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků. 5. Hodnocení a sebehodnocení ve výuce cizích jazyků. 6. Počítačem podporovaná výuka cizích jazyků. 7. Mnohojazyčnost v podmínkách české školy. Vědecko-výzkumné aktivity uchazečky v uvedených oblastech byly obvykle spojeny s řešením projektů. Každá výzkumná oblast je dokumentována citovanými studiemi a dalšími odbornými texty. O výsledcích svých aktivit dr. H. Andrášová referovala na mnoha tuzemských i zahraničních konferencích. Obsah studií uchazečky je sice zaměřený na didaktiku cizích jazyků, avšak svým významem a metodologickým zázemím tuto pedagogickou disciplínu přesahuje. Silnou stránkou uchazečky je její schopnost promítat vědecké poznatky do výuky ve školách, ale i do jazykové politiky. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízem v oboru Pedagogika na MU. 1 Hodnocení pedagogické způsobilostí uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Pedagogická činnost uchazečky je velmi rozsáhlá. Zahrnuje vedle přednášek a seminářů z didaktiky německého jazyka také vedení pedagogických praxí studentů učitelství, a to v bakalářském i v navazujícím magisterském studiu. Je zřejmé, že dr. H. Andrášová směřuje ve své pedagogické činnosti k dalším předmětům a tématům, která mají obecnější pedagogický charakter (např. Základy interkultunu výchovy, Počítačem podporovaná výuka). Vede bakalářské a diplomové práce z didaktiky německého jazyka, působí jako členka komisí pro stárni závěrečné zkoušky, je zvána do zahraničí na přednášky, které jsou spojeny s výsledky její vědecké i pedagogické činnosti, podílí se na inovaci kurikula učitelského studia - v tomto směru spolupracuje s Katedrou pedagogiky a psychologie PdF JCU v Českých Budějovicích. Významný je přínos uchazečky pro rozvoj nových směrů ve výuce cizích jazyků, a to s využitím nejen praktických, ale i vědeckých poznatků. Tento přínos je patrný zejména v tvorbě moderních učebnic německého jazyka. Dr. H. Andrášová získala za svoji pedagogickou činnost několik významných ocenění, např. v roce 2012 cenu Evropský učitel jazyků. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Závěry oponentských posudků vyznívají pozitivně. Oponenti oceňují teoretické zakotvení tématu habilitační práce i propojení s pedagogickou praxí. Konstatují, že v českém prostředí jde o první rozsáhlejší práci k problematice mnohojazyčnosti. Jejich připomínky směřují k metodologické stránce v habilitační práci popsaném výzkumu (např. reprezentativnosti výzkumného vzorku, způsobu zadávání dotazníku - nebylo anonymní). Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 4 počet odevzdaných hlasů 4 z toho kladných 4 záporných 0 neplatných 0 2 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasovaní následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazečky předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika. 1 na zastavení řízení. Brno, 18. 6. 2013 pro£ PhDr Vlastimil ŠVEC, CSc, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina VLČKOVÁ, Ph.D., prof. PaedDr. Iva STUCHLÍKOVÁ, CSc,