Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Pedagogická fakulta MU Pedagogika PhDr. Mgr. Tomáš ČECH, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol Prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Vratislava ČERNÍKOVÁ,CSc, Technická univerzita v Liberci - Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Doc. PhDr. Jaroslav BALVÍN, CSc, Univerzita Konstantina Filozofa v Nitre - Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva Doc. PhDr. Julius SEKERA, CSc, Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta Doc PhDr. Zlatica BAKOŠOVÁ, CSc, Institut mezioborových studií Brno Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Základní vědeckou kvalifikaci uchazeč získal úspěšným absolvováním doktorského studijního programu Pedagogika, studijní obor Pedagogika na PdF MU v roce 2005, disertační práci zpracoval na téma Protidrogová výchova a její realizace v podmínkách primárního stupně základních škol. Po pedagogickém působení ve Středisku volného času Šipka Kroměříž a na základní škole se jako interní doktorand katedry pedagogiky PdF MU (1999-2003) zapojil do vědecko-výzkumné činnosti, kterou plně rozvinul na katedře sociální pedagogiky této fakulty, kde nastoupil v roce 2002. Vědecko-výzkumná činnost uchazeče se týká významných a dosud v sociální pedagogice málo frekventovaných témat z oblasti sociální patologie a rizikových forem chování dětí a mládeže. Jeho výzkumná práce v posledních pěti letech se dotýká této problematiky: 1. Mobbingu na základních školách. 2. Podmínky a efektivnost primánu prevence rizikových forem chování a drogových závislostí na základní škole. 3. Podpora sociálně znevýhodněných žáků v prostředí základní školy. 4. Volný čas jako významný prostředek rozvoje osobnosti dospívajících, včetně rizikových skupin dětí a mládeže. 5. Vliv kulturních tradic na socializaci jedince. Uvedené tematické zaměření dr. T. Čecha nalézá odraz v řadě výzkumných projektů a je doloženo relevantními uznatelnými výstupy ve vědeckých časopisech v tuzemsku i v zahraničí a kapitolami v recenzovaných monografiích. O výsledcích své vědecko-výzkumné činnosti uchazeč referoval na významných českých i zahraničních konferencích. K řešení sociálně pedagogické problematiky uchazeč přistupoval vyzbrojen důkladným studiem zahraničních i domácích pramenů, empirickými zkušenosti i zájmem řešit problémy Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Habilitační komise Předseda Členové 1 závažné pro praxi. Výsledky jeho výzkumů mohou přispět k obohacení sociálně pedagogické teorie. 0 tom, že autorem zvolená výzkumná témata jsou nosná pro rozvoj sociální pedagogiky svědčí i to, že je zván k proslovení přednášek na tuzemských i zahraničních univerzitách (např. na University of Alaska Anchorange v USA, Carleton University v Kanadě a na několika ruských universitách). O odborné erudici uchazeče svědčí dále to, že je členem výkonného výboru Asociace vzdělavatelů pedagogů volného času (od roku 2006) a v neposlední řadě to, že byl v roce 2009 zvolen předsedou České pedagogické společnosti a zároveň předsedou redakční rady recenzovaného časopisu Pedagogická orientace. Bohatá je publikační činnost uchazeče. Na předním místě figurují kapitoly v odborných recenzovaných monografiích (5 studií v domácích publikacích a 5 kapitol v zahraničních, převážně polských monografiích). V recenzovaných tuzemských časopisech publikoval 3 studie a v zahraničních recenzovaných časopisech 9 studií. 58 příspěvků uveřejnil T. Čech ve sbornících, z nichž tři jsou evidovány v databázi Web of Science. Na Čechovy publikace bylo dosud zaznamenáno 48 tuzemských ohlasů a 9 zahraničních ohlasů. O významu vědecko-výzkumných aktivit uchazeče svědčí mimo jiné to, že je uznáván v odborné komunitě pedagogů, resp. sociálních pedagogů (viz zejména jeho účast v domácích a mezinárodních organizacích a redakčních radách). Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízem v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Uchazeč přednáší a vede semináře a cvičení v poměrně široké škále předmětů v bakalářských 1 navazujících magisterských studijních programech. V této škále lze nalézt jak předměty obecně pedagogické (např. Teorie a metodika výchovy, Základy pedagogiky), tak především předměty sociálně pedagogické (Sociální pedagogika, Výchova ve volném čase, Sociální patologie a prevence a další). Pro studenty zpracoval 29 učebních textů (z toho 3 ve spoluautorství) a přispěl kapitolami do 6 učebnic. T. Čech vede a oponuje bakalářské a diplomové práce. Je členem komisí pro státní závěrečné zkoušky ve studijních oborech Učitelství pro 1. stupeň základní školy a Sociální pedagogika. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízem v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Všichni tři oponenti se shodují vtom, že uchazeč zvolil téma habilitační práce nejenom společensky aktuální, ale i v českých podmínkách málo zkoumané. Oceňují teoretickou i výzkumnou erudici habilitanta. Práci považují za výzkumně i teoreticky nosnou a směřující k řešení závažného praktického problému - mobbingu na základních školách. Zvláště pozitivně oponenti hodnotí Čechův výzkum mobbingu v českých základních školách. Uchazeč zvolil kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu a na základě empirických dat dospěl k významným zjištěním o výskytu mobbingu i bossingu v základmch školách. Za další přínos považují, že T. Čech předložil na základě analytického studia bohaté tuzemské a zahraniční literatury dosud nezpracovanou komparaci těchto forem násilí, které často unikají pozornosti, ale mají výrazný vliv na klima na školách i na psychickou pohodu či nepohodu učitelů. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. 2 Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 Z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh | x | jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika. | ] na zastavení řízení. Brno, 17. března 2011 Pro£ PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, A/7~V^\ Á,CSc, ľ ÓU^J^ Doc. PhDr. Vratislava ČERNÍKOVA,' .In — Doc. PhDr. Jaroslav BALVIN, CSc., yZT o-Doc. PhDr. Július SEKERA, CSc, 4 ■ L J Doc. PhDr. Zlatica BAKOŠOVÁ, CSc, mJ*K? 3