Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Pedagogická fakulta MU Speciální pedagogika PhDr. Kateřina HÁDKOVA, Ph.D., Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Analýza využití kochleárních implantátů ve vzdělávání žáků a studentů s těžkým sluchovým postižením prof. PhDr. Marie VÍTKOVÁ, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. PhDr. Evžen ŘEHULKA, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D., Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci - Pedagogická fakulta doc. PaedDr. Petr FRANIOK, Ph.D., Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Vědeckou kvalifikaci prokazuje PhDr. Kateřina HÁDKOVA, Ph.D., zapojením do řady vědecko-výzkumných projektů. Vědeckovýzkumná činnost je zaměřena na oblast speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením, konkrétně se sluchovým postižením, na problematiku kochleárních implantátů, vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami, na podporu a přístupnost vzdělávání studentů se specifickými nároky na vysokých školách, zkoumání postojů společnosti k těmto osobám a na analýzu inkluzivních podmínek ve vzdělávání. Jedná se jednak o výzkumné projekty podpořené Ministerstvem zdravotnictví na téma Diagnosticko-rehabilitační program kochleárních implantací u dětí (1997-1999), Program kochleárních implantací u dětí — rozšíření diagnostických možností a hodnocení faktorů ovlivňujících přínos implantace (2002-2004, nositel FK FN a VFN Motol), jednak GA ČR na téma Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání (2009-2011) a Kvalitativní monitoring efektů institucionálních procesů v životě mladých dospělých se zdravotním postižením (2010-2013). Výstupem je habilitační práce Analýza využití kochleárních implantátů ve vzdělávání žáků a studentů s těžkým sluchovým postižením, monografie Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem (Praha, UK, v tisku), řada kapitol v monografiích, článků v recenzovaných časopisech a sbornících u nás i v zahraničí. Z vyžádaných přednášek jmenujme alespoň vystoupení na XXIII. Celostátních foniatrických dnech Evy Sedláčkové a 10. československém foniatrickém kongresu (Praha 13.-15.9. 2012) na téma Nedostatky v porozumění čtenému textu u uživatelů kochleárního implantátu, přednášku Zweisprachige Erziehung in der Tschechischen Republik, přednesenou na 3. Arbeitungstag Bilinguale Erziehung und Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Habilitační komise Předseda Členové Bildung na Humboldt Universität v Berlíně (15.-16.1. 2010) a přednášku na téma The Attitudes of High School Student towards People with Special Educational Needs: Using the ORI Scale in the Czech Republic na VI. International Conference of Educational Treatment Diversity (Palma de Mallorca, 2.-3.5. 2009). PhDr. Kateřina HÁDKOVA, Ph.D., přispěla svou účastí na výše uvedených výzkumných projektech k šíření poznatků ze sledovaných oblastí do teorie a praxe. Publikováním a aktivním vystupováním na tuzemských a zahraničních konferencích významně podpořila šíření získaných poznatků a zkušeností z vědecko-výzkumné činnosti směrem k odborné veřejnosti i studentům. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče PhDr. Kateřina Hádkova, Ph.D., vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze - magisterský studijní program Speciální pedagogika, který ukončila v roce 1990. Doktorský studijní program v oboru Speciální pedagogika úspěšně absolvovala v roce 1999 na PedF UK v Praze obhajobou disertační práce Využití počítačového programu IBM Speech Viewer v rozvoji řeči těžce sluchově postiženého dítěte. O rok později na stejné fakultě byla práce uznána jako rigorózní práce k získání titulu PhDr. před jménem. Od roku 1996 - dosud pracuje jako asistentka/odborná asistentka na katedře speciální pedagogiky PedF UK v Praze, od roku 2007 ve funkci zástupce vedoucí katedry pro kombinované studium. Pedagogickou činnost PhDr. Kateřiny Hádkové, Ph.D., reprezentuje výuka speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením v raném, předškolním a školním věku a v dospělosti, dále vyučuje předmět základy surdopedie L, II., speciální didaktika I., II. ad. Její pedagogická činnost je podpořená účastí na četných rozvojových a vzdělávacích projektech (projekt na Podpora handicapovaných studentů na PedF UK 2004-2006, 2007-2008, 2009, projekt European Study - The Specific Risk of Discrimination Against Persons in Situation of Major Dependence or with Komplex Needs - Socrates II, 2006-2008 ad.). V roce 2009 získala certifikát „Integrované stupnice vývoje v logopedické praxi (Sydney), ve stejném roce certifikát „EMSEN - Inclusive Practices" (Tilburg), v roce 2010 certifikát ,flánování a hodnocení rozvoje sluchově postižených dětí s kochleárním implantátem" (Sydney), v roce 2011 certifikát „Integrované stupnice vývoje v logopedické praxi 77" a ve stejném roce certifikát „Zahraniční zkušenosti z center kochleárních implantací", vždy se souhlasným stanoviskem AKL ČR. Kromě přednášek v programech celoživotního vzdělávání, v kurzech pro osobní asistenty ad. je třeba ještě uvést pravidelnou účast na přednáškách pro zahraniční studenty výměnných programů LLP Erasmus, Erasmus MUNDUS SEN (Erziehung hörgeschädigter Schüler in der Tschechischen Republik). Z dalších projektů se zahraniční účastí je třeba alespoň jmenovat účast na projektu Inclusion Europe - Justice, Rights and Inclusion for Persons with Intellectual Disabilities (2003-2007) a na projektu Inclusion Europe - Deinstitutionalisation and Community Living (2006-2008). V neposlední řadě je třeba zmínit její přednáškovou činnost na zahraničních univerzitách - vyžádané přednášky v rámci pobytů pro akademiky a studenty (Wien, Linz - Rakousko, Aarhus - Dánsko). PhDr. Kateřina Hádkova, Ph.D., vede i oponuje četné bakalářské a diplomové práce v různých formách studia ve studijním programu Speciální pedagogika, Učitelství na speciálních školách, Psychologie a speciální pedagogika na PedF UK. Je rovněž členkou ve zkušební komisi pro rigorózní práce a oponuje závěrečné práce z oblasti speciální pedagogika na dalších fakultách FHS, FTVS UK a na univerzitě UJAK. Aktivně se podílela na přípravě akreditačních materiálů studijních programů Speciální pedagogika, Znakový jazyk a český znakový jazyk. Pravidelně provádí poradenskou činnost v rámci Poradny pro studenty se speciálními potřebami. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Ve všech třech posudcích je vyjádřeno pozitivní hodnocení habilitačního spisu Analýza využití kochleárních implantátů ve vzdělávání žáků a studentů s těžkým sluchovým postižením PhDr. Kateřiny Hádkové, Ph.D. Jde o práci teoreticko-empirickou, deskriptívni. Dlouhodobě realizovaný výzkum (1996-2000) byl zaměřen na zjištění, nakolik včasná implantace ovlivní vzdělávací možnosti jedince se sluchovým postižením. Výzkumným cílem bylo analyzovat souvislosti mezi hlavními aspekty kochleární implantace a školním zařazením implantovaných žáků do škol a školských zařízení. Získané informace týkající se inkluzivních možností ve vzdělávání dětí a žáků kochleárně implantovaných lze považovat za vysoce potřebné, protože tato oblast se obecně považuje za nedostatečně probádanou. Téma je pojednáno vyčerpávajícím způsobem. Autorka zohlednila všechny potřebné vstupy, které byly použity k interpretaci výsledků výzkumu. Význam habilitačního spisu spočívá především v tom, že je zdrojem komplexně pojatých informací týkajících se problematiky kochleární implantace u dětí v ČR. Autorka prokázala, že je v této oblasti dobře orientovaná, uvádí množství pramenů a komparaci s výsledky bádání našich i zahraničních autorů. Oponenti se shodli na tom, že silnou devizou autorky a předloženého spisu je zjevný potenciál výzkumu pro samotnou vzdělávací praxi, který přináší nové poznatky pro obor. Členové habilitační komise se ztotožňují s pozitivním hodnocením oponentů habilitačního spisu PhDr. Kateřiny Hádkové, Ph.D., a kladně hodnotí její přínos pro rozvoj oboru Speciální pedagogika včetně jejích interdisciplinárních přesahů jak z hlediska teorie, tak praxe. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Speciální pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazeče docentem v oboru Speciální pedagogika, j na zastavení řízení. Brno, 15. 1.2013 prof. PhDr. Marie VÍTKOVÁ, CSc, J^j'iJ^y^J prof. PhDr. Evžen ŘEHULKA, CSc, XL^J /S^^— doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D., &~ <&cS0*&?v. ' doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D., doc. PaedDr. Petr FRANIOK, Ph. .d., ?. iff?^??rML.