Č.j./E.ř.: ■■^äJ.^±f/^l/^ Datum/Čas 2 1 "12" 2012 /........... MASARYKOVA UNIVERZIT Ped. fakulta - podatelna MJ194113 Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Početajruh nelist. příloh:........../ Pedagogická fakulta MU Speciální pedagogika Uchazeč Pracoviště Habilitační práce PhDr. Kateřina HÁDKOVA, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Analýza využití kochleárních implantátů ve vzdělávání žáků a studentů s těžkým sluchovým postižením Oponent Pracoviště prof. PhDr. PaedDr. Miloň POTMĚŠIL, Ph.D. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Posouzení formální stránky práce: Předložená habilitační práce je formálně sestavena z habilitační práce o 484 stranách, z toho je 430 stran vlastní práce a 54 stran příloh. Práce je k uvedenému rozsahu rozšířena o další soubor, obsahující doplňující přílohy o celkovém rozsahu 125 stran. Autorka tedy předkládá celkem 609 stran textu jako podklad pro habilitační řízení. Habilitační práce je z hlediska jazykového na dobré úrovni. Formulace jsou na požadované odborné úrovni a pro případné publikování je třeba provést drobné jazykové korektury (strany: 14 discipliny, 60 toxoplasmoza, sérózním, 67 ospělých, 116 Syka, 126 vadai, 166 ottinghamské, 188 gramotn.osti, 191 žíků, 202 zažazení, 204 provičování a nemnoho dalších). Snad jen zde stojí za připomenutí, že výraz „speciálněpedagogický" je třeba užívat jako přídavné jméno, a proto je třebajej používat v této formě. Také výraz „oční" kontakt není nejpřesnější a jeho praktické provedení by v tomto pojetí budilo rozpaky. Seznam zkratek je přehledně uveden v příloze. Text je logicky členěn do kapitol, přehlednosti a srozumitelnosti dodávají tabulky a grafy. Teoretická východiska jsou opřena o národní i zahraniční zdroje a datace použitých zdrojů dokládá autorčinu orientaci v odborné literatuře. V uváděných citacích v textu a v seznamu použitých literárních zdrojů není nesoulad. Polemiku by snad vyvolal jen název kapitoly „2.2 Predikce úspěšnosti kochleárního implantátu", přičemž autorka v dalším textu pojednala úspěšnost uživatelskou, nikoli úspěšnost technickou. Pro případ publikace předložené práce je třeba doporučit, aby nebyly uváděny údaje, týkající se škol (Ječná, 1 MU194113 Ostrava - Poruba). Cílem vědecké práce je přinést výsledky pro obor, ale v tomto detailním popisu zdrojů, by mohly údaje sloužit jako „pseudomeřítko" pro hodnocení kvality práce školy. Což jistě nebylo autorčiným záměrem. Závěr posouzení formální stránky práce: Text je poměrně rozsáhlý, ale v podstatě nevybočuje z tematického okruhu práce. Podrobnosti a hloubka informací spíše navádí na odhalení pravděpodobného autorčina záměru, publikovat habilitační práci jako monografickou studii pro účely vysokoškolské výuky. Posouzení obsahové a odborné stránky práce: Jak bylo prve uvedeno, práce svým rozsahem patří k těm, které se snaží téma pojednat vyčerpávajícím způsobem. Teoretická východiska jsou na úrovni současného poznání a reflektují vývojová hlediska oborů - medicíny, logopedie, surdopedie i techniky. V partiích, ve kterých toho bylo třeba, komparovala autorka přístupy se zahraničními podklady -zejména, pro zaměření práce potřebnou problematiku vzdělávání dětských uživatelů kochleárních implantátů. Autorka zohlednila všechny potřebné vstupy (zejména pedagogiku, psychologii, logopedii a surdopedii), které byly použity k interpretaci výsledků výzkumu. Výzkumný projekt je v podstatě prací, která byla realizována v letech 1996 - 2010. Výsledky dlouhodobého projektu jsou opřeny výzkumný problém, který je dále specifikován na charakterizované cíle a výzkumné otázky. Záběr je velmi široký, ale nevybočuje z oblasti speciální pedagogiky. Autorka sleduje parametry, které ovlivňují školní úspěšnost dětských uživatelů kochleárních implantátů a vstupuje do problematiky efektivity - komunikace, čtení. Hypotézy jsou stanoveny v souladu s metodologickými požadavky. Výsledky provedené pilotáže jsou konfrontovány s výsledky jiných autorů. Vzhledem k počtu dětských uživatelů kochleárních implantátů byl vybrán relevantní vzorek s dostatečnou vypovídací hodnotou získaných výsledků. Čtvrtá kapitola práce je zaměřena na interpretaci získaných výsledků. Autorka se fundovaně vyjadřuje podrobně ke každé otázce a svoje vývody opírá opět o literární zdroje národní i zahraniční. Provedenou statistickou analýzou jsou podpořeny podklady pro práci s hypotézami. Zpracování dat je doloženo v příloze na 54 stranách nejen ukázkami použitých formulář, ale také přehlednými tabulkami. 2 Závěry práce jsou formulovány jasně a s přehledem. Vzhledem k formě výkladu získaných výsledků je možné předpokládat, že budou využitelné i mimo oblast speciálněpedagogických disciplín. Závěr posouzení obsahové a odborné stránky práce: Předložená práce je zpracována z odborného hlediska na vysoké úrovni a přináší nové poznatky pro obor. Výsledky jsou doloženy a jsou původní. Interpretace výsledků je opřena o aktuální poznatky a je možné hovořit o posunutí oborového poznání. Pokud je mi známo, jedná se o práci komplexně vyčerpávající sledovanou problematiku a v našich podmínkách je svým přístupem ojedinělá. Dotazy oponenta k obhajobě habilitační práce 1. Výsledky vzdělávání dětských uživatelů kochleárních implantátů, lze charakterizovat jako uspokojivé, dobré. Výzkumy také ukazují na spokojenost rodičů, vzhledem k jejich původnímu očekávání. Můžete se vyjádřit ktzv. „neúspěšným" uživatelům a možnostem speciální pedagogiky při intervenci zaměřené na tuto skupinu? 2. Můžete se vyjádřit k problematice dětí se sluchovým postižením, jejichž rodiče jsou sami nositeli sluchové vady a mají komunikační mod nastaven na znakový jazyk. Lze předpokládat odlišnou míru úspěšnosti těchto dětských uživatelů v oblasti jazykových a komunikačních kompetencí? 3. Na straně 372 uvádíte svoje souhrnné stanovisko k úrovni připravenosti a kompetencím učitelů HVP pro práci s uživateli kochleárních implantátů. Závěr vyznívá optimisticky, můžete jej doložit? Je pro kandidáty učitelství dostatek příležitostí v době jejich vysokoškolské přípravy k tomu, aby nabyli alespoň základní informací? Habilitační práce Kateřiny Hádkové „Analýza využití kochleárních implantátů ve vzdělávám žáků a studentů s těžkým sluchovým postižením" splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v oboru Speciální pedagogika. Závěr (podpis) 3