Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Pedagogická fakulta MU Habilitační obor Pedagogika Uchazeč Mgr. Jiří HAVEL, Ph.D., Pracoviště Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Habilitační práce Inkluze v českých primárních školách v kontextu současného pojetí výuky elementárního čtení a psaní Složení komise Předseda prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Členové prof. PhDr. Bronislava KASÁČOVÁ, PhD., Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici - Pedagogická fakulta prof. PaedDr. Jozef LIBA, PhD., Prešovská univerzita v Prešove - Pedagogická fakulta prof. PhDr. Hana LUKÁŠOVA, CSc, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně - Fakulta humanitních studií doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D., Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta Stanovisko habilitační komise: Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Po sedmileté pedagogické praxi na základní škole nastoupil uchazeč na katedru pedagogiky PdF MU. Po zvládnutí didaktické stránky výuky budoucích učitelů primární školy se postupně soustřeďoval na výzkumná témata. Zapojil se do vědeckých aktivit, které katedra nabízela (byl spoluřešitelem řady projektů na různých úrovních: GA ČR, MŠMT, univerzitní a fakultní projekty). Jeho první rozsáhlejší vědeckou aktivitou bylo zpracovávání disertační práce na téma Role kooperujícího učitele v přípravě budoucích učitelů primární školy, kterou úspěšně obhájil a získal vědeckou kvalifikaci Ph.D. v oboru pedagogika (2005). Významným mezníkem ve zvyšování vědecké kvalifikace uchazeče bylo jeho zapojení do výzkumného záměru PdF MU Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu (2007). Spolu s dalšími kolegy z katedry pedagogiky (později katedry primární pedagogiky) inicioval v rámci tohoto výzkumného záměru dílčí výzkumný projekt Naplnění obsahového rámce školního kurikula při zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZS a možné strategie výuky při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vyúsťující v inkluzivní didaktiku. Téma inkluzivního vzdělávám se stalo na řadu let předmětem aktivního výzkumného zájmu uchazeče. Postupně se zorientoval nejenom v tématu výzkumného záměru a dílčího výzkumu, ale spolu s kolegy propracovával a ověřoval metodologii výzkumu inkluzivního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Ocenění zaslouží skutečnost, že dílčí výzkumné výsledky byly průběžně poskytovány základním školám. K dalším výzkumným aktivitám uchazeče patří: • výzkum úlohy fakultních cvičných a kooperujících učitelů v procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství pro primární školu v průběhu jejich pedagogických praxí, • výzkum současných metod výuky elementárního čtení a psaní. Pozitivně lze hodnotit to, že uchazeč zapojuje do tohoto výzkumu studenty učitelství v rámci jejich diplomových projektů. Učebnice autorského týmu (pod vedením uchazeče) Učebnice českého jazyka pro 1. ročník genetickou metodou - která je jedním z praktických výsledků výzkumu - byla v roce 2013 oceněna na mezinárodním veletrhu učebnic. Publikační výsledky výzkumných aktivit uchazeče jsou bohaté, od monografií (u nichž je většinou spoluautorem, jednu monografii zpracoval samostatně) a kapitol v monografiích přes teoretické a výzkumné studie publikované v recenzovaných časopisech po studie ve sbornících. Za jeho významnou monografii lze považovat text Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky (2014). Uchazeč přednesl řadu referátů na tuzemských, ale i mezinárodních konferencích. Práce J. Havla jsou citovány mnoha autory z CR a SR. Nej citovanější jsou 3 výzkumné studie, které vznikly jako výstup z výše uvedeného výzkumného záměru: Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZS (2011), Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1 stupni základních škol (2009) a Inkluzivní vzdělávání v primární škole (2010). Všechny tři publikace vznikly ve spoluautorství. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Pedagogickou způsobilost uchazeč prokazuje zapojením do výuky více předmětů v magisterském studijním programu Učitelství pro primární školu. Kromě předmětů všeobecného učitelského základu (Rozvíjení počáteční gramotnosti, Souvislá pedagogická praxe) jsou to předměty oborově didaktické, zejména Didaktika prvopočátečního čtení a psaní, které se odborně věnuje mnoho let. Pozoruhodný je počet diplomových prací z primární pedagogiky a zejména oborové didaktiky - elementárního čtení a psaní, které vedl a které byly úspěšně obhájeny (60). Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Oponenti pozitivně hodnotí celkovou úroveň habilitačního spisu a konstatují, že splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v oboru Pedagogika. Oceňují aktuálnost jejího tématu, teoretickou i metodologickou úroveň i využitelnost výzkumných výsledků v pedagogické praxi základních škol, ale i v přípravném vzdělávání učitelů pro primární školu. Postrádají ve výzkumných závěrech větší míru analytičnosti analýzy zjištěných dat. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 4 počet odevzdaných hlasů 4 z toho kladných 4 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika, na zastavení řízení. Brno, 15. 10. 2014 prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, prof. PhDr. Bronislava KASACOVA, PhD prof. PaedDr. Jozef LIBA, PhD., omluva - stanovisko přiloženo prof. PhDr. Hana LUKÁŠOVA, CSc, . . /^ČUi č y doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D.,