Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Pedagogická fakulta MU Speciální pedagogika MUDr. Petr KACHLÍK, Ph.D. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Výskyt rizikového chovaní u studentů Masarykovy univerzity a možnosti jeho prevence Prof. PhDr. Marie VÍTKOVÁ, CSc. Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Prof. PhDr. Evžen ŘEHULKA, CSc. Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta Doc. PaedDr. Petr FRANIOK, Ph.D. Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Vědeckou kvalifikaci prokazuje MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., zapojením do řady vědeckovýzkumných projektů. Vědeckovýzkumná činnost je zaměřena na problematiku drogových závislostí, patologického chování, monitoring drogové scény, peer-programy, informační zdroje a technologie v primární prevenci. Z významných výzkumných projektů lze uvést zápojem uchazeče do programu rektora v letech 2007 téma Zmapování preventivních aktivit na MU a jejich podpora, 2008 téma Problematika patologických závislostí v populační skupině PSP s tělesným postižením a 2009 téma Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů MU. Od roku 2005 do konce roku 2011 byl uchazeč zapojen jako spoluředitel (Dl) do výzkumného záměru Škola a zdraví pro 21. století (MSM0021622421) řešitele prof. PhDr. Evžena Řehulky, CSc. Výstupem je řada zveřejněných odborných publikací, kapitol v knize nebo ve sborníku a článků u nás i v zahraničí. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., spolupracuje v oblasti výzkumu, týkajícího se závislostí a závislostního chovám, s řadou významných pracovišť ve Slovenské republice: s Psychiatrickou klinikou UK Komenského v Bratislavě, Ústavem verejného zdravotnictva LF Univerzity Pavola Jozefa Šafárika v Košicích, dalšími univerzitními pracovišti v Prešově, Nitře a Martině. Ohlasy na práce autora byly zaznamenány z Irska, Velké Británie, Polska, Francie, USA, Kanady, Austrálie, Nového Zélandu, Španělska, Švýcarska, Belgie, Egypta aj. Některé z výzkumů autora byly začleněny do statistických podkladů pro výroční zprávy EU. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. přispěl svou účastí na výše uvedených výzkumných projektech k rozšíření poznatků sledované oblasti do pedagogické teorie a praxe. Publikováním a aktivním vystoupením na tuzemských a zahraničních konferencích, seminářích a přednáškách Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Habilitační komise Předseda v Členové významně podpořil šíření získaných poznatků a zkušeností z vědeckovýzkumné činnosti směrem k odborné veřejnosti. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilostí uchazeče MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., vystudoval Lékařskou fakultu University Jana Evangelisty Purkyně v Brně, obor Všeobecné lékařství (1985-1991). Doktorský studijní program v oboru Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie úspěšně absolvoval vletech 1998-2005 a obhájil disertační práci na téma Informační zdroje a metody primární protidrogové prevence na Lékařské fakultě MU. Svoji dvacetiletou pedagogickou činnost zahájil na ústavu preventivního lékařství LF MU jako asistent II. (1992-2000), od roku 2000 dosud vykonává funkci odborného asistenta na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Pedagogickou činnost MUDr. Petra Kachlíka, Ph.D., reprezentuje výuka předmětů společného základu na PdF MU: Základy zdravotních nauk, Základy adiktologie, Adiktologie I. a II. Pro studenty katedry speciální pedagogiky a studenty specializace speciální pedagogiky katedry sociální pedagogiky vyučuje předměty: Pediatrie, Psychiatrie a Oftalmologie. Od dubna 2004 je uchazeč aktivně zapojen do skupiny e-learningu na MU v systému Modd-link-a, pro studenty zpřístupňuje touto cestou celou řadu učebních textů a jiných pomůcek pro výuku (např. Zneužívám' návykových látek, primární prevence závislostí, patologické závislost apod.). Dále je třeba uvést významný podíl uchazeče na opakovaně vydávaných učebních textech doc. Kotulána Zdravotní nauky pro pedagogy a zájem nakladatelství RAABE o vydání některých titulů jako: Projekt DDD (Drogy-Důvod-Dopad), Co dělat, když.. .Praktické náměty k prevenci intervenci rizikového chování žáka. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., vede i oponuje četné bakalářské a diplomové práce v různých formách studia, zejména ve studijním programu Speciální pedagogika a Učitelství pro základní nebo střední školu, vždy na velmi dobré úrovni. Je členem zkušební komise pro SZZ v oboru Speciální pedagogika. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Ve všech třech posudcích je vyjádřeno pozitivní hodnocení habilitačního spisu Výskyt rizikového chování u studentů Masarykovy univerzity a možnosti jeho prevence MUDr. Petra Kachlíka, Ph.D. Jde o práci teoreticko-empirickou, deskriptívni. Výzkum byl zaměřen na 3 okruhy problémů, které jsou obsahem 3 výzkumných studií s četným množstvím respondentů. Vybrané téma je hodnocené jako aktuální, jeho řešení má svoji společenskou významnost, protože jde o nemálo početnou skupinu vysokoškoláků, kteří budou zaujímat v budoucnu vysoké pozice ve společnosti, na které se váže poměrně značná míra odpovědnosti. Je před nimi celá profesionální dráha a otázka psychického a fyzického zdraví je závažná. Význam habilitačního spisu spočívá v několika hlediscích. Především je zdrojem komplexně pojatých informací týkajících se problematiky závislostí a je významným zdrojem pro pedagogické využití. Popisuje skutečnost, že mezi fakultami jsou významné rozdíly ve frekvenci různých forem rizikového chování. Zrealizovaných výzkumů vyplynulo, že preventivní zaměření Masarykovy univerzity je nedostatečné, což může znamenat pro univerzitu významný podnět, aby se těmto otázkám i nadále věnovala. Zdrojem inspirací mohou být uváděné zahraniční studie, zaměřené na intervenci. Členové habilitační komise se ztotožňují s pozitivním hodnocením oponentů habilitačního spisu MUDr. Petra Kachlíka, Ph.D., a kladně hodnotí jeho přínos pro rozvoj oboru Speciální pedagogika včetně jejích interdisciplinárních přesahů jak z hlediska teorie, tak praxe. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Speciální pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazeče docentem v oboru Speciální pedagogika na zastavení řízení □ Brno, 10. 1. 2012 Prof PhDr Marie VÍTKOVÁ, CSc. Prof. PhDr. Evžen ŘEHULKA, CSc.^2^ /f^^C^X^ Doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. | Doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D. j&^<%- -Doc. PaedDr. Petr FRANIOK, Ph.D. *j> > ?