Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Habilitační komise Předseda Členové Pedagogická fakulta MU Pedagogika Mgr. Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Kvalita inkluzivní školy: její hodnotová dimenze a podmínky prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. PhDr. Bronislava KASÁČOVÁ, PhD., Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici - Pedagogická fakulta prof. PaedDr. Jozef LIBA, PhD., Prešovská univerzita v Prešove - Pedagogická fakulta doc. PaedDr. Adriana WIEGEROVÁ, PhD., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně - Fakulta humanitních studií doc. PaedDr. Miroslava BARTOŇOVÁ, Ph.D., Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Uchazečka nastoupila na PdF MU vybavena nejenom teoretickými, ale i praktickými zkušenostmi z výuky na primární škole, ale i zkušenostmi ze vzdělávání učitelů primární školy v oblasti moderních výukových metod a forem. Již před nástupem na vysokoškolské pracoviště zahájila studium doktorského studijního programu Pedagogika. Doktorskou disertaci úspěšně obhájila na téma Projektová výuku v teorii a praxi: Model profesní přípravy studentů oboru učitelství 1. stupně základní školy na projektovou výuku v roce 2005. Předmětem vědecko-výzkumného zájmu uchazečky jsou především tato témata: projektová výuka, hodnocení žáků na 1. stupni ZŠ, profesní příprava budoucích učitelů primární školy a v posledních letech zejména inkluzivní vzdělávání v primární škole. Problematice inkluzivního vzdělávání se věnuje od roku 2007, kdy vstoupila do řešitelského týmu v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stala se vedoucí výzkumného týmu dílčího výzkumného úkolu Naplnění obsahového rámce školního kurikula při zabezpečení výuky žáků se speciálními výukovými potřebami na 1. stupni ZŠ a možné strategie výuky při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vyúsťující v integrativní/inkluzivní didaktiku. Zapojení uchazečky do uvedeného výzkumného úkoluje spojeno nejenom s koordinací výzkumných aktivit členů týmu, ale zejména s mnoha průzkumy a výzkumy, jejichž výsledky byly prezentovány na tuzemských a zahraničních konferencích a jsou předmětem monografií, kapitol v monografiích a teoretických a výzkumných studií. Uchazečka však byla zapojena také do řady grantových a rezortních projektů, např. Intervence 1 t do procesu rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství (GA ČR 406/03/1349), Obsahová dimenze kurikula základní školy (GA ČR 406/05/0246), Implementace dopravní výchovy do školního vzdělávacího programu ZŠ (1F44/L/058/05O) a dalších. Při řešení projektů se opírala o dostupný arzenál kvantitativních a zejména kvalitativních postupů a o prvky akčního výzkumu, v němž se zaměřovala na zlepšování výukových postupů uplatňovaných v primární škole. Teoreticky i aplikačně je významná výzkumná činnost uchazečky dlouhodobě orientovaná na hodnocení žáků. Spolupracovala např. na výzkumu, jehož cílem bylo analyzovat zkušenosti s uplatňovaným systémem hodnocení žáků; výstupem byl návrh změn tohoto systému, který nalezl praktické uplatnění v praxi základních škol. Rozsáhlá j e publikační činnost uchazečky, její některé práce jsou uvedeny v databázích Web of Science a SCOPUS. Kromě dvou monografií a kapitol v řadě dalších monografií jsou to výzkumné i aplikačně pojaté studie uveřejněné v tuzemských a zahraničních časopisech a sbornících (mnohé z nich ve spoluautorství). Závěr: Vědecká kvalifikace uchazečky odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Pro pedagogickou činnost uchazečky je typické spojování obsahu této činnosti s jejími výzkumnými aktivitami. Tato integrace je význačným rysem její pedagogické způsobilosti. Pedagogickou způsobilost prokazuje kvalitní výukou řady předmětů, ať již v přednáškách, seminářích či cvičeních. Vyučuje v rámci magisterského studia učitelství pro primární školu předměty: Pedagogická diagnostika, Strategie řízení třídy, Teorie projektové výuky, Praktikum tvorby výukových projektů, Školský management a Souvislá pedagogická praxe. Působí ale také v bakalářském a navazujícím magisterském programu učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů - zajišťuje výuku Pedagogické diagnostiky a Základů pedagogické metodologie. Vede a oponuje řadu diplomových prací. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazečky odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Posudky oponentů vyznívají pozitivně a vyúsťují v konstatování, že habilitační práce splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v oboru Pedagogika. Za hlavní přínos práce považují metodologicky propracovanou případovou studii, v níž se podařilo formulovat základní principy inkluze v základní škole a navrhnout i zdůvodnit kritéria posuzování hodnotové dimenze inkluzivní školy. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU 2 Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh | x | jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika. na zastavení řízení. Brno, 9. 1.2014 prof. PhDr. Vlastimil SVEC, CSc prof. PhDr. Bronislava KASÁČOVÁ, PhD., prof. PaedDr. Jozef LIBA, PhD., doc. PaedDr. Adriana WIEGEROVA; PhD., doc. PaedDr. Miroslava BARTOŇOVÁ, Ph.D.,. 3