MJ307260 Posudek oponenta habilitační práce MASARYKOVA UNIVERZITA Ped fakulta - podatelna Č.I./E.Č, wjÄWl/jm., Datum/Čas - 8 2013 /. Počet listů dokumentu:.............. Počet příl. o listú/sv.:.................. Počet o druh nelist. příloh:........../ Masarykova univerzita Fakulta Pedagogická fakulta MU /4fúlo A> ^feímfa/j Jj%? /j Habilitační obor Speciální pedagogika / ' ' Uchazeč PhDr. Karel PANČOCHA, Ph.D., Pracoviště Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Habilitační práce Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením Oponent Prof. PhDr. Pavel Múhlpachr, Ph.D. Pracoviště Pedagogická fakulta Univerzity Komenského Bratislava Text posudku (rozsah dle zvážení oponenta) Epistemologické pojetí úvodních pasáží habilitační práce dává tušit, že autor habilitační práce pojímá svoje teoretické a empirické postupy štrukturalistický s důrazem na interdisciplinární charakter výzkumné práce. Málokterá výzkumná práce se tak důkladně věnuje paradigmatickému vymezení speciální pedagogiky. Většina těchto prací se zaměřuje na normalitu a jinakost. Pohled autora je však představen v širších sociálních souvislostech. Významným pozitivem je komparativní pojetí sociálních a speciálně pedagogických koncepcí, které jsou v rámci konceptu sociální participace užity. Sociální participace naznačuje jeden z možných směrů existence člověka s postižením v současném světě. Důkladně se autor věnuje inkluzívnímu přístupu k postiženým v kontextu interdisciplinárním. Takto pojímaná koncepce analýzy inkluzívního přístupu dává předpoklad pro další teoretické a především empirické koncepce. Z autorova pojedí vyplývá geneze moderní speciální pedagogiky představená v pojmech integrace - inkluze - sociální participace. Na téměř 50 stranách je představena koncepce sociální participace. Tuto část hodnotím jako nejpřínosnější pro oblast ukotvování konceptu sociální participace. Autor pojal koncept participace v makrosociálních i mezosociálních souvislostech. Použitá zahraniční literatura analyticky prezentovaná je originálním přínosem pro teorii speciální pedagogiky. Publikování těchto analýz bude v českém prostředí ojedinělým přínosem pro teorii speciální pedagogiky. Metodologické ukotvení empirické části studie je precizně prezentováno. Výzkum má logickou strukturu a metodologicky je představen v kontextu dlouhodobějšího výzkumu, která ve svých jednotlivostech na sebe navazuje. Empirické šetření je rozsáhlé a zjištěné výsledky nám dokreslují realitu v sociálním prostředí. Metody a techniky užité v empirické části jsou MU307260 zvoleny adekvátně, precizně je provedena operacionalizace výzkumných hypotéz a rovněž volba proměnných je odpovídající. Téma výzkumu je originální v souvislostech širšího pojetí speciální pedagogiky, která se v minulosti zaměřovala jen na problematiku osob s postižením, později akcentovala rodiče postižených a instituce, ve kterých probíhá edukace či sociální rehabilitace. Postoje se tak staly rozšířením uvažovaných nadstavbových dimenzí oboru. Ne zcela lze souhlasit s konstatováním autora, že speciální pedagogiku lze považovat za nástroj společnosti, kterým reaguje na potřeby žáků ze speciálními vzdělávacími potřebami a potřeby dospělých. Následná interpretace tohoto konstatování však legitimizuje toto tvrzení. Jako oponent si z autorovy analýzy vybírám fakt, že věda se již neetabluje klasickými atributy vědy, ale v moderním pojetí je věda vědou najde-li uplatnění na „trhu". Tato interpretace je však ryze oponentovým tvrzení, které mi vychází z analýz autora a koneckonců se s ním dá i ztotožnit. Speciální pedagogika má řadu takových paradigmat, která se obtížně prosazují v rigidním pedagogickém myšlení počátku třetího tisíciletí. Podobně koncept biodromální speciální pedagogiky nebyl z počátku přijímán jako vyhovující a v současnosti jej přijaly všechny významné speciálněpedagogické školy. Habilitační práci hodnotím jako vysoce odbornou studii, doporučuji ji k publikování, konstatuji její značný přínos pro teorii i praxi a oceňuji její vědeckost v širších sociálních souvislostech. Dotazy oponenta k obhajobě habilitační práce: Komparujte koncept sociální participace osob s postižením ve vybraných státech Evropy či světa (na základě i vlastní zkušenosti ze zahraničních pobytů) a precizujte, která pozitiva byla užita pro koncept sociální participace v českém kontextu. Závěr Habilitační práce Karla Pančochy „Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením" splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v oboru Speciální pedagogika. V Brně, dne 10. září 2013