Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Pedagogická fakulta MU Výtvarná výchova PhDr. Mgr. Tomáš Pavlíček, Ph.D. Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Tiskem vydaná monografie Pavlíček, T. (ed.): Slavné vily Ústeckého kraje. Praha: FOIBOS, 2009. 169 s. ISBN 978-80-87073-04-9. Habilitační komise Předseda Členové Prof. PaedDr. Radek HORAČEK, Ph.D. Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Lefteris JOANIDIS Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Zbyněk JANÁČEK. Ostravská univerzita v Ostravě - Fakulta umění Prof. Mgr. Miloš MICHALEK Univerzita Palackého Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem - Pedagogická fakulta Prof. PhDr. Jan SEDLÁK, CSc. Vysoké učení technické v Brně - Fakulta výtvarných umem Hodnocení vědecké / umělecké kvalifikace uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Soustavnou odbornou prací se dr. Tomáš Pavlíček vypracoval do pozice předního odborníka na problematiku moderní architektury, který ovšem vedle badatelské a teoretické práce věnuje svou pozornost i zprostředkování architektonického dědictví. To je odbornost, která je zásadní pro výtvarnou pedagogiku, a která je neodmyslitelnou součástí odborného profilu pedagoga na vysoké škole. Tomáš Pavlíček je autorem řady odborných publikací, podílel se na několika výzkumných projektech, jako kurátor připravoval řadu výtvarných výstav a již mnoho let pracuje jako člen redakční rady časopisu Výtvarná výchova. Setkáváme se tedy s komplexním odborným výkonem, který od základního výzkumu přes odborné teoretické zpracování a výukovou akademickou prezentaci směřuje až k popularizaci směrem k široké veřejnosti. Podstatnejšou zejména jeho publikace zaměřené na problematiku severočeské moderní architektury. Z hlediska rozsahu i kvality předloženého výčtu aktivit lze konstatovat, že Tomáš Pavlíček svými odbornými výkony naplňuje požadavky habilitačního řízení. Závěr: Vědecká / umělecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Výtvarná výchova na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Dr. Tomáš Pavlíček se brzy po ukončení studií velmi intenzivně zapojil do vysokoškolské pedagogické práce a dnes je představitelem silné střední generace, která na Ústecku buduje současnou podobu vysokého umělecky zaměřeného školství i uměleckého života. Po magisterském studiu na ústecké pedagogické fakultě absolvoval doktorský studijní program na katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. V současnosti pracuje jako školitel v doktorském studiu, podílí se na rozvoji studijních oborů a je výraznou oporou dynamicky fungující Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, což je v současnosti zcela zásadní instituce pro rozvoj vysokého uměleckého školství, výtvarného umění a výtvarné pedagogiky nejen v daném regionu, ale i v celorepublikovém i mezmárodním kontextu. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízem v oboru Výtvarná výchova na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Předložená habilitační práce Slavné vily Ústeckého kraje představuje komplexní výkon, který velmi přesně naplňuje podstatu odborného zaměření v oblasti výtvarné pedagogiky, v níž se toto habilitační řízem uskutečňuje. Tomáš Pavlíček je především autorem řady hesel a propojujících textů, ale vedle základního výzkumu, kdy pro tuto publikaci byly v řadě případů dohledány a poprvé odborně zpracovány dokumentace a provedeny dílčí stavebně historické průzkumy, působí jako zprostředkovatel umem a kultxutíího dědictví, ale také jako organizátor a koordinátor odborného týmu. Editorská práce je završením jednoho z úkolů v práci výtvarného pedagoga. Ocenit je třeba i autorství teoretických spojujících textů. Rovněž samotná podstata předložené publikace je naplněním hlavního směřování výtvarné pedagogiky, tedy oboru, který stojí mezi uměním a veřejností, mezi výzkumem a jeho zprostředkováním, mezi badatelskou a popularizační rolí vědy. Všichni tři oponenti konstatují kvalitu a komplexnost předložené habilitační práce a oceňují, že v ní nacházíme rovinu přímého výzkumu, ale i zřejmé aspekty výchovně vzdělávací. Doc. Hana Babyrádová zdůrazňuje i jedinečnost tematického zaměření, když ve svém posudku říká: "Sonda do zvoleného umělecko-historického tématu je cenná zejména proto, že v dnešní době poznamenané eklekticismem individuální architektury, pragmatičností a mnohdy i nevkusným snobstvím se málokdo kromě odborníků alespoň orientačně vyzná v historii vývoje architektonických slohů." Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Výtvarná výchova na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké / umělecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh y( jmenovat uchazeče docentem v oboru Výtvarná výchova _ na zastavení řízení. Brno, 27. 9. 2011 Prof. PaedDr. Radek HORAČEK, Ph.D., Doc. PhDr. Lefteris JOANIDIS /' ÖV^^4 C' Doc. PhDr. Zbyněk JANÁČEK Prof. Mgr. Miloš MICHÁLEK Prof. PhDr. Jan SEDLÁK, CSc.