Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Pedagogická fakulta MU Pedagogika Mgr. Radim ŠÍP, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Problematické aspekty současné pedagogiky z pohledu pedagogické filozofie prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. Erazim KOHÁK, PhD., Centrum globálních studií - společné pracoviště AV ČR a Univerzity Karlovy v Praze doc. PhDr. Naděžda PELCOVÁ, CSc., Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta doc. PhDr. Jaroslav KOTA Univerzita Karlova v Praze - Filozofická fakulta prof. PhDr. PaedDr. Martin ŽILÍNEK, PhD., Univerzita Komenského v Bratislavě - Filozofická fakulta Stanovisko habilitační komise: Hodnocení vědecké / umělecké kvalifikace uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Prvním a významným impulzem pro Šípovu vědeckou činnost bylo zpracovávání disertační práce na téma Richarda Rortyho ústup do jazyka v kontextu „ americké dispozice ", kterou obhájil v roce 2006. Již během vědecké přípravy se uchazeč zapojil do studia pragmatické filozofie a pedagogiky. Bezprostředně po obhajobě disertace se stal členem výkonného výboru pragmatického sdružení Central European Pragmatist Formum. Problematika pragmatismu a zvláště jeho významného představitele J. Deweye R. Šípa zaujala natolik, že se začal hlouběji zabývat pedagogickými souvislostmi tohoto filozofického směru (viz např. jeho studie Dewey 's and Rorty 's Conception of Self and of Society, 2009). Uchazeče dále zaujala filozofická problematika tělesnosti, všímal si somatického založení lidského života a jednání. Později se pokusil o pedagogické aplikace této zajímavé a zároveň závažné problematiky. R. Šíp si postupně (zejména po příchodu na katedru sociální pedagogiky PdF MU) uvědomoval potřebu pevnějšího a modernějšího filozofického ukotvení pedagogické teorie a metodologie. Zapojil se do spolupráce s pedagogy, z níž v roce 2013 vznikl grantový projekt Osvojování tacitních znalostí studentů učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe (GA ČR 13-20049S). S uvedenými Šípovými aktivitami úzce souvisí průběžné promyslem vědeckých základů pedagogiky. Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Složení komise Předseda Členové Výsledky uchazečovy vědecké práce na pomezí filozofie a pedagogiky vyústily v několik monografii (do deseti monografií přispěl samostatnými kapitolami) a řadu odborných studií publikovaných v tuzemsku a v zahraničí. Recenzenty i pedagogickou komunitou byla příznivě přijata monografie Vybrané metody v pedagogickém výzkumu (2013), kterou uchazeč spoluredigoval a napsal do ní samostatnou kapitolu. Šípový práce jsou evidovány v databázi WoS a Scopus. Byly na ně zaznamenány četné ohlasy, dvě i v databázi WoS. Závěr: Vědecká / umělecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Na PdF MU R. Šíp vyučuje předměty filozofické (např. Úvod do filozofie) a především předměty na pomezí filozofie a pedagogiky, sociologie a pedagogiky (Filozofie výchovy, Sociální a pedagogická antropologie, Sociologie výchovy a volného času a další). Pro doktorandy v oboru Pedagogika připravil kurz Filozofie výchovy, který průběžně inovuje. Uchazeč vede bakalářské a diplomové práce a konzultuje disertační práce. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Text hodnocení (rozsah dle zvážení komise) Oponenti konstatují teoretický nadhled R. Šípa a oceňují jeho analytický kritický pohled na některé současné problémy pedagogické teorie i praxe. Považují habilitační práci za náročné teoretické pojednání, které vychází z analýzy četných citovaných studií i vlastního bádání uchazeče. Ukazují, že filozofická erudice R. Šípa mu umožnila hlouběji proniknout do vybraných aktuálních pedagogických problémů (např. problematiky kompetencí, otázek spojených s kurikulární reformou v ČR) a nalézt v jejich dosavadním řešení slabší stránky a nedostatky, ale zároveň navrhnout jiné přístupy k jejich řešení s využitím nového paradigmatu. Podle jejich názoru habilitační práce představuje originální a v současné době potřebný příspěvek k rozvoji nejen české pedagogiky. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 4 počet odevzdaných hlasů 4 z toho kladných 4 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké / umělecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika, na zastavení řízem. Brno, 21. 10. 2014 prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc. prof. Erazim KOHÁK, PhD., /J^ doc. PhDr. Naděžda PELCOVÁ, CSc,"' ífyj doc. PhDr. Jaroslav KOTA omluva prof. PhDr. PaedDr. Martin ŽILÍNEK, PhD.,