Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Pedagogická Pedagogika Mgr. et Mgr. Kateřina VLČKOVÁ, Ph.D., Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum) Prof. PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Prof. PhDr. Bronislava KASÁČOVÁ,CSc, Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Jarmila NOVOTNÁ, Ph.D., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně - Fakulta humanitních studií Doc. PhDr. Tomáš SVATOŠ, Ph.D., Univerzita Hradec Králové - Pedagogická fakulta Doc. Mgr. Světlana HANUŠOVA, Ph.D., Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Základní vědeckou kvalifikaci získala uchazečka úspěšným absolvováním doktorského studijního programu Pedagogika, studijní obor Pedagogika na PdF MU v roce 2006. Rozšířená verze její disertační práce Strategie učení cizímu jazyku vyšla v roce 2007 jako vědecká monografie. Období po získání vědeckého titulu Ph.D. bylo vyplněno bohatou tvůrčí činností uchazečky, která zahrnuje zapojení do řady významných projektů, jejichž výsledkem je značné množství publikací u nás i v zahraničí. Především je nezbytné vyzvednout zapojení K. Vlčkové do činnosti Centra základního výzkumu školního vzdělávání (MŠMT, LC06046, 2006-2010) a její spolupráci na řešení čtyř grantových projektů GA ČR. Kromě toho spolupracovala na třech dalších vědeckých projektech (jeden z nich byl zahraniční). Výsledky těchto svých vědeckých aktivit prezentovala na vědeckých konferencích u nás a v zahraničí a publikovala je v monografiích (jako autorka nebo spoluautorka) a vědeckých studiích. Vědecké aktivity uchazečky lze rozdělit do dvou hlavních oblastí. První z nich je další studium a výzkumy strategií učení cizím jazykům. Nové poznatky z této oblasti publikovala uchazečka ve dvou monografiích (jako spoluautorka), čtyřech studiích v recenzovaných tuzemských a zahraničních časopisech a šesti sborníkových statích. Za vědecký přínos uchazečky lze, mimo jiné, považovat konstrukci a empirické ověření nástrojů pro diagnostiku strategií učení cizímu jazyku. Výsledky jejích empirických výzkumů přesahují oblast cizích jazyků a přinášejí podněty pro prohlubování obecnější teorie strategií učení, včetně metastrategií. Druhou oblastí vědeckého zájmu uchazečky je problematika didaktických výzkumů. V ní se Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Habilitační komise Předseda Členové 1 zaměřovala na výzkumy výuky, kurikula a pedagogických dovedností. Svědčí o tom také její četné publikace uveřejněné v tuzemsku a v zahraničí. Metodologická problematika zaujala K. Vlčkovou natolik, že se stala její samostatnou vědeckou oblastí, která funkčně prolíná zmíněné dvě stěžejní oblasti. Uchazečka ve svých vědeckých aktivitách pokračuje. Například pracuje na standardizaci nových evaluačních nástrojů v rámci projektu EU/ESF - MŠMT CZ 1.07/4.1.00/06.0014 Cesta ke kvalitě. Autoevaluace - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení. Podílí se na zpracovávání empirických dat z výzkumu kurikulární reformy na gymnáziích. Spolupracuje na problematice smíšeného výzkumu sociálních sítí. Uchazečka je respektovanou odbornicí v komunitě pedagogů a dalších odborníků. Svědčí o tom, mimo jiné, pozvání na vědecké přednášky v tuzemsku i v zahraničí. Zatím jich proslovila jedenáct, z toho tři v zahraničí. Podílí se na přípravě doktorandů, konzultuje témata jejich disertačních prací a přednáší jim metodologii pedagogického výzkumu, a to i ve formě extenzí na vědeckých konferencích, v doktorandské sekci. Nutno ocenit, že zkušenosti z této své práce uchazečka zobecnila ve studii Metodologické problémy doktorských projektů výzkumu a jejich řešení (2010). O výsledcích vědeckých aktivit uchazečky svědčí také její publikované práce. Dosud publikovala v tuzemsku tři monografie a zpracovala kapitoly v pěti monografiích. V odborných recenzovaných časopisech uveřejnila sedm vědeckých studií, z toho jednu v zahraničí. Ve sbornících publikovala šestnáct původních vědeckých článků, z toho jeden v zahraničí. Na její práce bylo zaznamenáno padesát jedna ohlasů, z toho čtyřicet čtyři citací v tuzemsku a jedna zahraniční citace. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazečky odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Uchazečka přednáší a vede semináře především z metodologie a teorie výchovy, a to v bakalářských i magisterských studijních programech. V doktorském studijním programu Pedagogika garantuje u svých doktorandů Odbornou orientaci v oboru. Je vedoucí mnoha bakalářských a diplomových prací, v nichž klade značný důraz na metodologické zvládnutí vybraného tématu. V bakalářských a magisterských studijních programech působí jako členka komisí pro státní závěrečné zkoušky. Pro studenty sepsala sedm učebních textů a podílela se autorsky na dvou vysokoškolských učebnicích. Její pedagogické práce se vyznačují motivačním nábojem, přehledností a názorností. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Oponenti se shodují v konstatování aktuálnosti tématu habilitační práce, v pozitivním hodnocení její metodologické propracovanosti a v ocenění přínosů pro pedagogickou teorii i praxi. Zmiňují velmi dobrý literární přehled uchazečky a upozorňují na její vlastní publikace souvisejících s tématem habilitační práce. Charakterizují práci jako vědeckou monografii se všemi náležitostmi, tj. teoretickým ukotvením tématu, empirickými výzkumy a závěry i doporučeními. Konstatují velmi dobrý vhled uchazečky do interdisciplinární problematiky strategií učení, a to nejenom v cizím jazyce. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Pedagogika na MU. 2 Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké / umělecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazeče docentem v oboru Pedagogika na zastavení řízení. Brno, 5. listopadu 2010 Profi PhDr. Vlastimil ŠVEC, CSc, Prof. PhDr. Bronislava KASÁČOVÁ,CSc, (fl^-Doc.PhDr. Jarmila NOVOTNÁ, Ph.D., /, Doc. PhDr. Tomáš SVATOŠ, Ph.D., d - 4 *d Doc.Mgr. Světlana HANUŠOVA, Ph.D., ( /^^J^ 3