Posudek oponenta habilitační práce Masarykova univerzita Fakulta Fakulta sportovních studií MU Habilitační obor Kinantropologie Uchazeč PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. Pracoviště Vysoká škola polytechnická Jihlava Habilitační práce Sekularizovaná spiritualita pohybu v kontextu filosofické kinantropologie Oponent prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. Pracoviště Fakulta sportovních studií MU Naše kulturní sféra se nachází v historicky přelomovém období postindustriální postmoderní společnosti vysoce vyspělé společnosti hodnotově provázané s konzumem spotřebních předmětů, sílícím vlivem mediálních představ a rostoucím zájmem o volnočasové zážitkové aktivity. Přitom jsme svědky zásadního ubývání potřeby pohybu fyzické námahy a pohybových aktivit nad rámec nezbytnosti v nesmírně důležitých oblastech tradičních lidských činností: ve většině profesí v zaměstnání, v domácnostech a v osobní dopravě. Stejně tak, v souladu s trefnou Spinozovou citací v úvodu habilitační práce E. Hurycha stále platí, že lidstvo je trvale očarováno triádou tužeb sestávajících z bohatství, slávy a smyslové rozkoše. Recenzovaná práce se k této skutečnosti vyslovuje vysoce sofistikovanou a hluboce promyšlenou cestou zvažování role a významu spirituality pohybu v kontextu významu pravidelných pohybových aktivit pro rozvoj tělesné a pohybové kultury ve smyslu zásady „pohybem ke zdraví“, pozitivní podpory soutěživosti a pěstování významu pohybu pro všestranný aktivního životního stylu. Hurych však důrazem na nezastupitelný význam pohybu pro všestranný rozvoj jedince jde dál a zaměřuje se tak na fenomén prožitku. Tomuto úsilí je také vhodně uzpůsobena struktura habilitační práce, vycházející první částí ze zdůvodnění potřeby hledání spirituality v kontextu soudobé spotřební společnosti. Ve druhé části pak rozborem sakrální a moderní sekulární spirituality vytváří tematicky vhodné předmostí ke třetí, čtenářsky zřejmě nejpoutavější části, když originálním způsobem přibližuje dané téma symbolikou propojení motivů běžce, poutníka a posla. A to ve smyslu ozřejmění významu pobytu v přírodě. Právě zde přesvědčivě zaznívá deklarovaný důvod koncipování této habilitační práce jako kompaktního smysluplného a samostatného díla přinášejícího nový pohled na význam pohybu v našem sedavě ukotveném kulturním prostředí. Jde zřejmě o snahu čelit rostoucímu trendu technokratizace našeho života důrazem na jeho spirituální aspekty. Pochopení duchovnosti pohybu přispívá přehledný nástin vývoje pozitivistického myšlení. Následné ozřejmění principů spirituálního přístupu ve smyslu kultivace prostoru pohybových aktivit cestou rozšíření duchovního obzoru navozuje i praktické téma univerzality sportu versus jeho specializace, když tak máme před sebou věčně nezodpovězenou otázku „amatérismus vs. profesionalismus“. Hurych zde správně připomíná, že současný trend kultu sportovního výkonu oslabuje vnitřní obsah pohybové aktivity, když dosažení dokonalosti problematizuje imperativ zachování žití v plnosti a podporuje tak růst nadměrné individualizace a nezdravé sportovní soutěživosti. Autor tak patří do názorového tábora těch, kdo horují spíše pro sportovní univerzalitu víceboje, jako cesty překlenutí jednostrannosti sportovního výkonu antického principu kalokaghatie (s. 49). Odborně, i z hlediska čtenářského zájmu laiků, je přínosná část konfrontující tradiční a moderní pojetí spirituality, kde autor mj. prokazuje vynikající orientaci v relevantní odborné literatuře. Spirituální dimenze poutnictví, význam poselství a role běžců jako stěžejní téma práce na cca 60 závěrečných stranách promyšleným badatelským přístupem přiřazuje poutníkovi schopnost podávat kvalitní pohybový výkon v prostředí nepohody, bolesti a únavy; posel se je nositelem kulturně politických sdělení, které mnohdy přesahují význam běžného sportovního výkonu; běžec je pak spíše atlet-závodník. Autor se v souladu se záměrem své práce úspěšně vydal na spíše neprobádanou oblast spirituality pohybu v situaci, kdy vývoj sportovního průmyslu přímo vyzývá k netradičním pohledům a výzkumům na poli kinantropologického bádání. Shrnuto v souznění s tématem práce: Hurych je na tomto poli běžcem, přinášejícím nová poselství ve vědě o pohybu. Dotaz oponenta k obhajobě habilitační práce: 1. Prognóza vývoje tzv. adrenalinových sportů jako formy odreagování se od šedi rality každodennosti. Závěr Habilitační práce PaedDr. Emanuela Hurycha, Ph.D. „Sekularizovaná spiritualita pohybu v kontextu filosofické kinantropologie“ splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v oboru Kinantropologie. Brno, dne 07.04.2014 prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc.