Příloha 9: Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Fakulta sportovních studií MU Habilitační obor Kinantropologie Uchazeč Pracoviště Habilitační práce PhDr. Michal Vít, Ph.D. FSpS MU Brno Teoretické aspekty sebeobrany dětí a mládeže v kontextu vědního oboru kinantropologie Složení komise: Předseda prof. PaedDr. Pavol Bartík, PhD. Univerzita Mateja Bela - Filozofická fakulta Členové doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta prof. PhDr. Hana Válková, CSc. Masarykova univerzita - Fakulta sportovních studií doc. PhDr. Miroslav Ďurech, CSc. externí odborník doc. PhDr. Viléma Novotná Univerzita Karlova - Fakulta tělesné výchovy a sportu Stanovisko habilitační komise: Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče: Uchazeč se zabývá výzkumem úpolů v širším kontextu vědního oboru kinantropologie a bezpečnostního výzkumu. Počátky výzkumu uchazeče, jakožto aprobovaného učitele tělesné výchovy pro střední školy a učitele bojových umění, byly směřovány k deskripci využívám úpolů v edukačním procesu na základních a středních školách. První projekty a publikace vyústily v následné formulování vlastních didaktických konceptů využití úpolů. Osobní zájem o tradiční bojová umění formoval uchazeče k hlubšímu zájmu o aplikované úpolové činnosti, což vedlo k následnému soustředění na problematiku sebeobrany. Ve třetím stupni vysokoškolského vzdělání absolvoval uchazeč obor kinantropologie a obhájil dizertační práci s názvem Rozvoj kompetence k sebeobraně - evaluace programu Sebeobrana pro střední školy. Výzkumné zaměření uchazeče je možné rozdělit do čtyř základních rovin: • Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově • Teorie a didaktika osobní sebeobrany • Kinematická a kineziologická analýza úpolových činností • Bezpečnostní výzkum Jako vědec, vysokoškolský pedagog, učitel bojových umění a sebeobrany aplikuje uchazeč své znalosti v teoretické a praktické činnosti s důrazem na multioborový přístup. V letech 2010-2014 se uchazeč intenzivně zabýval bezpečnostním výzkumem, jako člen českého týmu v projektu 7FP Comparative Police Studies in the EU (COMPOSITE). Uchazeč byl řešitelem nebo spoluřešitelem 5 výzkumných a 6 rozvojových projektů. V jednotlivých oblastech vědeckého bádání publikuje doma i v zahraničí a aktivně se účastní vědeckých konferencí. V mezinárodním kontextu uchazeč získal silnou pozici v rámci International Martial Arts and Combat Sports Scientific Society (IMACSSS), která je prestižní mezinárodní vědeckou organizací v oblasti bojových umění a úpolových sportů. Od roku 2014 je uchazeč členem rady IMACSSS, od roku 2013 členem vědecké rady mezinárodního odborného časopisu Revista de Artes Marciales Asiáticas (RAMA) a od roku 2012 je přispívajícím editorem zahraničního odborného časopisu InYo The Journal of Alternative Perspectives on the Martial Arts and Sciences. Dále pracuje uchazeč jako recenzent pro mezinárodní odborný časopis Ido Movement for Culture: Journal of Martial Art Anthropology. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Kinantropologie na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazeče Uchazeč vyučuje na FSS MU od roku 2005. Vede přednášky a semináře: Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově, Průpravné úpoly a Didaktická technika v sebeobraně. Vede cvičení v dalších 9 předmětech v odpovídajícím týdenním objemu. Podílí se intenzivně na zpracování studijních materiálů, učebních textů a jejich inovací. Uchazeč byl vedoucím 62 bakalářských prací a 45 diplomových prací a je konzultantem disertačních prací. Je členem komise pro státní zkoušky. Vede přednášky a semináře pro trenéry z praxe. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Kinantropologie na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče: Habilitační práce Teoretické aspekty sebeobrany dětí a mládeže v kontextu vědního oboru kinantropologie Uchazeč předložil habilitační práci, kterou tvoří ucelený soubor vybraných publikací autora. Tím autor podtrhuje jeho celostní náhled na zkoumanou problematiku. Cílem práce je vytvořit systematický přehled poznatků o teoretických aspektech výuky sebeobrany dětí a mládeže v tělesné výchově. Kromě formálních kapitol Úvod, Cíl a metodologie je práce rozdělena do dvou částí, jejichž kapitoly na sebe plynule navazují. První obsahovou částí tvoří kapitoly 2.-8., které představují zcela nový text zaměřený na společenský a kriminologický kontext výuky sebeobrany dětí a mládeže nejen ve školní tělesné výchově, který je uvozujícím komentářem pro druhou část práce. První část práce je strukturována a formátována dle aktuálních pravidel pro tvorbu odborných textů na Fakultě sportovních studií MU. Jedná se zejména o strukturu a číslování kapitol a dodržování citační normy APA 6th edition povinné pro kvalifikační práce na FSpS MU. První část práce si klade za cíl osvětlit zásadní poznatky o významu a účinnosti prevence viktimizace a kriminality, které byly získány výzkumem v České republice a v zahraničí a vytvořit tak aktuální teoretický přehled uvozující část druhou. Druhou část práce tvoří, rozsahem obdobně dlouhá, kapitola 9. V této části práce jsou uvedeny vybrané publikace autora vztahující se k tématu sebeobrany dětí a mládeže publikované ve vědeckých kruzích, zejména na mezinárodních konferencích. Jedná se o průřez autorovou publikační činnosti ve zvolené oblasti. Z důvodu citační etiky byly u těchto publikací zachovány citační záznamy a formátování textu tak, jak byly vyžadovány editory v době svého publikování. Ve většině případů jsou citace uváděny dle stylu ČSN ISO 690. Citované zdroje jsou uváděny standardně vždy na konci každého článku. Aby nedošlo k záměně nebo nejasnostem, nejsou tyto citační záznamy uváděny v souhrnné bibliografii na konci habilitační práce. Tím bylo také zamezeno redundantnímu narůstání počtu stran práce. Jelikož některé z textů byly publikovány v anglickém jazyce, pro účely habilitační práce byly přeloženy do češtiny. Zachování původního formátování a citačních záznamů umožňuje přehledně rozlišit texty v kapitole 9. od textů nových v kapitolách 2.-8., a tím vyloučit jakékoliv pochybnosti o dodržení citačních a etických pravidel tvorby akademických textů. Design práce je teoretický s převažujícím kvalitativním charakterem. Metody práce použité při vypracování textu byly především rešerše, analýza a komparace odborných informačních zdrojů, zpráv a vládních dokumentů, které se dotýkají tématu bezpečnosti a prevence viktimizace a kriminality. V kapitolách 7.2 a 7.5 obsahujících analýzu policejních statistik byly využity kvantitativní metody deskriptívni statistiky. Všechny uvedené vědecké publikace v kapitole 9. byly publikovány na vědeckých konferencích a zveřejněny dle publikačních a vědeckých standardů v oboru kinatropologie. Hlavním autorem publikací je však vždy autor habilitační práce. Pokud se jedná o publikace ve spoluautorství, pak autor habilitační práce byl vždy hlavním autorem publikace, dílčí části problematiky vytvářel a konzultoval společně s kolegy z Oddělení gymnastiky a úpolů na FSpS MU, kteří jsou uvedeni jako spoluautoři. Kvantitativní a obsahový autorský podíl je dán pozicí hlavního autora a původce myšlenky, kterým je autor předkládané habilitační práce. Pořadí vybraných publikací sleduje systematické cíle, a do jisté míry reflektuje názorový vývoj autora v uplynulých letech. Články jsou seřazeny systematicky od zjištění aktuálního stavu výuky úpolů na ZŠ, přes zkušenosti s výukou sebeobrany dětí na ZŠ, vytvoření koncepce výuky sebeobrany pro S Š včetně mezioborových přesahů, využití modelových situací jako výukové a testovací metody, význam výuky úpolů v prevenci sociálně-patologických jevů ve společnosti až po učební výstupy studentů z výuky sebeobrany na SŠ. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Kinantropologie na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise O počet členů komise přítomných hlasování ^ počet odevzdaných hlasů w Návrh komise Na základě předložených dokumentů a výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně návrh z toho kladných y záporných ■fír' neplatných 0 jmenovat uchazeče docentem v oboru Kinantropologie. na zastavení řízení. Brno, dne: 14.04. 2016 prof. PaedDr. Pavol Bartík, PhD. (podpis doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (podpis) ^^juiSlAS doc. PhDr. Miroslav Ďurech, CSc. (podpis) prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (podpis) doc. PhDr. Viléma Novotná (podpis)