1/4 „kontrakt“ – Strategie pro výzkum a doktorské studium (2022–2027) Pedagogická fakulta Kontrakt je strategický dokument, jenž vychází z Interního hodnocení výzkumu a doktorského studia (IHVD) uskutečněného na Masarykově univerzitě (MU) v roce 2022. Obsah kontraktu je navázán na doporučení získaná z IHVD, na priority a sdílené hodnoty MU nebo na vlastní strategie fakulty/ústavu ve výzkumu a doktorském studiu. Fakulta nebo vysokoškolský ústav tímto dokumentem uzavírají dohodu s rektorem MU a zavazují se strategii pro výzkum a doktorské studium implementovat. Kontrakt obsahuje misi fakulty a podrobnější popis implementace hlavních cílů, kterými chce fakulta naplnit jednotlivé strategie. Komplementárním materiálem jsou − Příloha 1: Přehled cílů ve formě tabulky, která slouží jako akční plán, a − Příloha 2. Strategie, prezentace, která pro vedení MU shrnuje vyjádření k doporučením IHVD, a sdíleným hodnotám ve výzkumu a současně k relevantnímu benchmarku. 1. Mise a hlavní cíle Pedagogická fakulta si stanovila několik hlavních cílů, které budou přispívat k jejímu rozvoji a úspěchu. Profiluje se jako instituce, která je v oblastech svého působení schopna přispívat k řešení aktuálních společenských výzev. Mezi její stěžejní cíle proto patří: a) řešení společensky relevantních témat v oblasti vzdělávání a blízkých oborů, která budou předmětem pozornosti projektů základního i aplikovaného výzkumu a vývoje, jejichž výstupy budou mít dopad do praxe, b) zvyšování kvality výzkumu a tvůrčí činnosti s důrazem na výsledky, které vstupují do národního a univerzitního hodnocení vědy a výzkumu, c) rozvíjení témat s mezinárodním a mezioborovým přesahem, proto bude podporovat interdisciplinární spolupráci také se zahraničními partnery, d) zkvalitnění doktorského studia, které je integrální součástí výzkumu a vývoje. Směřování k výše uvedeným cílům v oblasti výzkumu a doktorského studia povede k zvýraznění role Pedagogické fakulty ve společnosti. 2/4 2. Popis implementace hlavních cílů 1. Řešení společensky relevantních témat − Témata společenské relevance budou začleňována do profilujících témat fakulty (KPI: revidované portfolium výzkumných témat). − Výzkumná témata budou řešena odpovídajícími metodologickými postupy-akční výzkum, community based research atd. (KPI: Vytvoření výzkumných postupů a nástrojů pro účely společensky relevantního výzkumu (metodiky). − Budou konkretizována kritéria hodnocení společenské relevance, na základě toho budou výsledky výzkumu vytvářeny tak, aby odpovídaly těmto kritériím hodnocení (KPI: Vytvoření konkrétních kritérií a indikátorů hodnocení na úrovni PdF MU, které umožní ocenit společensky relevantní výstupy). − Podpora výzkumných projektů, které reflektují potřeby společnosti, s důrazem na environmentální a společenskou udržitelnost. Fakulta bude preferovat výzkumné aktivity, které přispívají k řešení globálních i lokálních výzev (KPI: Výraznější zapojení do projektů a četnější návrhy intervencí ve společensky relevantních tématech-zvýšení počtu publikací či jiných typů výstupů naplňujících společenskou relevanci). − Vytváření / prosazování takových přístupů hodnocení, které oceňují výsledky společensky relevantního výzkumu (KPI: Vytvoření specifických forem šíření výstupů (metodické materiály, online kurzy, postupy). − Navázání spolupráce s externími partnery. Rozvoj spolupráce s regionálními školami a dalšími vzdělávacími institucemi. Přenos výsledků výzkumu do vzdělávací praxe a výměna zkušeností mezi výzkumnými pracovníky a učiteli z praxe (KPI: Vytvoření specifických forem šíření výstupů (metodické materiály, online kurzy, postupy) včetně popularizace. Větší kooperace s relevantními aktéry (posílení spolupráce se státní správou a samosprávou, MŠMT, JMK). − Komunikační strategie zaměřené na zviditelnění přínosu fakulty k řešení společenských problémů. (KPI: Zlepšení popularizace vědeckých výstupů PdF. Vytvoření nových forem popularizace výzkumných výsledků. Větší viditelnost v mainstreamových médiích (rozhlas, televize, tisk). Podpora, školení výzkumnic a výzkumníků, kteří se vyjadřují na odborná témata v médiích). Překážky v implementaci: omezování finančních zdrojů z úrovně státu, vnější faktory vedoucí ke změnám politik ve vysokém školství apod., společensky relevantní výstupy výzkumu prozatím nejsou adekvátně zhodnocovány metodikami hodnocení vědy, což může být vnímáno jako demotivující. Benchmark: instituce zaměřené na přípravu pro pomáhající profese, které vedle vzdělávání kladou důraz také na výzkum a přenos jeho výsledků do praxe. (např. Jamk University of Applied Sciences – Jyväskyla, Pädagogishe Hochschule Wien). 2. Zvyšování kvality − Usilování o získání projektů strategického významu (KPI: Vytvoření strategie a podpory pro podávání mezinárodních projektových žádostí. Počet projektových žádostí (Horizon Europe Widening, Interreg, nebo ERC). − Vytvoření interdisciplinární rady pro vědu a výzkum PdF MU s účastí mezinárodních odbornic/odborníků (KPI: Ustavení interdisciplinární rady). 3/4 − Poskytování podpory při přípravě projektových žádostí, a to v oblasti metodologie i administrativy (KPI: Zvýšení počtu kvalitních projektových žádostí. Posílení projektového oddělení na fakultě s cílem zvýšit úspěšnost při podávání projektů na národní i mezinárodní úrovni. Využívání podpory ze strany RMU pro konzultace, školení apod. při psaní a správě výzkumných projektů). − Zavedení motivačního programu na podporu kvalitních, excelentních výstupů, i pro studující v doktorských programech (KPI: Zvýšení počtu publikací v zahraničních impaktovaných časopisech, a to o dvojnásobek, zachování stávajícího stavu v oblasti knižních publikací publikovaných v nakladatelstvích, která MU uznává jako prestižní). − Provázání výzkumných témat s prioritami EU/ČR (KPI: Zahrnutí nových výzkumných témat reflektujících priority EU/ČR do výzkumného portfolia fakulty v oborech, které fakulta rozvíjí). − Podpora publikování v mezinárodních autorských kolektivech (KPI: Počet publikací se zahraničními spoluautory (zvýšení alespoň o dvojnásobek). − Vytváření podmínek pro atrahování excelentních výzkumnic a výzkumníků pro posílení výzkumných týmů a kateder na PdF (KPI: Počet zahraničních výzkumnic a výzkumníků na PdF (zvýšení alespoň na 5 osob). − Podpora při tvorbě excelentních výsledků a „uvolnění rukou“ při práci při jejich přípravě, čerpání tvůrčího volna (KPI: Počet podaných žádostí o tvůrčí volno (alespoň 1-2 ročně), počet výsledků, které v jejich rámci vznikly). Překážky v implementaci: Nedostatečné financování (nízké investice do výzkumu, nedostatek stipendií, grantů), nedostatek odbornic a odborníků (odchod výzkumníků a výzkumnic s tvůrčím potenciálem do zahraničí), nízká motivace výzkumníků. 3. Rozvíjení interdisciplinarity − Revize výzkumných témat PdF MU s přihlédnutím k možnostem interdisciplinárního uchopení (KPI: Nová výzkumná témata s relevancí pro PdF MU propojených napříč pracovišti a obory (inkluze, podpora diverzity, digitální technologie a jejich role ve vzdělávání, pedagogické inovace, environmentální vzdělávání). − Podpora společných grantových žádostí jak mezioborových, tak mezifakultních (KPI: Zvýšení počtu podaných projektových žádostí s interdisciplinárními přesahy na 1,5násobek). − Posílení odborníků z příbuzných disciplín v oborových radách DSP (KPI: Zvýšení počtu odborníků z příbuzných disciplín ve všech oborových radách DSP o jednu osobu). − Vytváření výzkumných týmů napříč obory a podpora jejich odborných aktivit (KPI: Počet ustavených výzkumných tymů (2-3) pro interdisciplinární spolupráci). − Rozvíjení kolaborativních formátů pro sdílení znalostí a zkušeností na podporu interdisciplinarity ve výzkumu (KPI: Zvýšení počtu pořádaných interdisciplinárních seminářů, kolokvií, kulatých stolů na dvojnásobek). − Zapojení odborníků a odbornic z PdF do kolektivu výzkumníků z dalších fakult MU nebo i jiných (zahraničních) institucí (KPI: Zvýšení počtu odborníků z jiných disciplín ve výzkumných týmech PdF dle možností o jednu osobu). Překážky v implementaci: různé metodologické přístupy, organizační náročnost. 4. Rozvíjení internacionalizace − Identifikace a navázání spolupráce se zahraničními institucemi a výzkumníky. Rozvoj mezinárodních partnerství, např. Jamk University of Applied Sciences – Jyväskyla, Pädagogishe Hochschule Wien, University of Minessota, Ulster University (KPI: Zvýšení počtu uzavřených smluv a memorand o spolupráci na dvojnásobek). − Podpora při podání žádostí o mezinárodní výzkumné projekty (KPI: Zvýšení počtu žádostí o projekty s mezinárodním přesahem minimálně o dva (Horizon Europe, COST). 4/4 − Poskytování grantů a stipendií na zahraniční studijní pobyty a výzkumné stáže-vyjíždějící i přijíždějící (KPI: Dvojnásobný nárůst počtu zahraničních mobilit, hostujících zahraničních výzkumníků-Fullbright, bilaterální dohody a jiné zdroje). - Podpora pořádání konferencí s mezinárodní účastí (KPI: Zvýšení počtu uspořádaných konferencí s mezinárodním přesahem min. o tři). - Podpora účasti výzkumníků a výzkumnic PdF MU na kolaborativních formách prezentování vědeckých výsledků (KPI: Násobné zvýšení počtu zahraničních stáží výzkumníků PdF MU a jejich účasti na zahraničních konferencích). Překážky v implementaci: Nedostatečné finanční prostředky, vysoké náklady na zahraniční stáže, nedostatečná jazyková vybavenost. 5. Zvýšení kvality doktorského studia − Revize nabídky doktorských studijních programů (KPI: Vytvoření menšího počtu robustnějších celků DSP). − Zvýšení kvality a posílení mezinárodní zkušenosti školitelů. Fakulta bude usilovat o profesionalizaci školitelů doktorských studentů, zajištěním jejich odborného růstu prostřednictvím speciálních školení a mezinárodních stáží (KPI: Menší počet kvalitních školitelek a školitelů. Vytvoření standardu školitele specifikujícího požadavky na školitelky a školitele. Pořádání workshopů, seminářů). − Zapojení studujících DSP do projektů a tvůrčí činnosti školitelek a školitelů (KPI: Zvýšení počtu studujících DSP zapojených do získaných výzkumných projektů). − Posílení mezinárodní dimenze doktorského studia. Fakulta podpoří studující doktorského studia v získávání zahraničních zkušeností. (KPI: Počty zahraničních stáží, zahraničních konferencí a přednášek doktorských studujících). − Podpora studujících v DSP s cílem zlepšit jejich socioekonomickou situaci (KPI: Navýšení příjmu studujících v DSP jejich zapojením do výzkumných projektů, výukové činnosti na pracovištích apod. – DPP/DPČ). Překážky v implementaci: Nízká stipendia pro PhD studující, omezené zdroje na výzkum, nedostatek zkušených a kvalifikovaných školitelek a školitelů, omezená podpora kariérního rozvoje.