1/3 „kontrakt“ – Strategie pro výzkum a doktorské studium (2022–2027) Fakulta informatiky Kontrakt je strategický dokument, jenž vychází z Interního hodnocení výzkumu a doktorského studia (IHVD) uskutečněného na Masarykově univerzitě (MU) v roce 2022. Obsah kontraktu je navázán na doporučení získaná z IHVD, na priority a sdílené hodnoty MU nebo na vlastní strategie fakulty/ústavu ve výzkumu a doktorském studiu. Fakulta nebo vysokoškolský ústav tímto dokumentem uzavírají dohodu s rektorem MU a zavazují se strategii pro výzkum a doktorské studium implementovat. Kontrakt obsahuje misi fakulty a podrobnější popis implementace hlavních cílů, kterými chce fakulta naplnit jednotlivé strategie. Komplementárním materiálem jsou - Příloha 1: Přehled cílů ve formě tabulky, která slouží jako akční plán, a - Příloha 2. Strategie, prezentace, která pro vedení MU shrnuje vyjádření k doporučením IHVD, a sdíleným hodnotám ve výzkumu a současně k relevantnímu benchmarku. 1. Mise a hlavní cíle Mise: 1. Fakulta bude mezinárodně uznávaným výzkumným prostředím podporujícím špičkový základní a aplikovaný výzkum ve vybraných strategických oblastech informatiky. 2. Fakulta bude excelentní školicí institucí v oblasti informatiky na úrovni doktorských studií. Studenti budou mít adekvátní podmínky pro realizaci mezinárodně kompetitivního výzkumu. 3. Fakulta bude konkurenceschopným a atraktivním zaměstnavatelem, dbajícím na principy rovného přístupu ke svým zaměstnancům. 2/3 2. Popis implementace hlavních cílů 1. Vybudování stabilního projektového oddělení, které bude s akademiky spolupracovat ve všech fázích přípravy a realizace projektů. Vytvoření vhodného komunikačního kanálu mezi projektovým oddělením a akademiky a tím zvýšení informovanosti o projektových výzvách. Ve spolupráci s vedoucími kateder cílené oslovování perspektivních akademiků s mezinárodními projektovými výzvami a adekvátní podpora pro přípravu návrhů i realizaci. Možné překážky: pomalejší nárůst počtu podávaných návrhů projektů i počtu úspěšných díky nutnosti nastavit a „vytrénovat“ adekvátní projektovou podporu a nutnosti získat základní zkušenosti a praxi s podáváním takovýchto projektů (i ze strany akademiků). 2. Pořádání společných akcí s cílem se vzájemně seznámit o probíhajícím výzkumu na fakultě. Zavedení „Lab Day“ – každoroční akce, na které laboratoře prezentují svůj výzkum a témata pro spolupráci zejména studentům (s cílem zapojit studenty do laboratoří a výzkumu). V rámci rekonstrukce budovy najdeme vhodné prostory pro neformální setkávání akademiků na denní bázi. V rámci PhD studia zavést aktivity pro zlepšení komunikace mezi PhD studenty – výzkumně orientované meeetingy, neformální setkání v prostorách FI, organizování zvaných přednášek. Možné překážky: nízký zájem o akce, omezené prostory (před rekonstrukcí) 3. Aktivní podpora pořádání mezinárodních konferencí pod záštitou FI. Nové webové stránky fakulty, cílená propagace fakulty na sociálních sítích a dalších platformách. Revize výše finanční podpory zahraničních pobytů PhD studentů. Možné překážky: Omezené prostory pro pořádání mezinárodních akci (před rekonstrukcí), finanční omezení spojená s pokrytím výdajů na zahraniční stáže PhD studentů. 4. Ve spolupráci s vedoucími kateder průběžně monitorovat a revidovat výzkumné směry, cíleně personálně podporovat směry s významným potenciálem. Intenzivně spolupracovat s projektovým oddělením na podpoře podávání projektových výzev v těchto strategických oblastech. Možné překážky: Nedostatek financí, nedostatek kvalifikovaných potenciálních zaměstnanců ve výběrových řízeních. 5. Revize stávající výukové zátěže (odlišení skutečné výuky od garance předmětů) a úprava evaluačních kritérií hodnocení akademiků reflektující tyto odlišnosti. Podpora akademiků pro jejich zapojení do předmětů představujících významnou výukovou zátěž. 6. Aktivní propagace výzkumných směrů prostřednictvím jednotlivých školitelů. Udržování aktuálního seznamu aktivních školitelů. Podpora zapojení akademiků do projektů zaměřených na financování doktorského studia (např. MSCA Doctoral Networks). 7. Zintenzivnit zpětnou vazbu studentům doktorského studia na jejich výkon a stávající výsledky. Lépe spolupracovat se školiteli a monitorovat úroveň jejich spolupráce se svými studenty s cílem co nejdříve odhalit potenciální problémy při studiu. Využívat fakultní ombudsmany. Organizovat neformální setkání seniorních akademiků se studenty (PhD Advising Talks) s cílem sdílet jejich zkušenosti a poradit jak s výzkumem, tak se studiem jako takovým. 8. Revidovat pravidla evaluace akademických pracovníků, kde je třeba jako negativní prvek brát v potaz školení studentů, kteří překračují standardní dobu studia (4+1) a přimět tak školitele ke kladení většího důrazu na kontrolu řádného průběhu studia a publikačních výstupů studentů. Striktně dodržovat zavedené kontrolní mechanismy a případné problémy okamžitě řešit. 3/3 9. Zavedení každoroční evaluace neakademických pracovníků, pečlivé a zodpovědné reflektování získané zpětné vazby (pro zlepšení work-life balance a rovných příležitostí). 10. Sestavení a podepsání memoranda o spolupráci mezi FI a ÚVT, ukotvujícího spolupráci na výzkumné a výukové činnosti. 11. Sestavení srovnávacích kritérií v oblasti výuky a výzkumu, dle kterých se chceme srovnávat se zahraničními institucemi srovnatelné velikosti. Definování vzorových institucí, které budou sloužit jako inspirace pro další rozvoj fakultních aktivit.