Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními jako cesta k průběžnému studiu a hodnocení RNDr. Radek Ošlejšek, Ph.D. Fakulta informatiky MU oslej sek@fi. muni.cz Kvalita vzdělávání na MU, 6. listopadu 2013 Úvod Přednáška vychází z praktických zkušeností z výuky: PB162 - Programování v jazyce Java o Výuka programování o Teoretická přednáška + praktická cvičení o Cca 400 studentů rozdělených do cca 30 seminárních skupin PA103 - Objektové metody návrhu informačních systémů o Výuka tvorby softwaru o Pouze teoretická přednáška o Více jak 200 studentů R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 2/11 Problémy, které je nutné řešit Obecné typy problémů o Prostorové a kapacitní požadavky o Koordinace výuky o Motivace k průběžnému učení o Nastavení vhodné úrovně obtížnosti o Spravedlivé hodnocení Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními Prostorové a kapacitní požadavky Kapacita přednáškových učeben o Největší posluchárna na Fl má kapacitu 248 míst o Technicky je možné přednášet pro více poslucháren naráz o není možná interakce se studenty Řešení: o Více termínů pro jednu přednášku o » Elektronická podpora výuky « o diskuzní fóra - ještě více zvětšují prostor pro dotazy, rozkládají zátěž (odpovídat mohou i cvičící a ostatní studenti) o interaktivní osnovy - důležité pro synchronizaci obsahu přednášek o online studijní materiály - snižují počet studentů na přednášce R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 4/11 Prostorové a kapacitní požadavky (pokr.) Počet seminárních skupin o Masový předmět s povinnými cvičeními generuje velké nároky na seminární místnosti o omezený počet dostupných malých/PC učeben, které jsou plně vytíženy další výukou o nemožnost uspořádat hromadné zkoušení => problém spravedlivého hodnocení o problém obsazenosti cvičení o Velký počet cvičících o problém udržet stejnou kvalitu a úroveň obtížnosti Řešení: o » Elektronická podpora výuky « o pro synchronizaci seminárních skupin o jako zdroj informací pro studenty i cvičící R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 5/11 Motivace k průběžnému učen Paradox kvalitní podpory studia o Kvalitní online materiály vedou k ignorování přednášek/cvičení o proč chodit na přednášky, když jsou k dispozici online materiály, videa apod.? o proč se učit teď, když se můžu podívat na video před zkouškou? => prokrastinace o Cvičení vedou k ignorování přednášek o proč chodit na přednášky, když se to znovu dozvím na cvičení? Řešení: o Přednáška s přidanou hodnotou o Cvičení nenahrazuje přednášku (věci se znovu nevysvětlují) o Donucení studentů k průběžnému učení R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 6/11 Motivace k průběžnému učení (pokr.) Přidaná hodnota přednášky o Interaktivní výuka, příklady vymýšlené v daném okamžiku o Bonusové body za aktivitu, vyřešení drobných úkolů na přednášce apod. Cvičení orientovaná na procvičování o Krátký online test znalostí z přednášky o Občasné zkoušení u tabule o Samostatná konzultovaná práce studentů Průběžné učení = průběžné hodnocení o Průběžné sbírání bodů, jejichž součet na konci výrazně ovlivňuje výslednou známku o Vnitrosemestrální zkoušky pro přednášky o Bodované úkoly na cvičení R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 7/11 Zkušenosti s průběžným bodováním Dříve jsme zkoušeli o Jednotné vnitrosemestrální zkoušky o Bodované domácí úkoly o Bodování úkolů přímo na cvičení Nyní zkoušíme o Vnitrosemestrální zkoušky se řeší na cvičení (co cvičení, to jiné zadání) o Body ze cvičení jsou kombinací výsledeků testu znalostí, aktivitou na cvičení a dodělání domácích úkolů R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 8/11 Otevřené otázky Rozdílná úroveň studentů o Velké rozdíly v základních znalostech (často studenti z jiných fakult) o Vytvoření seminárních skupin pro různé úrovně je organizačně nemožné Je průběžné hodnocení motivační? o 15-20% studentů během semestru vzdá R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 9/11 Otevřené otázky (pokr.) Jak na podvádění? o Problém technického zabezpečení PC o Funguje přístup vyhrožování, tj. "vypracovávejte úkoly samostatně, jinak se to nenaučíte a u zkoušek pohoříte"? o Aktuální přístup: o Body za domácí úkoly tvoří menší část, která nestačí na úspěšné ukončení o Zkoušky jsou pečlivě hlídány o Je povoleno vyhledávat informace na Internetu (čím víc student stráví času vyhledáváním, tím méně má času na samotné programování) o Je zakázána online komunikace o Student si může nechat poradit za menší "trestné body" o Opravující si mohou nechat vysvětlit některou část kódu. Pokud toho není student schopen, zkoušku neudělá. R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 10 / 11 Závěr Děkuji za pozornost R. Ošlejšek Propojení teoretických přednášek s praktickými cvičeními 11 / 11