PRAKTICKÁ VÝUKA NA LF MU Prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. Proděkanka LF MU pro vnější vztahy Přednostka Ústavu patologické fyziologie LF MU, UKB, Kamenice 5, 625 00 Brno C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg Pregraduální studium na LF Obor Forma studia Jazyk Počet studentů Všeobecné lékařství M, P ČJ, A 1988 Zubní lékařství M, P ČJ, A 369 Dentální hygienistka B, P ČJ 18 Fyzioterapie B, M, P, K ČJ, (A) 148+30 Nutriční terapeut B, M, P, K ČJ 110+25 Optika a optometrie B, M, P, K ČJ 139+33 Radiologický asistent B, M, P, K ĆJ 67 Zdravotní laborant B, M, P, K ČJ 130 Zdravotnický záchranář B, M, P, K ČJ 18 Porodní asistentka B, M,P,K ČJ 108 Ortoptika B, M, P, K ČJ 20 Ošetřovatelská péče v gerontologii M, P, K ČJ 117 C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg Pregraduální studium na LF v anglickém jazyce Ročník Počet studentů 1.VLA 139 1.ZLA 12 2. VLA 118 2. ZLA 15 3. VLA 58 3. ZLA 13 4. VLA 36 4. ZLA 5 5. VLA 36 5. ZLA 4 6. VLA 36 Celkem VLA 423 Celkem ZLA 49 C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg Pregraduální studium na LF v anglickém jazyce dle státního občanství Země % zahraničních studentů dle státního občanství Portugalsko 32 Velká Británie 22 Kypr 9 Řecko 6 Norsko 6 Švédsko 5 Izrael 3 Irsko 2 Nigérie 2 Německo 2 Taiwan 1 Saudská Arábie 1 Botswana 1 Ostatní 8 C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg Praktická výuka •Preklinické obory •Klinické obory • C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg Praktická výuka • •Pitvy •Praktika laboratorní •Praktika s laboratorními zvířaty •Klinické stáže •Klinické praxe •Předpromoční praxe Projekt OPTIMED na LF MU •Cílem projektu je komplexní inovace systému výuky všeobecného lékařství na LF MU a posílení výuky orientované na řešení problému v souladu s uplatněním absolventa v oblasti klinické i akademické. Projekt OPTIMED na LF MU •Stěžejními prvky projektu jsou: ühorizontální inovace všech vyučovaných předmětů (n=76) za využití nástroje v podobě digitální knihovny s propojenými parametricky zpracovanými výstupy z učení a výukovými jednotkami Projekt OPTIMED na LF MU •Stěžejními prvky projektu jsou: üvertikální propojení výuky na ose: vstupní znalosti studentů medicíny - teoretické a preklinické znalosti klinické znalosti a dovednosti - schopnosti lékaře-absolventa po nástupu do praxe. Projekt OPTIMED na LF MU •OPTIMED se tak opírá o vytvoření inovovaného, propracovaného a dynamického systému, který bude usnadňovat studentům i vyučujícím orientaci ve výuce a ve svém důsledku zefektivňovat znalosti a dovednosti studentů pro praxi. • Projekt OPTIMED na LF MU •Klíčovým parametrem systému je jeho dynamičnost, tedy schopnost absorbovat nové poznatky v medicíně a racionálním způsobem je propojit s výukou orientovanou na pacienta. • Důvody • •Stále větší nároky na absolventy z pohledu objemu informací. • •Obtížně definovatelný tzv. profil absolventa (suma znalostí a dovedností) z důvodu absence mezi předměty porovnatelných výstupů z učení Důvody • •Nejsou optimálně definovány návaznosti jednotlivých předmětů • •Operativní komunikace mezi vyučujícími jednotlivých předmětů je za současného stavu obtížná a časově náročná • •Nejnovější poznatky jsou obtížně implementovatelné do výuky a mnohdy hůře srozumitelné pro studenty z důvodu časté absence znalostí vedoucích k jejich správnému pochopení • Důvody (studenti) •Studenti LF MU poukazují na: • •obtížnost obsahu •náročnost na přípravu •nekonzistence ve výuce, duplicity •na nižší dostupnost studijních zdrojů • Důvody (studenti) •studentům všeobecného lékařství chybí provázanost jednotlivých poznatků, kdy si student neuvědomuje, proč je informace, kterou dostává, podstatná pro následné studium a především pro praxi •Na studenty jsou často kladeny protichůdné požadavky ze strany jednotlivých oborů •Nejsou jasně definovány požadavky pro evaluaci, tato místy subjektivně zabarvená Popis výstupů z učení •Student zná •Student umí/ dovede/ provedl •Student viděl Optimed na LF MU - přínos lPrvenství na lékařských fakultách v ČR lTransparentnost směrem ke studentovi – pedagogům – partnerským univerzitám - zaměstnavatelům lVstupní bod pro nové alternativy hodnocení lVstupní bod pro dílčí metodické elementy ve výuce (web 2.0 aplikace, videa, mobilní aplikace) • Zahraniční studenti •Dva studenti 5. ročníku LF MU se v Praze zúčastnili mezinárodní soutěže Prezentace odborných a tematických prací zahraničních studentů v češtině, kterou pořádal Ústav jazykové a odborné přípravy (Institute for Language and Preparatory Studies) Univerzity Karlovy , a reprezentovali svoji univerzitu s vynikajícím výsledkem. V sekci odborných prezentací získal 1. místo student z Izraele Roye Mauthner s prací „Schizofrenie jako řeč duše“. Druhý soutěžící, Emanuel Marques z Portugalska, předvedl svou prezentaci „Poruchy sexuální preference“ s vysokou mírou profesionality. Oba studenti dokončili osmý semestr povinného předmětu Czech for foreigners pod vedením PhDr. Ivany Reškové, Ph.D., která je na účast připravovala. „Americká akreditace“ ! •Federální Ministerstvo školství USA schválilo přihlášku Masarykovy univerzity do programu studijních půjček. Občané USA si tak mohou od vlády půjčovat na studium na MU. Bez této akreditace bylo prakticky nemožné vstoupit na americký vysokoškolský trh a přilákat studenty z USA. Pomocí půjček bude mimo samoplátců v magisterských programech možné přilákat také mladé vědce do postgraduálních studijních programů. •Získání akreditace je mimořádným úspěchem, který završuje tříleté úsilí několika pracovníků vedení LF MU. C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 P-Pool\P-Pool 001.jpg Stipendijní programy • •Stipendijní program pro podporu studentů v programu s rozšířenou vědeckou přípravou (P-pool) •Stipendijní program na podporu studentů, kteří úspěšně složí zkoušky USMLE •Stipendijní program pro podporu účastí studentů doktorského studia na odborných akcích a stážích v tuzemsku i v zahraničí http://www.med.muni.cz/design/med/images/slideshow/slideshow1.jpg http://www.med.muni.cz/design/med/images/slideshow/slideshow3.jpg Děkuji vám za pozornost C:\Users\prof. Vasku\Pictures\2013-11-01 LF MU\LF MU 002.jpg