Cesty do dospělosti aneb Adulthood loading, please wait! Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií Masarykova univerzita Brno Co je to vynořující se dospělost? ukoncept popsal americký psycholog Jeff Arnett v polovině 90. let 20. století (emerging adulthood) usamostatná etapa ve vývoji člověka mezi dospíváním a dospělostí uzačíná cca s koncem středoškolského vzdělání a končí dosažením statusu plně dospělého člověka (co to vlastně dnes znamená?) uzahrnuje období zhruba mezi 20. a 30. rokem věku uexistuje hlavně v rozvinutých zemích, ale její výskyt a nárůst je zřetelný i v rozvíjejících se zemích Sociální změny vedoucí k vynořující se dospělosti u upozdější věk vstupu do manželství a rodičovství udelší a více dostupné vzdělání ukontrola početí, méně dětí uproměny ženské role utolerance předmanželského sexu a kohabitace uambivalentní postoje k dospělosti uv ČR – změny po listopadu 1989 u Kdybyste se před padesáti lety zeptali šestnáctiletých, jestli se těší na to, až budou dospělí, většina by pravděpodobně řekla, že ano. Když se zeptáte dnes, budou v odpovědi na tuto otázku často rozpačití. Dospělost v tradičním pojetí, tj. jako období stability a dlouhodobých závazků, už není u adolescentů tak atraktivním obdobím. Dospívající ji dnes v anketách označují jako stav strnulosti, konvencí do konce života, starostí… Hlavní znaky vynořující se dospělosti a kritéria dospělosti J. J. Arnett – analýza rozhovorů s mladými lidmi ve věku 18 – 29 let) u uObdobí uexplorace identity unestability uzaměření na sebe umožností/optimismu upocitu „mezi“ u uKritéria dospělosti uPřijmout zodpovědnost sám za sebe uDělat nezávislá rozhodnutí uFinanční nezávislost u----------------------------------------------- uDokončit vzdělání uManželství uRodičovství u Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity uvývoj identity a autonomie mladých lidí mezi 18 – 25 lety ve 3 významných doménách života: u upůvodní rodina - rodiče upartnerské vztahy ustudium/profese/kariéra u2012 – 2016 (GAČR) usběr dat online u3 - 4 tematicky zaměřené vlny sběru dat ročně udoposud proběhlo 8 vln sběru dat + 1 rodičovská uvelikost vzorku se ustálila na cca 1000 respondentů (cca 74% žen) Pocit „mezi“ uPodobně jako v ostatních studiích: u59% něco „mezi“ u36% dospělých u5 % dospívajících u Rodina uKde bydlí? u32% bydlí v jednom domě nebo bytě s rodiči u50% bydlí na kolejích, privátě s dalšími spolubydlícími u18% bydlí ve vlastní/pronajaté domácnosti u uProč nebydlí s rodiči? u13% kvůli škole/práci u4% kvůli partnerství u5% kvůli vlastní nezávislosti Pokud se rodiče nezajímají o důležité oblasti rozhodování mladých lidí (je jim to jedno), jejich děti se spíše cítí jako méně nezávislé. Partnerské vztahy u57% účastníků výzkumu má aktuálně stálý partnerský vztah uPrůměrná délka vztahu v měsících: m=29; SD=22.4. u uÚčastníci bez stabilního vztahu uvádějí, že: u1/3 neměla v uplynulém půl roce žádný vztah u13% má „nezávazné“ vztahy (např. románek na jednu noc) u11% má přátele s benefity u1/10 našich respondentů dosud neměla žádný partnerský vztah uzbytku nevyhovovala žádná z nabízených variant Studium/práce/kariéra u85.7% studuje na vysoké škole uSoučasně ale víc než polovina z nich při studiu pracuje, přičemž polovina vzorku uvádí, že pracuje jeden nebo více celých pracovních dní v týdnu: upolovina z pracujících uvádí, že mají práci, která se přímo nebo nepřímo vztahuje k jejich kariérním cílům. ujen 45.3% pracuje pouze „pro peníze“. uTéměř 40% se věnuje dobrovolnickým aktivitám. Studium/práce/kariéra Nejsou všichni stejní… uClass 1: Rozhodnutí se závazky/committed (35%) uClass 2: Na kariéru orientovaní/career-oriented (13%) uClass 3: Cílevědomí hledači se závazky/achievers (41%) uClass 4: Pochybovači /reconsiderers (11%) u E = exploration, C = commitment, RR = romantic relationship, S = current study, J = current job, P = parents. Rozhodnutí se závazky (commited) Sebehodnocení Autonomie Subjektivní vývojový status uStudium chtěného a s budoucí kariérou souvisejícího oboru uKompetence v kariérním rozhodování u Závazek a kvalita vztahu s rodiči Délka partnerství Spokojenost ve vztahu Self Vztahy Kariéra Nezávislé bydlení Život v zahraničí Plány a cíle Na kariéru orientovaní (career-oriented) Sebehodnocení Autonomie Subjektivní vývojový status uStudium chtěného oboru uKompetence v kariérním rozhodování u Kvalita vztahu s rodiči Partnerství Self Vztahy Kariéra Partnerství Rodina Plány a cíle Cílevědomí hledači se závazky (achievers) Sebehodnocení Autonomie Subjektivní vývojový status uStudium chtěného a s budoucí kariérou souvisejícího oboru u Závazek a kvalita vztahu s rodiči Spokojenost ve vztahu Vyhýbavost ve vztazích Self Vztahy Kariéra Rodina Zlepšení partnerského vztahu Plány a cíle Pochybovači (reconsiderers) Sebehodnocení Autonomie Jasnost sebepojetí uStudium chtěného oboru uČas věnovaný studiu uKompetence v kariérním rozhodování u Kvalita vztahu s rodiči Délka partnerského vztahu Self Vztahy Kariéra Rodina Plány a cíle Řešení problémů ve vztahu Život v zahraničí Nezapomenutelné zážitky a zkušenosti Co na to novináři a média? uFenomén dneška: Nedospělí dospělí. uMladí odsouvají dospělost. Hranice životních etap se rozmazaly. uMladí Češi se bojí dospělosti. Může za to krize. u"Party generace" odmítá dospět. Chtějí peníze a klid. uNechceme stát na vlastních nohou, shodují se mladí lidé. uMladí a zmatení. u u Co na to rodiče? u„Dnešní mladí lidé, to nemají vůbec jednoduché, řekla bych, že to mají složitější než to měla naše generace. Když si cílevědomě jdou za tím čeho chtějí dosáhnout a jsou vytrvalí, tak si vyplní své cíle. Já věřím, že i moje dcera to dokáže a připadá mi, že je cílevědomější a zodpovědnější než jsme byli my v jejím věku.“ u (matka naší respondentky, 53 let) u u„Mám ho rád a som hrdý na to čo robí.“ u (otec našeho respondenta, 46 let) u