Předčasné odchody ze studia Mgr. Jiří Chvátal a RNDr. Věra Šťastná Univerzita Karlova Kontext: vývoj na UK se mírně liší od vývoje v ČR •Masifikace na UK nebyla tak výrazná jako v ČR (asi 35% nárůst, v ČR až 70%) –Nebyla rovnoměrná na všech fakultách – spíše ty, které se nemohly rozvíjet mezi lety 1948-1989; vznik nových fakult (FSV, FHS) •UK silné rysy spojené s elitním pojetím vysokého školství (správa vysoké školy akademickou obcí, poslání výzkumné univerzity se silně orientovanými akademickými SP; snaha o propojování vzdělávání a výzkumu...) •Autonomie UK v národním i mezinárodním kontextu posílila: –Díky struktuře příjmů (financování dle kvality/výkonu vzdělávací a výzkumné činnosti) –Silná pozice v národním výzkumném prostoru – ale pozor: jak se projeví změny, které byly nastartovány v rámci předchozího období operačních programů? 2 Kontext: restrukturalizace studia na UK •implementace strukturovaného studia na UK již od poloviny devadesátých let minulého století; z větší části byl na UK ukončen v letech 2008-2009; •proces probíhal postupně a se snahou vyjít vstříc potřebám jednotlivých fakult i různých oborů; •zůstalo nestrukturováno jen deset programů a dva obory: –Všeobecné lékařství na pěti fakultách, –Zubní lékařství na třech fakultách, –Farmacie, –Právo a právní věda, –obory Učitelství pro 1. stupeň základních škol a Katolická teologie •v těchto magisterských programech/oborech studuje více než 30 % z celkového počtu studentů Univerzity Karlovy; •Obecně na UK: významný podíl studentů v programech zaměřených na vykonávání určité profese 3 Vymezení pojmu „předčasné odchody ze studia“ •„předčasný odchod ze studia“ je analytický nástroj, nikoli právní pojem; •≠ délce studia; = studium nebylo ukončeno absolvováním; •konkrétně do kategorie předčasných odchodů ze studia : –zanechání studia (§ 56, odstavec 1, písmeno a) zákona o vysokých školách; –nesplnění podmínek studijního programu podle studijního a zkušebního řádu (§ 56, odstavec 1, písmeno b) a vyloučení ze studia (§ 65, odstavec 1, písmeno c) a § 67); 4 Vymezení pojmu „předčasné odchody ze studia“ •stranou jsou – kromě absolvování – ponechány ostatní případy ukončení studia, tj. úmrtí, odnětí či zánik akreditace studijního programu (§ 56, odstavec 1, písmena c a d), přestup na jiný studijní program nebo jinou vysokou školu/fakultu a převedení na jiný studijní program nebo jinou vysokou školu/fakultu na základě zákona; 5 Metodologické poznámky •Předčasný odchod ze studia versus studijní neúspěšnost. •Úroveň studijního programu, fakulty, vysoké školy, celého systému → různé otázky. •Hodnocení vyžaduje hlubší znalost → důvody a příčiny jsou individuální i strukturální. 6 Předčasné odchody ze studia ČR •MŠMT (Rámec rozvoje VŠ do roku 2020) uvádí pro Bc. 46 %, pro NMgr. 19 % (údaj pro dlouhé Mgr. studium spočítán není). •Výpočet statistického útvaru MŠMT – podklad pro Zprávu o implementaci Boloňského procesu: –Bc: kohorta 2006, ukončení do 2013: 65,6% – kohorta 2001, ukončení do 2013: 68,6% –NMgr: kohorta 2006, ukončení do 2013: 87,1% – kohorta 2001, ukončení do 2013: 86,5% –Mgr.: kohorta 2006, ukončení do 2013: 62,7% – kohorta 2001, ukončení do 2013: 61,8% 7 Předčasné odchody ze studia UK •Studijní programy UK: –Bc. přibližně 50 %, (v prezenční formě 48%) –NMgr. přibližně 23 %, (v prezenční formě asi 20%) –Mgr. asi 30 %. •V Bc. studijních programech v roce 2000 odchody = 40 % – nejde však o růst předčasných odchodů, klíčový faktor = strukturace. 8 Předčasné odchody ze studia UK •Zatímco u Mgr. a NMgr. míra za jednotlivé studijní programy osciluje okolo průměru, u Bc. studia existuje velká variabilita (10-90 %) předčasných odchodů. •Přibližně polovina studentů, kteří předčasně odešli z Bc. studia, opustila studium v 1. ročníku (vliv otevřenějšího přijímacího řízení), třetina bez evidovaného kreditu. 9 10 Jak správně číst graf: nejde o rozložení odchodů podle ročníků (tj. součet dohromady dává 100 %), ale o sledování, jaký podíl studentů ze sledované kohorty nedokončí studium absolvováním. Tj. v kategorii „1. ročník“ se jedná o všechny nově zapsané studenty, v kategorii „2. a vyšší ročník“ pak je sledována kohorta těch, kteří postoupili do druhého ročníku (tzn. ti, kteří neodešli v prvním ročníku + absolventi). Příčiny a důvody předčasných odchodů •Čísla pomohou pro identifikaci souboru faktorů pouze částečně: –pojetí přijímacího řízení (zejména přijetí bez přijímací zkoušky), –míra profesní orientace (např. u Bc. studia speciální pedagogika, specializace ve zdravotnictví, psychologie, sociální politika a sociální práce, vychovatelství, ošetřovatelství, specializace v pedagogice). –předchozí studium (u NMgr. studia), –jazyk studia. 11 12 Předčasné odchody a profesní orientace studia? •Možné faktory: –nižší náročnost studijního programu oproti některým více teoreticky orientovaným programům; –vyšší míra profilace studentské populace (představa o budoucím povolání, sepětí s profesí, předchozí zájem o obor); –menší možnost volby průchodu studiem (poměr kreditů za povinné, povinně-volitelné a volitelné předměty). •Ověření = kvalitativní zkoumání. 13 Dlouhé magisterské studijní programy •U dlouhých magisterských programů podíl předčasných odchodů klesá; •Strukturace - proměněná struktura stud. programů, připravují na regulovaná a semi-regulovaná povolání; •Velký zájem, přísnější výběr; •Studium v českém a anglickém jazyce-situace na jednotlivých fakultách se výrazně liší • 14 Předchozí studium na domácí, resp. jiné vysoké škole •NMgr. studium: UK náleží spolu s MU, UP, VŠCHT či VŠE ke školám s nadprůměrným podílem nově zapsaných z jiných VŠ (ČR = 23 %). •Nejvíce těchto zapsaných (mezi lety 2010-2012) absolvovalo Bc. studium na ZČU, UJEP, UHK, MU, JČU, část z nich i na SVŠ (necelá 3%). 15 Domácí a ostatní absolventi •V odpovědích všech fakult uvedeno, že rozdíly mezi těmito skupinami absolventů existují. •Dle statistických údajů nově zapsaní studenti NMgr. studia, kteří absolvovali předchozí studium na jiné vysoké škole, předčasně odcházejí ze studijních programů UK častěji. Častěji odcházejí i studenti, kteří absolvovali Bc. na jiné fakultě UK •Příčiny a důvody odchodů??? (nelze redukovat na nižší připravenost ke studiu na jiné VŠ nebo fakultě) 16 17 NMgr. Fakulty s nejvyšším podílem nově zapsaných, kteří nestudovali UK (2010-2012): FSV (52 %), FHS (48 %), FF (40 %), FTVS (39 %). Fakulty s podílem nejnižším: MFF (10 %) a PřF (23 %). 18 19 •Navazující magisterské programy ukončí 75% - 80%; •Nejčastější důvod předčasného odchodu = souběh studia a práce • • • 20 Příčiny a důvody předčasných odchodů •Faktory identifikované fakultami (kvalitativní dotazník): –nižší vybavenost absolventů středních škol; –vyšší otevřenost vysokých škol; –čas věnovaný studiu; –souběh studia a práce (s postupujícím typem studia); –náročnost studia (méně významná u NMgr. studia); –nepředvídatelné události (např. zranění v případě sportovně zaměřeného oboru). 21 Otázky spíše než odpovědi… •Měli všichni zapsaní studenti dokončovat studium? •Jakou míru předčasných odchodů lze považovat za problematickou v rámci univerzity, fakulty či studijního programu? •Kterým typům předčasných odchodů je vůbec možné předcházet a za jakých podmínek? •Kolik studentů, kteří předčasně odejdou z UK dokončí svá studia na jiné vysoké škole? 22 Děkujeme Vám za pozornost …. … a těšíme se na Vaše dotazy