logoSCIO Profily uchazečů o studium Marian Golis, Ondřej Šteffl, Scio mgolis@scio.cz, steffl@scio.cz Telč 21/05/2015 logoSCIO_neg Hledá se student Hledá se: vysoce kvalifikovaný archeolog, ochotný strávit patnáct let na vykopávkách starých Inků v Pekelné díře na řece Aligátoru. Rytířský titul nebo rovnocenné vyznamenání zaručeny. Na důchod je pamatováno, ale ještě nikdy nebyl vyplacen. Plat 2000 liber ročně. Žádosti trojmo na ředitele výzkumného śtavu v Jámě, Ill. USA. Zákony profesora Parkinsona Hledá se: vhodný student, který … dokončí studium v řádném termínu, nebudou s ním potíže, bude se podílet na vědecké práci… Titul Bc. nebo rovnocenné vyznamenání zaručeny. V případě neúspěchu bude potrestán 50 ranami holí… logoSCIO_neg Kdo jsou „správní“ studenti Mají být vybíráni podle jednoho klíče nebo mají být různorodí? Zajímají nás první roky nebo zda student dostuduje? Má být student silně motivovaný nebo jsme schopni ho motivovat sami? Má mít student specifické předpoklady nebo to jde dohnat pílí? Je cílem dobře studující student nebo kvalifikovaný profesionál? Zajímá nás především přínos školy pro studenta (abychom ho mohli naučit co nejvíc) nebo i přínos studenta pro školu? Správný student je ten, co dobře studuje a hlavně dostuduje (za to jsou peníze). logoSCIO_neg Jak dostat správné studenty na fakultu Přihlásí se è Vybereme je è Zapíší se Přihlásí se? Problém PR a marketingu Vybereme ty správné? Problém kvality přijímacích zkoušek Zapíší se? Problém komunikace a PR logoSCIO Přihlásí se? logoSCIO_neg Jak přimět správné studenty, aby se přihlásili Zacílení PR a marketingu na správné studenty znamená nejen znát jejich výsledky v testech, ale i jejich další kvality a „co na ně platí“. To lze zjistit predikční analýzou nejen výsledků přijímacích zkoušek, ale i „predikční analýzou“ doprovodných dotazníků. logoSCIO_neg Ukázka z dotazníku logoSCIO_neg Ukázka z dotazníku logoSCIO_neg Jaké plemeno psa byste si vybrali? Vyberte si dvě preferované vlastnosti: A.Plemeno vyniká mimořádnou věrností svému domovu, rodině a k cizím lidem se chová rezervovaně B.Plemeno je mimořádně mírné C.Plemeno je velmi poslušné a snadno se učí reagovat na povely D.Plemeno má do značné míry svou vlastní hlavu a svého pána bere jako kamaráda a sobě rovného E.Vzácné plemeno, které dbá na hygienu a čistotu, a bylo už ve starém Egyptě pokládáno za posvátné Ukázka z dotazníku logoSCIO_neg Uchazeči o studium na vysoké škole se dělí do pěti hlavních skupin podle toho, jak si školu vybírají. Do které skupiny patříte vy? Levné: Co nejlevnější studium. Rozhodující je vzdálenost od bydliště, náklady spojené se studiem apod. Snadnost: Snadnější cesta. Hlavní je, na školu se dostat a udržet se na ní. Kvalita: Kvalita výuky. Co nejvyšší kvalita poskytovaného vzdělání (co se naučím), kvalitní učitelé. Studentský život: Kde mám přátele, jaká je možnost si při škole přivydělat, výběr města, ve kterém je škola. Uplatnění v praxi. Jistota nalezení dobrého místa, vysoký výdělek. Ukázka z dotazníku logoSCIO_neg Dotazníky realizované opakovaně během NSZ Data za období 09/10 až 13/14 Dohromady 75.568 respondentů ARRA - Akademická rankingová a ratingová agentúra predkladá v poradí už desiate hodnotenie fakúlt slovenských vysokých škôl, ktoré sa opäť opiera o verejne dostupné a overiteľné údaje o vzdelávaní a výskum jednotlivých fakúlt za rok 20131. • (u oborů „zdravotnické, lékař. a farm. vědy“ jde o uchazeče hlásící se na bakalářské zdravotně-sociální obory.) Levné, snadnost, studentský život, uplatnění, kvalita logoSCIO_neg Dobrá zpráva logoSCIO_neg Podle předpokladů ke studiu (OSP) logoSCIO_neg Podle vzdělání rodičů logoSCIO_neg Podle oboru studia logoSCIO_neg Podle typu SŠ logoSCIO_neg Podle nejvyššího vzdělání rodičů logoSCIO_neg FSS MU, obor Psychologie (10 % přijatých) logoSCIO_neg FSS MU, všechny obory (25 % přijatých) Právnická fakulta UK (22 % přijatých) logoSCIO_neg FSV UK, obor Sociologie (44 % přijatých) Národohospodářská fakulta VŠE (40 % přijatých) logoSCIO_neg logoSCIO_neg Co očekáváte od studia na VŠ (28827 respondentů; 2011) logoSCIO_neg Jak přimět správné studenty, aby se přihlásili Zacílení PR a marketingu na správné studenty znamená nejen znát jejich výsledky v testech, ale i jejich další kvality a „co na ně platí“. To lze zjistit predikční analýzou nejen výsledků přijímacích zkoušek, ale i „predikční analýzou“ doprovodných dotazníků. logoSCIO Vybereme si? logoSCIO_neg Jak správně vybrat Těžko! logoSCIO_neg Kolik chytrých uchazečů je odmítáno? • data z propojení úlohy Uchazeč (ÚIV) a NSZ • data akumulovaná za období 2007-2009 • kvalita uchazečů měřena testem Obecných studijních předpokladů (OSP) (ÚOOÚ – § 87 Působnost ministerstva, Ministerstvo i) sdružuje a využívá informace o uchazečích o přijetí ke studiu a o účastnících a absolventech celoživotního vzdělávání a informace z matriky studentů v souladu se zvláštními předpisy; při sdružování a využívání informací a při provádění statistických zjišťování je oprávněno samo, případně prostřednictvím jím pověřené osoby, využívat rodná čísla uchazečů o přijetí ke studiu ve studijním programu, osob přijatých ke studiu ve studijním programu, studentů studujících ve studijním programu, a osob, které přerušily nebo ukončily studium ve studijním programu, účastníků celoživotního vzdělávání a absolventů celoživotního vzdělávání, Jak správně vybrat logoSCIO_neg Zdravot., lékařské a farmaceutické, pouze Mgr. přihlášek celkem: 43594; z toho přijato: 14484 (33 %) Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí celkem Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 10% 90% 100% 53 469 0-50 (středně až silně podprůměrní) 13% 87% 100% 169 1110 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 40% 60% 100% 442 666 90-100 (špičkoví, top 10 %) 55% 45% 100% 163 133 Kolik chytrých uchazečů je odmítáno? logoSCIO_neg Pedagogika, učitelství a sociální péče přihlášek celkem: 132723; z toho přijato: 62651 (47 %) Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí celkem Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 25% 75% 100% 3417 10074 0-50 (středně až silně podprůměrní) 32% 68% 100% 7566 16261 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 74% 26% 100% 3786 1296 90-100 (špičkoví, top 10 %) 81% 19% 100% 633 148 Kolik chytrých uchazečů je odmítáno? logoSCIO_neg Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 3% 97% 41 461 0-50 (středně až silně podprůměrní) 2% 98% 168 1312 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 20% 80% 887 1594 90-100 (špičkoví, top 10 %) 36% 64% 335 378 Filozofická fakulta UK Praha přihlášek: 22.654 , přijato: 6252 (27 %) Kolik chytrých uchazečů je odmítáno? logoSCIO_neg Minimalizovat chyby - reliabilita logoSCIO_neg Minimalizovat chyby – opakování zkoušky logoSCIO Zapíší se? logoSCIO_neg Jak přimět správné studenty, aby se zapsali Zacílení komunikace a PR na správné studenty znamená nejen znát jejich výsledky v testech, ale i jejich další kvality a „co na ně platí“. To lze zjistit predikční analýzou nejen výsledků přijímacích zkoušek, ale i „predikční analýzou“ doprovodných dotazníků. logoSCIO_neg Jak přimět správné studenty, aby se zapsali Co by vás mohlo přimět ke změně rozhodnutí o volbě fakulty, kde budete studovat Individuální = fakulta by o mě projevila individuální zájem, napsala, zatelefonovala, zajímal se o mé priority,... Kvality = fakulta by mě přesvědčila o svých kvalitách (např. významné úspěchy absolventů...) Zahraničí = fakulta by mi nabídla pobyt v zahraničí Mimoškolní = fakulta by mi nabídla zajímavý mimoškolní program (sport, kolej, nadstandardní jazyk. výuka…) Stipendium = fakulta by mi nabídla stipendium Výjezdko = pobytový výjezd (zdarma) s ostatními přijatými Návštěva = fakulta by mě pozvala k návštěvě školy logoSCIO_neg Rozvrat školy images (5) images (9) 2096 263166-cinske-deti-se-uci-plavat 4318584-deti-se-uci-anglicky 1260819778SXX0Z7 computergames2467g computers_school_1249813c DSC01250 DSCF1805 DSCF2379 IMG_4881 Ecoles_du_dehors_16-12-2009_-_068_450 Svět vzdělává logoSCIO Děkuji Vám za pozornost! Ondřej Šteffl steffl@scio.cz logoSCIO Podle vzdělání rodičů To se nesmí měnit, co je na ose x, to je matoucí logoSCIO_neg Škola pro 21. století FF UK, psychologie Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 1% 99% 1 81 0-50 (středně až silně podprůměrní) 1% 99% 2 202 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 16% 84% 52 275 90-100 (špičkoví, top 10 %) 25% 75% 20 61 logoSCIO_neg Všeobecné lékařství Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 11% 89% 7 56 0-50 (středně až silně podprůměrní) 9% 91% 15 144 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 31% 69% 37 84 90-100 (špičkoví, top 10 %) 55% 45% 17 14 Zubní lékařství Výsledek v OSP Přijatí Nepřijatí Přijatí Nepřijatí 0-30 (silně podprůměrní) 8% 92% 3 34 0-50 (středně až silně podprůměrní) 3% 97% 3 91 75-100 (v nejlepší čtvrtině) 6% 94% 4 58 90-100 (špičkoví, top 10 %) 21% 79% 3 11 Lékařská fakulta MU logoSCIO_neg Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat. Voltaire Nelíbí se mi vaše pojetí školy, ale budu do smrti bránit právo posílat do takové školy vaše děti (ale ne moje). Šteffl :-) Škola pro 21.století logoSCIO ScioŠkola *** Poznatky kognitivních věd logoSCIO_neg Úžasný a stále rychlejší pokrok kognitivních věd v posledních letech. Popularizační knihy 5 let za výzkumem (USA -> ČR -> překlad) Kognitivní vědy Příklady již akceptovaného: •Pitný režim •Polohování při učení •Stres brání učení •Negativní motivace •Zóna nejbližšího rozvoje 9788025136195 mozek1 logoSCIO_neg Kognitivní vědy Příklady: Carol Dweck, psycholožka ze Stanfordu http://mic.com/articles/89579/science-shows-how-the-brains-of-intelligent-successful-people-are-dif ferent-from-everyone-else D. Pink, kreslení, makakové D. Kahneman, nositel Nobelovy ceny, chyby v myšlení, učebnice 161636_big l139200 Obálka titulu Morálka lidské mysli logoSCIO_neg 4 principy http://www.scioskola.cz/Images/logo-scioskola.png Čryři principy rozvoje a učení: 1. Všechny děti mají přirozenou, evolucí úžasně rozvinutou schopnost a potřebu se učit. 2. Každé dítě je jedinečné; různé jsou dosavadní zkušenosti, potřeby, možnosti i cíle a různé jsou i způsoby, jakými se děti učí. 3. Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – Svět vzdělává. 4. Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně. logoSCIO_neg Louis P. Bénézet: V roce 1929 v Manchesteru, New Hampshire se děti neučily žádnou aritmetiku až do 6. třídy. Během roku látku dohnaly a lépe jí rozuměly. Staré nánosy John Medina: Co z těchto výzkumů celkově vyplývá? Převážně toto: Pokud byste chtěli vytvořit učební prostředí nevhodné pro využití schopností mozku, nejspíš byste navrhli něco podobného školní třídě. john_medina-250x212 Obrázek Benezet ve věku 59 Medina is an affiliate Professor of Bioengineering at the University of Washington School of Medicine. Founding director of the Talaris Research Institute, a Seattle-based research center. logoSCIO_neg Na zelené louce http://www.scioskola.cz/Images/logo-scioskola.png Příroda, pole, tráva, světle zelená, Les, stromy, obloha, mraky vektor