Role NAÚ při proměnách studijních programů v souvislosti s novou legislativou Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol” Telč – 4.-5. května 2017 Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství 1. Příprava metodických materiálů pro akreditace 2. Přijetí koncepce tvorby studijních programů včetně „dvouoborového studia“ 3. Vztah NAÚ a vysokých škol 4. Budoucí úkoly NAÚ Legislativní zakotvení činnosti NAÚ 1. Obecně závazné předpisy • zákon o vysokých školách • nařízení vlády o standardech pro akreditaci ve vysokém školství • nařízení vlády o oblastech vzdělávání • další právní předpisy (např. správní řád, kontrolní řád) 2. Interní předpisy NAÚ • statut NAÚ • jednací řád hodnoticích komisí • metodiky NAÚ • zásady kontrolní činnosti NAÚ • etický kodex Příprava metodických materiálů k předkládání a posuzování žádostí o akreditaci • Metodické materiály k žádostem o akreditaci studijních programů  schváleno Radou NAÚ – únor 2017 • Zásady kontrolní činnosti  schváleno Radou NAÚ – březen 2017 • Metodické materiály k žádostem o akreditaci oborů habilitačního a jmenovacího řízení  schváleno Radou NAÚ – březen 2017 Příprava metodických materiálů k předkládání a posuzování žádostí o akreditaci • Metodické materiály k žádostem o institucionální akreditaci  schváleno Radou NAÚ – duben 2017 • Metodické materiály k udělení státního souhlasu  schváleno Radou NAÚ – duben 2017 • Metodický materiál k typu vysoké školy  schváleno Radou NAÚ – duben 2017 Příprava dalších metodických materiálů • Metodický materiál k řízením o nápravných opatřeních  připravováno pro Radu NAÚ • Metodický materiál k vnějšímu hodnocení vysokých škol  připravováno pro Radu NAÚ • Metodické materiály k prodloužení a rozšíření akreditací  připravováno pro Radu NAÚ • Metodický materiály k informační povinnosti pro vysoké školy  připravováno pro Radu NAÚ Přijetí koncepce tvorby studijních programů včetně „dvouoborového studia“ • Doporučené postupy pro přípravu studijních programů  schváleny na 2. řádném zasedání Rady Národního akreditačního úřadu dne 16. února 2017 po projednání s ČKR a RVŠ Doporučené postupy pro přípravu studijních programů • Studijní program bez specializací • Studijní program se specializacemi • Studijní programy pro sdružené studium • Studijní programy zaměřené na vzdělávání a přípravu k profesi učitele Standardní programy povinné předměty povinně volitelné předměty volitelné předměty Standardní programy povinné předměty povinně volitelné předměty volitelné předměty Studijní plán zahrnující studijní předměty teoretického základu Standardní programy • součet počtu kreditů za povinné předměty a minimálního počtu kreditů za povinně volitelné předměty typu A by měl činit významně více než 50% z počtu kreditů • součet počtu kreditů za povinné předměty a minimálního počtu kreditů za povinně volitelné předměty by měl činit významně více než 75% z počtu kreditů Programy se specializacemi Společné předměty Předměty specializace I volitelné předměty Předměty specializace II volitelné předměty Předměty specializace III volitelné předměty Programy se specializacemi • předměty společné všem studijním plánům by měl činit více než 50% ze standardního počtu kreditů • předměty patřící do specializace by měl činit více než 25% ze standardního počtu kreditů • Státními zkouškami se ověřují profilující znalosti nebo dovednosti ze základních tematických okruhů získané – ze společných pro všechny studijní plány společných pro všechny studijní plány a – z předmětů specializace Programy pro sdružené studium povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Standardní studijní plán Programy pro sdružené studium povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Studijní plán maior Programy pro sdružené studium povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Studijní plán minor Programy pro sdružené studium - reálné studium povinné předměty Anglistika povinně volitelné předměty Anglistika Bakalářská práce povinné předměty Bohemistika povinně volitelné předměty Bohemistika Maior - Anglistika Minor - Bohemistika Programy pro sdružené studium • Poměr předmětů explicitně uvedených ve studijním plánu maior a doplňovaných předmětů ze studijního plánu minor by se tedy měl pohybovat v intervalu 1:1 – 2:1 • Vysoká škola je oprávněna uskutečňovat sdružené studium ve všech variantách daných získanými akreditacemi studijních programů pro sdružené studium s kompatibilními studijními plány maior a minor Učitelské programy • Učitelství MŠ – standardní program • Učitelství 1. stupeň ZŠ – standardní program • Učitelství 2. stupeň ZŠ – dvouoborové studium • Učitelství SŠ – dvouoborové studium • Učitelství odborných předmětů SŠ - standardní program • Speciální pedagogika • … Učitelské programy • Jednooborové • Dvouoborové • Odborné předměty • Oborovou didaktiku • Pedagogicko-psychologický základ • Pedagogická praxe Učitelské programy • Bc. a NMgr. programy • Pětiletý Mgr. program • Pedagogické fakulty • Filozofické fakulty • Přírodovědné fakulty • Technické fakulty Učitelské programy N programů N*(N-1)/2 programů 1 program Učitelské programy N programů N*(N-1)/2 programů 1 program • Obdoba současného systému • Jediný garant • Nutnost řady studijních plánů • Problematická garance kvality • Problematické vytvoření společného základu? Učitelské programy N programů N*(N-1)/2 programů 1 program • Velmi vysoký počet programů • Nelze získat dostatečný počet garantů • Administrativně extrémně náročné Učitelské programy N programů N*(N-1)/2 programů 1 program • Obdoba Maior a Minor systému • Jasná garance kvality • Nutnost osvěty v praxi • Kdy si bude student volit Minor • Metodika možného přechodu Maior  Minor • Řešení obecně zaměřené kvalifikační práce Učitelské programy • Podíly a) oborové části (tj. „aprobací“), b) oborově-didaktické části, c) pedagogicko-psychologicko-(obecně) didaktické části, d) reflektované pedagogické praxe a e) předmětů zaměřených na přípravu závěrečné práce. musí být stanoveny ve standardech příslušného uznávacího orgánu (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy). Učitelské programy • Bakalářské studijní programy zaměřené na přípravu ke studiu v magisterských studijních programech (tj. „zaměřené na vzdělávání“) by v názvu neměly • obsahovat výraz „učitelství“. • Bakalářské a magisterské studijní programy („nenavazující“) jsou typicky studijními programy (bez specializace) nebo studijními programy se specializacemi. • Magisterské studijní programy jsou typicky studijními programy se specializací, které náležejí do oblasti vzdělávání Učitelství. Specializacemi se v tomto případě rozumí vysokou školou uskutečňované kombinace aprobací. Institucionální akreditace • posuzuje se institucionální prostředí VŠ (systém vnitřního zajišťování kvality) a zabezpečení vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání • bude sestavováno n+1 dílčích komisí • VŠ musí být schopna zabezpečit takové vnitřní zajišťování kvality studijních programů, které zaručí naplnění standardů ve všech programech • klíčovým prvkem jsou návštěvy na místě • ze standardů vyplývá nutnost pokrytí dostatečného rozsahu oblasti vzdělávání Jednání s reprezentací VŠ • Jednání reprezentací vysokých škol –předsednictvo a plénum ČKR –předsednictvo a sněm RVŠ –semináře organizované ČKR a RVŠ Jednání s vysokými školami – Univerzita Karlova – Univerzita Palackého v Olomouci – Akademie výtvarných umění v Praze – Mendelova univerzita v Brně – Akademie múzických umění v Praze – Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze – Janáčkova akademie múzických umění v Brně – Univerzita Pardubice – Vysoká škola chemicko-technologická v Praze – Technická univerzita v Liberci – Univerzita Hradec Králové – Ostravská univerzita – Západočeská univerzita v Plzni – Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně – Univerzita obrany Brno – Komora rektorů soukromých vysokých škol – Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem – Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Vysoká škola polytechnická Jihlava Jednání s vysokými školami • Jednání reprezentacemi děkanů – Chemicko-technologické fakulty – Filozofické a humanitní fakulty – Fakulty zdravotnických studií – Elektrotechnické fakulty – Pedagogické fakulty Vztah NAÚ a vysokých škol • Dle zákona se jedná ze strany NAÚ o „vrchnostenské“ rozhodování, nicméně svou podstatou se zároveň jedná o „peer review“ proces • Zájmem NAÚ je proto dosáhnout maximální transparentnosti • Jsou zveřejňovány a projednávány s reprezentacemi VŠ i materiály, které NAÚ nijak projednávat nemusí • Institucionální akreditace (IA) není povinnost a je jen rozhodnutím university, zdali o ní bude usilovat • Před udělením IA škola musí prokázat, že její dosavadní fungování splňuje předpoklad, že bude mít dobře nastavený systém „vnitřní akreditace“ Další úkoly NAÚ • „reakreditace“ studijních programů a habilitačních a jmenovacích řízení končící k 1. září 2018 • kalibrace činnosti jednotlivých „ad hoc“ komisí • postup při ukončování dosavadních studijních oborů • snížení počtu akreditovaných programů (oborů) • zvýšení kontrolní role NAÚ • přechodná opatření související s náběhem novely zákona Děkuji za pozornost stanislav.labik@nauvs.cz Doplnění osob do Seznamu hodnotitelů Výzva č. 1/2016 Výzva č. 1/2017 Celkový počet návrhů osob 1891 494 Celkově navrženo do oblastí 2702 721 Výzva č. 1/2017 Navržených osob 494 Studenti 25 Výzkumné organizace 37 Veřejná správa 51 Zaměstnavatelé 50 Vysoké školy 330