1 Na co potřebujeme Boloňu? Případ sítě „Evropských univerzit” Telč, 11. května 2018, Hodnocení kvality vysokých škol Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol 2 Obsah prezentace 1. Má boloňský proces něco společného s „kvalitou“? Co? 2. Jak si naše vysoké školství vede 20 let od počátku Boloňského procesu? 3. Co se na evropské vysoké školství chystá v podobě projektu „Evropských univerzit“? 4. Co projekt „Evropských univerzit“ znamená pro Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (EHEA)? 3 Má boloňský proces něco společného s „kvalitou“? Co? • Kvalita bezpochyby v jádru Boloňského procesu • Viz Sorbonnskou deklaraci (25. května 1998) a Boloňskou deklaraci (1999) • „…higher education system in which they are given the best opportunities to seek and find their own area of excellence.“ • „…increasing the international competitiveness of the European system of higher education.“ 4 Má boloňský proces něco společného s „kvalitou“? Co? • Takzvané „klíčové závazky“ evropských ministrů zodpovědných za vysoké školství platné od roku 1999: 1. Třístupňová struktura studijních programů 2. Uznávání kvalifikací 3. Zajišťování kvality 5 Jak si naše vysoké školství vede 20 let od počátku Boloňského procesu? • Zpracováno podle Bologna Process Implementation Report 2018 • Vybrané ilustrativní ukazatele 1. Třístupňová struktura studijních programů 2. Uznávání kvalifikací 3. Zajišťování kvality 6 Typická studijní zátěž bakalářského plus magisterského stupně 7 Studenti v „dlouhých“ magisterských studijních programech 8 Studijní programy „krátkého cyklu“ 9 Úroveň systému uznávání kvalifikací pro akademické účely 10 Rozvinutost systému vnějšího zajišťování kvality 11 Co se na evropské vysoké školství chystá v podobě projektu „Evropských univerzit“? http://www.thesundaily.my/news/2017/09/27/macron-presents-vision-post-brexit-europe 12 • Diskuze otevřena na Sorbonně 26. září 2017 Emmanuelem Macronem: „Navrhuji vytvoření evropských univerzit, které budou sítí univerzit několika zemí Evropy, jež nabídnou programy, v nichž každý student bude studovat v zahraničí a bude se učit alespoň ve dvou jazycích. Evropské univerzity, které budou také místy inovací ve vzdělávání a nejkvalitnějšího výzkumu. Musíme se zavázat, že do roku 2024 jich zřídíme alespoň dvacet. Ale hned na začátku příštího akademického roku musíme strukturovat první, s opravdovými evropskými semestry a skutečnými evropskými diplomy.“ 13 • Osvojení Evropskou unií: prosinec 2017, závěry Evropské rady • Únor až březen 2018: konzultativní skupina (zástupci VŠ a studentů) • Duben 2018: expertní skupina (za ČR Jakub Tesař z Domu zahraniční spolupráce) • Dopis MŠMT z 11. dubna 2018: základní informace pro vedení VŠ • Příprava pilotního projektu na zřízení Evropských univerzit pro 2. pololetí tohoto roku (3 letý projekt) • Vyhlášen v rámci programu Erasmus+ • Předpokládá se, že pilotní projekt umožní vznik čtyř konsorcií – zárodků Evropských univerzit • V roce 2019 by měla následovat druhá pilotní výzva 14 Co projekt „Evropských univerzit“ znamená pro Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (EHEA)? • Požadavky pilotu významně akcentují Boloňský proces a jeho politiky • Závazek implementace mimo jiné: 1. Klíčových závazků Boloňského procesu 2. European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes 15 Závěr • Potřebujeme stále Boloňský proces? • Je projekt Evropských univerzit pokračováním Boloňského procesu novými prostředky? • Je projekt Evropských univerzit příležitostí nebo hrozbou pro české vysoké školství? A co pro jednotlivé vysoké školy? • Co mohou vysoké školy dělat, aby zlepšily své mezinárodní propojení ve smyslu Boloňského procesu? • Co pro to může dělat MŠMT? 16 Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol Tomas.Fliegl@msmt.cz Děkuji vám za pozornost