Doktorské studium - faktory úspešnosti a uplatnění Michaela Šmídová Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. Ä Telč, 11.5.2018 Kontext a trendy doktorského studia z pohledu systémových statistik 2001- 2016 - masifikace i doktorského studia ALE stále elitní - ČR má mezinárodně relativně vysoký podíl doktorandů na celkovém počtu vysokoškolských studentů. -podíl absolventů DS na celkovém počtu absolventů osciluje mezi 2,5 % až 4,6 % (2001-2016), v roce 2016 byl zhruba 3,0 % (MŠMT). -demografický propad -podíl doktorandek ( 36,5 % - 43 %) -podíl cizinců (7 % na 17 % ) - pokles podílu studentů kombinované formy studia = více studentů začíná v prezenční formě studia (37 % - 23,5 %) - věková struktura PSG studentů se příliš nemění = doktorandi postupující alternativními vzdělávacími cestami nepřibývají. - celková míra neúspěšnosti se příliš nemění a je rovněž stabilně nep'žší mezi všemi třemi stupni VŠ studia. Metodologie provedené sondy -Primárně kvalitativní přístup s využitím kvantitativních dat (Doktorand 2014), tzn. rozhovory a rešerše studijních předpisů. -Vybráno 10 typologický odlišných fakult (Praha, Brno, České Budějovice, Plzeň): základní diference humanitní/sociální versus technické a přírodovědné. -4 typy aktérů: institucionální (proděkan, do jehož kompetencí patří doktorské studium) + školitelé + aktuální studenti + absolventi a ti, kteří nedokončili studia = více perspektiv. -Scénáře pro jednotlivé typy aktérů= participantů rozhovorů se vzájemně doplňovaly. -Tematicky široce nastavené. Autořkj. Beneš, J. -Výzkum proběhl v druhé polovině roku 2017. , , . n Kohoutek, M. Šmídová Motivace (pohled instituce versus člověka) = počátek úspěšnosti či neúspěšnosti doktorského studia Institucionální motivace = kombinace 1 )důraz dané instituce na vědu a výzkum, tj. nutnost/samozřejmost mít vlastní doktorandy a 2) personální obnova a výchova nových pracovníků. Motivace školitelů = podmínky na dané fakultě, ale také osobní chápání této úlohy + otevřeně deklarovaná nutnost mít doktoranda nebo doktorandy, aby pomáhali školiteli s jeho vlastními vědeckými aktivitami + zvýšení osobní prestiže nebo prostě snaha dál předávat to, co člověk umí. Studenti 1) idealismus ve vztahu k poznání ("můžu se něco dalšího naučit; rozvinout či posunout svou osobnost; jsem zvědavá, vyzkoumat něco nového, což bych v běžné praxi nemohla; studium mě baví") 2) nepříliš jasné představy o tom, co dělat dál ("zkusit to ještě dál; genetika mě baví a neměla jsem žádné jiné závazky; nebyla jsem připravená na dospělý život a převzetí odpovědnosti, tak jsem si řekla, že zkusím studium v zahraničí; když byla možnost dalšího studia, chtěla jsem to zkusit; co s (magisterskou) politologií?"). 3) silně motivovaní směrem k akademické dráze. Zahrnuje touhu/cíle vyučovat na vysoké škole nebo prostě zůstat v akademickém prostředí. Právě výuka na vysoké škole (i během doktorandského studia) byla zdůrazňována („od počátku jsem chtěl učit, a proto jsem potřeboval PhD titul, učení mě baví víc než výzkum"). 4] zvyšování kvalifikace až v druhém sledu a jako podmínku pro své plány do budoucna Vztah školitel - doktorand školitel: vstupní podmínky (dané institucí) -povinně docent nebo Ph.D. odsouhlasený oborovou radou - pouze oficiální školitel nebo školitel a konzultant (formálně i neformálně zakotveno) - max. počet doktorandů na školitele: regulováno formálně (úroveň celouniverzitní = nadhodnocený počet) nebo individuální posuzování (vliv oborové rady, vlastní úvaha školitele) -příprava/připravenost školitelů na doktorandy není tématem inbreeding - není nijak formálně ukotveno - není explicitně odmítán, spíše výhoda pro spolupráci a zároveň vědomí toho, že může jít o problém školitel: intenzita spolupráce školitel ~doktorand: zpětná vazba pro kvalitu - doktorand/kaje hodnocen/a na úrovni pracoviště/fakulty formálně - hodnocení školitele doktorandem na úrovni osobní (neformalizované) protože obava z možného zneužití, nemožnosti anonymizovat - důležitost osobního/lidského rozměru, protože nejde jen o akademickou/vědeckou způsobilost využití moderních technologií jak způsob podpory a motivace Socioekonomické podmínky #hodnocení sociálních podmínek studia= velmi dobré nebo dobré (80 %) spokojenost s finančním zabezpečením v podobě stipendia je velmi malá (4 % 14000,-KČ_ 1 rozhodně ano a 11 % spíše ano). (Doktorand 2014) Perspektiva studentů: doktorandské stipendium je malé x individuální způsoby financování životních nákladů, tj. stipendium+ 1) navíc vlastní zdroje (vlastní byt, pomoc rodičů); 2) při studiu práce mimo vysokou školu a mimo předmět studia; 3) možnost přivýdělku na fakultě, katedře (úvazek nebo práce na projektu) v souvislosti ale i bez souvislosti s tématem disertace; 4) stipendium dostačující ke skromnému životu. Důležitým tématem bylo do roku 2018 také placení zdravotního pojištění po dovršení 26 let věku Perspektiva proděkanů a školitelů: - Návrh na vracení stipendia ze strany studenta, pokud studium nebude úspěšně. - Progresivní stipendium i centrálně? Tj. příspěvek nikoliv na hlavu, ale celkový příspěvek vyplývajíc z faktu, že daný PSG studijní program byl akreditován (NE standard a nadstandard) - Stipendia jako dotace či příspěvek MŠMT vždy zpětná reakce = v současnosti i pozitivní následky pro fakulty - Navázat výši stipendia na minimální mzdu, jak je to na Slovensku. Podmínky studia, povinnosti a možnosti pro uplatnění během studia... Malá odlišnost prezenční a kombinované formy studia přítomnost či nepřítomnost stipendia {hlavně humanitní obory) Využívání institutu „přerušení" studia jako získávání času k dokončení -> funkční u osobních životních událostí {např. rodičovství) i vědeckých/akademických výstupů (čas pro publikaci nebo finální fázi dokončování disertace) Možnost uplatnění se během studia v návaznosti na granty a projekty pracoviště/školitele liší velká diferencovanost podle oborových skupin, fakult, i na jednotlivých pracovištích - silný prvek náhody (i proti aktivitě doktorandů ale rovněž školitelů): časová shoda grantů školitelů s výskytem doktoranda Pedagogická činnost doktorandů je sekundární k výzkumné/vědecké (a publikační) -> motivace doktorandů bývá sice spojena i s pedagogickou činností, ale její využívá ní je spíše ve formě výpomoci a v podstatě bez metodické průpravy Metodologická vědecká/akademická příprava je problematická -> studenti se dělí na ty, co jsou s obecně metodologickou průpravou spokojení (vyhovují jim kurzy či semináře na tato témata) a na ty, co nejsou (spoléhají se sami na sebe případně na školitele). Úspěšné x neúspěšné strategie studenti + silná vstupní motivace; dobrá adaptace na podmínky na fakultě/pracoviště (za podpory školitele); zvládnutí vnějších podmínek (životní situace v oblastech: materiální, rodinné, zdravotní) - nejasná, slabá motivace; adaptace na podmínky na fakultě/pracovišti se nepodařila (izolace, nespokojenost s akad. prostředím); nezvládnutí vnějších podmínek (studium mimo domov); délka studia není klíčová (kombinovaná forma studia převažuje) délka studia kratší perspektiva institucí + silná vstupní motivace doktorandů; vytváření (dobrých) podmínek na pracovišti/fakultě (účast na výzkumu, pracovní perspektiva paralelně s finančním zabezpečením) - nejasná/slabá vstupní motivace; vliv vnějších podmínek: nabídky ze soukromého sektoru, změna životní situace (rodičovství, finanční a materiální Uplatnění Perspektiva studenti současní ? nebo výuka/věda absolventi - na vysoké škole - veřejný výzkumný sektor - soukromý výzkumný sektor - státní správa/samospráva - neziskový sektor - v zahraniční vědecké instituci instituce - personální obnova pracoviště x reálné možnosti (finanční, kapacitní) - konkurence soukromého sektoru + bez specifického požadavku na doktorské vzdělání - mezinárodní rozměr uplatnění - Státní instituce Největší problémy doktorského studia 1) „Status doktoranda": jaká je vlastně role doktoranda na daném pracovišti? Studentem nebo spíše kolegou a partnerem?; Pocity izolace + psychologická složka. Potřeba tohoto jistého (d)ocenění ze strany fakulty či pracoviště souvisí i s životní fází doktoranda, ve které se studium odehrává. humanitní a společenskovědní obory, kde je zejména v určitých fázích studia patrná nižší intenzita PSG studia, intenzita kontaktů s pracovištěm (např. i proto, že student nemá vlastní pracovní místo). 2) Oficiální pozice doktorandů „před zákonem" nutnost platit si zdravotní pojištění po dovršenívěku 26 let je pokračování předchozího v praktičtěji orientované podobě. Tento problém však odpadá vzhledem k novele zákona o státní sociální podpoře. 3) Finanční podmínky během studia/ možnost je zlepšit 4) obecná kritika kvality vysokoškolského studia (studenti, pedagogické metody, změny Závěry Identifikované příčiny studijní neúspěšnosti 2.socializace během studia 1 .motivace Vztah školitel-doktorand 3.sladění osobního/ pracovního se studiem (včetně financí) Akademická erudice školitele = samozřejmost ALE více problémů generuje osobnostní nekompatibilita. Mentorské/průvodcovské schopností školitelů nejsou předmětem zájmu Uplatnění PSG absolventů: "malý" akademický/vědecký sektor X Nezájem soukromého sektoru A státní správy/samosprávy