William A. Foster “Quality is never an accident; it is always the result of high intentions, sincere effort, intelligent direction and skillful execution; it represents the wise choice of many alternatives.” Shrnutí zkušeností a příkladů dobré praxe z šesti českých a moravských univerzit UNIVERZITA KARLOVA Počet oblastí vzdělávání: 23 Institucionální akreditace od: březen 2018 OSTRAVSKÁ UNIVERZITA Počet oblastí vzdělávání: 7 Institucionální akreditace od: říjen 2018 UNIVERZITA PALACKÉHO Počet oblastí vzdělávání: 22 Institucionální akreditace od: květen 2018 JIHOČESKÁ UNIVERZITA Počet oblastí vzdělávání: 9 Institucionální akreditace od: srpen 2018 MASARYKOVA UNIVERZITA Počet oblastí vzdělávání: 23 Institucionální akreditace od: květen 2018 UNIVERZITA PARDUBICE Počet oblastí vzdělávání: 6 Institucionální akreditace od: září 2018 V roce 2018 spojilo šest významných českých univerzit své síly v projektu, jehož cílem bylo zmapovat přechod k novému systému zajišťování kvality vysokých škol, a to s hlavním zřetelem k praktickým zkušenostem s vnitřním hodnocením studijních programů. Jedním z výstupů této spolupráce je souhrnná zpráva, která hodnotí současný stav implementace novely vysokoškolského zákona, zobecňuje nejvýznamnější zkušenosti zapojených institucí a nabízí rovněž konkré tní příklady dobré praxe. S výjimkou několika povinných prvků ponechává zákon vysokým školám poměrně široký prostor pro uzpůsobení vnitřního systému zajišťování kvality specifickému profilu, poslání, kultuře a zvyklostem konkrétní instituce. Každá ze zapojených univerzit proto vyvíjí do jisté míry unikátní model kombinující různé postupy a zapojující různé aktéry. Všechny instituce se však shodují na tom, že dlouhodobá péče o kvalitu vysoké školy vyžaduje soustavné úsilí značně překračující formální naplňování minimálních zákonných požadavků. Text vznikal za podpory MŠMT od března do prosince 2018 v rámci centralizovaného rozvojového projektu “Rozvoj a posilování efektivity vnitřních systémů zajišťování kvality” s cílem zvyšování kvality a relevance vzdělávacích činností (ROZV/C8/2018). Zajišťování kvality studijních programů v nových legislativních podmínkách ABSTRAKT SPOLUPRACUJÍCÍ UNIVERZITY Zavedení externích hodnotitelů studijních programů nad rámec legislativních požadavků vneslo do hodnocení možnost nezávislé formativní zpětné vazby. Na hodnotitele není přenášeno rozhodnutí, zdali má být program akreditován. Hodnotitelé jsou navrženi fakultou a schváleni RVH. Osobní setkání se ukázala jako velmi užitečný prvek hodnocení. VYUŽITÍ EXTERNÍCH HODNOTITELŮ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE POČET NOVĚ SCHVÁLENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ Při akreditacích se osvědčilo doplnit oficiální linii děkan – rektor – RVH, jež je dána legislativním rámcem procesu, o pověřené „provozní“ aktéry pro řešení praktických a procesních otázek. Jedná se o linii kontaktní osoba (fakulta) – metodik (rektorát) – zpravodaj (RVH). Vzájemná komunikace funguje vertikálně a obousměrně po celou dobu posuzování SP. PROVOZNÍ AKTÉŘI Administrace studentského hodnocení výuky samotnými studenty zvyšuje sounáležitost s hodnocením a následně i návratnost. Studentský koordinátor hodnocení, vybíraný akademickým senátem, se podílí na propagaci hodnocení i na podnětech k úpravám Podporu a spolupráci studentskému koordinátorovi poskytuje jeho protějšek z řad akademických pracovníků. SÍŤ KOORDINÁTORŮ PRO STUDENTSKÉ HODNOCENÍ VÝUKY Kompletní text si můžete stáhnout K co největší efektivitě práce garanta studijního programu i RVH pomáhá elektronizace jejich agendy. Informační technologie plně digitalizovaly správu studijního programu, všechny procesy jsou realizovány bezpapírovou cestou s jasně doložitelnou stopou. Roli IT lze pozorovat v evidenci procesů (spisová služba), statistických údajích o programu i v evidenci obsahu programu. IT PODPORA Období leden 2018 - duben 2019 MUNI IA 376 0NAÚ UPOL IA 283 1NAÚ OSU IA 75 25NAÚ UPCE IA 34 15NAÚ JČU IA 33 15NAÚ UK IA 257 3NAÚ IA Ve zprávě se mimo jiné dočtete: • jak univerzity zajišťují synergii jednotlivých orgánů při hodnocení, • proč je dobré do hodnocení zapojit externí aktéry, • jak při hodnocení pomáhají informační technologie, • o mnoha dalších aspektech hodnocení studijních programů… CRP_poster_A1_final.pdf 1 5/12/2019 1:08:32 PM