Sebehodnoticí zpráva Masarykovy univerzity Oblast vzdělávání Mediální a komunikační studia Prosinec 2017 Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz 2 Obsah 1. Povaha, rozsah a struktura vzdělávací činnosti ............................................................................3 2. Tvůrčí činnosti............................................................................................................................11 3. Personální zajištění výuky, tvůrčí činnosti a souvisejících činností...........................................23 4. Mezinárodní působení ................................................................................................................25 5. Spolupráce s praxí.......................................................................................................................27 6. Materiální zabezpečení ...............................................................................................................27 7. Shrnutí.........................................................................................................................................30 Uvedené údaje jsou platné k datu odeslání žádosti o institucionální akreditaci, není-li v textu uvedeno jinak. 3 1. POVAHA, ROZSAH A STRUKTURA VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI B I. 1. Povaha, rozsah a struktura vzdělávací činnosti uskutečňované vysokou školou v dané oblasti vzdělávání odpovídá popisu této oblasti vzdělávání uvedenému v nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, vydaném podle § 44a odst. 3 zákona o vysokých školách. Shrnutí sebehodnocení: Mediální a komunikační studia patří k oblastem vzdělávání, které mají své kořeny už v počátcích Masarykovy univerzity1 , soustavné vzdělávání zde má ovšem až novodobou tradici počínaje rokem 19952 v podobě oborů Mediální studia a žurnalistika a později i Žurnalistika. Obor si udržuje velmi dobrou kvalitu a prestiž, ve stávající podobě je akreditován po dobu 20 let. Ze strany někdejší Akreditační komise nebyla v souvislosti s kvalitou vzdělávání v této oblasti v posledních 5 letech formulována žádná negativní stanoviska či výhrady, akreditace byly studijním oborům udělovány na 8 nebo 6 let. Tento pohled potvrzují rovněž výsledky vnitřního hodnocení všech studijních oborů, které dokládají, že vzdělávací činnost je organizována a uskutečňována v souladu se zákonnými požadavky, vnitřními předpisy Masarykovy univerzity i s praxí obvyklou v této oblasti vzdělávání. Vzdělávací činnost dlouhodobě pokrývá všechny základní tematické okruhy v oblasti Mediální a komunikační studia, profily absolventů stávajících studijních programů a oborů jsou plně v souladu s rámcovým profilem absolventů pro danou oblast. V oblasti Mediální a komunikační studia není na Masarykově univerzitě akreditován žádný doktorský studijní program, což je vnímáno jako slabá stránka a nedostatek. V návaznosti na to není pro příslušné obory akreditováno ani habilitační a profesorské řízení. Stávající struktura studijní nabídky projde na bakalářské i magisterské úrovni dílčími úpravami v návaznosti na nové podmínky pro tvorbu a uskutečňování studijních programů vymezené novelou zákona o vysokých školách a v souladu s dlouhodobými strategickými záměry Masarykovy univerzity. S podporou operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (dále OP VVV) se připravuje akreditace nového doktorského studijního programu. V záměru je taktéž akreditace navazujícího magisterského studijního programu vyučovaného v anglickém jazyce. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad 1.1 Rozsah vzdělávací činnosti v univerzitním kontextu V oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia Masarykova univerzita dlouhodobě uskutečňuje vzdělávací činnost v bakalářském a navazujícím magisterském studijním programu, které jsou v rámci univerzity soustředěny na Fakultě sociálních studií, konkrétně na Katedře mediálních studií a žurnalistiky (dále KMSŽ).3 Aktuálně reprezentují aktivní studia v oblasti Mediální a komunikační 1 První český uskutečněný novinářský studijní program otevřel na Masarykově univerzitě v Brně svou přednáškou Základy žurnalizmu Arnošt Inocenc Bláha v letním semestru roku 1926/1927. 2 Výuka byla zahájena v roce 1995 na Filozofické fakultě, organizačně ji zajišťovala Katedra sociologie. Samostatná Katedra mediálních studií a žurnalistiky se ustanovila v roce 1998 po vzniku Fakulty sociálních studií. 3 Problematikou médií se rovněž částečně zabývají například obory Teorie interaktivních médií či Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury vyučované na Filozofické fakultě. Média však zkoumají z uměnovědné perspektivy, a jsou proto zařazeny do oblasti vzdělávání Vědy o umění a kultuře. Podobně je na tom také obor Informační studia a knihovnictví vyučovaný rovněž na Filozofické fakultě, zařazený do oblasti vzdělávání Filologie. 4 studia přibližně 1,35 % všech studií na Masarykově univerzitě4 , což ji řadí z hlediska rozsahu uskutečňované vzdělávací činnosti mezi malé oblasti. Pro Fakultu sociálních studií je však tato oblast vzdělávání poměrně klíčová, protože obor Mediální studia a žurnalistika se jako jediný na bakalářském stupni kombinuje se všemi ostatními obory na fakultě realizovanými. S ohledem na poměrně vysokou atraktivitu oboru je v posledních sedmi letech absolutní počet aktivních studií relativně setrvalý, dochází jen k velmi pozvolnému snižování. Poměr mezi jednotlivými typy zůstává přibližně konstantní se čtyřmi pětinami studií v bakalářských studijních programech. Graf 1: Počet aktivních studií v oblasti Mediální a komunikační studia na MU (2007–2017) Údaje vždy ke 4. 4. příslušného kalendářního roku. 1.2 Struktura vzdělávací činnosti Tabulka 1: Aktuální přehled studijních programů a oborů akreditovaných v oblasti Mediální a komunikační studia Bc. NMgr. Ph.D. Počet SP 1 (+8)5 1 0 Počet SO 2 1 0 Počet SO uskutečňovaných déle než 10 let 1 1 0 Počet studií 459 128 0 Aktuální počet studijních programů: 2 Aktuální počet studijních oborů: 3 Z toho uskutečňovaných déle než 10 let: 2 4 Ke dni 4. 4. 2017. 5 Obor Mediální studia a žurnalistika je také akreditován v osmi dalších studijních programech kvůli možnosti kombinace ve dvouoborovém studiu. 0 100 200 300 400 500 600 700 800 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Počet studií B M 5 V bakalářském studijním programu Mediální a komunikační studia je pro jednooborové studium akreditován následující obor: Akreditace do Uskutečňováno déle než 10 let Žurnalistika 31. 8. 2019 ne Pro víceoborové studium je v rámci programu Mediální a komunikační studia (a dále pak v programech Humanitní environmentalistika, Humanitní studia, Mezinárodní teritoriální studia, Politologie, Psychologie, Sociální politika a sociální práce, Sociologie a Tělesná výchova a sport) akreditován následující obor (v rámci studia uvnitř Fakulty sociálních studií v kombinaci s 11 obory a v rámci mezifakultního studia v kombinaci s 2 obory garantovanými na Ekonomicko-správní fakultě, 1 oborem garantovaným na Fakultě sportovních studií a 11 obory garantovanými na Filozofické fakultě)6 : Akreditace do Uskutečňováno déle než 10 let Mediální studia a žurnalistika 31. 5. 2023 ano V navazujícím magisterském studijním programu Mediální a komunikační studia je pro jednooborové studium akreditován následující obor: Akreditace do Uskutečňováno déle než 10 let Mediální studia a žurnalistika 31. 5. 2023 ano Doktorský studijní program Mediální a komunikační studia není akreditován. V současné době je realizován projekt OP VVV Rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů na FSS, v jehož rámci je připravován záměr vzniku nového doktorského studijního programu Mediální a žurnalistická studia. Předložení žádosti o akreditaci tohoto programu do schvalovacího procesu je v plánu k 30. 9. 2018. 1.3 Povaha vzdělávací činnosti Oblast vzdělávání je v rámci bakalářského a magisterského studia řešena systematicky a pokryta téměř v celém rozsahu. Základní tematické okruhy oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia, definované v nařízení vlády č. 275/2016 Sb., se průřezově objevují prakticky ve všech oborových předmětech v aktuálně uskutečňovaných programech a oborech. Ve stěžejních předmětech profilového základu, především povinných teoretických, tvoří pak jednoznačně podstatnou část kurikula daného předmětu. Za podstatné a průřezové tematické okruhy lze považovat především „dějiny médií a komunikace“, „teorii médií a komunikace“, „metody a techniky výzkumu médií a publika“, „tvorbu a distribuci mediálních obsahů“ a „nová média“. Na bakalářské úrovni je studentům poskytován základní vhled do oborové problematiky a představa o všech jeho klíčových tématech a problémech. Obor Mediální studia a žurnalistika vyučovaný v prezenční formě je koncipován tak, aby poskytl studentům nejen základní vědomosti a dovednosti z oblasti žurnalistiky a mediálních studií, ale také solidní východiska jak pro uplatnění v praxi, tak pro další studium na magisterském stupni. Charakteristickými rysy bakalářského oboru Mediální studia a žurnalistika jsou:  vyváženost poměru a provázanost žurnalistiky (žurnalistických studií) a mediálních studií, 6 V kombinované formě je mimo to ještě akreditován obor Mediální studia a žurnalistika, který byl v minulosti Akreditační komisí ČR prodloužen do 31. 10. 2019 jen pro dostudování stávajících studentů a v němž už studuje pouze 1 studentka. 6  dvouoborovost studia – předpoklad pro rozšíření odbornosti a zvýšení konkurenceschopnosti,  multidisciplinární přístup ke studiu žurnalistiky a mediální komunikace a  orientace výuky na reflexi nových trendů v oboru a ovládnutí žurnalistických dovedností, rutin, hodnot a norem v měnícím se a dynamicky se rozvíjejícím prostředí. Studijní obor se zaměřuje na výuku nových a specifických znalostních a dovednostních kompetencí studentů, zejména nových digitálních komunikačních technologií, zakládajících nová komunikační média, nové komunikační systémy a sítě. Zásadní význam ve výukové struktuře oboru má předmět Odborná praxe, který pro všechny studenty prezenční formy zavádí povinnou souvislou jednosemestrální praxi v profesionálních mediálních organizacích. Obor Žurnalistika vyučovaný v kombinované formě je pak prioritně zaměřen především na získání žurnalistických znalostí a praktických dovedností, provázaných samozřejmě s nezbytným teoretickým základem. Studium slouží především pro zvýšení kvalifikace pracovníků z praxe, případně jako doplněk prezenčním studentům k jejich hlavnímu studiu. Předpokládá se uplatnění absolventů především v praxi, nepočítá se s dalším pokračováním v navazujícím studiu. Magisterské studium je pojato jako navazující a jednooborové a je kvalitativně odlišné od studia bakalářského. Charakteristickými rysy magisterského oboru Mediální studia a žurnalistika jsou:  koncipování magisterského studia na základech bakalářského studijního programu,  provázanost žurnalistiky (žurnalistických studií) a mediálních studií,  multidisciplinární přístup ke studiu žurnalistiky a mediální, zejména masové a síťové komunikace (vzhledem k povaze oboru vyváženě prolínající perspektivy sociologické, kulturologické, psychologické, literárněvědní a historiografické),  orientace výuky na oblast mediálněvědního výzkumu a nových médií a  orientace na získání a ovládnutí výzkumných a manažerských dovedností, rutin, hodnot a norem. Program magisterského studia vychází z předpokladu, že student již získal základní vzdělání v oboru Mediální studia a žurnalistika nebo příbuzném oboru na bakalářském stupni. Obsahové zaměření studia je koncipováno tak, aby vedlo studenty ke kritickému myšlení a schopnostem metodologicky podložené analýzy a interpretace mediálních obsahů, mediálních účinků, jednání zkoumaných aktérů (mediálních publik, žurnalistů, mediálních organizací) a komunikačních a organizačních procesů konstituujících oblast mediované komunikace; nabízelo novou látku, otevíralo nové problémy, předkládalo nová řešení a odkrývalo nové pohledy na témata v oblasti žurnalistických studií, mediologie (mediálních studií) a metodologie mediálního výzkumu, a to s důrazem na sociální a psychologické aspekty mediované komunikace, roli mediované komunikace v každodennosti mediálních publik, na problematiku mediální konstrukce sociálně-kulturní reality, politické a ekonomické aspekty mediované komunikace a historii médií a žurnalistiky. Důležitým segmentem oboru je metodologie mediálního výzkumu a aplikace kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod, jejichž zvládnutí je jedním z bazálních předpokladů profesního uplatnění v oblasti mediální analytiky a aplikovaného (agenturního, marketingového) výzkumu. Součástí je i získávání nových žurnalistických dovedností a dovedností spojených s dramaturgií mediální produkce a jejich propojování a rozvíjení při tvorbě náročnějších, sofistikovaných mediálních produktů. Důraz je kladen také na zapojování studentů do vědecko-výzkumné činnosti katedry, což umožňuje praktické uplatnění získaných teoretických znalostí a aktivní osvojování dovedností, ale vytváří i předpoklad pro jejich lepší uplatnění v praxi a případné následné doktorské studium. V obou úrovních studia jsou povinné předměty voleny tak, aby studenti získali stěžejní vědomosti nutné pro úspěšné absolvování daného oboru a naplnění cílů studia. Předměty povinně volitelné rozšiřují vhodným způsobem získané znalosti absolventa v daném oboru, učí studenty praktickým dovednostem, dodávají potřebný kontext a umožňují tak studentům vlastní profilaci studia. V rámci 7 předmětů volitelných si student může rozšířit své znalosti i z jiných oborů (sociologie, psychologie, politologie aj.). Standardní doba studia je v souladu s průměrnou studijní zátěží, přičemž doporučený studijní plán je formulován tak, aby tato zátěž byla včetně psaní závěrečné práce co nejvíce rovnoměrná po celou dobu studia. Profil absolventa všech oborů bakalářského i magisterského studijního programu Mediální a komunikační studia odpovídá rámcovému profilu absolventa stejnojmenné oblasti vzdělávání. Cílem bakalářského studia oboru je připravit odborníky, kteří budou schopni s pomocí nejmodernější digitální techniky aktivně vstupovat do masové komunikace, ale budou rovněž schopni kvalifikovaně vyhodnocovat masovou komunikaci, její produkty a její historické, sociální, ekonomické, politické, právní, etické i psychologické kontexty a aspekty. Absolvent bakalářského programu:  prokazuje znalost médií a mediální komunikace a jejich role ve společnosti,  umí kriticky reflektovat a promýšlet společenské jevy,  disponuje analytickými a syntetickými schopnostmi v procesech shromažďování, vybírání, zpracovávání, hodnocení a zprostředkovávání informací,  zvládá základní žurnalistické rutiny a technologie a je schopen vytvářet a distribuovat mediální obsahy a produkty, a to s ohledem na nejnovější trendy v oboru,  má rozvinuté stylistické, verbální a neverbální komunikační schopnosti a dovednosti, nezbytné pro vykonávání žurnalistické profese a příbuzných komunikačních profesí,  je připraven na řešení konkrétních problémů praxe a práci v týmu. Absolvent bakalářského oboru se uplatní jako žurnalista v tištěných, elektronických i online mediích, případně na pozici nižšího managementu ve všech výše uvedených typech mediálních organizací. Studium umožňuje rovněž pracovat v oblasti public relations jako tiskový mluvčí, v reklamních a marketingových agenturách či jako mediální poradce. Absolvent je připraven pokračovat také v navazujícím magisterském studiu téhož nebo příbuzného oboru. Cílem magisterského studia oboru je připravit odborníka, který aktivně, kriticky a inovativně přistupuje k řešení problémů, je schopen multidisciplinárního pohledu, dokáže zkoumat, analyzovat a interpretovat podstatné aspekty a jevy mediální komunikace, masových a digitálních médií a mediálního trhu a publika a umí vytvářet mediální projekty a programové koncepty. Absolvent magisterského programu:  prokazuje znalosti médií a mediální komunikace a dokáže je uplatnit v širších společenských souvislostech,  umí kriticky reflektovat a promýšlet společenské jevy,  umí získávat a zpracovávat empirická data, včetně jejich analýzy, interpretace a zasazení do kontextu,  ovládá metody, postupy a techniky výzkumu a analýzy médií, mediálních produktů, komunikace a publik v jejich vzájemné provázanosti,  má koncepční přístup k řešení problémů v multidisciplinárních oborech a schopnost si rychle osvojovat nové poznatky a metody,  zvládá tvorbu komplexních mediálních produktů a projektů,  je připraven na samostatné řešení problémů v dané oblasti i řízení týmu. Absolvent magisterského oboru se uplatní především ve výzkumu médií, mediálního trhu a komunikace, na pozici mediálního analytika ve výzkumných institucích a v akademické sféře, jako publicista, editor či dramaturg ve všech základních typech médií i jako odborník v oblasti mediální 8 gramotnosti a její výuky. Může také zastávat pozice středního a vyššího managementu ve všech uvedených segmentech pracovního trhu či manažera mediálních projektů. Absolventi se dále uplatní v základních pracovních pozicích i v manažerských pozicích v oblastech, které s žurnalistikou a mediální komunikací souvisejí, např. jako pracovník určený pro styk s veřejností a médii, tiskový mluvčí, mediální poradce, v reklamních agenturách nebo manažer krizové komunikace. Absolvent je připraven pokračovat také v doktorském studiu téhož nebo příbuzného oboru. Tabulka 2: Přehled oborů a jejich pokrytí tematickými okruhy Dějinymédiíakomunikace Teoriemédiíakomunikace Teoriemediálníkultury Filozofiemédiíakultury Sémiotikamédií Metodyatechnikyvýzkumumédiía publika Mediálnísystémylegislativyapolitiky Mediálnívýchova Tvorbaadistribucemediálníchobsahů Novámédia Bc. Mediální studia a žurnalistika * * * * * * * * * Žurnalistika * * * * * NMgr. Mediální studia a žurnalistika * * * * * * * * 9 B I. 2. Cíle, obsah a organizace studia v rámci dané oblasti vzdělávání jsou v souladu s posláním a strategickým záměrem vysoké školy a ostatními strategickými dokumenty vysoké školy Shrnutí sebehodnocení: Cíle, obsah a organizace studia v rámci oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia jsou v souladu s dlouhodobou strategií MU a FSS, s vnitřními předpisy, s dokumenty NAÚ i akreditačními materiály zpracovanými za účelem žádosti o prodloužení akreditace stávajících studijních oborů v letech 2014 a 2016. Prostřednictvím procesu vnitřní evaluace studijních oborů/programů naplňujeme požadavek zajišťování kvality vzdělávání na MU. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad 1.4 Záměr dalšího rozvoje vzdělávací činnosti v oblasti Bakalářské studium programu Mediální a komunikační studia je realizováno v prezenční i kombinované formě, magisterské studium pouze v prezenční formě, doktorské studium není vůbec akreditováno. Vzhledem k legislativním změnám a potřebě nově modifikovat stávající způsob realizace vzdělávání v oblasti Mediální a komunikační studia plánuje Masarykova univerzita ze stávajícího prezenčního bakalářského víceoborového studia vytvořit odpovídající studijní program se studijními plány typu maior/minor. Kombinované jednooborové bakalářské studium pak zvažuje zrušit, případně transformovat na profesně orientovaný studijní program. V případě navazujícího magisterského programu plánuje univerzita ze stávajícího jednooborového studia vytvořit studijní program se specializacemi. Na jaře 2017 započala příprava akreditace nového doktorského studijního programu Mediální a žurnalistická studia. Předložení žádosti o akreditaci tohoto programu do schvalovacího procesu je plánováno k 30. 9. 2018. Přijetí prvních studentů ke studiu předpokládá univerzita v podzimním semestru 2019, případně v jarním semestru 2020. Ve struktuře studijní nabídky v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia jsou tedy s ohledem na dlouhodobé strategické záměry Masarykovy univerzity plánovány tyto následující změny: 1.4.1 Bakalářské studijní programy V rámci bakalářského víceoborového prezenčního studia předpokládá Masarykova univerzita transformaci stávajícího oboru Mediální studia a žurnalistika do stejnojmenného akademicky zaměřeného studijního programu ve sdruženém studiu s hlavním i vedlejším studijním plánem a také vytvoření jednooborového studijního programu bez specializace. Vedlejší studijní plán má přitom ambici nahradit jednooborové kombinované studium žurnalistiky, studenty jiných fakult vyhledávané jako atraktivní doplněk k jejich hlavnímu studovanému oboru. V případě jednooborového kombinovaného studia počítá univerzita se zrušením stávajícího oboru Žurnalistika, a tedy pouze s vytvořením studijního plánu na dostudování pro stávající studenty. 1.4.2 Navazující magisterské studijní programy V rámci magisterského studia chceme studenty vychovávat pro jejich budoucí pracovní zařazení na mezinárodním pracovním trhu. Jako samozřejmé se v tomto kontextu jeví zavedení angličtiny jako alternativního jazyka pro výuku i komunikaci, včetně základních povinných přednášek a seminářů. 10 Kromě vlastních pracovníků s mezinárodní zkušeností hodláme výrazněji zvýšit zapojení externích přednášejících. Stávající jednooborové prezenční navazující magisterské studium oboru Mediální studia a žurnalistika plánuje Masarykova univerzita transformovat do stejnojmenného akademicky zaměřeného studijního programu se specializacemi. Specializace budou reflektovat nejnovější trendy v oboru a zároveň i potřeby trhu práce v oblasti komunikace. V úvaze je vytvoření 2–3 specializací vycházejících z následujících návrhů:  zaměření na výzkum médií, mediální komunikace, mediální produkce a publik,  zaměření na nová/digitální média a na jejich uplatnění v žurnalistické a produkční praxi,  zaměření na PR a media relations,  zaměření na mediální, kulturní a kreativní průmysly. Univerzita předpokládá také akreditaci anglicky vyučovaného magisterského programu, orientujícího se primárně na zahraniční uchazeče o studium. Ve středně- až dlouhodobé perspektivě lze uvažovat o vzniku společných studijních programů se zahraničními partnery. Ve fázi prvotních vyjednávání iniciovaných potenciálními zahraničními partnery jsou v současnosti obsahově specializované programy synergicky těžící z tematického a personálního potenciálu katedry:  Erasmus Mundus Master v oblasti Internet Studies s University Institute of Lisbon a Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan.  Joint Masters degree v oblasti Cultural Industries s Rutgers University (USA). 1.4.3 Doktorské studijní programy Absence vlastního doktorského studijního programu je dlouhodobě vnímána jako slabá stránka stávajícího studijního programu Mediální a komunikační studia. Absolventi magisterského studia tak mají dosud jedinou možnost studovat doktorský program sociologie, kde mohou pod vedením školitelů z KMSŽ zpracovávat mediálněvědní disertační témata. Tento dlouhodobý nedostatek vedl Masarykovu univerzitu k zahájení příprav na akreditaci nového doktorského studijního programu Mediální a žurnalistická studia, podpořeného od jara 2017 projektem Rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů na FSS v rámci OP Výzkum, vývoj a vzdělávání. Cílem je vybudování česko-anglického výzkumného programu pevně navázaného na výzkumné aktivity katedry. Na přípravě programu se podílejí nejen pracovníci katedry, ale i zahraniční spolupracovníci z univerzit v Akureyri, Calgary, Göteborgu, Sussexu a Vídni, s nimiž se do budoucna počítá jako s vyučujícími, školiteli i členy oborové rady. Akreditace doktorského studijního programu napomůže větší emancipaci oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia. Studium bude designováno se zřetelným důrazem na internacionalizaci jak kurikula, tak profesního směřování doktorských studentů. Klíčovou částí studia bude doktorská disertační práce. Absolvent bude připraven nejen na další akademickou kariéru v oboru (například jako vyučující na univerzitě, výzkumník, člen mezinárodních výzkumných týmů), ale také na uplatnění v mediálněvědním výzkumu v mimoakademické praxi (například jako analytik zaměřený na výzkum uživatelů online médií, mediálních publik a na monitoring medializovaných témat, jako vedoucí výzkumných týmů a analytických oddělení mediálních domů či jako analytik-manažer). Profil absolventa tedy odpovídá jeho uplatnění jak v akademickém prostředí, tak v mediálních domech či v analytických a výzkumných agenturách. 11 2. TVŮRČÍ ČINNOSTI B II. 1. Tvůrčí činnost související s danou oblastí vzdělávání odpovídá charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci. Žádá-li vysoká škola o institucionální akreditaci pro oprávnění samostatně vytvářet a uskutečňovat bakalářské studijní programy akademického zaměření, magisterské studijní programy nebo doktorské studijní programy, musí uskutečňovat odpovídající vědeckou nebo uměleckou činnost; na tuto činnost se vztahují požadavky na tvůrčí činnost uváděné v těchto standardech pro institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: Tvůrčí činnosti související s oblastí vzdělávání Mediální a komunikační studia na Masarykově univerzitě odpovídají charakteru vzdělávací činnosti v této oblasti a jsou v souladu s hlavními výzkumnými tématy FSS MU. Část pracovníků katedry úzce spolupracuje s výzkumným institutem fungujícím na FSS MU (viz dále), kde vznikají špičkové publikace odpovídající standardům mezinárodní vědy. Výzkumná činnost je také úzce propojena s výukou. Cílem je do budoucna zapojit výrazně větší podíl zaměstnanců katedry do výzkumu a produkovat více kvalitních publikací v mezinárodním kontextu. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad Tabulka 3: Produktivita – počet publikačních výstupů v letech 2012–2016 (ISVaV – všechny typy výsledků) 2012 2013 2014 2015 2016 Celkový součet B – odborná kniha 1 7 6 4 1 19 C – kapitola v odborné knize 17 8 3 13 4 45 D – článek ve sborníku 15 9 6 3 2 35 J – článek 15 13 13 22 18 81 O – ostatní 19 17 11 13 6 66 Graf 2: Počet publikačních výstupů v letech 2012–2016 v ISVaV 0 5 10 15 20 25 2012 2013 2014 2015 2016 Počet výstupů v letech 2012–2016 v ISVaV B - odborná kniha C - kapitola v odborné knize D -článek ve sborníku J - článek 12 2.1 Organizace tvůrčí činnosti, hlavní tematické okruhy Tvůrčí činnost v oblasti Mediální a komunikační studia je v rámci Masarykovy univerzity realizována zejména na Katedře mediálních studií a žurnalistiky, v těsném sepětí s Institutem výzkumu dětí, mládeže a rodiny (dále IVDMR), výzkumným pracovištěm Fakulty sociálních studií. Katedra totiž s IVDMR sdílí jednak na individuální bázi (Lukas Blinka, Kateřina Škařupová) a jednak prostřednictvím výzkumného týmu IRTIS7 (David Šmahel, Jakub Macek, Hana Macháčková, Lenka Dědková, Alena Macková aj.) řadu výzkumných pracovníků a badatelských témat, což je mj. dáno také orientací IRTIS na psychologickou a sociologickou perspektivu výzkumu médií a mediální komunikace. Členové katedry působící současně v rámci IVDMR jsou zapojeni do řady výzkumných projektů podpořených zahraničními i domácími granty (Horizon 2020, GA ČR). KMSŽ patří k předním tuzemským pracovištím zaměřujícím se na mediálněvědní problematiku. Katedra má silné zázemí v oblasti kvantitativního a kvalitativního výzkumu mediálních publik a uživatelů digitálních médií, v oblasti výzkumu novinářské profese a mediálních organizací, v politické ekonomii médií, v historii médií, v teorii a praxi žurnalistiky a ve výzkumu lokálních médií. Pracoviště se přitom souhrnně zaměřuje na problematiku transformace současné české mediální krajiny, a to jak v rovině jednání mediálních publik, tak v rovině produkčních praxí. Klíčové výzkumné aktivity pracoviště lze rozdělit do dvou vzájemně se prolínajících proudů. První soubor výzkumných aktivit se dlouhodobě zaměřuje na témata spojená s individuálními a societálními dopady digitálních médií a internetu. Druhý dominantní soubor výzkumných aktivit se pak zaměřuje na výzkum producentů mediálních sdělení a analýzu mediálních organizací, a to opět v kontextu probíhajících proměn mediálního pole nevyhnutelně souvisejících i s tématem digitalizace. V rámci oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia tak jsou na Masarykově univerzitě etablovány následující týmy a témata: Hlavní témata týmu Dětství a dospívání v digitálním světě Tento výzkumný tým byl podpořen projekty VITOVIN (OP VK, CZ.1.07/2.3.00/20.0184); THINLINE: Tenká hranice mezi poruchou a zdravým životním stylem: Zkoumání online chování dnešních mladých lidí (GA ČR GA15-05696S); Rizika používání internetu pro děti a adolescenty (GA ČR GAP407/11/0585); Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (COST Action) a evropským projektem EU Kids Online8 . Členy týmu jsou David Šmahel, Hana Macháčková, Lenka Dědková. Tematicky se členové týmu věnují psychologické perspektivě používání internetu a nových médií; mezi konkrétní témata patří rizika a příležitosti používání internetu pro děti a dospívající (konkrétněji např. online agrese, kyberšikana, online závislosti či interakce s neznámými lidmi na internetu), zdraví a internet (specificky otázky problematického jezení a používání internetu) a ve spolupráci s Fakultou informatiky také online bezpečnost. Hlavní témata týmu Transformace současných mediálních publik Tento výzkumný tým byl výrazně podpořen projektem VITOVIN (OP VK, CZ.1.07/2.3.00/20.0184), projektem Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí (GA ČR, GP13-15684P), Fulbrightovou komisí a projekty specifického výzkumu (MUNI/A/1334/2016, MUNI/A/1173/2015, MUNI/A/0903/2013). Část týmu se v současnosti podílí na projektu CATCH-EyoU – Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions (Horizon 2020, 649538). Členy týmu jsou Lenka Waschková 7 Tým IRTIS vznikl na půdorysu společného projektu KMSŽ a IVDMR VITOVIN – Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií podpořeného z OP VK (CZ.1.07/2.3.00/20.0184, hlavní řešitel prof. D. Šmahel) v letech 2012– 2015. 8 Viz www.eukidsonline.net. 13 Císařová, Monika Metyková, Jakub Macek, Alena Macková, Michal Tkaczyk. Tým řeší následující témata: Publika lokálních médií. Výzkum se věnuje publikům lokálních médií a roli lokálního zpravodajství a lokálních médií v každodenním životě i politickém kontextu lokalit. Důvěra v média a společenská polarizace. Výzkum se soustředí na souvislosti mezi důvěrou mediálních publik v mainstreamová a alternativní média a societální a politickou polarizací. Nová média, politické jednání a politická participace. Výzkum se zabývá úlohou nových médií v politickém a občanském zapojení a ve volebním i nevolebním politickém chování. Konvergentní publika populárních obsahů. Výzkum se věnuje proměně publik audiovizuálních obsahů, a to s důrazem na konvergentní formy jednání, na důsledky digitalizace obsahů a na důsledky digitalizace distribučních kanálů. Hlavní témata týmu Proměny žurnalistické profese a Analýza mediálních obsahů Tým byl podpořen grantem Čeští žurnalisté v komparativní perspektivě: analýza procesu profesionalizace, profesní socializace a profesní dráhy (GA ČR, GA14-03028S). Členy týmu jsou Jaromír Volek, Kateřina Kirkosová, Michal Tkaczyk, Marína Urbániková. Tým realizoval rozsáhlý komparativní výzkum proměny žurnalistické profese a profesních rolí a její veřejné recepce. Projekt ukazuje, jaké jsou příčiny a proměny veřejné ne/důvěryhodnosti českých novinářů a jejich profese, proměny profesní identity a generační specifika a proměny profesních motivací a hodnot žurnalistiky. Dalším cílem týmu je vytvoření laboratoře zkoumající analýzy mediálních obsahů, proměny jazyka a řeči propagandy v českých médiích. Hlavní témata týmu Žurnalistická studia Tým byl podpořen granty specifického výzkumu Vybrané aktuální problémy mediálního výzkumu I, II (MUNI/A/1173/2015, MUNI/A/1334/2016) a Média veřejné služby v České republice: Organizační a obsahové aspekty (MUNI/A/1322/2014). Členy týmu jsou Lenka Waschková Císařová, Monika Metyková, Jakub Macek. Důležitými tématy týmu jsou následující: lokální publika, proměňující se novinářské praxe českých novinářů, vlastnictví médií, politická ekonomie médií. Hlavní témata týmu Digitální média a well-being Tým byl podpořen grantem Nové behaviorální závislosti: hry a sexualita online (GA ČR, GA15- 19221S), a spolupracuje na grantech, např. Sexualita a internet ve druhé půlce života (GA ČR, GA17- 11384S). Členové týmu dříve pracovali na národních grantech i mezinárodních výzkumných projektech Faktory nadměrného hraní a jejich vývoj v čase (GA ČR P407/12/1831), Generation and intergenerations relatioships in the emerging information saturated society (Estonian Research Councel). Členy týmu jsou Lukas Blinka a Kateřina Škařupová. Důležitá témata jsou následující: nadužívání digitálních médií, vliv médií na zdraví, vliv médií na chování související se zdravím (např. sexuální chování, užívání omamných látek apod.), specifické populace (např. dospívající, senioři). Nový tým Transformace mediálních průmyslů začíná vznikat od podzimního semestru 2017 v souvislosti s příchodem C. Michaela Elavského (2008–2017 Pennsylvania State University, USA), který se ve své odborné práci věnuje politické ekonomii médií, mediálním průmyslům a producentům populárních obsahů. Kromě uvedených se na KMSŽ řeší i další výzkumná témata, kterými se individuálně zabývají další členové pracoviště: Tae-sik Kim se mj. zaměřuje na média a komunikační praktiky mezi korejskými imigranty v USA a analýzu vizuálních médií. 14 Kateřina Kirkosová se věnuje výzkumu logiky a dynamiky současného českého literárního pole jako významného odvětví kulturních průmyslů. Jan Motal orientuje svůj výzkum na etické problémy dehumanizace a stigmatizace vybraných skupin (uprchlíci, migranti, lidé s duševním onemocněním) v médiích. Pavel Večeřa se zaměřuje na historická témata – obsah a formy novinářské kolaborace a vývoj médií v Protektorátu Čechy a Morava a na reflexi významných výročí 20. století v médiích. Veškerý výzkum v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia je na Masarykově univerzitě propojený se vzdělávací činností. Zejména v projektech specifického výzkumu se angažují magisterští studenti mateřského programu Mediální a komunikační studia a doktorští studenti oboru Sociologie, kteří pod vedením školitelů z KMSŽ ve svých disertačních pracích řeší mediálněvědní témata. V aktuálně řešených grantových projektech jsou pak zapojeni postdoktorandi, kteří přišli z jiných pracovišť fakulty. 15 A IV. 2. Vysoká škola předkládá zhodnocení nejvýznamnějších aktivit vysoké školy v tvůrčí činnosti za posledních pět let v oblasti vzdělávání, pro kterou vysoká škola žádá o institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: V rámci katedry ve spolupráci s výzkumným institutem (IVDMR) byla realizována řada mezinárodních projektů (Horizon) a pracovníci katedry jsou zapojeni do mezinárodních sítí (COST). Bylo publikováno také mnoho zahraničních kvalitních publikací, publikování v zahraničí a v časopisech ve Web of Science nebo Scopus však není zatím na katedře standardem. V tomto směru již byly podniknuty první konkrétní kroky: S personálními změnami na katedře na počátku podzimu 2017, které zahrnuly přijetí nových seniorních i juniorních akademiků, byl na pracovišti zvýšen podíl pracovníků systematicky a aktivně se podílejících na vědě a výzkumu. Katedra tak zřetelně posiluje svůj potenciál účastnit se mezinárodních projektů a zvýšit podíl publikací v kvalitních mezinárodních časopisech. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad 2.2 Nejvýznamnější aktivity vysoké školy v tvůrčí činnosti, hlavní tematické okruhy V období let 2011–2016 byly na KMSŽ a v týmu IRTIS/VITOVIN, propojujícím katedru s IVDMR FSS, případně ve spolupráci s dalšími pracovišti MU, řešeny 4 projekty Grantové agentury ČR (3 standardní a 1 postdoktorský), 6 projektů financovaných fondy EU (1 projekt OP VK, 1 Horizon 2020, 1 projekt COST, 3 komunitární programy) a 1 projekt financovaný Mezinárodním visegrádským fondem. Další projekty byly financovány interní Grantovou agenturou MU. Následující tabulka uvádí přehled realizovaných a probíhajících projektů: Pracoviště Název realizovaných a probíhajících grantů / projektů Zdroj Období Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU EU Kids Online II (SIP-2008-KEP-321803) EU 2009– 2011 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU EU Kids Online III (SI-2010-TN-4201001) EU 2011– 2014 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU EU Kids Online IV (SI-2010-TN-4201001) EU 2014– 2018 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU CATCH-EyoU – Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions (649538) EU/Horizon 2020 2015– 2018 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU Rizika internetu pro děti a adolescenty (GAP407/11/0585) GA ČR 2011– 2013 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU Faktory excesivního online hraní a jejich vývoj v čase (GAP407/12/1831) GA ČR 2012– 2014 KMSŽ, FSS MU New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses (GP13-15684P) GA ČR 2013– 2015 16 KMSŽ, FSS MU Čeští žurnalisté v komparativní perspektivě: analýza procesu profesionalizace, profesní socializace a profesní dráhy GA ČR 2014– 2016 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU Nové behaviorální závislosti: hry a sexualita online (GA15-19221S) GA ČR 2015– 2017 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (LD11008) MŠMT (COST) 2011– 2012 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií (CZ.1.07/2.3.00/20.0184) MŠMT (OP VK) 2012– 2015 KMSŽ, FSS MU Summer School on Ethics and Media: Media and its Role in the Countries of V4 (11610012) IVF 2016 Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny, FSS MU, FI MU, PrF MU, ÚVT MU Experimentální výzkum chování uživatelů ICT v oblasti bezpečnosti perspektivou sociálních věd, práva a informatiky (MUNI/M/1052/2013) GA MU 2014– 2016 V roce 2017 bylo pracovníky KMSŽ podáno 5 standardních projektů Grantové agentuře ČR (Projekt 3000: Média a politika v lokální komunitě; 28. říjen 1918 v diskurzech masové komunikace v českých zemích v perspektivě uplynulého století; Důvěra v profesionální a alternativní média v kontextu societální polarizace české společnosti, Praxe a morální politika kopírování a stahování v České republice: Publika, autoři, producenti a distributoři, Rodičovství v digitální éře), 1 projekt Nadačnímu fondu Neuron do programu Impuls II pro vědce do 40 let (Kde ti všichni mladí jsou? Proměna čtenářských preferencí mladého publika od školních časopisů k mainstreamovým médiím) a 2 projekty Technologické agentuře ČR (Výzkum dopadu stávající legislativy a strategie Evropské komise pro jednotný digitální trh (DSM) na český audiovizuální průmysl ve spolupráci s UPOL, CatchyCover – čtenářská recepce knižních obálek ve spolupráci s VUT). Dále pak ve spolupráci s UK a UPOL byl podán projekt předaplikačního výzkumu The Impact of Digitization and the European Commission’s Digital Single Market Strategy on the Czech Audiovisual Industry: Pre-Application Research of Risks, Challenges, and Opportunities do programu OP VVV. Významní pracovníci a jejich vybrané výsledky Následující tabulka uvádí přehled (v abecedním pořadí) významných výzkumně zaměřených pracovníků v oblasti vzdělávání a jejich 1–2 nejvýznamnější práce v posledních pěti letech. Jméno Práce Dopad Lukas Blinka, Kateřina Škařupová Blinka, L., Škařupová, K., Ševčíková, A., Wölfling, K., Müller, K. W., & Dreier, M. (2015). Excessive internet use in European adolescents: What determines differences in severity?. International journal of public health, 60(2), 249–256. Porovnání vlivu psychosociálních a mediálních faktorů na míru nadměrného užívání internetu u evropských dospívajících. Lenka Dědková, David Šmahel Cernikova, M, Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: Experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society. Advanced online publication. http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2016.1261169 Studie popisující šíři možných typů interakcí dětí a dospívajících s neznámými lidmi na internetu a jejich pozitivních a negativních zkušeností. 17 Lenka Dědková Dedkova, L., Cerna, A., Janasova, K., & Daneback, K. (2014). Meeting online strangers offline: The nature of upsetting experiences for adolescent girls. Communications. European Journal of Communication Research, 39, 327– 346. http://dx.doi.org/10.1515/commun-2014-0115. Kvalitativní studie týkající se obsahu negativních osobních setkání s neznámým člověkem z internetu v realitě. C. Michael Elavsky JUNCO, Reynold, C. Michael ELAVSKY a Greg HEIBERGER. Putting twitter to the test: Assessing outcomes for student collaboration, engagement and success. British Journal of Educational Technology, 2013, roč. 44, č. 2, s. 273–287. Dvojice výrazně citovaných studií přinášejících nové poznatky v oblasti využití digitálních komunikačních technologií v edukačním procesu. C. Michael Elavsky ELAVSKY, C. Michael, Cristina MISLAN, C. a Steriani ELAVSKY. When talking less is more: exploring outcomes of Twitter usage in the largelecture hall. Learning, Media and Technology, 2011, roč. 36, č. 3, 215–233. Tae-sik Kim Kim, T-S (2016). Transnational communication practices by unaccompanied Korean young students in the United States, Asian and Pacific Migration Journal, 25(2). 148–167. Výzkumná zpráva analyzuje užívání médií u mladých korejských migrantů. Zdůrazňuje „transnárodní komunikaci“ jako hnací sílu pro jejich oportunistický život v cizí zemi, nikoliv jako způsob komunikace. Tae-sik Kim Kim, T-S & Kim, Y-M (2016). Who are (not) Koreans?: A content analysis on Korean news media practices covering Korean American individuals’ success, Citizenship Studies, 20(3-4). 490–509. Analýza ukazuje, jak korejská zpravodajská média spatřují hodnotu v lidském kapitálu u reportáží o Korejcích žijících v zahraničí. Zdůrazňuje důležitost role zpravodajských médií v definování občanství v globalizovaném světě. Kateřina Kirkosová KIRKOSOVÁ, Kateřina. Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli. In Pořízková, Lenka; Navrátilová, Martina. Literární a knižní kultura v digitálním věku. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 2015. s. 139–149, 11 s. ISBN 978-80-87895-49-8. Studie diskutující a ilustrující strategie knižních nakladatelů v současném českém literárním poli. Kateřina Kirkosová KIRKOSOVÁ, Kateřina. Texty a formy: knihy vázané, brožované a elektronické pohledem českých beletristických nakladatelů. Mediální studia, 2016, roč. 10, č. 1, s. 29–49. ISSN 1801- 9978. Studie zabývající se materialitou literatury, konkrétně nakladatelským rozhodováním o typech knižní vazby (hdb, ppb, e- b). Jakub Macek Macek, J. (2013). More than a desire for text: Online participation and the social curation of content. Convergence: The International Journal of Analýza motivací mediálních publik k participaci na online 18 Research into New Media Technologies, 19(3), 295–302. obsazích a k interaktivnímu nakládání s nimi. Jakub Macek Macek, Jakub. (2015). Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: MUNI Press. Monografie uzavírající výzkum českých mediálních publik probíhající v l. 2013– 2015; studie empiricky zachycuje probíhající posun mediálních publik směrem ke konvergentnímu jednání a unikátním způsobem tuto změnu zasazuje do obecné tzv. strukturační teorie lidského jednání. Jakub Macek, Alena Macková Macková, A., & Macek, J. (2014). ‘Žít Brno’: Czech online political activism from jokes and tactics to politics and strategies. Cyberpsychology: journal of psychosocial research on cyberspace, 8(3). Případová studie věnující se komunikačním praxím specifickým pro online politický aktivismus. Studie rozkrývá podmínky komunikačního úspěchu takto praktikované politické participace. Alena Macková Štětka, V., Macková, A., & Fialová, M. (2014). A winding road from “Likes” to votes. In Social media in politics (pp. 225–244). Springer International Publishing. Analýza využití online sociálních sítí ve volební kampani historicky prvních českých prezidentských voleb. Studie odhaluje limity mobilizačního potenciálu sociálních médií. Hana Macháčková Machackova, H., Dedkova, L., Sevcikova, A., & Cerna, A. (2016). Bystanders’ supportive and passive responses to cyberaggression. Journal of School Violence. Advanced online publication. http://dx.doi.org/10.1080/15388220.2016.1222499 Kvantitativní studie specificky zaměřená na identifikaci faktorů spojených s aktivní versus pasivní reakcí na online agresi u přihlížejících. Hana Macháčková Macháčková, H., Dedkova, L., Sevcikova, A., & Cerna, A. (2013). Bystanders’ Support of Cyberbullied Schoolmates. Journal of Community & Applied Social Psychology, 23, 25–36. http://dx.doi.org/10.1002/casp.2135. Jedna z prvních kvantitativních studií zkoumající faktory spojené s podporou obětí online agrese ze strany adolescentních přihlížejících. Monika Metyková Metyková, M. Diversity and the Media. Basingstoke: Palgrave, 2016. Monografie diskutuje mediální politiky ve vztahu k rozmanitosti (obsahu, mediálních tvůrců, ekonomických hráčů atd.). Teoretické pojednání doplňují 19 ukázky/případové studie z praxe. Monika Metyková Metyková, M. “Bridge Guard: Transnational Artists, National Populist Politics and Cross-Border Inter-Ethnic Relationships.” East Central Europe, vol. 41, no. 2-3, 2014. Studie má interdisciplinární charakter a přispívá k porozumění populisticko- nacionalistických kulturních politik vlád (maďarské a slovenské). Jan Motal MOTAL, Jan. Dialog uměním: Filozofie mimésis v kultuře dialogu. Brno: JAMU, 2016. ISBN 9788074601064. Monografie představuje syntetickou teorii umění interpretující koncept mimésis jako prostředek mezilidského a mezikulturního dialogu. Jan Motal MOTAL, Jan. Dehumanization of Refugees in Media as a Case of Moral Disengagement. Ethics & Bioethics (in Central Europe), 2015, roč. 5, 3-4, s. 183–196. ISSN 1338-5615. Článek je analýzou mediálních obsahů zaměřených na témata uprchlictví ve vybraných periodikách v roce 2015, na nichž demonstruje dehumanizační nástroje morální paniky. Kateřina Škařupová, Lukas Blinka Škařupová, K., Ólafsson, K., & Blinka, L. (2015). Excessive internet use and its association with negative experiences: quasi-validation of a short scale in 25 European countries. Computers in Human Behavior, 53, 118–123. Validizační studie se zabývá škálou měřící nadměrné užívání internetu u dospívajících. Data pocházejí z 25 evropských států. David Šmahel Cernikova, M, Smahel, D., & Wright, M. F. (2017). Children’s experiences and awareness about impact of digital media on health. Health Communication. Advanced online publication. http://dx.doi.org/10.1080/10410236.20 17.1298197 Kvalitativní studie srovnávající zkušenosti a povědomí dětí o dopadech digitálních technologií na zdraví dětí. David Šmahel Smahel, D., Wright, M. F., & Cernikova, M. (2014). Classification of online problematic situations in the context of youths’development. Communications: European Journal of Communication Research, 39, 233–260. Studie představuje klasifikaci problematických situací na internetu v kontextu vývoje dětí. Marína Urbániková, Jaromír Volek J. Volek, M. Urbániková. Čeští novináři v komparativní perspektivě. Praha, Academia, 2017, s. 378. ISBN 978-80-200-2699-6. Rozsáhlý komparativní výzkum proměny žurnalistické profese, profesních rolí, profesní identity a její veřejné recepce, který poskytuje nejen zpětnou vazbu domácí novinářské komunitě, politickým a regulačním institucím, ale i vysokoškolským 20 institucím připravujícím budoucí novináře. Marína Urbániková, Jaromír Volek URBÁNIKOVÁ, Marína a Jaromír VOLEK. Between Europeanization and De-Europeanization: A Comparative Content Analysis of the Pre-election Presentation of the EU Agenda in the Czech Quality Press. Communications: The European Journal of Communication Research, 2014, roč. 39, č. 4, s. 457–481. ISSN 0341-2059. doi:10.1515/commun-2014-0024. Studie popisuje roli masových médií při konstruování obrazu EU. Jaromír Volek SILVERBLATT, Art a Jaromír VOLEK. Mediální gramotnost. Jak rozumět obsahům médií. 1. vyd. New York, London: Digital International Media Literacy eBooks, KOBO Rakuten, 2016. 255 s. Humanities. ISBN 0-275-96727-1. Kniha poskytuje vhled do logiky chování masových médií, respektive jejich vlastníků a tvůrců. Nabízí svým čtenářům výklad základních interpretačních strategií, které by jim měly poskytnout elementární oporu při konzumaci různých typů mediálních obsahů. Pavel Večeřa Večeřa, Pavel: Žurnalisté mezi zradou a kolaborací. Moravská novinářská kolaborace před Národním soudem. Masarykova univerzita, Brno 2014. Komparativní historická studie zabývající se formami spolupráce s okupační mocí čtyř významných protektorátních žurnalistů z Moravy (A. J. Kožíšek, J. Pelíšek, L. Zeman, J. Hloužek) souzených po válce před Národním soudem. Lenka Waschková Císařová WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, Lenka. Czech Local Press Content: When More is Actually Less. Communication Today, Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2016, roč. 7, č. 1, s. 104– 117. ISSN 1338-130X. Studie zaměřující se na proměnu obsahu lokálních médií v důsledku jejich komercializace a centralizace. Lenka Waschková Císařová WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, Lenka. Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 340 s. ISBN 978-80-210-6478-2. Monografie reflektující proměnu lokálního a regionálního tisku, konkrétně na příkladu výzkumu největšího vydavatelství Vltava- Labe-Press. 21 B II. 5. Zapojení vysoké školy do činnosti zahraničních a zvláště mezinárodních odborných organizací a do mezinárodních výzkumných projektů odpovídají charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: Zapojení Masarykovy univerzity do činnosti zahraničních organizací a do mezinárodních výzkumných projektů za posledních pět let v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia považujeme za velmi solidní, pracovníci katedry se zúčastnili více mezinárodních projektů, organizovali jsme mezinárodní konference, jsme členy mezinárodních asociací. Do budoucna chceme zvýšit podíl pracovníků zapojených do mezinárodních projektů a sítí. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad Masarykova univerzita v rámci oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia disponuje kvalitními kontakty do zahraničí. Významné jsou v tomto směru například dlouhodobě rozvíjené a v aktuálních projektech naplňované kontakty s Pennsylvania State University (USA), University of Calgary (Kanada), London School ef Economics (Velká Británie), Wien Universität (Rakousko), University of Gothenburg (Švédsko), University of Akureyri (Island), University of Tartu (Estonsko), University of Bologna (Itálie) aj. Tato skutečnost vytváří slibný potenciál k zapojení KMSŽ do mezinárodních, ale i domácích projektů a sítí. Vedle úspěšného zapojení do společných výzkumných projektů (Horizon 2020, EU Kids), studijně orientovaných výměnných projektů (CEEConnect) a mobilitních a stipendijních programů pro akademické zaměstnance (Fulbrightova komise, Aktion, COST) tak pracoviště v listopadu 2016 například pořádalo u příležitosti 6th European Communication Conference v Praze na základě nabídky pořadatelů dvě tematicky zaměřené prekonference: Dealing with the Local: Media, Proximity and Community a Research of Children, Youth and Media. Členové katedry byli a v současné době jsou zapojeni do několika následujících prestižních mezinárodních projektů: EU Kids Online II, III a IV (2009 – dosud, zapojeni David Šmahel, Lenka Dědková, Hana Macháčková): Tento dlouhodobý významný mezinárodní projekt se zaměřuje na zkoumání rizik a příležitostí internetu pro děti ve věku 9 až 17 let. V rámci tohoto projektu vzniklo již množství mezinárodně citovaných publikací, na kterých se členové tohoto týmu podíleli. Nyní je připravován dotazníkový průzkum na podzim 2017, kterého se zúčastní řada evropských zemí včetně ČR. CATCH-EyoU – Constructing Active Citizenship with European Youth: Policies, practices, challenges and solutions (2015–2018, Horizon 2020, zapojeni J. Macek, A. Macková): Projekt s účastí špičkových zahraničních pracovišť (Bologna, LSE, Tartu, Orebrö, Jena, Athens) se zaměřuje na veřejnou a politickou participaci mladých (15–25), a to v evropské komparativní perspektivě. COST Action The digital literacy and multimodal practices of young children (DigiLitEY, zapojeni David Šmahel, Lenka Dědková, Hana Macháčková): Tato evropská síť sdružuje výzkumníky zabývající se tématem digitální vzdělanosti a digitálních praxí u malých dětí do věku 8 let. V rámci projektu jsou realizovány dílčí výzkumy na dané téma a připravovány publikace v mezinárodních časopisech. H2020 projekt ORION Open Responsible research and Innovation to further Outstanding kNowledge (2017–2020, Horizon 2020, zapojeni Hana Macháčková, David Šmahel): Tohoto projektu se účastní špičková zahraniční pracoviště a projekt se zabývá tématem Open Science a popularizací vědy. 22 Digital International Media Literacy eBooks (DIMLE, 2013 – dosud, zapojen Jaromír Volek): Jedná se o mezinárodní projekt zaměřený na mediální gramotnost. Pracovníci KMSŽ jsou také členy významných oborových mezinárodních sdružení, např. Association of Internet Researchers (Lenka Dědková), ECREA – European Communication Research and Education Association (David Šmahel, Jakub Macek, Lenka Waschková Císařová, Tae-sik Kim), Association for Cultural Studies, Inter-Asia Cultural Studies Society a International Sociological Association (Tae-sik Kim), ICA – International Communication Association (C. Michael Elavsky), NCA – National Communication Association (C. Michael Elavsky), AEJMC – Association for Education in Journalism and Mass Communication (C. Michael Elavsky), IPSA – International Political Science Association (Alena Macková). Někteří pracovníci se také podílejí na vedení mezinárodně uznávaných odborných časopisů, např. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace (David Šmahel – editor in chief, Lenka Dědková – managing editor), Media Transformations (Jaromír Volek – člen redakční rady), Central European Journal of Communication (Jaromír Volek – člen redakční rady), Mediální studia (Jakub Macek, Jaromír Volek, Lenka Waschková Císařová – členové redakční rady), Iluminace (Jakub Macek – člen redakční rady). 23 3. PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ VÝUKY, TVŮRČÍ ČINNOSTI A SOUVISEJÍCÍCH ČINNOSTÍ B II. 2. Celková struktura personálního zajištění výuky, tvůrčí činnosti a souvisejících činností akademickými pracovníky v dané oblasti vzdělávání odpovídá z hlediska kvalifikace, věku, délky týdenní pracovní doby a zkušeností s působením v zahraničí nebo v praxi charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá o institucionální akreditaci, a žádanému typu nebo typům studijních programů a zajišťuje: a) garantování úrovně kvality dané oblasti vzdělávání jako celku a jejího rozvoje, b) garantování studijních programů v této oblasti a c) garantování výuky těchto studijních programů. Shrnutí sebehodnocení: Personální zabezpečení vzdělávací činnosti v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia považujeme za početně dostatečné a stabilní. Současný počet pracovníků je dobrým předpokladem pro uskutečnitelnost a udržitelnost výuky i rozvoj vědecko-výzkumné činnosti. Pokrytí jednotlivých tematických okruhů, stejně tak dvou základních oborových bloků vzdělávací oblasti – mediálních studií a žurnalistiky – je rovnoměrně rozložené. Slabinou je v současné době kvalifikační struktura pracoviště, které trpí nedostatkem seniorních akademiků na pozicích profesorů a docentů. Současná situace se řeší a měla by být přechodná – habilitační řízení probíhá u dvou pracovníků, minimálně u tří dalších je potenciál zahájit toto řízení v horizontu jednoho roku. Stávajícím trendem při případné obměně personální struktury je mezinárodní výběrové řízení. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad Personální složení Katedry mediálních studií a žurnalistiky je následující: Profesoři Docenti Odborní asistenti Lektoři Vědečtí pracovníci Technicko- hospodářští pracovníci fyzický počet přepočtený počet fyzický počet přepočtený počet 1 0,25 1 1 11 5 3 3 Personální zajištění vzdělávací činnosti v rámci stávajícího bakalářského a magisterského programu Mediální a komunikační studia je řešeno následovně: Bakalářský a navazující magisterský studijní obor Mediální studia a žurnalistika vyučovaný v prezenční formě garantuje prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Bakalářský studijní obor Žurnalistika vyučovaný v kombinované formě garantuje Mgr. Jakub Macek, Ph.D. Personální složení KMSŽ je v současné době poměrně stabilizované, ovšem – v kontrastu vůči ostatním sociálněvědním oborům – zároveň poměrně specifické, a to ze dvou částečně spojitých důvodů:  Orientace bakalářského studia na výuku žurnalistiky a seminářový charakter velké části této výuky zaměřený výrazně na předávání praktických dovedností: o specificky posilují zastoupení zaměstnanců přicházejících z mediální praxe, kteří se jen minimálně podílejí na výzkumu a odborné publikační činnosti, o zvyšují podíl externistů z praxe účastnících se na výuce. 24  Česká oborová komunita v oblasti mediálních studií jako taková se dlouhodobě nachází v atypické personální situaci, jež je charakteristická relativně nízkým publikačním a výzkumným výkonem a zřetelným nedostatkem oborových docentů a profesorů. Katedra mediálních studií a žurnalistiky v tomto není výjimkou. Podobně jako ostatní oborová pracoviště na jiných univerzitách (UK, UPOL) trpí katedra zásadním nedostatkem seniorních akademiků – v současné době disponuje toliko jedním akademikem jmenovaným profesorem, tj. prof. PhDr. Davidem Šmahelem, Ph.D., přičemž dosud druhý prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc., ukončil k 31. 8. 2017 na Masarykově univerzitě svůj pracovní poměr. Limitovaný je v současnosti také počet zaměstnanců věnujících se výzkumu a pravidelnému publikování, což je navíc umocněno větším a pro zajištění výuky žurnalistiky nezbytným zastoupením lektorů a externích odborníků zaměřených na výuku žurnalistiky. Pozitivním faktorem je ovšem fakt, že v posledních třech letech se zvýšil počet zaměstnanců katedry s dokončeným doktorským vzděláním, kteří z lektorské pozice přešli na pozici odborných asistentů. Současně je ale třeba zdůraznit, že Masarykova univerzita, potažmo KMSŽ tento stav kriticky vnímá a – s ohledem na své strategické záměry (např. internacionalizaci) – činí opatření směřující ke zlepšení situace. Po dřívější akvizici dr. Tae-sika Kima (Ph.D. z University of Oklahoma) na pozici postdoktoranda byla v roce 2017 vypsána dvě výběrová řízení na pozice lektora audiovize a na odborného asistenta. Na druhou z těchto pozic od 1. 10. 2017 nastoupil dr. C. Michael Elavsky (assoc. prof. na Pennsylvania State University). S podzimem 2017 byla navíc zahájena systematičtější práce s postdoktorskými pracovníky: vybraní postdoktorští výzkumníci věnující se problematice mediální komunikace a zaměstnaní dosud pouze v rámci IVDMR FSS MU se stávají na část úvazku součástí katedry. Jejich organické zapojení do struktury katedry je mj. předpokladem smysluplného rozvoje pracoviště i oboru (a to právě ve smyslu profesního růstu směřujícího k habilitacím), navýšení publikačního/výzkumného výkonu katedry i zajištění seminářové výuky konkrétních metod a technik výzkumu. V řešení je také akutní nedostatek habilitovaných zaměstnanců. Cílem přitom je, aby profesoři a docenti (1) plnili roli mentorů pro postdoktorandy a školitelů doktorských studentů a (2) účelně pokrývali specifický rozsah katedrou adresovaných témat, nejobecněji tedy jak témata spojená s výzkumnou a teoretickou prací v oblasti mediálních studií, tak témata spojená s žurnalistickou prací a prací v oblasti profesionální komunikace. Proces habilitačního řízení úspěšně završil 11. 10. 2017 před vědeckou radou FSV UK Mgr. Jakub Macek, Ph.D. a jeho jmenování docentem odsouhlasilo kolegium rektora UK od 1. 12. 2017. Je dále realistické předpokládat, že do konce roku 2018 budou habilitováni další zaměstnanci katedry. V procesu habilitačního řízení aktuálně jsou PhDr. Jaromír Volek, Ph.D., (na FSS MU) a Mgr. Rodrigo Morales (na FAMU). Ve fázi iniciace habilitačního řízení (na FSV UK) je dr. C. M. Elavsky, který na katedru přišel z pozice tenured assoc. prof. na College of Communications, Pennsylvania State University. Zřetelný potenciál zahájit habilitační řízení mají v perspektivě jednoho až třech roků odborní asistenti PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D., dr. Tae-sik Kim, Mgr. Hana Macháčková, Ph.D., a Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. Lektoři rekrutující se z expertů z praxe budou primárně spojeni s výukou v bakalářských programech; postdoktorandi a odborní asistenti směřující k habilitaci (obdoba tenure-track positions) budou preferovaně provázáni s výukou v magisterských programech a s výzkumem. Habilitovaní pracovníci budou pak preferovaně personálně pokrývat připravovaný doktorský studijní program. 25 4. MEZINÁRODNÍ PŮSOBENÍ B II. 5. Mezinárodní působení vysoké školy mající vztah k dané oblasti vzdělávání, zejména zahraniční mobility studentů a akademických pracovníků, integrace možnosti zahraničních mobilit do studia ve studijních programech, a předpoklady pro uskutečňování těchto činností odpovídají charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: Mezinárodní působení Masarykovy univerzity v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia považujeme za vyhovující. Podporujeme zahraniční mobility studentů a akademických pracovníků (zejména v oblasti programu Erasmus+). V rámci internacionalizace studia hodlá univerzita dále rozvíjet stávající trend přednášek v cizím jazyce pro zahraniční i naše studenty. Zároveň však cítí potřebu dalšího rozvíjení ucelených programů a projektů (např. v oblasti joint/double degree programů a výuky uskutečňované v cizím jazyce). Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad V uplynulých letech KMSŽ zásadním způsobem nakročila k výraznější internacionalizaci výuky a výzkumu, týmu akademiků i zahraničních výjezdů a stáží studentů a zaměstnanců. Vedle programu Erasmus (resp. Erasmus+) na tom měly výrazný podíl rozvojové projekty operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále OP VK), úspěchy v získávání zahraničních stipendií a zájem zahraničních stipendistů o spolupráci s katedrou. Mezinárodně obsazený interdisciplinární projekt VITOVIN (2012–2015) vedený prof. Davidem Šmahelem systematicky propojil výzkumnou činnost části členů katedry s prací zahraničních kolegů, kteří se projektu účastnili. Seniorní zahraniční kolegové z projektu zůstávají ve vazbě na katedru coby konzultanti připravované akreditace doktorského studijního programu a jako členové budoucí oborové rady. V rámci projektu OP VK se členem týmu katedry stal postdoktorand dr. Tae-sik Kim, který na katedře zůstává i po skončení projektu. Významnou roli v internacionalizaci pracoviště sehrává a dále bude sehrávat Fulbrightova komise. Díky ní katedra každý akademický rok hostí americké akademiky podílející se na výuce, přičemž spolupráce s dr. C. Michaelem Elavskym (Pennsylvania State University) získala systematičtější charakter ústící jednak v trvalé angažmá tohoto pedagoga na katedře a jednak v intenzivnější spolupráci s jeho mateřskou institucí (výzkumný pobyt dr. Jakuba Macka na Penn State v rámci Fulbright-Masaryk stipendia). Ve spolupráci s Centrem zahraniční spolupráce MU a C. M. Elavskym katedra vstoupila do přípravy projektu CeeConnect (program semestrálních stáží pro studenty amerických univerzit). Studenti, kteří se chtějí účastnit aktivit mobility programu Erasmus+, jsou vybíraní soutěží na úrovni KMSŽ. Výběrová řízení jsou konána každoročně v jednom řádném a dvou dodatečných kolech. Vzhledem ke dvoustranným dohodám se zahraničními partnery mohou studenti vyjet studovat do kterékoli země, která se účastní programu Erasmus+, na období 3–12 měsíců. Během uplynulého pětiletého období (2012–2016) bylo 121 studentů bakalářského studia a 81 studentů magisterského studia programu Mediální a komunikační studia umístěno na zahraničních univerzitách. Jednalo se např. o univerzity v Lovani (Belgie), Berlíně a Karlsruhe (Německo), 26 Lillehammeru (Norsko), Bordeaux (Francie), Lisabonu (Portugalsko), Ljubljani (Slovinsko), Valladolidu (Španělsko), Karlstadu a Stockholmu (Švédsko), Istanbulu (Turecko), Birminghamu a Loughborough (Velká Británie). Tato skutečnost naznačuje, že bakalářští i magisterští studenti programu Mediální a komunikační studia projevují zájem o různé typy mezinárodních studijních projektů. Kredity za absolvované zkoušky na hostitelské univerzitě se zcela nebo částečně přenášejí do studia na MU. Studenti musí prokázat dostatečné jazykové znalosti ke studiu v jazyce dané země. Za posledních sedm let se počet domácích studujících v zahraničí za 1 akademický rok zvýšil téměř o třetinu. Učitelé se mohou účastnit v rámci programu Erasmus+ stáží v délce 1–2 týdnů. Toto období může být prodlouženo na 6 týdnů v případě přednesení série přednášek. Zájem zaměstnanců katedry o zahraniční výjezdy je však zatím bohužel z jejich strany limitovaný. Transfer je oboustranný, v průběhu posledních pěti let přišli přednášet na Masarykovu univerzitu v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia učitelé z různých zahraničních vysokých škol, zejména v rámci Fulbrightova programu. Zkušenosti získané ze zahraničí, pobyty zahraničních hostů a trvalé angažmá zahraničních kolegů se promítají do zvýšené nabídky anglicky vedených předmětů na KMSŽ. Za poslední 4 semestry narostl počet předmětů vyučovaných v angličtině z 6 na jaře 2016 na 11 na podzim 2017, počet zapsaných se ve stejném období zvedl z 95 na 225 studujících9 . Katedra tak v současnosti nabízí až 8 předmětů za semestr vedených v anglickém jazyce a plánuje další rozšíření.10 V rovině internacionalizace je v následujících letech cílem především plně zúročit aktivity započaté v letech 2016–2017:  Pozornost bude zaměřena primárně na vybrané severoamerické, evropské a izraelské univerzity, s nimiž již členové katedry spolupracují. Cílem je rozvíjet společné výzkumné/publikační aktivity a otevřít možnost výměnných pobytů pro akademiky a doktorské studenty s institucemi, jež o tento typ kontaktu projevily explicitní zájem a s katedrou dosud nejsou smluvně nebo projektově provázány (Pennsylvania State University, Rutgers University, Juniata College, University of Calgary).  Z iniciativy dr. Tae-sika Kima katedra vstupuje do navazování kontaktů s vybranými jihokorejskými a japonskými univerzitami.  V testovacím režimu byl v podzimním semestru 2017 zahájen projekt CeeConnect / CzechMates (C. Michael Elavsky, CZS MU, KMSŽ FSS MU), jenž bude částečně propojen s výukou studentů českého magisterského programu a s předměty určenými pro studenty programu Erasmus+.  Nabídka anglicky vyučovaných předmětů adekvátněji reagující na poptávku zahraničních studentů bude rozšířena, a to v synergii s projektem CeeConnect a s reakreditací magisterského a bakalářského programu.  Příprava magisterského studijního programu vyučovaného v anglickém jazyce a případný vznik společných studijních programů se zahraničními partnery (např. University Institute of Lisbon a Università Cattolica del Sacro Cuore, Milan).  Výrazný motivační tlak bude vytvářen na zvýšení počtu zahraničních výjezdů a především dlouhodobějších stáží akademických pracovníků katedry; tento typ aktivit bude chápán jako integrální součást profesního rozvoje.  Součástí připravovaného doktorského studijního programu bude povinná jednosemestrální zahraniční stáž. 9 Do tohoto počtu jsou zahrnuty i vícenásobné zápisy, které jdou na vrub především zahraničním studentům, již přijíždějí v rámci programu Erasmus+ a dalších mezinárodních projektů a studují více anglickojazyčných předmětů najednou. 10 Od jarního semestru 2018 například zavádí v navazujícím magisterském studijním programu povinný předmět Culture and Media. 27 5. SPOLUPRÁCE S PRAXÍ B II. 6. Spolupráce s praxí odpovídá charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: Spolupráci s praxí v rámci vzdělávací činnosti v oblasti vzdělávání Mediální studia a žurnalistika považujeme za vyhovující, silnou stránkou je především spolupráce v oblasti výuky. Vazbu na aplikační sféru chceme dále rozvíjet a rozšiřovat formou společných nejen vzdělávacích, ale i vědecko-výzkumných projektů a odborných stáží studentů bakalářského a nově i magisterského studia a připravovaného doktorského studia. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad Vzdělávání ve studijním programu Mediální a komunikační studia je vedeno potřebami praxe v oboru i oborech souvisejících. Základní formou stávající spolupráce s praxí je povinná tříměsíční odborná praxe všech studentů prezenčního bakalářského studia v redakcích všech typů médií (tisk, online, rozhlas, televize) v České republice i v zahraničí (od roku 2009 katedra umožňuje přes program Erasmus například praxi v týdeníku New Europe v Bruselu; jednotlivci praktikovali také v redakcích médií v jiných zemích – v Turecku, v Polsku, ve Švýcarsku, v Norsku, v Rusku, zejména slovenští studenti praktikují běžně na Slovensku apod.). Odborná praxe, žurnalisticky zaměřená, nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených seminářů a cvičení na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách. Hlavním cílem tedy je v době tříměsíční praxe ověřit si ve výuce získané poznatky, procvičit, rozvinout a upevnit naučené rutiny a dovednosti v reálném provozu a při řešení reálných situací. Spolupráce dlouhodobě (od roku 2006) funguje napříč médii soukromými i médii veřejné služby. Ke spolupracujícím institucím v této oblasti patří všechna stěžejní tuzemská média – Vltava Labe Media, Economia, Mafra nebo Borgis, Česká televize, Český rozhlas a Česká tisková kancelář, na Slovensku pak Mafra Slovakia, Petit Press, N Press, Perex či Tlačová agentúra Slovenskej republiky. Povinná odborná praxe v tomto rozsahu a formátu je v kontextu českého i slovenského žurnalistického vzdělávání jedinečná a vychází z konceptu ukotveného původně ve smlouvě o spolupráci mezi Masarykovou univerzitou a vydavatelstvím Vltava Labe Press (nyní Vltava Labe Media) z let 2005–2010. Dalším formátem spolupráce s praxí jsou nepovinné stáže bakalářských studentů v oblasti public relations. Studenti po dobu jednoho semestru (v rozsahu 120 hodin) pracují ve vybraných tiskových nebo PR odděleních různých firem či institucí (různé PR agentury nebo tiskové oddělení Magistrátu města Brna). Cílem je nejen porozumět fungování konkrétního oddělení, ale i vzájemným vztahům PR a médií a především vyzkoušet si vlastní schopnosti a předpoklady profese tiskového mluvčího a pracovníka PR oddělení v praxi. Na tyto praxe navázal projekt cvičné studentské PR agentury realizovaný ve spolupráci Katedry mediálních studií a žurnalistiky a PR agentury Lesensky.cz. Výrazem aktivní spolupráce s praxí je i angažmá zkušených a význačných odborníků z praxe (např. aktivních žurnalistů či specialistů na public relations) ve výuce prakticky (dovednostně) zaměřených předmětů a ve cvičných médiích. 28 Studenti mají možnost psát i prakticky (produktově) zaměřené bakalářské a diplomové práce, třeba právě s konzultacemi nebo přímo pod vedením odborníků z praxe. Jedná se zejména o práce obsahující žurnalistické produkty různého typu (články, fotografie, televizní či rozhlasové příspěvky apod.) určené pro konkrétní cílová média. Vytvořené produkty jsou také velmi často v cílových médiích uveřejňovány. Do budoucna je cílem zavést povinnou odbornou praxi i do magisterského studijního programu. Na rozdíl od bakalářského programu budou stáže orientovány podle zamýšlených specializací – na mediální výzkum a analýzy, mediální management a marketing, mediální plánování a programování, tvorbu mediálních projektů a public relations, případně i reklamu. V oblasti vzdělávací činnosti se pracovníci katedry také orientují na realizaci odborných seminářů a workshopů pro novináře a pracovníky z oblasti PR. Do budoucna je záměrem vytvořit systém kurzů akreditovaného celoživotního vzdělávání pro pracovníky médií a další komunikační profese. V mnohem menším, nedostačujícím rozsahu se zatím realizuje spolupráce s praxí v oblasti tvůrčí vědecko-výzkumné činnosti. Propojení s aplikační sférou je založené zatím především na ad hoc řešených projektech. Jako příklad lze uvést analýzu vysílání Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu v období prezidentských voleb z roku 2013. Cílem do budoucna je navázat s partnery z praxe systematičtější spolupráci. V současné době je například v přípravě projekt Laboratoře analýzy mediálních obsahů, která se zaměří na využití korpusové a kritické diskurzivní analýzy ve výzkumu mediálních textů prostřednictvím speciálně vytvořeného softwaru. Partnerem z aplikační sféry je zde společnost Lingea, s.r.o. 29 6. MATERIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ B II. 7. Finanční, prostorové, přístrojové, informační a komunikační vybavení a další zabezpečení odpovídá charakteru uskutečňované vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání, pro niž vysoká škola žádá institucionální akreditaci. Shrnutí sebehodnocení: Specifické přístrojové vybavení, kterým disponuje Masarykova univerzita, velmi dobře pokrývá potřeby oblasti Mediálních a komunikačních studií. Díky zapojení do operačních programů byla příslušná pracoviště vybavena nejmodernější audiovizuální technikou. Výsledek sebehodnocení: Úplný soulad Podstatný soulad Částečný soulad Nesoulad Zapojení do tří projektů 11 OP VK v letech 2009–2015 umožnilo Katedře mediálních studií a žurnalistiky vybudovat moderní technické zázemí pro výuku v oblasti vzdělávání Mediální a komunikační studia a zařadit tak do vzdělávacího procesu zařízení a technologie používané v současné mediální praxi. V prostorách katedry tak vzniklo několik unikátních audiovizuálních pracovišť. Jedná se především o virtuální televizní studio s klíčovacím pozadím a režijním pracovištěm, které pracuje se čtyřmi kamerami a množstvím dalších virtuálních vstupů. Jednotka primárně vytváří výstupy ve FullHD rozlišení, umožňuje přímé vysílání přes internet, dokáže se napojit na sociální sítě a výstupy ukládat na ně. Studio je akusticky upravené a odhlučněné. Dalším klíčovým pracovištěm je rozhlasové studio, které umožňuje vytvářet profesionální audio obsah vysílaný přes internet. Studio má vysílací a nahrávací pracoviště a provozuje se v něm univerzitní studentské internetové Radio R. Pro zpracování veškerých multimediálních obsahů je k dispozici střižna s 8 výkonnými pracovními stanicemi. Další modernizaci a rozšíření tohoto vybavení kopírující nejnovější trendy umožní v následujících letech nový projekt SIMU+ podpořený z OP VVV a zaměřený na vybudování potřebné výukové infrastruktury. Díky projektu bude možné realizovat prakticky orientovanou výuku, zázemí katedry (1) modernizovat a (2) dobudovat tak, aby vzniklo komplexní simulační pracoviště, v němž se za účasti odborníků z praxe (mentorů) budou simulovat reálné podmínky moderních pracovišť z praxe. Výstupem tříletého projektu tedy bude vybudování tzv. komplexního simulačního centra, které umožní posluchačům probaci pozic v mediální produkci, managementu médií, marketingu médií, výzkumu mediálních obsahů a publik atd. a jež bude zahrnovat:  simulační pracoviště I Multimediální redakce a laboratoř mediálních analýz,  simulační pracoviště II Integrovaný multimediální newsroom,  modernizované rozhlasové studio a  stávající televizní studio a střižny. Technologické, dispoziční, infrastrukturní a další změny ve vybavenosti učeben mají za cíl reflektovat aktuální trendy a podmínky v současných redakcích, vydavatelstvích a výzkumněanalytických institucích, se kterými se absolvent po studiu setká ve své praxi. 11 Inovace výuky na FSS MU – Katedra žurnalistiky (CZ.1.07/2.2.00/07.0458), Inovací bakalářských studijních programů k lepší zaměstnatelnosti (CZ.1.07/2.2.00/28.0238) a Internacionalizace, inovace, praxe: sociálně-vědní vzdělávání pro 21. století (CZ.1.07/2.2.00/28.0225). 30 7. SHRNUTÍ Dosavadní zkušenosti Masarykovy univerzity s uskutečňováním studijních programů a oborů v oblasti Mediální a komunikační studia poskytují dostatečné záruky kvality vzdělávací činnosti na bakalářské, magisterské i doktorské úrovni. Na základě provedeného sebehodnocení byl pro oblast Mediální a komunikační studia konstatován úplný soulad se všemi požadavky na oblast vzdělávání, které tvoří součást Standardů pro institucionální akreditaci podle nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství.