Poučení z Francie a Nizozemska v oblasti doktorského vzdělávání Jakub Šindelář Konference Hodnocení kvality vysokých škol 2022, Telč, 26. května 2022 Můj doktorát a příspěvek • Moderní dějiny • Pod dvojím vedením (cotutelle) Institut Mezinárodních studií FSV UK Leiden University Centre for Arts In Society • Příklady dobré praxe PHD O čem to bude? Z čeho vycházím? • (spolu) Vedení PhDs • Doktorské školy • Přijímačky a evaluace • Kariera po PhD NL: The Netherlands Centre of Expertise for Doctoral Education – příklady dobré praxe FR: Réseau national des collèges doctoraux (RNCD) –šetření mezi PhDs a školiteli (2021) (odkazy na zdroje detailněji na konci prezentace-bude sdíleno) Spolu-vedení PhDs • Nizozemsko Relativně běžné (promotoři jen profesoři), doporučení max. 4 • Francie: dvě třetiny mají školící tým (většina i v soc a hum) • Když funguje (82%), tak super • Řeší i izolovanost školitelů • Alternativa = intervize (konzultace s dalšími školiteli) • Více PhDs u 1 školitele = výhoda v možnosti spolupráce (ale ne víc než 5!) Nastavení vztahu se školitelem Lojdová 2021) Pocit izolace 44% vs 58% Ztráta motivace 67% vs 84% Narušení výzkumu 52% vs 75% Potřeba prodloužit 44% vs 64 % Spokojenost nespokojenost Doctoral / Graduate Schools • Administrativní pomoc, nabídka kurzů, rozcestník pro kontakt • Podpora pro školitele, hodnocení postupu PhDs • Např. formulování podmínek školení, exit interviews (hl. ti neúspěšní) • Důraz na pomoc externím a zahraničním PhDs KRECon 2022: Doctoral Schools - Enhancing Research Careers (Knowledge Research Education Conference) 10. a 11. listopadu 2022 v Praze Good Practice Principles for Graduate Schools in the Netherlands Přijímací řízení a hodnocení postupu • Formalizovaný proces přijímacího řízení= • Role školitelů – vybírat slibné kandidáty vs přiřazování bez vlastního vlivu Nezávislé hodnotící komise Nezávislosti na školiteli, vedení (vliv PhDs na složení) • Včasné identifikování problémů (šikana, diskriminace, …) • Aspoň po 1. roce (ideálně každý rok) • Nutnost zaškolení členů Kdy rozhodnout zda to má s PhD smysl • PhD po 1. roce moc brzo? (ANO x NE pohovor - po 2. roce?) + + Řešení života po doktorátu • Obavy a stresu pro PhDs. (FR: víc než 1 / 3 ) (hlavně ve vyšší ročnících= 4+) • Karierní workshopy během doktorátu • Veletrhy práce s výzkumným zaměřením (NL) (pro PhDs a postdocy) • Celostátní platforma na evidenci prac. příležitostí (FR) Dobrá praxe zmapovaná je, jen o tom vědět… • EUA Council for Doctoral Education – platforma „The Doctoral Debate“ • The Netherlands Centre of Expertise for Doctoral Education – sbírání odborné diskuze, sdílení dobré praxe • Šárka Lojdová, Standard školitele jako nástroj kultivace akademického prostředí? (2021) • Hans Sonneveld, Supervision in Europe (2015) – „svět školení už nemá další tajemství“ • Nizozemsko • Good Practice Principles for Graduate Schools in the Netherlands (2021) • Graduate School of Life Sciences of Utrecht University PhD Supervisor Guide (2021) • Supervising PhD Candidates at Wageningen School of Social Sciences (WASS) (2018) • 2020 PhD Survey - PhD Network Netherlands (PNN) Francie • Le doctorat en France: (2022) – možnost interaktivního prohlížení dat i v angličtině • 12 constats et recommandations du RNCD (2022) www.doktorandivcr.cz facebook.com/doktorandivcr www.linkedin.com/company/phdcz Děkuji za Vaši pozornost Jakub Šindelář jakub.sindelar@fsv.cuni.cz