Překážky úspěšného ukončení doktorského studia – reflexe doktorandek a doktorandů Michaela Šmídová Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i. 27.5. 2022, Telč Struktura příspěvku 1) Šetření Doktorandi 2021 a datový soubor (základní informace) 2) Náročnost studia? Pro koho? Dvě perspektivy: subjektivní a „objektivní“ hodnocení 3) Překážky pro ukončení studia – reflexe v souvislostech Základní informace o šetření a souboru Období sběru: prosinec 2021 Forma sběru: online dotazník Cílová skupina: všichni studující v doktorském studiu (prezenční, kombinovaná forma, včetně přerušených studií) Sebraná anonymizovaná data byla rozdělena do dvou souborů: - Soubor studujících v prezenční a kombinované formě (N=3 416) Data souboru jsou zvážena metodou raking vůči populaci studentů v doktorském studiu v ČR k 31.12. 2021 a hlavními kritérii vážení jsou pohlaví, forma studia (prezenční nebo kombinovaná), vysoká škola, věk (tři kategorie: kategorie širokých oborů ISCED (Study Fields). Tento datový soubor (není-li uvedeno jinak) je základním souborem pro analýzu v této zprávě. - Soubor studujících v přerušeném studiu (N=250) Data nebyla zvážena, vzhledem k nízké response rate mezi tímto typem studujících) Souhrnná zpráva během června + dvě tematické zprávy Obsah dotazníku (především návaznost na Strategický záměr MŠMT, priorita snížení neúspěšnosti) rok 1 = začátek stavu………předpoklad je, že se šetření zopakuje za cca 4-5 let Srovnatelnost s předešlým šetřením (rok 2014) – spíše tematicky, nikoliv přímo formulacemi dotazů. Nejdůležitější témata: Vztah se školitelem, sociálně-ekonomické podmínky studia, aktivity během studia, náročnost studia/jeho složek, uplatnění, zdravotní omezení… Náročnost studia ve vztahu k překážkám Hlavní otázka Jak respondenti reflektují náročnost studia a jak se tato náročnost promítá do identifikace překážek v úspěšném studium? Srovnatelnost s předchozím šetřením limitovaná Doktorské studium považujete celkově za: Náročnost na čas? (vybrané charakteristiky) Průměrné hodnoty, ukazují se spíše trendy či poměry mezi činnostmi než „přesný“ počet. Náročnost na čas? (skupiny oborů) Překážky v úspěšném studiu? • Šetření v roce 2014: překážky pro úspěšné ukončení studia ve standardní době 1. Finance (19 %)*, 2. zaměstnání, práce (15 %), 3. časové vytížení (13 %) • 2021: obecně překážky s možností volné odpovědi Formulace i nabídka překážek se liší = limitovaná porovnatelnost * Položka finance nebyla v roce 2021 (ale často se objevovala ve volné odpovědi!) 2014 = 6 % (je to korektní? Asi ne! 2014 = položka vůbec nebyla zařazena „rovnocenná překážka vůči těm studijním Výrazná diferenciace podle skupiny oborů Překážky: volné odpovědi • Poměrně vysoká četnost odpovědí! (prezenční a kombinovaní po přestupu = kolem ¼ respondentů x kombinovaní od začátku (jen 12 %) • Prezenční studium (viz obrázek) (nízké) stipendium v kombinaci s nutností práce mimo akad. prostředí Časová náročnost (mnoho požadovaných aktivit ve studiu i mimo….) • Kombinované studium od začátku Finance v kombinací s prací a časem • Kombinované studium po přestupu Pandemická situace a distanční výuka! Krátká vsuvka: reálné důvody přerušení studia Stručné shrnutí • Náročnost doktorského studia je reflektována jak subjektivně (hodnocení) tak i „objektivně“ (časové vytížení) • Překážky pro úspěšné studium jsou zejména v náročnosti disertace a výzkumu a publikační činnosti, jen o něco méně však leží mimo studijní oblast ! • Rozdíly ve vnímání náročnosti souvisí výrazněji s oborovými skupinami než demografickými charakteristikami. • Překážky jsou rovněž diferencovanější oborově a nikoliv demograficky • AVŠAK některé demografické studijní situace (např. kombinované studium ve skupině oborů Přírodověda, matematika a statistika) mohou být pro úspěch studia výrazně problematičtější…. smidova@csvs.cz