CESTA K REFORMĚ DOKTORSKÉHO STUDIA D R . R O B E R T P L A G A H O D N O C E N Í K V A L I T Y V Y S O K Ý C H Š K O L , 2 6 . 5 . 2 0 2 2 , T E L Č OBSAH ● Podíl na formování rámce reformy ● Analýza BCG pro MŠMT ● Vývoj počtu studentů s nárokem na stipendia a výše příspěvku ● Současný stav ● Hlavní cíle reformy 2 PODÍL NA FORMOVÁNÍ RÁMCE REFORMY 3 ● Česká konference rektorů ● Rada vysokých škol ● Studentská komora Rady vysokých škol ● Česká asociace doktorandů ANALÝZA BOSTON CONSULTING GROUP PRO MŠMT 2 0 1 9 ● 2 hlavní problémy • Systém financování založený na počtu studentů • Nízká otevřenost systému ● Financování dle počtu studentů motivuje instituce k maximalizaci počtu studentů a nízké selektivitě ● Nízká selektivita vytváří tlak na průměrnou výši podpory a motivuje (/nutí) studenty hledat další zdroje příjmů = v důsledku věnují studiu jen omezené množství času ● Nízká otevřenost se týká internacionalizace (malá účast na zahraničních pobytech), horizontální mobility (většina studentů pokračuje ve studiu na stejné VŠ, kde absolvovali předešlé stupně studia) a otevřenosti vnějšímu světu (podprůměrné hodnocení spolupráce VŠ se soukromým sektorem v rámci EU) 4 VÝVOJ POČTU STUDENTŮ V DSP S NÁROKEM NA STIPENDIUM 5 11 258 10 637 10 532 10 838 12 951 12 878 2017 2018 *1) 2019 2020 2021 *2) 2022 1 013 220 000 1 435 995 000 1 421 820 000 1 463 130 000 1 748 385 000 1 738 530 000 2017 2018 *1) 2019 2020 2021 *2) 2022 Vývoj počtu studujících Vývoj rozpočtové výše příspěvku v ukazateli C Pozn.: v r. 2018 došlo ke změně jednotkové částky z 90 na 135 tis. Kč/student/rok | v r. 2021 je potřeba vnímat narušenou dobu studia SOUČASNÝ STAV ● ČR v mezinárodním srovnání (s ohledem na velikost vysokého školství) • vysoký počet studujících, ale zároveň… • …nízká úspěšnost (podprůměrný počet absolventů) ● Průměrná délka úspěšného studia téměř 5,5 roku • Přesahuje standardní dobu studia (SDS) zhruba o 50 % • Často studium i 8 a více let • Pouze cca 7 % dokončuje v řádném termínu ● Celková úspěšnost pouze kolem 40 % • Neúspěšných studentů je více než úspěšných! 6 HLAVNÍ CÍLE REFORMY ● Zvýšit kvalitu a konkurenceschopnost nejvyššího stupně studia a českého vědeckého prostředí • Zlepšit podmínky pro VŠ i pro studující • Zlepšit efektivitu vynakládaných prostředků • Zvýšit využití času a potenciálu studujících i školitelů • Zaměřit se na národní úroveň i mezinárodní srovnání ● V dlouhodobém horizontu zvýšit úspěšnost studia • Přibližně zachovat úroveň počtu absolventů (cca 2 000 ročně), ale při nižším počtu přijímaných uchazečů • Kvalitnější výběr studentů • Větší zaměření na vybrané uchazeče • Výraznější prostor na tvůrčí činnost studentů • Větší prostor pro praxi i zapojování do mezinárodní spolupráce 7