SYSTÉMOVÁ MOTIVACE AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ PRO PEDAGOGICKÝ ROZVOJ A KVALITU VÝUKY Tomáš Fliegl, místopředseda NAÚ 25. května 2023, HKVŠ, Telč 1 Vymezení tématu • Blok navazuje na prioritu představenou NAÚ v Ostravě 30.3. Jednou ze čtyř navržených oblastí rozvoje podmínek pro kvalitní vzdělávání na VŠ konference pojmenovala následovně: Kritéria a postupy pro nábor, povyšování, hodnocení a odměňování akademických pracovníků – zohlednění výkonu a kvality v obou rolích – výzkumné a pedagogické. Je třeba zajistit vícevrstvé kvalitativní hodnocení výuky opírající se nejen o studentské hodnocení výuky. 2 Principy řízení pracovní kariéry akademických pracovníků 3 Hodnocení (kritéria, nástroje, metody) Nábor (řád výběrových řízení) Odměňování (mzdový předpis) Kariérní postup (kariérní řád, habilitační a jmenovací řízení) Vývoj kariérních nástrojů • Konec minulého desetiletí • Modernizace principů řízení pracovní kariéry, mj. pod vlivem Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a snahou získat HR Excellence in Research Award. • Byl posílen důraz na výkon a kompetence jako řídící principy kariérního úspěchu. • Začaly se zavádět individuální plány kariérního rozvoje a pravidelné hodnocení jednotlivých akademických pracovníků. 4 Současný stav hodnocení ped. praxe • Hodnocení akademických pracovníků si klade za cíl komplexnost a zahrnuje proto tvůrčí, vzdělávací i třetí roli akademických pracovníků. • Kritéria hodnocení AP jsou používána ve velmi podobném formátu v různých nástrojích kariérního cyklu, ať už je to pravidelné hodnocení nebo hodnocení v rámci habilitačních a jmenovacích řízení. • V pedagogické oblasti je hodnoceno zejména následující: 1. rozsah pedagogické činnosti skupinové (počet předmětů se zařazením pracovníka, počet výukových hodin přednášek podle rozvrhu atd.) 2. i individuální (počet vedených bakalářských a diplomových prací, počet doktorských studentů atd.), 3. omezeně výsledky výuky (např. úspěšnost Ph.D. studujících či vynikající Ph.D. absolventi), 4. omezeně kvalita výuky, většinou pomocí výsledků studentských anket (MU: srozumitelnost výkladu vyučujícího) 5. někdy i inovace ve výuce (nové metody, internacionalizace, ICT ve výuce). 5 Strategický záměr 2021+ MŠMT • Motivovat akademické pracovníky k rozvoji jejich kompetencí pro výuku mimo jiné tím, že její kvalita bude kritériem kariérního řádu a bude ověřována v průběhu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem. • Rozvíjet za tímto účelem metody evaluace kvality vzdělávací činnosti akademických pracovníků, včetně využití hospitací a sběru kvalitativních dat od studujících, které zasadí výsledky studentských anket do kritického kontextu. • Legitimní alternativou k hodnocení pracovníků na základě kvantitativních kritérií je využití principů kvalitativního peer-review, přičemž evaluaci může provádět komise složená převážně z externích odborníků z partnerských (i zahraničních) institucí nebo jiných součástí stejné vysoké školy, typicky na základě osobního pohovoru, posudku nadřízeného, výsledků studentského hodnocení výuky a posouzení hlavních publikačních a dalších odborných výstupů za uplynulé období. • Rozvoj pedagogických kompetencí pracovníků může být navázán na jejich hodnocení, popřípadě kariérní postup, a u relevantních skupin může být stanoven i jako povinnost. 6 K diskuzi (1) • Další nástroje hodnocení pedagogické praxe AP, které by postihly jeho kvalitu a zajistily komplexní hodnocení: o pozorování výuky (peer, nadřízený pracovník), o hodnocení materiálů pro studující (sylaby, úkoly…) o hodnocení portfolií učitelů o kvalitativní data od studujících (focus groups, rozhovory ze strany vedoucího katedry, viz Očima studentů Ostravská univerzita) o Sebehodnocení o a další? o CRP – kompetenční rámec AP, metody hodnocení; o v návrhu témat pro příští rok: zohlednění kvalitativního hodnocení pedagogické praxe akademických pracovníků ve výběrových řízeních a kariérních řádech vč. habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem 7 K diskuzi (2) • Integrace těchto nástrojů do procesů řízení kariéry, od náboru, přes průběžné hodnocení, po kariérní postup vč. habilitačních a jmenovacích řízení. • Jak aplikovat jednotlivé nástroje v různých kontextech? 8 Děkuji za pozornost 9 © David Short