i IM) I MASARYKOVA UNIVERZITA Závěrečná zpráva interního rozvojového projektu 2013 (k31.12. 2013) název projektu Číslo projektu: ROZV/12/2013 Číslo zakázky: Hlavní řešitel Jméno: Mgr. Šárka Karmazínová Datum: Fakulta/HS: RMU Telefon: 549 49 45 99 Podpis: E-mail: karmazinova@rect.muni.cz Správce rozpočtu Jméno: Ing. Irena Šmahelová Datum: Podpis: fík// Příkazce operace 1/ Jméno: Šárka Karmazínová Datum: Podpis: Partneři* Fakulta/HS —7- Číslo zakázky partnera (HS) Kontaktní osoba 1 2 3 4 5 6 7 8 9 * hospodářské středisko, které spravuje vlastní zakázku v rámci projektu 1 gi^áióyáifé^ i Realizovat individuální poradenské a kariérové konzultace pro studenty splněno 2 Připravit a realizovat skupinové, vzdělávací a poradenské programy pro studenty, pro skupiny studentů ohrožené předčasným odchodem ze studia, pro studenty připravující se na učitelské povolání splněno 3 Budovat partnerství se společnostmi, spolupráce s aplikační sférou splněno 4 Budovat tréninkové pracoviště pro realizaci praxe studentů humanitních oborů splněno 5 Zlepšit informovanost studentů i veřejnosti o nabídce služeb pro žáky SŠ a pro studenty MU splněno 6 Rozvíjet kompetence poradenských pracovníků splněno Výstupy M Vazba na ADZÍa Dosažené výstupy k 31.12. 2013 i Individuální poradenské služby DZ 3.2 splněno, viz níže 2 Skupinové aktivity DZ 3.2 splněno, viz níže 3 Realizace partnerských smluv DZ 7.2 splněno, viz níže 4 Realizace společných workshopů, seminářů a informačních schůzek se zaměstnavateli DZ 7.2 splněno, viz níže 5 Realizace veletrhu pracovních příležitostí DZ 7.2 splněno, viz níže 6 Rozvoj tržiště práce DZ 7.2 splněno, viz níže 7 Rozvoj komunikace s cílovou skupinou DZ 3.2 splněno, viz níže s Podpora zapojování studentů do DZ 3.2 splněno, viz níže o poradenských aktivit 9 Vzdělávání poskytovatelů služeb DZ 9.4 splněno, viz níže KOMENTÁŘ K Ŕ¥ŠEN1 PROJEKTU ; Odchylky od cílů; a výstupů projektu ía|jqji^^P|í|S zdůvodnění nejsou 1 1.1 1.2 1.3 2.1 2.2 SOUHRNNÝ ROZPOČET Kapitálové finanční prostředky celkem Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) Samostatné věci movité (stroje, zařízení) ' Stavební úpravy Přidělená dotace |l|||!|Ke|| Čerpání dotace Běžné finanční prostředky celkem Mzdové náklady: Mzdy (včetně pohyblivých složek) Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr >■■'i-----;. vy-/-~'■■ ^'-^H^'.'■ A 200 2.3 Odvody pojistného na sociální a zdravotní Ostatní: 2:4:|;:Ij|MateriáM 2}5í# pSlužbý äínáklädyVňévýróbnís 2.6 . Cestovní náhrady 2.7 Stipendia Celkem běžné a kapitálové prostředky ■ 60 200 40 68 347 Zdůvodnění čerpání rozpočtu v jednotlivých ípplpžkäch||||||f Položka rozpočtu a její zdůvodnění 1. 2.1 2.2 2.4 2.5 2.6 2.7 ;.Zm8hy^y^^M;íi^ struktuře rozpočtu s ohledem na věcnou náplň Struktura rozpočtu nebyla dodržena. V některých případech překročena, jinde nedočerpána, ale vše v souladu se zadáním . 3 Výstup Č. 1 Individuální poradenské služby Problémy se kterými přicházejí nesoustředění se ve škole, potíže se zvládáním školy atp. Ve velké části případů jsme řešili osobní / osobnostní problémy (nízká sebedůvěra, sebehodnocení), vztahové problémy (rozchody); mimo to se hodně objevovalo téma úzkost a její zvládání, poruchy nálad, problémy s adaptací na školu / obor, pochyby o vlastním směřování a cílech, jak zvládat stres ze zkoušek, z oblasti sebevědomí a sebeprezentace, sníženého studijního výkonu spojeného s poruchami soustředění a vztahové problémy. Vztahové problémy však nejčastěji přesahují do obou oblastí, - úzkosti, poruchy nálady, - vnitřní nejistota, jestli tzv. „jsem v pořádku takový/á, jaký/á jsem" (úzkost). Toto téma souvisí s mnoha dalšími oblastmi fungování klientů, jako jsou např. interpersonální vztahy a studijní výkon (nedostatek sebevědomí v zkouškových situacích či při prezentacích), - téma partnerských vztahů, nespokojenosti v partnerství či rozchod s partnerem. Také téma vztahu s rodiči, které souvisí s tím, jak je mladý člověk při osamostatňování se je konfrontován se vzorci, které si přináší z původní rodiny, Prokrastinace, obtíže se studijní motivací - studenti vyčerpají šest sezení a zpravidla chodí dál, zde 6 setkání nestačí, neboť studenti potřebují i další provázení a podporu, zejména v období před státnicemi, situace slovenských studentů. Celkem psychologických konzultací: 484 Výstup č. 2 Skupinové aktivity Skupinové koučování zaměřené na podporu samostatnosti, tvořivosti a odpovědnosti. Předpokladem realizace skupinových kounčinků bylo společné téma k řešení a angažovanost každého člena skupiny v dané problematice. Sezení tak byla zaměřena na témata jako je organizace času, odkládání či plánování profesní kariéry. Tím, že se jednalo o práci ve skupině, byli jednotlivci vzájemně ovlivněni svým přemýšlením, svými objevy a nápady, takže se jeden pro druhého mohli stát zdrojem inspirace. Rozvojové kurzy byly zaměřeny na rozvoj měkkých dovedností v komunikaci, time managementu, týmové spolupráci, získávání praktických znalostí z oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů. Lektoři programů podporovali studenty v jejich úsilí při stanovování studijních i kariérních cílů. Assessment centrum (AC) jako forma výběrového řízení. Cílem Kariérního centra bylo předat zkušenost zAC studentům jeho modelací. Studenti si zažijí reálné modelové situace jak individuálního, tak skupinového charakteru všech formátů (logicko-analytické, kreativní, konfrontační, kazuistické, problematické) na základě operacionalizovaného kompetenčního modelu, Součástí jsou také psychodiagnostické metody podle charakteru AC a simulované pohovory, jako u výběrového řízení. Po ukončení AC každý účastník získá individuální zpětnou vazbu o tom, jak může působit na potenciálního zaměstnavatele u výběrového řízení, a to osobně na konzultaci s hodnotitelem v době trvání 60 - 90 minut. Student tedy získá vlastní zkušenost sAC, zpětnou vazbu s rozvojovým plánem a uvědomění reálnosti výběrového řízení. 4 Výstup č. 3 a 4 Realizace partnerských smluv a společných workshopů, seminářů a informačních schůzek se zaměstnavateli Cílem firemních workshopů byla prezentace partnerů Kariérního centra a dalších společností studentům, spojení mladých talentovaných lidí se zajímavými zaměstnavateli a v neposlední řadě získání aktuálních informací z trhu práce. Ve spolupráci s partnery Kariérního centra se uskutečnilo v roce 2013 několik firemních workshopů (PWC, Komerční banka, Cyrrus, Amazon, Unifer), v nichž lektoři, zaměstnanci těchto firem, předávali účastníkům praktické dovednosti důležité pro úspěšné začlenění se na trh práce. Výstup č. 5 Realizace veletrhu pracovních příležitostí JobChallenge je veletrh pracovních příležitostí pro studenty a absolventy brněnských vysokých škol. Jeho posláním je pomoci studentům a absolventům orientovat se na trhu práce a zprostředkovávat jim živý kontakt se zaměstnavateli. Vystavujícím firmám veletrh nabízí možnost představit atraktivní skupině mladých lidí jak svou společnost, tak kariérní příležitosti v ní. Veletrh JobChallenge je jedním z největších veletrhů svého druhu v České republice. Jeho součástí je i bohatý doprovodný program zaměřený na rozvoj soft skills a získání praktických dovedností, uskutečnil se 13. listopadu 2013, Wannieck Gailery Brno. Sedmý ročník navštívilo více než 2500 studentů a absolventů vysokých škol. Novinkami letošního ročníku byly barevné identifikační náramky, které pomáhaly rozlišit oborové zaměření návštěvníků, dále soutěž„Stanov si svou JobChallenge" a Veletržní kavárna. Výstup č. 6 Tržiště práce -ŕ Tržiště práce je inzertní prostor v IS MU. Firmě, která o vstup do Tržiště práce požádala, byl založen firemní profil, jehož obsah vytvořil zástupce firmy. Zástupce firmy vkládá nabídky práce nebo jiných možností, jak se získávat tolik požadované pracovní zkušenosti. Studenti mají možnost profil firmy v Tržišti „sledovat" a získávat tak informace o dění ve firmě, přímo do své e-mailové schránky. V současnosti je Tržiště rozdělené do šesti sekcí: Informační technologie, Finance, Služby a obchod, Zdravotnictví, Personální agentury a Ostatní. Celkem firemních profilů: 162 Výstup č. 7 Rozvoj komunikace s cílovou skupinou Konference JobAcademy představuje formou přednášek inspirativní příběhy úspěšných lidí a ukazuje různé možnosti profesního uplatnění. Na workshopech studenti mohou získat praktické dovednosti z oblasti osobního i kariérního růstu a dozvědět se od personalistů velkých firem, jak zaujmout potenciálního zaměstnavatele, ať již svým životopisem a motivačním dopisem nebo přímo na pohovoru. Konala se 25. 4. 2013, v Hotelu Continental Brno Vzdělávací konference JobAcademy 2013 měla za cíl pomoci studentům s jejich osobním i pracovním rozvojem. Návštěvníci se během celodenního programu setkali s profesně úspěšnými osobnostmi, s odborníky z oblasti personálního řízení a s lektory osobnostního rozvoje. První ročník této konference zahrnoval interaktivní přednášky se seberozvojovou a pracovní tématikou i workshopy zaměřené na rozvoj softskills. Nechyběl ani doprovodný program obsahující profesně psychologické testování, profesionální líčení a fotografování portrétních snímků na životopisy. Součástí programu bylo také interaktivní pásmo s úspěšnými absolventy MU v praxi. 5 Konference pokračovala párty CelebJAtion, na které se sešli účastnící celodenního programu - studenti, lektoři, zástupci zaměstnavatelů i samotní zaměstnavatelé. Proaktivní studenti se během večera mohli zapojit do týmové soutěže, která směřovala k získání stáže. Již během večera si přítomní zadavatelé mezi účastníky soutěže vybrali studenty, s nimiž později navázali spolupráci na reálných projektech. Výstup č. 8 Podpora zapojování studentů do poradenských aktivit, stáže v KC Příprava a realizace AC je velmi náročná na čas, kvalitu celého programového dne a objektivitu hodnotitelů. V praxi, z důvodů časových i finančních někdy dochází ke snížené kvalitě AC z metodologické povahy, podcenění přípravy, což může ovlivnit samotnou realizaci AC a výběr vhodného uchazeče. Cílem Kariérního centra stážisty, prostřednictvím supervize upozornit na možná úskalí a problémy, Stážisté jsou pak schopni vytvořit kvalitní kompetenční model, postupovat metodologicky správně, vyhnout se subjektivitě a připravit celodenní AC včetně vyhodnocení psychologických testů, profesionálního předání zpětných vazeb včetně etického postupu a tvorby rozvojového plánu. Získají vhled do problematiky, obtížnost metody a profesionální přístup, čímž zvyšují svou uplatnitelnost na trhu práce. Stážisté a jejich začlenění do práce KC a uvedení do problematiky poskytování poradenských služeb - Úvodní, informační schůzka, postup, metodologie, literatura 1. školení - zhodnocení kompetenčního modelu, pozorování - percepční chyby, subjektivita - 2. školení - psychologické testování - výběr nástrojů "dle kompetenčního modelu, testování, vyhodnocování, interpretace Realizace celodenního Assessment centra - Vyhodnocování, interpretace, příprava na zpětnou vazbu, psaní výstupních zpráv 3. školení - supervizí seminář, zhodnocení účastníků, rozpory (pozorování x výsledky testů), postup zpětné vazby Zpětná vazba účastníkům modelového AC prostřednictvím konzultace. Výstup č. 9 Vzdělávání poskytovatelů služeb Supervizní setkávání jsou nedílnou součástí poradenské práce, probíhají jak ve skupinách, tak i individuálně. Supervize pro odborníky v pomáhajících profesích je způsob učení, podpora osobnostního růstu, rozvoje schopností a dovedností a také prevence syndromu vyhoření. Úkolem supervize bylo vytvoření bezpečného prostoru pro témata supervidovaných a podněcování supervidovaných k novým pohledům na problémy, které přinášejí do konzultací nebo skupinových setkání studenti/klienti poradny MU a k objevování nových zdrojů a způsobů řešení. Vzdělávání v koučování bylo zaměřeno na koučování a využívání koučovacích dovedností a postupů v praxi vysokoškolského poradce. Náplň semináře byla vybrána s ohledem na blízkost k tématu psychologického poradenství 6