VYSOKÁ ŠKOLA: MASARYKOVA UNIVERZITA Rozvojový projekt na rok 2010 Formulář pro závěrečnou zprávu Program: l. Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol v oblastech jejich činnosti, které nelze podpořit z operačních programů. Podprogram: Název projektu: ROZVOJ PSYCHOLOGICKÉHO PORADENSTVÍ NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH V ČR Období řešení projektu: Od: 1.1.2010 Do: 31.12.2011 Dotace (v tis. Kč) Celkem: Z toho běžné finanční prostředky: Z toho kapitálové finanční prostředky: Požadavek 227 227 0 Čerpáno 227 227 0 ZÁKLADNÍ INFORMACE Hlavní řešitel Kontaktní osoba Jméno: Mgr. Šárka Karmazínová Mgr. Šárka Karmazínová Podpis: j Fakulta/Součást Masarykova univerzita Studijní odbor RMU, Poradenské centrum Adresa/Web: Žerotínovo nám. 9, 601 77 Brno www.muni.cz Telefon: +420 549 49 11 11 +420 549 49 45 99 E-mail: karmazinova@ rect.muni.cz karmazinova@rect.muni.cz Jméno rektora: prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. Podpis: Datum: 17-01-2011 v ' Razítko školy: 1 ZPRÁVA 0 PRŮBĚHU ŘEŠENÍ PROJEKTU Cíle projektu Uveďte předem stanovené cíle a u každého z nich uveďte, do jaké míry byl splněn, případně důvod, proč splněn nebyl. 1. Rozvoj psychologického poradenství jako komplexní podpora osobního rozvoje studenta MU. Splněno. 2, Rozšiřování koučovaní jako způsob komunikace a vedení lidí, který uvolňuje potenciál člověka a maximalizuje jeho výkon. Splněno. 3.Implementace supervize na VS jako nástroj pro zvýšení kvality a efektivity práce poradenského pracovníka, jako prevence profesního vyhoření. Splněno. 4. Sdílení zkušeností a přenos efektivních modelů v poskytování poradenských služeb v rámci VS poradenství. Splněno. 5. Zmapování stavu poskytovaných psychologických služeb v oblasti typu zakázek studentů, stylu práce poradců a jejich dalšího vzdělávání mezi pracovníky VS poraden. Splněno. Plnění I kontrolovatel j ných výstupů j 2 1. Individuální psychologické poradenství (350 hodin konzultací), splněno. Psychologické poradenství je krátkodobá služba sestávající se z omezeného množství konzultací. V rámci projektu jsme stanovili počet sezení na šest. Konzultace byly zaměřeny na řešení konkrétní situace či problému, se kterými se na nás studenti během roku obraceli. Mezi jednotlivými setkáními měli studenti příležitost realizovat závěry jednotlivých konzultací v praxi a svoji zkušenost pak přinášet do dalších konzultací. K úspěšnému ukončení spolupráce docházelo v momentě, kdy byly vyhodnoceny dosažené změny jako dostatečné. V případě, že student shledal, že se během šesti konzultací k vytyčenému cíli nedostal, mohl si připlatit zpravidla čtyři konzultace, nebo, byl studentovi/studentce doporučen kontakt na psychoterapeutickou službu v jiném zařízení. http://www.rect.mimi.cz/pccn^^ 2. Skupinové psychologické poradenství (24 tříhodinových skupinových setkání), splněno. Pro studenty MU se zájmem o práci na vlastním osobním rozvoji jsme plánovali pravidelná setkávání ve skupinovém programu s názvem „Otevřeni všem", http://www.rect.muni.cz/pcenti'um/seminare.php?idsem=258 Tato pravidelná setkávání měla být doplňkovou službou k individuálním skupinovým konzultacím. Skupina byla plánována jako psychodynamicky zaměřená. Domnívali jsme se, že skupinu budou navštěvovat studenti, kteří vyčerpali šest individuálních konzultací s psychologem, které jsou Poradenským centrem nabízeny zdarma nebo studenti kteří nemohou/nechtějí za psychologické konzultace platit. Skupinová setkání byla plánována každý týden, hodinu a půl, v prostorách PCMU, jako „otevřená" s možností vstoupit do ní kdykoli během akademického roku. Účastníci skupiny se sešli jen třikrát. Záměr pravidelného setkávání v rámci otevřené skupiny se v akademickém roce se nepodařilo naplnit. Jako náhradní varianta řešení byl zvolen cyklus skupinových programů - Studiem efektivně, jehož každé setkání bylo konkrétně zaměřeno - efektivní způsoby učení, osvojení zásad efektivní komunikace, způsoby konstruktivního řešení konfliktů, zvládání problémových situací v průběhu vzdělávání i v zaměstnání, analyzování zdroje stresu, seznámení s relaxačními technikami, možnosti aplikování interakčních vzdělávacích metod jako účinného nástroje vedení a vzdělávání, analýzu silných stránek a rozvojových potřeb. Tato skupinová setkávání lze doložit prezenčními listinami a hodnotícími dotazníky. 3. Vzdělávání v koučování poradenským pracovníkem, splněno. Vzdělávání v koučování bylo zaměřeno na kariérové koučování. Náplň semináře byla vybrána s ohledem na blízkost k tématu psychologického poradenství, neboť problematika kariéry je se studenty řešena i v individuálních psychologických konzultacích. Výcvik se uskutečnil 26. června 2010. Druhý se uskutečnil 13. listopadu 2010, se zaměřením na rozvoj dovedností v koučování, na nové techniky a postupy v koučování. Každého běhu se zúčastnilo 6 poradenských pracovníků, http://koucinkcentrum.cz/ 4. Individuální koučování pro VS studenty (20 hodin koučovacích sezení) , splněno. Koučování pomáhá jednotlivcům jasně identifikovat, co dělají dobře, kde by se měli změnit a toto rozpoznání důsledně implementovat v praxi. Jedná se o řešení aktuálních problémů či úkolů za podpory kouče jako pomocníka v netradičním způsobu uvažování o možnostech řešení. Individuální koučování se realizuje na základě vyjednaného zadání s předem stanovenými a měřitelnými cíli. http://www.rect.muni.cz/pcentrum/koucovani.php 5. Individuální supervize pro pracovníky VS poradenských zařízení (4 dvouhodinové konzultace), splněno. Supervize pro odborníky v pomáhajících profesích je způsob učení, podpora osobnostního růstu, rozvoje schopností a dovedností a také prevence syndromu vyhoření. Úkolem supervize je vytvoření bezpečného prostoru pro témata supervidováných. Cílem bylo podněcování supervídovaného k novým pohledům na problémy, které přinášejí do konzultací studenti/klienti psychologické poradny MU, k objevování nových zdrojů a způsobů řešení. Celkem se individuálních supervizí zúěastnilo 6 psychologů, http://wvvw.asociacevsp.ez/aktivita/individualni-supcrvizc/3 6. Hodnotící dotazníky jako zpětná vazba pro vyhodnocení efektivity navrhovaných aktivit, splněno. Pro skupinové aktivity Poradenského centra byl vytvořen formulář, který studenti vyplňovali po skončení programu. Vyplněné formuláře lze předložit. http://www.rect.muni.cz/pcentrurn/galerv.php?z=g&id=22 7. Prezentace dílčích i celkových výsledků řešení na odborných seminářích a konferencích, splněno. Aktivity projektu jsou průběžně komunikovány se setkáních poradenských pracovníků VS. Závěrečná konference rozvojového projektu 2010 Rozvoj psychologického poradenství na vysokých školách v ČR, www.rozvoi vsporadenstvi,cz 8. Dílčí část závěrečné zprávy projektu, splněno. V říjnu byla zpracována monitorovací zpráva, nebyly zjištěny žádné nedostatky. Předkládáme dílčí část závěrečné zprávy za MU, zpracována byla souhrnná závěrečná zpráva za všechny zúčastněné univerzity. 7 Změny v řešení Jednotlivé změny (přidejte řádky podle potřeby) Zdůvodnění (případně č. j. vyřízení žádosti na MŠMT) 1 V průběhu řešení projektu nedošlo k žádným změnám v plánovaných cílech a výstupech. Přidělené finanční prostředky byly Čerpány v souladu se zadáním projektu. Oproti finančnímu záměru byly navýšeny služby a stipendia. 2.5. Služby. 2.7. Stipendia Nebylo žádáno o žádné změny. 2.5. - proti plánu byl špatný odhad finančních prostředků, 2.7. - proti předpokladu byli více zapojeni do projektu studenti v rámci individuálního poradenství. 2 Celkem bylo vyčerpáno 227 tis. 3 4 5 Přehled o pokračujícím projektu Pokud se jedná o pokračující projekt, uveďte, od kdy se realizuje a kolik finančních prostředků již bylo vyčerpáno. V případě, že je plánováno pokračování projektu v dalších letech, uveďte výhled do budoucna. Rok realizace Čerpání fin. prostředků (souhrnný údaj) Poznámka (případně výhled do budoucna) 2010 227 tis. Kč Viz strana 3 této zprávy. 2011 279 tis. Kč Plánované výstupy: I .Psychologické poradenství individuální (350 hodin konzultací). 2. Psychologické poradenství skupinové (6 setkání). 3. KouČovací sezení individuální (30 hodin koučovacích sezení). 4. Koučovací sezení skupinová (6 setkání). 5. Vzdělávání v oblasti koučování pro poradce. 6.Individuální supervize pro poradce (3 dvouhodinové supervize) 7, Webínáře - interaktivní semináře (4 webináře). 8. Webináře - interaktivní intervize případové práce (1 intervize). 9.Organizace svépomocných skupin tématicky zaměřených (3 setkání). 10.Příprava jednotného evidenčního systému pro poradenství. II .Účast na monitorovacích a koordinačních schůzkách prezentace výsledků řešení projektu na odborných akcích. 12.Zpracování podkladů pro dílčí část závěrečné zprávy. Poznámka: V případě, že potřebujete sdělit další doplňující informace, uveďte je v příloze. 4 Specifikace čerpání finanční dotace na řešení projektu (vyplnit za celý projekt) Přidělená dotace na řešení projektu - ukazatel I (v tis. Kč) Čerpání dotace (v tis. KČ) 1. Kapitálové finanční prostředky celkem 1.1 Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) 1.2 Samostatné věci movité (stroje, zařízení) 1.3 Stavební úpravy 2. Běžné finanční prostředky celkem Mzdové náklady: 2.1 Mzdy (včetně pohyblivých složek) 15 0 2.2 Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr 0 0 2.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu 5 0 Ostatní: 2.4 Materiální náklady (včetně drobného majetku) 10 0 2.5 Služby a náklady nevýrobní 177 190 2.6 Cestovní náhrady 10 3 2.7 Stipendia 10 34 .-3. Celkem běžné a kapitálové finanční prostředky 227 227 Bližší zdůvodnění čerpání v jednotlivých položkách (přidejte řádky podle potřeby) Číslo položky (viz předchozí tab.) Název výdaje Částka (v tis. Kč) 2.1 Mzda pro koordinátora projektu. 0 2.2 Externí pracovníci. 0 2.3 Povinné odvody. 0 2.4 Knihy, kancelářské potřeby, spotřební materiál. 0 2.5 Náklady na externí pracovníky - individuální psychologické poradenství, koučování pro studenty, individuální supervize, propagace aktivit, grafické služby. 190 2.6 Cestovní náhrady spojené s účastí na přednáškách, workshopech a koordinačních setkáních. 3 2.7 Zapojení studentů. 34 5