VYSOKÁ ŠKOLA: MASARYKOVA UNIVERZITA Rozvojový projekt na rok 2010 Formulář pro závěrečnou zprávu Program: Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol v oblastech jejich činnosti, které nelze podpořit z operačních programů Podprogram: Název projektu: Mezi univerzitní spolupráce v oblasti biomedicínské techniky a biomedicínského inženýrství s využitím špičkových technologií Období řešení projektu: Od: 1.1.2010 Do: 31.12.2010 Dotace (v tis. Kč) Celkem: Z toho běžné finanční prostředk\: Z toho kapitálové finanční prostředky: Požadavek 3 426 2 525 901 Čerpáno 3 426 2 525 901 ZÁKLADNÍ INFORMACE Řešitel dílčí části Kontaktní osoba Jméno: Prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. Prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc. Podpis: __i_■ A. -t—l_ Fakulta/Součást Lékařská, Biofyzikálm ústav ľ Adresa/Web: Kamenice 3, 625 00 Brno Telefon: 549491335 E-mail: vmornst@med.muni.cz Jméno rektora: prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. Podpis: Datum: 1 a -ui- zón Razítko školy: 1 ZPRÁVA O PRŮBĚHU ŘEŠENÍ PROJEKTU Cíle projektu Uveďte předem stanovené cíle a u každého z nich uveďte, do jaké míry byl splněn, případně důvod, proč j splněn nebyl. ( 1. Dokončeni učebních textů pro předměty zajišťované lékařskou fakultou pro magisterský studijní program - splněno. 2. Dokončení nových mě+řicích pracovišť investičního charakteru, zejména v rámci fyziologického ústavu, Ústavu patologické fyziologie, Biochemického ústavu a rozšíření vybavenosti anatomického ústavu - splněno. 3. Dovybavení studentských laboratoří Fyziologického ústavu, Ústavu patologické fyziologie, Biochemického ústavu a zejm,éna Bio fyzikálního ústavu LF MU drobnou měřicí technikou a materiály - splněno. 4. Vytvoření nových laboratorních úloh s využitím nových přístrojů - splněno. a lučil) i kontrolovatel 1 ^ve^te stanovené kontrolovatelné výstupy projektu a do jaké míry byly splněny, případně důvod, proč ných výstupů 1 sPm^ny neDV'y- 1. Učební texty pro předměty zajišťované lékařskou fakultou pro magisterský studijní program -splněno dle požadavků partnera z VUT 2. Nová měřicí pracoviště investičního charakteru, zejména v rámci Fyziologického ústavu, Ústavu patologické fyziologie, Biochemického ústavu a rozšíření vybaveností Anatomického ústavu. -splněno. 3. Plný provoz studentských laboratoří Fyziologického ústavu, Ústavu patologické fyziologie, Biochemického ústavu a Biofyzikáfního ústavu LF MU s využitím nové drobné měřicí techniky a materiálů - splněno 4. Nové laboratorní úlohy s využitím nových přístrojů - úlohy byly kompletovány a uvedeny do výuky. 5. Plné zveřejnění návodů pro nová laboratorní cvičení - zveřejněno, zpravidla v elektronické podobě Změny v řešení Pokud došlo v průběhu řešeni ke změnám, uveďte je, vysvětlete příčinu, v případě, že jste žádali o jejich povolení MŠMT, uveďte čj.vyřízení této žádosti. ě. Jednotlivé změny (přidejte řádky podle 1 Zdůvodnění (případně č. j. vyřízení žádosti na potřeby) MŠMT) i j Původně plánované zařízení se podařilo komponenta systému LabCyclerGradient + blok I pracovišti získat z jiných zdrojů a vznikla akutní 96 byl nahrazen přístroji Bodystat 1500, rovněž 1 potřeba nákupu jiného zařízení pro studentské pro studentskou laboratoř a ve stejné ceně 1 praktikum. Řešení na úrovni MSMT nebylo 1 nutné 1 ? 3 j j 4 5 Přehled o pokračujícím projektu Pokud se jedná o pokračující projekt, uveďte, od kdy se realizuje a kolik finančních prostředků již bylo vyčerpáno. V případě, že je plánováno pokračování projektu v dalších letech, uveďte výhled do budoucna. Rok realizace Čerpání fin. prostředků (souhrnný údaj) Poznámka (případně výhled do budoucna) 1 2006 4850 V r. 2007 nebyl projekt financován 2008 6005 Po redukci z původně požadované částky 6500 tis. Kč. 2009 4707 Po redukci z původně požadované částky 6500 tis. Kč. 2010 52% z 6 500 Projekt schválen po redukci původně požadované částky 6500 tis. Kč o 48%. 2011 - - Prozatím nelze pokračovat, protože vypsaná témata rozvojových projektů jsou nekompatibilní. 9 Poznámka: V případě, že potřebujete sdělit další doplňující informace, uveďte je v příloze. Specifikace čerpání finanční dotace na řešení projektu (vyplnit za celý projekt) Přidělená dotace na řešení projektu - ukazatel I (v tis. Kč) Čerpání dotace (v fis. K£) 1. Kapitálové finanční prostředky celkem 901 901 i.i Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) 0 0 1.2 Samostatné věci movité (stroje, zařízení) 901 901 1.3 Stavební úpravy 0 0 i 2. Běžné finanční prostředky celkem 2 525 2525 Mzdové náklady: 2.1 Mzdy (včetně pohyblivých složek) 500 498 2.2 Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr 30 33 2.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu 180 179 Ostatní: 2.4 Materiální náklady (včetně drobného majetku) I 465 1 571 2.5 Služby a náklady nevýrobní 150 66 2.6 Cestovní náhrady 100 78 2.7 Stipendia 100 100 3. Celkejn běžné a kapitálové finanční prostředky 3 426 3426 Bližší zdůvodnění Čerpání v jednotlivých položkách (přidejte řádky podle potřeby) | Číslo položky (viz předchozí tab.) Název výdaje Částka (v tis. Kě) 1.2. HPLC pumpa pro chrom atografíi, studentská laboratoř Biochemického ústavu LF MU - dle návrhu projektu 180 tis. Kč 179 1.2 Mrazicí box pro uložení mrtvých těl a preparátů pro výuku, pitevny anatomického ústavu LF MU- dle návrhu projektu 297 tis. Kč 297 1.2 komponenta systému LabCycIerGradíent + blok 96 byl nahrazen přístroji Bodystat 1500, rovněž pro studentskou laboratoř- dle návrhu projektu 74 tis. Kč 75 1.2. Komplet investic pro spiroergometrické vyšetření {6 přístrojů), studentská laboratoř Fyziologického ústavu LF MU-dle návrhu projektu 350 tis. Kč 350 3 2.1 Mzdy (pohyblivé složky mezd) byly vyplaceny jako odměny za vypracováni a dokončení elektronických učebních textů, dokončení přípravy laboratorních úloh a návodů k nim, přípravu přednášek a cvičení v bakalářském i předpokládaném magisterském stupni studia a též za administraci a management projektu - u řady pracovníku byla odměna vyplacena za více než jednu z těchto Činností. Tyto prostředky byly na základě rozsahu a charakteru výukové Činnosti, respektive míry manažerských aktivit, rozděleny mezi všech 11 zúčastněných pracovišť. Další rozdělení pak byto v gesci vedoucích těchto pracovišť. t 49S | 2.2 Odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr - tyto prostředky byly využity na 4 pracovištích, zejména při kompletaci přístrojových systémů, ale též například pro sestaveni souboru zkušebních testových otázek pro kontrolu studia. *i "i J J 2.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu 179 2.4. Doplnení přístrojového vybavení stávajících laboratoří a spotřební materiál -převažujícími položkami byla výpočetní technika, audiovizuální technika a zejména drobné přístroje do studentských laboratoří, spotřební materiál pro výuku a kancelářské potřeby. Konkrétnější skladba této položky byla tato: DHM na 2 tis. Kč - 737 tis.. Knihy - 78 tis.. Nosiče dat - 5 tis.. Kancelářské potřeby -219 tis.. Ostatní materiál -22 tis.. Laboratorní potřeby - 162 tis, DHM pod 2 tis. Kč - 92 tis.. Chemikálie - 250 tis. 1571 2.5 Služby a náklady nevýrobní - zejména neinvestiční software, v návrhu projektu 150 tis. Kč - nedočerpáno ve prospěch materiálových nákladů včetně DHM - nižší než předpoklad byly zejména nákupy software 66 2.6 Cestovní náklady na domácí i zahraniční vzdělávací konference a veletrhy, stáže na zahraničních pracovištích - plánováno cca 4 akce a částka 100 tis. Kč. - nedočerpáno ve prospěch materiálových nákladů včetně DHM. Využilo pouze pracoviště administrátora projektu - viz též komentář 78 2.7 Stipendia 5-8 studentům doktorských studijních programů za pomoc při demonstrační a praktické výuce a pro zajištěni jejich účasti na domácích konferencích. Plánováno 100 tis. KČ. Čerpáno na 5 pracovištích se zvýšeným zapojením doktorských studentů do výuky biomedícínských techniků. 100 Komentář a) V roce 2010 byly v předkládaném rozvojovém programu stanoveny tyto obecné základní cíle (platí pro všechna zúčastněná pracoviště LF MU - Anatomický ústav, Anesteziologicko-resuscitaČní kliniku FNUSA, Biofyzikálni ústav, Biologický ústav, Biochemický ústav, Fyziologický ústav, Kliniku dětské radiologie FDN, Kliniku nukleární medicíny FNB, Radiologickou kliniku FNB, Ústav histologie a embryológie, Ústav patologické fyziologie, II. Interní kliniku FNUSA): 1. Vytvořeni znalostní báze pro nový magisterský studijní program "Biomedicínská technika a bioinformatika" včetně podpůrných studijních materiálů. 2. Doplnění stávající sítě laboratoří špičkovou technikou. 3. Vytvoření portfolia aktuálních témat bakalářských, diplomových a doktorských prací. 4. Tvorba podpůrných prostředků pro stávající magisterské studijní programy. V cíli í. je na LF MU využito rozšířeného a perspektivně dále rozšiřovaného spektra e-learningových aplikací v rámci IS (informačního systému) a projektu MEFANET. V následujících letech budou knihovny v těchto aplikacích doplňovány o aktuální učební texty s finančním zabezpečením z provozních prostředků LF MU, čímž bude zajištěna udržitelnost výsledků. Na těchto Činnostech se budou i nadále podílet v rámci svých pedagogických povinností a v rámci jimi řešených projektů studenti DSP. V cíli 2. byly vytvořeny nové studentské laboratoře a doplněny laboratoře stávající, Čímž bylo dosaženo minimálně mezinárodní úrovně těchto laboratoří - nevýraznější byl tento posun na Biofyzikálním a Fyziologickém ústavu. V následujících letech bude provoz laboratoří financován běžným způsobem z provozních prostředků LF MU, obsluhu a základní údržbu přístrojového vybavení zajistí správci laboratoří v rámci svých učitelských povinností. V cíli 3. bylo vytvořeno portfolio nových zadání studentských prací, které bude základem pro podobnou činnost v dalších letech, která bude finančně zajištěna ze mzdových prostředků všech partnerských univerzit v rámci běžných povinností akademických pracovníků. V cíli 4. byly vytvořeny de novo nebo inovovány učební texty, laboratorní úlohy a návody k laboratorním úlohám. V dalších letech bude samozřejmě docházet k dalším inovacím uvedených podpůrných materiálů pro studenty a to v rámci pedagogických povinností doktorských studentů a v rámci běžných povinností akademických pracovníků. Činnost bude finančně zajištěna ze mzdových prostředků všech partnerských univerzit a závisí i na dostupnosti prostředků pro investiční i neinvestiční vybavení výuky. 4 b) Cestovné. Jak již bylo uvedeno, cestovné bylo využito pracovištěm hlavního řešitele a koordinátora dílčí části projektu pro zejména tři důležité akce s mezinárodní účastí. 1. XXXIII. Dny lékařské biofyziky, Mikulov 2.6. - 4.6. 2010, vědecko pedagogická konference s mezinárodní účastí, organizovaná přímo pracovištěm řešitele. Byla zde presentována mj. dvě sdělení s přímým vztahem k projektu: Vlk D., Mornstein, V., Lékařská biofyzika, komunikační nastroj - terminologický základ pro všechny zdravotnické odbornosti. Caruana C.J. et al., EFOMP projed 'biomedical physics education for the medical / healthcare professions' - an update for DLBXXXHI. Příspěvky byly publikovány ve sborníku abstrakt konference (ISBN 978-80-7399-962-9) 2. Ve dnech 20. až 28. 8. řešitel společně s Mgr. D. Vlkem, CSc. uskutečnil pracovní cestu na mezinárodní konferenci o vzdělávání ve fyzice, organizovanou seskupeními GIREP, ICPE a MPTL „GIREP-ICPE-MPTL 2010 International conference: Teching and learning physics today: Challenges? Benefits?", která se uskutečnila ve Remeši (Francie). Konference se zúčastnilo několik set odborníků z celého světa, kteří se zabývají výukou čisté i aplikované fyziky na základních, středních i vysokých školách. Byla presentována tři posterová sdělení: Mornstein, V., Vlk, D., Škorpíková, J., Forýtková, L., Caruana, C.J.: Medical biophysics curricula for first year students of medicine and dentistry at Masaryk University, Brno, Czech Republic. Mornstein, V., Vlk, D., Caruana, C.J.: What topics should we include in the physics component of the entrance examination for medical schools. Vlk, D., Mornstein, V., Forýtková , L., Caruana, C.J., Provazník, I.: First experience of teaching general biophysics to biomedical technologists. Abstrakta těchto posterů byla publikována v konferenčním sborníku abstrakt (bez ISBN), který je uložen Biofyzikálním ústavu LF MU. 3. Ve dnech 12. až 17. 10. 2010 řešitel společně s Mgr. D. Vlkem, CSc, uskutečnil pracovní cestu na „8th international conference on Medical Physics", organizovanou Technickou universitou v Kaunasu (Litva). Konference se zúčastnilo více než sto odborníků, převážně z baltických zemí. Program byl zaměřený na vědu i edukaci. Byla presentována dvě ústní sdělení, která současně vyšla in extenso v mezinárodním časopise „Medical physics in the Baltic states"(ÍSSN 1822-5721). Třetí sdělení přednesl první autor, řešitel projektu byl jedním ze spoluautorů: Mornstein V., Vlk D., Caruana C.J.: Teachnig of medical physics to medsical, dental, health care and biomedical engineering students in the Czech Republic, Medical physics in the Baltic states 8 (2010) p. 153-156 Vlk D., Mornstein V., Caruana C.J.: Medical physics and biomedical engineering at the faculty of medicine, Masaryk University, Brno, Medical physics in the Baltic states 8 (2010) p. 86-89. Caruana C.J. et al. EFOMP project 'biomedical physics education for the medical / healthcare professions' -an update for MEDPHYS20101, Medical physics in the Baltic states 8 (2010) p. 90-94. Uvedený časopis je uložen v knihovně Biofyzikálního ústavu LF MU. Účast na konferencích sloužila jednak k získávaní nových poznatků, jednak k propagaci projektu. 5