Příloha 1 Vyhlášení témat rozvojových programů pro veřejné vysoké školy pro rok 2010 I. Vyhlášení Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje dále uvedená témata rozvojových programů. Úspěšným žadatelům poskytne v souladu s § 18 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol vypracovaným ministerstvem pro období 2006 - 2010 (dále jen „Dlouhodobý záměr ministerstva“) a Aktualizací dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2010 (dále jen „Aktualizace 2010“) a v souladu s čl. 5 ukazatelem I „Pravidel pro poskytování příspěvků a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů“, č. j. 4 632/2006-30 ze dne 24. února 2006, dotaci ze státního rozpočtu. Nebude-li to v rozporu s právními předpisy, budou výsledky projektů řešených v rámci Vyhlášení rozvojových programů pro veřejné vysoké školy pro rok 2010 (dále jen „Vyhlášení“) veřejně přístupné. Cílem rozvojových programů je přispět k naplňování jednotlivých priorit stanovených v Dlouhodobém záměru ministerstva a jeho Aktualizaci 2010. Veřejné vysoké školy si jako předkladatelé projektů zvolí v jednotlivých programech ty priority, které jsou pro jejich vysokou školu nejdůležitější a jsou v souladu s jejich dlouhodobým záměrem a jeho aktualizací pro rok 2010, vzájemně je vhodně propojí a umožní v rámci projektu spolupráci jejích jednotlivých součástí tak, aby přispěla k celkovému rozvoji vysoké školy. Projekty škol musí být založeny na analýze jejich činnosti a výsledků za uplynulé období. V rámci každého programu (případně jeho podprogramu, pokud se na ně program dělí) může škola podat více projektů za podmínky, že tyto projekty budou integrované, danou problematiku budou řešit přinejmenším na úrovni fakulty a jejich integrace s ostatními předloženými projekty by byla ryze formální a neprovázaná. Předkládané projekty musí být přehledné a musí obsahovat všechny důležité informace. Za tímto účelem použijí předkladatelé pro zpracování projektů formuláře, které jsou součástí Vyhlášení. Předkládané projekty se budou dělit do dvou částí: A. „Decentralizované projekty“ - integrované projekty vycházející z aktualizace dlouhodobého záměru vysoké školy, z analýzy rozvoje instituce a předkládané v rámci tzv. orientačního limitu, který vyjadřuje výši předpokládané dotace pro jednotlivé školy. Pro výpočet orientačního limitu pro univerzitní vysoké školy je stanoveno následujících pět ukazatelů: 1. Počet studentů podle údajů v ukazatelích rozpisu rozpočtu A a B1[1] k 31. 10. roku 2008. Váha ukazatele při výpočtu – 20 %. 2. Součet výše všech příspěvků a dotací, vyjma příspěvků na ubytovací a sociální stipendia a dotací na ubytování a stravování, poskytnutých vysoké škole k datu výpočtu orientačního limitu. Váha ukazatele při výpočtu – 20 %. 3. Součet výše všech dotací na výzkum a vývoj, část výzkumné záměry, specifický výzkum, výzkumná centra poskytnutých vysoké škole k datu výpočtu orientačního limitu. Váha ukazatele při výpočtu – 20%. 4. Počet docentů a počet profesorů (váha 1:1) podle výkazu ÚIV P1b-04 k 31. 12. 2008, v případě nedostupnosti údajů v potřebné době podle nejbližšího předchozího výkazu. Váha ukazatele při výpočtu – 20%. 5. Počet vyjíždějících studentů na příslušné vysoké škole a počet zahraničních studentů na příslušné vysoké škole (váha 1:1) k 31. 12. 2008 se započtením délky pobytu v měsících podle výstupů ze SIMS. Váha ukazatele při výpočtu – 20 %. Orientační limit pro veřejné neuniverzitní vysoké školy bude s ohledem na krátkou dobu jejich působení stanoven zvlášť. Rada programů u předložených decentralizovaných projektů ověří úplnost uvedených údajů a posoudí, zda splňují podmínky pro rozvojové projekty stanovené v tomto Vyhlášení, dále pak provede předběžnou kontrolu plánovaného využití požadovaných finančních prostředků. Rada programů může doporučit úpravy projektu. Tyto úpravy budou předmětem projednání zástupců ministerstva, kteří jsou členy Rady programů, a představitelů příslušné vysoké školy. Pokud Rada programů při posuzování decentralizovaných rozvojových projektů jednotlivých vysokých škol dojde k závěru, že některý z předkládaných decentralizovaných projektů nesplňuje podmínky stanovené Vyhlášením, může doporučit finanční prostředky původně určené na tento decentralizovaný projekt konkrétní vysoké školy převést do finančních prostředků určených na podporu centralizovaných rozvojových projektů. Pokud Rada programů doporučí spolu se zdůvodněním u některého z decentralizovaných rozvojových projektů převedení jeho finančních prostředků na centralizované rozvojové projekty, budou důvody přesunu finančních prostředků nejprve projednány mezi zástupci ministerstva a představiteli příslušné vysoké školy v rámci dohodovacího řízení. [DEL: :DEL] B. „Centralizované projekty“ – projekty, na jejichž řešení má ministerstvo v souladu se svým dlouhodobým záměrem prioritní zájem, a proto budou financovány mimo orientační limit. Veřejné vysoké školy zde mohou předkládat pouze takové projekty, které nelze podpořit z operačních programů. Tyto projekty budou posuzovány Radou programů ve výběrovém řízení. Rada programů může doporučit krácení požadovaných finančních prostředků. Projekty předkládané v rámci decentralizovaných a centralizovaných rozvojových programů musí být takové, které nelze předložit do operačních programů vzhledem k jejich zaměření nebo k zapojeným institucím A. Decentralizované projekty Pro rok 2010 jsou pro decentralizované projekty vyhlášeny následující rozvojové programy: 1. Program na rozvoj přístrojového vybavení a moderních technologií Předložení projektů v rámci tohoto programu musí předcházet zhodnocení současného stavu, analýza potřeb, stanovení střednědobého výhledu a priorit týkajících se celé školy s ohledem na vyloučení nežádoucího dublování požadovaného zařízení. Analýza potřeb musí být součástí předkládaného projektu. V rámci tohoto programu nelze předkládat v rozvojovém projektu požadavky na osobní náklady a cestovní náhrady. Předložené projekty mohou být zaměřeny na: • rozvoj přístrojového vybavení; • rozvoj informačních a komunikačních technologií (včetně multilicencí softwarových produktů); • plnění technických požadavků stanovených obecně závaznými právními předpisy nebo pokyny orgánů státní správy. Projekty řešené v rámci tohoto programu se předkládají z hlediska financování jako ucelené akce a s tím, že nejsou vázány na akce realizované prostřednictvím programového financování; nevztahuje se na ně vyhláška č. 560/2006 Sb. Při řešení projektů je třeba dodržovat § 18 odst. 4 zákona o vysokých školách a zákon č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů a ostatní právní předpisy. 2. Program na podporu mezinárodní spolupráce v oblasti vysokoškolského vzdělávání a) Podprogram na podporu mezinárodní spolupráce vysokých škol; b) Podprogram na zlepšování podmínek pro působení významných zahraničních akademických pracovníků na vysoké škole; c) Podprogram na podporu rozvoje stipendijních programů veřejných vysokých škol pro nadané studenty z rozvojových zemí anebo z těch zemí, které procházejí procesem společenské i ekonomické transformace; d) Podprogram na podporu mezinárodní mobility studentů vysokých škol uskutečňované v rámci: · mezinárodních smluv: U těchto projektů je možno uhradit studentům veřejných vysokých škol vysílaným podle mezinárodních smluv formou jednorázového stipendia cestovní výdaje a výdaje, které jsou spojeny se sjednáním pojištění pro případ vzniku léčebných výloh v zahraničí, pokud tato služba není poskytována na základě smlouvy zahraniční přijímající stranou. U těchto projektů musí být splněny tyto podmínky: Ø vyslání studenta je podmíněno sdělením odboru mezinárodních vztahů ministerstva o souhlasu zahraniční strany s přijetím studenta na základě mezinárodní smlouvy; Ø na úhradu cestovních výdajů bude studentovi stanoveno jednorázové stipendium ve výši odpovídající ceně jízdenky přiměřeného dopravního prostředku v souladu se zásadami hospodárnosti (vlak 2. vozové třídy, autobus, zlevněné letenky typu APEX, PEX, GTS apod., využití studentských slev v rámci mezinárodní studentské karty ISIC); · bilaterálních smluv o přímé spolupráci mezi vysokými školami, popř. formou „free movers“: U těchto projektů musí být splněny tyto podmínky: Ø vysílající veřejná vysoká škola zajistí, že studentovi kurzy a atestace absolvované v zahraničí budou uznány a jeho studium na veřejné vysoké škole v České republice se vysláním nezbytně neprodlouží; Ø vyslání studentů je podmíněno smlouvou o vzájemné spolupráci příslušné veřejné vysoké školy a zahraniční vzdělávací instituce, nebo souhlasem vysílající a přijímající organizace (v případě vysílání formou „free movers“); Ø požadované finanční prostředky nepřekročí částku v průměru 20 000 Kč na studenta a měsíc a budou diferencovány dle životních nákladů v jednotlivých státech; pro země EU se doporučuje dodržovat výši stipendia stanovenou v rámci programu Erasmus; Ø výběr studentů v rámci přidělené dotace je plně v kompetenci příslušné vysoké školy; e) Podprogram na podporu zavádění ECTS, přípravu a získání certifikátu Evropské komise „ECTS Label“ a/nebo „DS Label“. 3. Program na podporu přípravy projektů do operačních programů Předložené projekty by měly být zaměřeny především na přípravu investičních akcí, o jejichž financování vysoká škola bude žádat z operačních programů. Jedná se zejm. o předběžné studie, které umožní odhadnout budoucí finanční potřeby, podklady pro územní řízení a stavební řízení, studie proveditelnosti apod. V rámci programu je též možné žádat o poskytnutí finančních prostředků na personální zajištění pro přípravu projektů. 4. Program na podporu sociálně, ekonomicky i zdravotně znevýhodněných při vstupu do studia, během studia a bezprostředně po jeho absolvování Předložené projekty budou zaměřeny na podporu zdravotně handicapovaných studentů a uchazečů ze znevýhodněných sociálních skupin a na rozvoj poradenství pro všechny skupiny uchazečů a studentů: * vyrovnávání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různě znevýhodněných * skupin; * integraci zdravotně handicapovaných studentů a studentů pocházejících ze sociálně znevýhodněných skupin do studia; * zvyšování úrovně poskytování pedagogicko-psychologického poradenství studentům vysokých škol a poradenství zaměřeného na rozvoj osobnosti studentů, důraz bude kladen zejména na zvyšování úrovně poradenské péče o studenty jakýmkoliv způsobem znevýhodněné. 5. Program na podporu personálního rozvoje vysokých škol a) podprogram na podporu talentovaných studentů zejména v magisterských a doktorských studijních programech; b) podprogram na podporu a individuální rozvoj mladých akademických pracovníků v rámci studia doktorského studijního programu nebo bezprostředně po jeho dokončení, pokud zůstávají pracovat na vysoké škole; c) podprogram na podporu akademických pracovníků, kteří se ucházejí o jmenování docentem nebo profesorem. 6. Program na podporu dalšího vzdělávání a) podprogram na podporu rozvoje všech forem vzdělávání seniorů na vysokých školách; b) podprogram na podporu rozvoje vzdělávání ostatních skupin v rámci celoživotního vzdělávání podle zákona o vysokých školách; c) podprogram na podporu rozvoje poradenských služeb pro uchazeče v rámci celoživotního vzdělávání podle zákona o vysokých školách. 7. Program na podporu odstraňování slabých stránek a/nebo podporu silných stránek vysoké školy a) podprogram na podporu oblasti strategického řízení, na rozvíjení znalostí a dovedností managementu i vedení vysoké školy, popř. její součásti a členů akademické samosprávy; b) podprogram na podporu oblasti řízení kvality s uplatněním vícekriteriálního hodnocení; c) podprogram na podporu odstraňování slabých a/nebo podporu silných stránek vysoké školy založené na analýze specifických priorit vysoké školy, předchozího vývoje a současného stavu, které nelze financovat z operačních programů. Předložené projekty budou zaměřeny na specifické priority jednotlivých vysokých škol, jejichž naplňování povede ke zvyšování konkurenceschopnosti dané vysoké školy a napomůže k jejímu rozvoji. Součástí projektu musí být důkladná analýza. Projekt nesmí být tématicky shodný s projekty předloženými danou vysokou školou v rámci ostatních decentralizovaných rozvojových programů ani s projekty předloženými danou vysokou školou v rámci operačních programů. B. Centralizované projekty Pro rok 2010 jsou pro centralizované projekty vyhlášeny následující rozvojové programy: 1. Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol v oblastech jejich činnosti, které nelze podpořit z operačních programů. 2. Program na podporu vzdělávání v oblasti zubního lékařství a technických a přírodovědných oborů. 3. Program na podporu aktivit vysokých škol prováděných na území hl. m. Prahy zaměřených na priority, které nejsou podporovány z Operačního programu Adaptabilita, ale jsou prioritami Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost[2]. 4. Program na podporu znevýhodněných osob při přijímání a studiu na vysoké škole, včetně celoživotního vzdělávání. 5. Program na podporu vzdělávání seniorů. 6. Program na podporu vzdělávání souvisejícího s požadavky veřejné a státní správy a Evropské unie. 7. Program na podporu spolupráce českých a zahraničních vysokých škol při tvorbě a/nebo uskutečňování společných studijních programů typu „joint degree“ nebo „double degree“. Program č. 7 je zaměřen na spolupráci podporovanou ministerstvem v rámci plnění mezinárodních závazků České republiky nebo realizace záměrů deklarovaných ministerstvem v prohlášeních o spolupráci či jiných aktech učiněných společně s příslušným úřadem nebo orgánem cizího státu, např. uskutečňování společných magisterských studijních programů typu joint degree nebo double degree. 8. Program na podporu spolupráce s vysokými školami v Gruzii II. Předkládání projektů Seznamy předkládaných projektů budou rozděleny do dvou souborů. Jeden bude obsahovat projekty decentralizované, předkládané v rámci tzv. orientačního limitu stanoveného pro jednotlivé školy a druhý projekty centralizované. Při předkládání centralizovaných projektů, na jejichž řešení se podílí více škol, si zúčastněné školy zvolí mezi sebou školu koordinující, které zašlou své zpracované dílčí projekty včetně požadovaného rozpočtu pro svou školu. Finanční prostředky budou v případě přijetí projektu distribuovány přímo na jednotlivé zúčastněné školy podle těchto rozpočtů. Každá vysoká škola (včetně té, která je koordinující) uvede stručnou charakteristiku té části projektu, kterou řeší, včetně podrobnější specifikace jejího rozpočtu. Koordinující škola předloží na ministerstvo projekt jako celek. Bude v něm obsažena celková charakteristika projektu včetně celkové finanční rozvahy a eventuální finanční spoluúčasti školy/škol. Z projektu musí být zřejmé, jaký bude mít přínos pro všechny zúčastněné školy a do jaké míry se na něm budou tyto školy podílet. Požadavky na výši dotace vyplní do formuláře „Seznam rozvojových projektů obsažených v Souboru projektů VVŠ na rok 2010 - centralizované projekty společné (pro více škol)“ koordinující škola za všechny zúčastněné školy, přičemž zde budou rozepsány požadavky jednotlivých škol. Dílčí řešitelé je ve svých souborech neuvádějí. Pokud společný projekt řeší jedna škola, ale výsledky projektu využijí na základě dohody také jiné školy, musí projekt obsahovat písemné prohlášení rektorů zúčastněných škol o tom, že se jejich škola do projektu zapojuje a jak využije výsledků projektu. Projekt předkládá pouze ta škola, která je řešitelem, ostatní jej v souboru neuvádějí. Soubory projektů za veřejnou vysokou školu předloží rektor příslušné vysoké školy v písemné formě ve 3 vyhotoveních odboru vysokých škol ministerstva, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1. Zároveň zašle tabulku, jež je součástí Vyhlášení, která bude obsahovat seznamy projektů (zařazených do příslušných programů) obsažených v jednotlivých souborech projektů v pořadí z hlediska priorit vysoké školy, s uvedením celkové výše požadované dotace rozčleněné na kapitálové a běžné finanční prostředky. Přehlednou tabulku zašle též elektronicky na adresu projekty-rozvoj@msmt.cz . Společně se soubory projektů zašle rektor také metodiku a systém hodnocení toho, jakým způsobem bude na škole provedeno vyhodnocení průběhu řešení projektů za daný kalendářní rok. Rozvojové projekty na rok 2010 je možno ministerstvu předložit nejpozději do 9. října 2009 jako součást aktualizace dlouhodobého záměru veřejné vysoké školy. Na projekty předané po stanoveném termínu nebude brán zřetel. Podmínky, které musí předložené projekty splňovat: 1. Záměr řešení předloženého projektu musí být v souladu s Dlouhodobým záměrem ministerstva a jeho Aktualizací 2010 podle § 18 odst. 3 zákona o vysokých školách a musí být obsažen v dlouhodobém záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti příslušné veřejné vysoké školy a v jeho aktualizaci pro rok 2010 podle § 9 odst. 1 písm. i) zákona o vysokých školách. Projekty musí vycházet z analýzy potřeb školy. 2. Projekt musí být vepsán v příslušném formuláři. Ve vlastním projektu musí být zejména jasně deklarovány cíle a jejich zdůvodnění, postup řešení, kontrolovatelné výstupy a zdůvodnění potřeby požadovaných finančních prostředků. Z prostředků poskytnutých na rozvojový projekt lze hradit pouze zahájení činnosti v projektu popsané investice/aktivity, nikoli běžný provoz. 3. V rámci projektů zaměřených na podporu profesorských a habilitačních řízení (decentralizované projekty v programu 5) mohou být finanční prostředky poskytnuty pracovníkům, kteří předloží habilitační práci nebo podají návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem v průběhu roku 2010, nejpozději však se souhlasem rektora vysoké školy v 1. čtvrtletí roku 2011. Každý pracovník smí čerpat podporu z rozvojových programů maximálně jeden rok pro habilitační řízení a jeden rok pro řízení ke jmenování profesorem. Finanční prostředky mohou být čerpány jednak na poskytnutí tvůrčího volna, dále na podporu studijních cest a na pořízení studijních materiálů. Maximální výše dotace na jednoho pracovníka v rámci decentralizovaného projektu v programu č. 5 je 150 000 Kč. 4. Centralizované projekty předložené v rámci programu 7 musí partnerská zahraniční vysoká škola předložit dle příslušných podmínek stanovených v její domovské zemi. 5. Pro čerpání finančních prostředků poskytnutých na rozvojové projekty v jednotlivých položkách uvedených ve formuláři „Rozpočet projektu“ lze považovat toto členění za orientační s tím, že z přidělené dotace na řešení jednotlivých projektů nesmí být navýšena žádná z těchto položek: osobní náklady (tj. součet položek: mzdy, odměny dle dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu) a cestovné. Dále nelze převádět částky mezi kapitálovými a běžnými finančními prostředky. 6. Projekty zaměřené na realizaci vědecké, výzkumné a vývojové činnosti ve smyslu zákona č. 130/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebudou do výběrového řízení zařazeny. 7. Projekty, které jsou plánovány jako víceleté a jejichž realizace již byla zahájena před rokem 2010, musí obsahovat stručnou průběžnou zprávu o řešení projektu v předchozích letech, zejm. v roce 2009 – zejména naplňování cílů a kontrolovatelných výstupů a přehled čerpání finančních prostředků, dále pak výhled řešení do konce roku 2010 včetně odhadu využití zbývajících finančních prostředků, podrobné zpracování projektu pro rok 2010 a výhled na budoucí roky včetně cílů, kontrolovatelných výstupů a předpokládaných finančních prostředků. Přijetím projektu ve výběrovém řízení na rok 2010 ovšem nevzniká nárok na přidělení další části finančních prostředků na následující roky. Pro případné přidělení další části finančních prostředků je rozhodující plnění cílů a výstupů v roce předchozím a kvalita předloženého projektu pro rok 2010. Projekty, jejichž realizace bude zahájena v roce 2010, musí obsahovat výhled na budoucí roky včetně cílů, kontrolovatelných výstupů a požadovaných finančních prostředků. I v tomto případě platí, že přijetím projektu ve výběrovém řízení na rok 2010 nevzniká nárok na přidělení další části finančních prostředků na následující roky. 8. Pokud se v průběhu řešení projektu ukáže, že přidělené prostředky nelze při jeho řešení v celém objemu účelně využít, může škola převést zbývající částku na jiný projekt. Maximální výše celkové odchylky od přidělené dotace u konkrétního projektu je 10 % celkové výše přidělených finančních prostředků. Uvedená změna musí být náležitě zdůvodněna v závěrečné zprávě. V případě, že se jedná o vyšší částku, může rektor veřejné vysoké školy požádat, nejpozději však do 15. listopadu 2010, o převedení prostředků na jiný z řešených projektů. Žádost o převod musí obsahovat zdůvodnění a specifikaci použití převedených finančních prostředků. Jestliže vysoká škola o převod v tomto případě nepožádá nebo nebude-li předložené žádosti rektora vyhověno, vrátí prostředky do státního rozpočtu. Finanční prostředky přidělené na realizaci projektu v roce 2010 nelze převádět do dalších let. 9. Veřejná vysoká škola použije dotaci výlučně na účely, ke kterým byla ministerstvem určena v souladu s vyhlášeným programem a obsahem daného projektu; čerpání finančních prostředků z dotace bude sledovat v účetnictví tak, aby jejich použití mohla doložit. Pokud existuje souvislost předkládaného projektu s jinými projekty, musí ji předkladatel uvést. Projekt musí obsahovat čestné prohlášení, že aktivity, na které žádá řešitel finanční dotaci v rámci rozvojového projektu, nejsou financovány z jiných zdrojů. 10. Veřejná vysoká škola je povinna poskytnutou dotaci finančně vypořádat v souladu s platnými právními předpisy, a to způsobem a v termínech podle pokynů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 11. Pokud dojde v průběhu řešení rozvojového projektu ke změně řešitele projektu, vysoká škola zašle ministerstvu oznámení o změně řešitele konkrétního rozvojového projektu spolu se zdůvodněním, proč ke změně řešitele došlo. O změnu řešitele projektu vysoká škola nemusí ministerstvo žádat. 12. Pokud Rada programů při posuzování decentralizovaných rozvojových projektů jednotlivých vysokých škol dojde k závěru, že některý z předkládaných decentralizovaných projektů nesplňuje podmínky stanovené Vyhlášením, může doporučit převést finanční prostředky původně určené na tento decentralizovaný projekt konkrétní vysoké školy do finančních prostředků určených na podporu centralizovaných rozvojových projektů. III. Předkládání zpráv o výsledcích řešení projektů za rok 2010 Zprávy o výsledcích řešení projektů včetně využití finančních prostředků v rámci vyhlášených programů na rok 2010 uvede řešitel ve formuláři pro závěrečnou zprávu. Pokud se jedná o společný projekt více škol, podá závěrečnou zprávu za celý projekt koordinující škola. Součástí závěrečné zprávy budou i dílčí zprávy jednotlivých vysokých škol za tu část projektu, kterou řešily. Součástí závěrečných zpráv bude prohlášení o tom, že u rozvojových projektů bude provedena následná kontrola podle zákona o finanční kontrole, jenž se bude týkat alespoň 10 % celkové finanční částky přidělené na řešení rozvojových projektů na rok 2010. Výsledky kontroly budou k dispozici do 31. března 2011 k případnému vyžádání ministerstva. Závěrečné zprávy v jednom vyhotovení předloží rektoři veřejných vysokých škol odboru vysokých škol ministerstva do 31. ledna 2011. Řešitel projektu zajistí, aby zprávy o výsledcích řešeného projektu byly zveřejněny na webových stránkách vysoké školy, popř. fakulty, nejméně do 30. dubna 2011, pokud to nebude v rozporu s právními předpisy. Vysoká škola provede vhodnou formou vyhodnocení průběhu řešení projektů za daný kalendářní rok. IV. Posouzení a výběr projektů Pro posouzení a výběr projektů v příslušných rozvojových programech je ustavena Rada programů složená z pracovníků ministerstva a zástupců Rady vysokých škol. Činnost Rady programů se řídí Statutem Rady programů. IV. I. Při posuzování decentralizovaných projektů se ověřuje úplnost údajů uvedených v projektech podle požadavků příslušného vyhlášeného programu a k posouzení předložených projektů z hlediska splnění podmínek uvedených ve Vyhlášení. V případě potřeby jsou řešiteli doporučeny úpravy projektu jak po stránce věcné, tak i z hlediska požadované dotace tak, aby projekt plně vyhovoval Vyhlášení. IV. II. Centralizované projekty jsou hodnoceny ve výběrovém řízení. Rada programů na základě svého hodnocení sestaví pořadí centralizovaných rozvojových projektů. Rada programů může doporučit krácení požadovaných finančních prostředků. Celková výše přidělených finančních prostředků na program č. 5 „Program na podporu vzdělávání seniorů“ nesmí překročit 15 % z celkově alokované částky na centralizované rozvojové projekty. Pro posouzení centralizovaných projektů v rámci výběrového řízení jsou stanovena tato hodnotící kritéria (pro všechny programy): Číslo kritéria Sledované kritérium Maximální počet bodů 1. Soulad s prioritami aktualizace dlouhodobého záměru ministerstva a vysoké školy 5 2. Zdůvodnění a analýza potřeby projektu a jeho přínosu pro školu (cílovou skupinu) 15 3. Klíčové aktivity, kontrolovatelné výstupy 15 4. Přiměřenost výše požadovaných finančních prostředků 15 Celkem bodů 50 Centralizované projekty předložené v rámci programu 7 podléhají dvoukolovému schvalování, v prvním kole budou posouzeny Radou programů podle výše zmíněných pravidel, ve druhém kole budou posouzeny společnou mezinárodní komisí. ________________________________ [1] Viz Pravidla pro poskytování příspěvků a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, č. j. 4 632/2006-30 ze dne 24. 2. 2006, zveřejněná na webových stránkách MŠMT. [2]Jedná se zejména o tyto priority: zajišťování kvality, podpora spolupráce se základními a středními školami, zdokonalování gramotnosti v oblasti ICT a jazykových kompetencí, podpora intersektorální mobility.