Elektronizace veřejného zadávání v České republice se zaměřením na novelu zákona o veřejných zakázkách č. 179/2010 Sb. přednáška k 1. výročí užívání elektronického nástroje na Masarykově univerzitě Michaela Poremská, Odbor veřejných zakázek Rektorátu Masarykovy univerzity kontakt: poremska@rect.muni.cz 25. 10. 2010 přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 2 Osnova přednášky I. obecný úvod – zákon o veřejných zakázkách a možnosti elektronizace II. pojmy III. atestační řízení → certifikace IV. úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek V. zadávání veřejných zakázek na MU s důrazem na elektronické zadávání zakázek VI. co je to dynamický nákupní systém (DNS)? VII. elektronická aukce VIII. shrnutí a diskuse přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 3 I. Obecný úvod – zákon o veřejných zakázkách a možnosti elektronizace Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb. (účinný od 1. 7. 2006) (zkratka ZVZ) zavedl elektronický způsob zadávání veřejných zakázek. Elektronické zadávání veřejných zakázek je v zákoně upraveno jediným ustanovením § 149 ZVZ. Poslední novela zákona o veřejných zakázkách č. 179/2010 Sb. je účinná od 15. 9. 2010 (názor – Novela prosazuje elektronizaci.) Evropská unie podpořila elektronizaci zadávání veřejných zakázek (kromě její úpravy ve směrnicích 2004/17/ES a 2004/18/ES) především Prohlášením ministrů přijatém dne 24. listopadu 2005 v Manchesteru ve Velké Británii a i2010 eGovernment Akčním plánem ze dne 25. března 2006. Prohlášení ministrů mimo jiné uvádí, že “efektivní nasazení ICT v oblasti veřejných zakázek je oblastí významných rezerv: zakázky veřejného sektoru v Evropě představují 15-20% HDP a elektronické zadávání veřejných zakázek může snížit náklady až o 5%. Souhrnné úspory v celé Evropě mohou být tedy značně vysoké. Na národní úrovni byl přijat Národní plán zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek pro období let 2006 – 2010. Realizace plánu a zprávy o plnění plánu jsou dostupné na http://www.portal-vz.cz/Elektronicke-zadavani-verejnych-zakazek/Narodni- plan-elektronizace-VZ-2006-2010. Aktuálně probíhají práce (viz např. http://businessworld.cz/it-strategie/elektronizaceverejnych-zakazek-ma-prinest-statu-miliardove-uspory-6823) na projektu NIPEZ (Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek). Bližší informace o NIPEZ jsou na Portále o veřejných zakázkách a koncesích http://www.portal- vz.cz/NIPEZ-El-trziste-verejne-spravy/NIPEZ. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 4 I. Obecný úvod – zákon o veřejných zakázkách a možnosti elektronizace Prováděcí předpisy k ZVZ: - vyhláška č. 326/2006 Sb., o podrobnostech atestačního řízení pro elektronické nástroje, náležitostech žádosti o atest a o výši poplatku za podání žádosti o atest (vyhláška o atestačním řízení pro elektronické nástroje) (účinná od 1. 7. 2006) - nový prováděcí předpis pro certifikaci (nově § 149 odst. 9 ZVZ) ? - vyhláška č. 329/2006 Sb., kterou se stanoví bližší požadavky na elektronické prostředky, elektronické nástroje a elektronické úkony při zadávání veřejných zakázek (účinná od 1. 7. 2006) __________________________________________________________________________ Uveřejňování: - vyhláška č. 330/2006 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách (účinná od 1. 7. 2006) – změna vyhláškou č. 16/2010 Sb. účinnou od 21. 1. 2010 týkající se formulářů o dobrovolné průhlednosti ex ante a o zadání zakázky - - sdělení č. 130/2007 Sb., o pověření provozovatele subsystému informačního systému (účinná od 7. 6. 2007) Novela č. 179/2010 Sb. stanovila uveřejňování výzvy ve zjednodušeném podlimitním řízení na tzv. profilu zadavatele (viz stanovisko MMR na http://www.portal-vz.cz/getdoc/a0456f23-09fd-46aa-b27d- 3ef728a53911/Zjednodusene-podlimitnim-rizeni-a-profil-zadavatel). Zpřesňuje se pojem v §38 odst. 2 ZVZ "uveřejnění vhodným způsobem." přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 5 II. Pojmy v zákoně Elektronickými prostředky se rozumí síť a služby elektronických komunikací podle zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů. Za elektronický prostředek se nepovažuje fax (§ 149 odst. 1 ZVZ). Elektronickými nástroji jsou technická zařízení nebo programová vybavení, případně jejich součásti, které jsou spojena se sítí nebo službou elektronických komunikací a umožňují prostřednictvím této sítě nebo služby provádění úkonů v elektronické podobě podle zákona o veřejných zakázkách, včetně zpracování zahrnujícího digitální kompresi a uchovávání dat (§ 149 odst. 2 věta první ZVZ). - Novela č. 179/2010 Sb.: vyjímá se „technické zařízení“ Pojem elektronický nástroj je vedle obecné definice podle § 149 odst. 2 ZVZ blíže upraven v § 149 odst. 6 ZVZ. Z uvedeného vyplývá, že se rozlišují dva druhy elektronických nástrojů,[1] a to jednoduchý a složitý nástroj. [1] Plíšek, M., Bukvicová, L. Atestační řízení pro elektronické nástroje. Veřejné zakázky, 2006, č. 4, s. 10. Internetovou adresou zadavatele je tzv. profil zadavatele, který se používá k uveřejňování informací týkajících se veřejných zakázek (§ 17 písm. g) ZVZ). - Novela č. 179/2010 Sb.: Profilem zadavatele je konkrétní adresa elektronického nástroje v síti Internet, který zadavatel používá k uveřejňování informací týkajících se veřejných zakázek a který umožňuje dálkový přístup. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 6 II. Některé pojmy ve vyhlášce č. 329/2006 Sb. Pojem elektronický úkon je definován jako úkon jednající osoby provedený prostřednictvím elektronického nástroje. Elektronickou adresou se rozumí údaj v elektronické podobě, který jednoznačně označuje místo (objekt) na internetu. Internetovou adresou zadavatele se definuje jako elektronická adresa dálkově přístupného internetového prostoru, prostřednictvím kterého zadavatel poskytuje v zadávacím řízení informace. Veřejným klíčem jsou jedinečná elektronická data, která jednoznačně odpovídají soukromému klíči a mohou sloužit dodavateli k zašifrování obsahu nabídky a vice versa pro soukromý klíč, tzn. data odpovídají veřejnému klíči a mohou sloužit zadavateli k odtajnění obsahu nabídky. Certifikátem veřejného klíče se rozumí datová zpráva, která důvěryhodným způsobem spojuje veřejný klíč se zadavatelem, slouží k přenášení veřejného klíče a může sloužit k ověřování identity zadavatele a jeho internetové adresy. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 7 III. Atestační řízení Zadavatel může používat elektronické nástroje pouze za předpokladu, že jsou atestovány v atestačním řízení prováděném Ministerstvem vnitra[1] (§ 149 odst. 2 věta třetí ZVZ). Atestačním řízením se rozumí postup, v jehož rámci jsou zkoumány požadavky shody elektronického nástroje s požadavky zákona o veřejných zakázkách a prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu (§ 149 odst. 2 věta sedmá ZVZ). [1] Před novelou zákona o veřejných zakázkách č. 110/2007 Sb. se jednalo o Ministerstvo informatiky. Podrobnosti atestačního řízení stanovuje uvedená vyhláška č. 326/2006 Sb. Předmětem úpravy této vyhlášky jsou náležitosti žádosti o atest, výše poplatku za podání žádosti o atest a podrobnosti atestačního řízení (§ 1 vyhl.326). V praxi zadavatel většinou neřeší otázku atestace elektronického nástroje, ale pořizuje si nástroj již atestovaný s tím, že soulad elektronického nástroje se stanovenými požadavky zajišťuje provozovatel nástroje, kterým nebývá sám zadavatel, ale zpravidla obchodní společnost. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 8 III. Atestační řízení → certifikace Novela č. 179/2010 Sb.: Účinnost od 15. ččervnaervna 2010: Elektronické nástroje atestované podle dosavadních předpisů jsou zadavatelé oprávněni používat do 30. června 2011 (Přechodná ustanovení) Účinnost od 15. září 2010: Vyjímá se z § 149 odst. 2 ZVZ „Pro zajištění splnění těchto požadavků mohou být elektronické nástroje v zadávacím řízení použity pouze tehdy, jsou-li atestovány v atestačním řízení prováděném Ministerstvem vnitra. Podání žádosti o atest je zpoplatněno. Poplatek činí až 100 000 Kč. Podrobnosti atestačního řízení, náležitosti žádosti o atest a výši poplatku za podání žádosti o atest stanoví prováděcí právní předpis. Atestačním řízením se rozumí postup, v jehož rámci jsou zkoumány požadavky shody elektronického nástroje s požadavky tohoto zákona a prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu. Na základě atestačního řízení Ministerstvo vnitra vydává atest, jenž je dokladem osvědčujícím kladný výsledek atestace.“ - Podrobnější podmínky týkající se nástrojů a úkonů učiněných elektronicky při zadávání veřejných zakázek stanoví prováděcí právní předpis (nově § 149 odst. 8 ZVZ). - Zadavatel musí zajistit, aby elektronické nástroje, jejichž prostřednictvím jsou úkony při zadávání veřejných zakázek uskutečňovány, prokazatelně splňovaly požadavky stanovené tímto zákonem a prováděcími právními předpisy. Splnění požadavků na elektronické nástroje lze vždy prokázat certifikcertifikáátem shodytem shody, který vydal subjekt posuzování shody akreditovaný vnitrostátním akreditačním orgánem na základě zvláštního právního předpisu. Podrobnosti týkající se podmínek pro vydání certifikátu shody, údajů v certifikátu shody a platnosti certifikátu shody stanoví prováděcí právní předpis (nově § 149 odst. 9 ZVZ). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 9 IV. Zkrácený úkolník (příprava – určení oprávněných osob pro administraci veřejné zakázky)  odeslání oznámení o zahájení zadávacího řízení  žádost dodavatele o poskytnutí zadávací dokumentace  poskytování zadávací dokumentace  žádost o dodatečné informace k zadávací dokumentaci; dodatečné informace bez předchozí žádosti dodavatele  podání nabídek  otevírání obálek: vyrozumění uchazeče o termínu otevírání obálek; vyrozumění o podání nabídky po uplynutí lhůty pro podání nabídek; vyřazení komisí pro otevírání obálek; rozhodnutí o vyloučení uchazeče pro neúplnost nabídky  posouzení kvalifikace: žádost o dodatečné informace či doklady ke kvalifikaci; rozhodnutí o vyloučení dodavatele pro nesplnění kvalifikace  posouzení a hodnocení nabídek: vysvětlení nabídek; zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny; vyřazení hodnotící komisí; rozhodnutí o vyloučení uchazeče při posouzení nabídek  zpráva o posouzení a hodnocení nabídek  rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky; oznámení o výběru nejvhodnější nabídky  námitky proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky  uzavření smlouvy (včetně informace o uzavření smlouvy podle § 82 odst. 5)  oznámení o výsledku zadávacího řízení (uveřejňování) (včetně písemné zpráva zadavatele (pouze u nadlimitní veřejné zakázky)  uchovávání dokumentace přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 10 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek V zadávacím řízení určí zadavatel oprávněné osoby, které jsou za zadavatele oprávněné činit v daném zadávacím řízení elektronické úkony, zejména poskytování zadávací dokumentace, výzvy k účasti nebo podání nabídek a předběžných nabídek, poskytování dodatečných informací nebo potvrzování doručení nabídek a předběžných nabídek, otevírání nabídek a pozvání k jednání o nabídkách (§ 3 odst. 1 vyhl.329). V praxi to nejsou osoby oprávněné jednat jménem zadavatele, které s nástrojem pravidelně pracují a administrují v něm zakázky, ale jsou to pracovníci bez takového explicitně stanoveného oprávnění. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 11 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek Zadávací dokumentaci (§ 44 an. ZVZ) může zadavatel při elektronické zadávání veřejných zakázek poskytovat prostřednictvím elektronického nástroje formou dálkového přístupu na své internetové adrese bez předchozí žádosti nebo ji poskytuje na základě písemné (elektronické) žádosti dodavatele (§ 4 odst. 1 vyhl.329). - Podle novely č. 179/2010 Sb. na žádost dodavatele odešle zadavatel dodavateli zadávací dokumentaci v elektronickv elektronickéé podobpodoběě v otevřeném řízení nejpozději do 6 dnů a ve zjednodušeném podlimitním řízení nejpozději do 2 pracovních dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele. Podle § 5 vyhl.329 se při poskytování dodatečných informací k zadávacím podmínkám (§ 49 ZVZ) v elektronické podobě se postupuje obdobně jako při poskytování zadávací dokumentace. Pro podávání nabídek (§ 69 ZVZ) a jejich vysvětlení a také pro podávání předběžných nabídek podle § 6 odst. 1 vyhl.329 zadavatel uveřejňuje ve vyhlášení, případně ve výzvě, elektronickou adresu pro podávání nabídky, předběžné nabídky, žádostí o účast. Dodavatel chrání podané nabídky před neoprávněným čtením formou šifrování jejich obsahu (§ 6 odst. 2 vyhl.329). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 12 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek Stanoví-li zadavatel v souladu s ustanovením § 39 an. ZVZ lhůtu pro podávání nabídky (zkrácenou z důvodu elektronického zadávání podle § 40 a 42 ZVZ), zajistí (potažmo provozovatel elektronického nástroje), aby nabídka podaná na elektronickou adresu pro podávání nabídek byla před uplynutím stanovené lhůty uložena v nezměněné podobě do doby jejího otevření. Zadavatel nebo osoby oprávněné k otevírání nabídek (§ 72 ZVZ) zajistí odtajnění obsahu nabídek (§ 7 odst. 1 vyhl.329). Zadavatel zajistí, aby odtajnění (s využitím soukromého klíče) nabídek prováděly oprávněné osoby tak, aby odtajnění nabídek mohly provést vždy dvě nebo více oprávněných osob z jejich celkového počtu a nebylo možné použít soukromý klíč k odtajnění nabídek jiným způsobem než součinností oprávněných osob (§ 7 odst. 3 vyhl.329). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 13 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek Elektronická nabídka po jejím otevření, posouzení nebo hodnocení musí zůstat uložena u zadavatele jen v její zašifrované podobě (§ 7 odst. 5 vyhl.329). Zadavatel často v zadávacích podmínkách stanovuje na základě § 68 odst. 2 věta třetí ZVZ, že doklady o kvalifikaci dodavatele jsou součástí nabídky. V praxi proto při úkonech žádost o objasnění předložené informace či dokladů o kvalifikaci anebo vysvětlení nabídky v rámci jejího posouzení může zadavatel nebo hodnotící komise využít v elektronickém nástroji možnost individuální komunikace s dodavatelem. Po posouzení a hodnocení nabídek zadavatel vybírá nejvhodnější nabídku na veřejnou zakázku (§ 81 ZVZ), přičemž oznámení o výběru nejvhodnější nabídky je možné odeslat elektronicky, stejně jako výzvu k součinnosti potřebnou k uzavření smlouvy (§ 82 odst. 3 ZVZ). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 14 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek Zadavatel má v průběhu řízení povinnost k uveřejňování (§ 146 a 147 ZVZ). Formuláře lze získat v elektronické podobě na http://www.isvzus.cz/usisvz/redirector.do?dispatch=formulare. Zadavatel nejčastěji vyplňuje formulář v elektronické podobě buď pomocí programu 602XML Filler nebo programu Adobe Acrobat Reader (PDF), [1] který následně odešle po provedení autorizace elektronickým podpisem na adresu České pošty, s.p., provozovatele IS VZ US (Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovaní subsystém), anebo jej přímo odešle v elektronickém nástroji. Ostatní možnosti elektronického vyplňování a odesílání formulářů jsou uvedeny v metodických pokynech k vyplnění formulářů dostupných na výše uvedené internetové adrese. [1] Programy 602XML Filler nebo Adobe Acrobat Reader (PDF), lze stáhnout na internetové stránce http://www.isvzus.cz/usisvz/redirector.do?dispatch=formulare. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 15 IV. Úkony při elektronickém zadávání veřejných zakázek Elektronický nástroj umožňuje uchovávat dokumentaci o veřejné zakázce a záznamy o elektronických úkonech podle § 149 ZVZ, a to nejméně po dobu 5 let od uzavření smlouvy, její změny nebo od zrušení zadávacího řízení, jak stanovuje zákon o veřejných zakázkách (§ 155 odst. 1 ZVZ). Zvláště je třeba upozornit na ustanovení § 155 odst. 3 ZVZ, podle kterého zadavatel přijme vhodná opatření pro dokumentování průběhu zadávacího řízení prováděných elektronickými prostředky. - Novela č. 179/2010 Sb.: mění se „záznamy o elektronických úkonech“ na „úkony učiněné elektronicky“ - Novela č. 179/2010 Sb.: Pokud to povaha písemností umožňuje, doručují se písemnosti podle tohoto zákona prostřednictvím datové schránky (nově § 148 odst. 2 ZVZ) – viz podrobně Metodiku k doručování prostřednictvím datových schránek při provádění úkonů v zadávacím řízení dostupnou na http://www.portal- vz.cz/getdoc/11f35356-ec0c-4876-94c9-176911d0d5ad/Metodika-kdorucovani-prostrednictvim-datovych-schranek, podle které „pokud zadavatel komunikuje s dodavateli prostřednictvím atestovaného elektronického nástroje umožňujícího přímý dálkový přístup, není nutno do komunikace zařazovat datové schránky.“ přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 16 V. zadávání veřejných zakázek na MU s důrazem na elektronické zadávání zakázek Úřední deska na www.muni.czwww.muni.cz, odkaz Veřejné zakázky Elektronický nElektronický náástroj Estroj E--ZAKZAK nana https://zakazky.muni.czhttps://zakazky.muni.cz přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 17 VI. Co je to DNS? Právní úprava dynamického nákupního systému (dále také „DNS“) je obsažena v § 93 an. ZVZ. Dynamickým nákupním systémem se rozumí podle § 17 písm. b) ZVZ plně elektronický systém pro pořizování běžného a obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací, který je časově omezený a otevřený po celou dobu svého trvání všem dodavatelům, kteří splní podmínky pro zařazení do dynamického nákupního systému a podají předběžnou nabídku. Ustanovení § 93 odst. 1 ZVZ doplňuje uvedenou definici o skutečnost, že DNS může zadavatel zavést v otevřeném řízení. přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 18 VI. Co je to DNS? Dynamický nákupní systém nesmí trvat déle než 4 roky, vyjma výjimečných a zadavatelem náležitě odůvodněných případů (§ 93 odst. 5 ZVZ). Dynamický nákupní systém nelze zavést pro účely uzavírání rámcových smluv (§ 93 odst. 4 ZVZ). Při zavedení DNS a zařazení dodavatelů do dynamického nákupního systému postupuje zadavatel v souladu s pravidly otevřeného řízení až do okamžiku zadávání jednotlivých veřejných zakázek v dynamickém nákupním systému (§ 93 odst. 2 ZVZ). Zadavatel poskytne dodavatelům neomezený, úplný a přímý dálkový přístup k zadávací dokumentaci, a to od uveřejnění oznámení otevřeného řízení o zavedení DNS až do ukončení trvání DNS (§ 93 odst. 6 ZVZ). V dynamickém nákupním systému používá zadavatel i dodavatel výlučně elektronické prostředky podle § 149 ZVZ (§ 93 odst. 8 ZVZ). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 19 VII. Elektronická aukce Elektronickou aukcí se rozumí proces sloužící k hodnocení nabídek, v jehož rámci zadavatel používá elektronické nástroje umožňující předkládání nových snížených nabídkových cen, případně nových hodnot nabídek, a který současně umožňuje sestavit aktuální pořadí nabídek při používání automatických metod jejich hodnocení (§ 17 písm. c) ZVZ). Zadavatel může v otevřeném řízení, užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo ve zjednodušeném podlimitním řízení využít elektronickou aukci jako prostředek pro hodnocení nabídek (§ 96 odst. 1 věta první ZVZ). Zadavatel může využít elektronickou aukci též pro hodnocení nabídek, jde-li o veřejné zakázky zadávané v dynamickém nákupním systému či na základě rámcové smlouvy (§ 96 odst. 2 ZVZ). Elektronickou aukci nelze využít, jde-li o veřejnou zakázku na stavební práce nebo na služby, jejímž předmětem je plnění týkající se práv duševního vlastnictví (§ 96 odst. 1 věta třetí ZVZ). Předpokladem využití elektronické aukce je uveřejnění této skutečnosti v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení (§ 96 odst. 3 ZVZ). Novela č. 179/2010 Sb.: Pokud zadavatel uveřejnil v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení záměr použít jako prostředek hodnocení nabídek elektronickou aukci, koná se otevírání obálek bez přítomnosti uchazečů (nově § 71 odst. 7 posl. věta ZVZ). Zadavatel je povinen v protokolu o otevírání obálek uvést identifikační údaje uchazečů odděleně od ostatních údajů a informací tak, aby bylo zajištěno utajení totožnosti účastníků elektronické aukce (nově v § 73 odst. 3 ZVZ). Pokud zadavatel uveřejnil v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení úmysl použít elektronickou aukci, není oprávněn uchazečům zpřístupnit či umožnit nahlédnout do těch částí protokolu, které obsahují identifikační údaje uchazečů (nově v § 73 odst. 4 posl. věta ZVZ). přednáška k 1. narozeninám E-ZAK na MU 20 VIII. Shrnutí a diskuse? Shrnutí Názor: Novela č. 179/2010 Sb. prosazuje elektronizaci? -- vhodnvhodnéé uveuveřřejejňňovováánníí ((§§ 38 ZVZ)38 ZVZ) -- poskytovposkytováánníí zadzadáávacvacíí dokumentace (dokumentace (§§ 48 ZVZ)48 ZVZ) -- rozrozšíšířřeneníí poupoužžititíí elektronickelektronickéé aukce (aukce (§§ 71 a 73 ZVZ)71 a 73 ZVZ)  Novela klade důraz na elektronizaci. Diskuse Děkuji za pozornost!