Zápis z porady vedoucích SO 25. 11. 2010 Přítomni: Vlková, Odstrčilová, Vopálková, Ivánková, Podrabská, Mikulášová, Debsová, Teryngelová, Kinclová, Dvořáčková, Lázenská, Kupcová, Ondráčková, Korčeková, Davidová, Vojáčková, Málková, Sázavská, Štěpánková, Dunajová, Pavliňák, Taranza, Maroušková, Mejzlíková, Šimík, Karmazínová, Vičar 1) Změny v personálním obsazení na SO: Na SO RMU se po rodičovské dovolené vrátila Mgr. Karolína Ivánková. Vedoucí SO FI je opět od 8. 11. Mgr. Davidová, Ing. Marcela Korčeková nastupuje od 1. 1. 2011 jako vedoucí SO PřF. 2) Objednávka tiskovin: Mgr. Vlková bude v 1. polovině prosince zjišťovat požadavky fakult na objednávku diplomových papírů, papírů a přelepek pro Diploma Supplement a imatrikulačních listů. Pokud částka za tyto komodity nepřekročí u jednotlivých dodavatelů 300 tis. Kč, jedná se o podlimitní zakázku bez nutnosti soutěže. Za Vědu a výzkum bude SO předávat požadavky Mgr. Zálešáková (RMU) – fakultní oddělení VaV o požadavcích komunikují s ní. 3) Studijní spis studenta: Mgr. Pichl připravuje novelizaci Spisového a skartačního řádu, v souvislosti s tím navrhuje změnu struktury spisu studenta. Spis by mohl obsahovat 2 složky - se skartačním znakem A a S. Po 10 letech by bylo možné „S“ složku skartovat, složka A by přešla do archivu. Fakulty do konce roku nahlásí Mgr. Vlkové, zda s navrženým řešením souhlasí. 4) Přidělování kreditů za státní závěrečné zkoušky: Student přistupuje k SZK po splnění studijního plánu a po získání předepsaných kreditů. Za SZK, souborné a blokové zkoušky se žádné kredity nepřidělují. 5) Některé fakulty v rozporu se SZŘ uznávají volitelné předměty. Toto je možné pouze po vydání vnitřního předpisu, ve kterém děkan stanoví podmínky pro uznání volitelných předmětů. V rozhodnutích o uznávání předmětů je nutné uvádět přesný název předmětu včetně jeho kódu. 5 a) Podle čl. 14/1 písm. b) nelze uznávat předměty v souběžném studiu na MU, resp. uznávat předměty absolvované v průběhu těchto souběžných studií. Student může žádat o uznání předmětů jen z doby, která předcházela této souběžné části studia. Zapíše-li student v souběžných studiích předmět do dvou nebo více studijních programů (rozumí se ve stejném semestru), získává plný počet kreditů za tento předmět v každém programu, v němž předmět zapsal. Povinný předmět musí student zapsat do všech studií, pro který je daný předmět povinný (čl. 6 SZŘ). A naopak, zruší-li student předmět z jednoho programu, pro který je povinný, musí jej zrušit i z ostatních programů. IS tuto povinnost studenta nehlídá, neboť to není technicky možné, jelikož kontrolní šablony v IS nejsou fakultami naplněny tak, aby je IS mohl spolehlivě použít pro kontrolu zapisování nebo rušení povinných předmětů. 6) Brožurky GTS: Fakulty žádaly o snížení počtu dodávaných brožurek GTS, protože je o ně ze strany studentů malý zájem (cca 80% dodaných kusů zůstává). Podle vyjádření Dr. Šmída, je MU smluvně zavázána k propagaci společnosti GTS, což zahrnuje i distribuci dodaných brožurek. Z tohoto důvodu nelze počet dodávaných brožurek snížit. 7) Potvrzení o studiu: Pokud student požaduje potvrzení o studiu, kterému nevyhovuje žádná z předloh v IS, lze potvrdit i speciální formuláře, které si přinese student sám, případně lze napsat požadované potvrzení ručně. 8) Rozhodnutí vydávaná fakultami: Rozhodnutí obecně postrádají úpravnost, stylizace a gramatika vydávaných rozhodnutí je na velmi nízké úrovni: např. R je adresováno ženě, slovesa jsou v mužském rodě a naopak, chybí čárky ve větách, mezery za tečkou, čárkou. IS skýtá možnost, jak se vyhnout nevzhlednému používání kombinací sloves pro mužský a ženský rod za pomoci lomítka („které jste uvedl/la“). Tento způsob ještě více umocňuje dojem rozhodnutí jako hromadného formuláře, z praxe soudu plyne, že taková rozhodnutí by byla odmítnuta pro nepřezkoumatelnost. Fakulty jsou žádány o revizi a zjednání okamžité nápravy. 8 a) Aplikace pro hromadou tvorbu rozhodnutí v IS: Agenda umožňující hromadné vystavení rozhodnutí a jejich spisovou evidenci je připravována. S dokončením aplikací se počítá cca na jaře 2011. 9) Žádosti o přezkum: Není-li v žádosti uvedeno (ani v názvu, ani dále v textu), že student žádá o přezkoumání nebo že se odvolává, nejedná se o přezkum. Takovou žádost fakulta vyřídí jako prvotní. U všech žádostí je nutné ponechávat obálky (i u těch, které byly doručeny obyčejně) - údaje na obálce mohou být rozhodující při přezkoumávání žádosti. 9 a) Pokud nastane situace, že student podá žádost o přezkum R o ukončení studia a následně zašle další žádost o XY (typicky o výjimku), SO studentovi písemně (emailem) odpoví, že tato žádost je bezpředmětná (nezapomeňte na stručné odůvodnění, pozor, odpověď děkana na takovou žádost není rozhodnutí!) a bude postoupena rektorovi spolu s žádostí o přezkum (doslána na RMU). 10) Po Novém roce si fakulty mohou s SO RMU domluvit schůzky k tématu výkladu SZŘ. 11) Pro webové stránky pro uchazeče, které obsahují fakultní informace, ÚVT plánuje, že je do budoucna budou aktualizovat fakulty. Konkrétně bude dořešeno v průběhu roku. V některých případech se na webu špatně zobrazují anotace oborů/programů. Bylo zjištěno, že problém nastává při formátování html (v IS se jeví v pořádku, při překlápění informací na web se text rozpadne). Možné řešení je používat pouze základní formátování (např. odstavce, odrážky). Pokud bude nutné vložit formátovaný text, fakulta překontroluje zobrazení změn na webu http://www.muni.cz/study/programmes a případně v IS text upraví. Kontrolu lze provádět nejdříve druhý den (data se překlápí 1x denně). Dále bylo zjištěno, že texty nejsou vyplněny u všech oborů/programů, navíc některé z vyplněných jsou vyplněny chybně – podrobněji o tom bude informovat pror. Černá na kolegiu rektora. 12) Uznávání zahraničního vzdělání: Uchazeči o studium v bc. nebo mgr. studijních programech (absolventi zahraničních SŠ) předkládají buď „Osvědčení o uznání rovnocennosti zahraničního dokladu o dosažení vzdělání v České republice“ nebo „Nostrifikační doložku o uznání platnosti zahraničního dokladu o dosažení vzdělání v České republice“. Jiné doklady nejsou přípustné (např. „Posouzení postavení studia na střední škole v zahraničí a rozhodnutí o postavení na roveň studiu na střední škole v ČR“ – slouží pouze pro sociální účely a účely zdravotního pojištění). Evropské školy: seznam dostupný na http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/evropske-skoly. Osvědčení o Evropském bakalaureátu je bez dalšího automaticky považováno za doklad rovnocenný českému vysvědčení o maturitní zkoušce, získanému na základě maturitní zkoušky na gymnáziu. Zahraniční SŠ vzdělání bude i nadále uznáváno na roveň absolvované české SŠ s maturitou, dělení na základní a vyšší úroveň obtížnosti maturitní zkoušky nebude bráno v potaz. S dotazy je možné se obrátit na Mgr. Marii Čížkovou z MŠMT (tel. 234 811 703) nebo na Ing. Dagmar Kostrhunovou z KÚ JMK (tel. 541 623 527, email Kostrhunova.Dagmar@kr-jihomoravsky.cz). Absolventi zahraničních VŠ: Nový výklad dvoustranných mezinárodních smluv (týká se Maďarska, Polska, Slovinska a Německa) – uchazeči o studium i žadatelé o zaměstnání nemusí předkládat Osvědčení o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace. Při zápisu ke studiu žadatelé předloží řádně ověřenou kopii diplomu s úředním překladem do českého jazyka, případně řádně ověřenou kopii diplomu v anglickém jazyce. Pokyn, jak postupovat v těchto případech bude vypracován později. Pokud bude absolvent VŠ z výše uvedených zemí potřebovat Osvědčení o UZV, žádost podá na MŠMT. Diplomy vydané ve Slovenské republice: uchazeči předkládají notářsky ověřenou kopii diplomu ve slovenském jazyce. Nově je možné vystavit osvědčení o UZV, rozhodují veřejné vysoké školy. Vyjádření fakult k žádostem o UZV: - uznání: uvést přesný název studijního programu i oboru, včetně rozlišení na bc., mgr. a nmgr. - zamítnutí: je nutné uvést, proč není možné vzdělání uznat (v čem jsou rozdíly mezi naším a zahraničním studijním oborem) - není možné odůvodnit zamítnutí žádosti neznalostí kvality zahraniční VŠ nebo úrovně vzdělávacího systému! - chybějící státní zkouška nebo DP – je nutné si uvědomit, že vzdělávací systémy nejsou všude stejné - pokud fakulta shledá absenci SZZ nebo DP jako zásadní rozdíl mezi porovnávanými, měla by to náležitě odůvodnit a uvést, jak si může žadatel chybějící část doplnit (měli bychom být schopni to žadateli umožnit) 13) Vyměřování poplatků V případě, že se student vrací do studia po přerušení, před tímto přerušením mu vznikla povinnost hradit poplatek a nebyl mu tento poplatek dosud vyměřen, je vždy nutné takovému studentovi vyměřit poplatek zpětně, jakmile zjistíme skutečnost, že mu vznikla poplatková povinnost . Zvýšenou pozornost je třeba věnovat situacím, kdy vyměřujeme poplatek studentovi, který je přihlášen k SZZ nebo má již podanou žádost o ukončení nebo přerušení studia. Nemělo by docházet k tomu, že studentovi je vyměřen poplatek a následně je mu ukončeno nebo přerušeno studium k datu před datem vydání rozhodnutí o poplatku. Aplikace v ISu: Při práci s aplikací je třeba věnovat zvláštní pozornost zadávání nabytí právní moci. Referent zadá nabytí právní moci jen u těch výměrů, kde si je jistý, že jsou v pořádku. Na rozdíl od ostatních úkonů je při chybách v zadávání nabytí právní moci obtížnější náprava takového omylu. Do poplatkové aplikace v ISu je nutné zadávat veškeré akce, které se v průběhu poplatkového řízení dějí (včetně všech výzev k doložení podkladů). Referenti musí věnovat pozornost číslům jednacím u těch úkonů, která mají vztah k nějakému předchozímu úkonu. V takovém případě musí mít úkon také číslo jednací tohoto souvisejícího úkonu. Změny v rozhodovací praxi rektora V druhostupňových rozhodnutích nebude nadále promíjeno zmeškání lhůty automaticky žádnému žadateli, ani těm, kteří ukončili nebo přerušili studium dříve, než uplynula doba, na kterou mají poplatek vyměřen. U každé žádosti podané po lhůtě bude individuálně posuzováno, zda jsou důvody dostatečně závažné, aby lhůta mohla být žadateli prominuta. I z tohoto důvodu je žádoucí, aby referenti upozorňovali mailem na skutečnost vyměření poplatku ty studenty, jejichž rozhodnutí se vrátila jako nedoručená. Vytištěný text těchto mailů budou vkládat do spisu, a to především v případě, že se student odvolá po lhůtě. Jde však o dobrou vůli fakult a tento akt nemá vliv na výpočet data náhradního doručení. Podklady pro rozhodnutí rektora: Fakulty byly upozorněny na důležitost zasílání informačního materiálu spolu s rozhodnutím o poplatku. Všechny fakulty na to dbají, a proto druhostupňový orgán předpokládá informovanost studentů ohledně podávání žádosti o přezkum a nutnosti doložení jednotlivých důvodů žádosti. Pokud chce proděkan ve svém doporučení zohlednit nějaký studentem uváděný důvod, musí být tento důvod doložen. V případě, že student potřebné doklady nepřiložil, je nutné studenta k doložení vyzvat. Také lze fakultám doporučit, aby vyzývaly k dalšímu doložení studenty, kteří sice nějaké podklady v žádosti dodali, ale tyto podklady nejsou pro rozhodnutí dostatečné. V případě, že student uvádí jako důvod své žádosti o snížení poplatku plánované ukončení nebo přerušení studia, je nutné počkat, zda tato skutečnost nastane. Takové žádosti zůstanou na fakultě do chvíle, než je jasné, zda studentem avizovaná skutečnost nastane. V případě, že se okolnosti změní a student ve studiu pokračuje, je nutné na to druhostupňový orgán jednoznačně upozornit v doporučení děkana. 14) Zápisy do studia: SO RMU navrhuje zapisovat studenty do 1. ročníků v 1. nebo 2. polovině srpna. Z brzkých zápisů v červnu a červenci plyne pro studenty řada komplikací, např. v souvislosti s poplatky za studium a ubytovacím stipendiem. Fakulty zašlou do 31. 12. 2010 své stanovisko na možnost posunutí zápisů na toto období. Podle výsledku bude dále projednáno s prorektory a SKM, UVT (focení). 15) Filozofická fakulta informovala o změně termínu přijímacích zkoušek kvůli kolizi se státními maturitami. 16) Poradenské a Kariérní centrum: Mgr. Karmazínová informovala o službách Poradenského a Kariérního centra a o veletrhu Job Challenge. Fakulty byly požádány o spolupráci na realizaci začínajícího projektu Tržiště - případné nabídky a inzeráty firem přeposílat Mgr. Karmazínové na karmazinova@rect.muni.cz 17) Veletrhy vzdělání: Mgr. Vičar informoval o proběhlých veletrzích pomaturitního vzdělávání Akadémia v Bratislavě a Gaudeamus v Brně. 14.12.2010